Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-07-09, 20:15   #26
martine
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 38
Innlegg: 82
martine er ny på veien

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

(Altså, jeg har ikke barn selv, bare så det er sagt. Men jeg skjønner ikke hvorfor "sunn mat" skal være så vidt forskjellig fra barn til voksen. Greit, de vokser og trenger noe karber. Men ingen trenger brød.)


Fordi ingen barn liker å være anderledes fra andre barn - skjønenr veldig godt at det er en veldig vanskelig problemstilling - en ting er lavkarbo hjemme til middag, som en naturlig del av hverdagen, men som type niste og fast diett ift skole og raske måltider med venner skjønner jeg at det er vanskelig-.


Sist redigert av Photobscura : 17-07-09 kl 11:27. Årsak: Rettet opp i sitatklammer
martine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 20:56   #27
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Svar til Martine-
jeg forstår problematikken med "jeg er forskjellig fra de andre"
Men det finnes jo lavkarbo brød, kaker, is Så da trenger det ikke være så ille.. Og hvis vi tenker litt langsiktig, så er ikke brød noe særlig bra for helsa vår- det kan vel de fleste lavkarbere skrive under på!!
Så hvorfor skal unga våre putte det i seg hele tiden?
Litt planlegging må til, så regner jeg med at barna er evig takknemlige etter de merker hvor friske og mette og glade dem blir!

Jeg har også hørt om en klasse i osloområdet som la om til kylling, burgere og lavkarbo lunsj etter en i klassen begynte å ta med fristende kylling, salater og gode lunsjer! Plutselig ville alle de andre barna også ha det

Det er vanskelig å tenke langsiktig- men hvis vi bare prøver en måned feks, og tar en vurdering sammen med barnet etter 1 mnd, så kanskje det blir lettere å ta avgjørelsen da!

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 21:01   #28
vera82
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 58
vera82 er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Sitat:

Hvorfor skal ikke han få glede av fordelene med lavkarbo?

Jo, sønnen min gjør det, men dette er mitt valg, og mener at hvis han har lyst på en skive brød, så skal ha få en skive brød (og vi har kun spelt brød i huset), med et fornufitg pålegg såklart! Han spiser det samme som meg til middag, og spiser egg hver dag, men syns ikke han skal gå i ketose, han er et barn og trenger ikke tenke på slikt.

Barn skal ikke slankes, men aktiviseres

__________________
vera82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:09   #29
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av Maskotten, her.

Som svar på spørsmålet ditt: JA! Fra mitt ståsted syns jeg det er galt å begrense matinntaket til barnet ditt.

Jeg er homeopat og har 5årig utdannelse både som homeopat og ernæringsveileder. Jeg har også skolemedisinsk grunnfag. Utenom dette er jeg mor til en herlig gutt

Grunnen til at jeg syns dette er feil (dette er min personlige mening, jeg prøver ikke å angripe deg, men siden du la ut spm så får jeg vel svare ærlig da - Når du begrenser matinntaket til sønnen din, så undergraver du hans primærbehov som er sult og metthetsfølelse. Hvorfor er det slik at mange barn idag ikke har metthetsfølelse lenger? Og overvekten stiger?
Lav fett- høykarbo har de siste 30 årene revolusjonert vår tankegang og gjort oss mer syke og fetere enn noen sinne. Henger dette sammen mon tro?
Konstitusjonelt er vi forskjellige- noen tåler bedre karbohydrater, andre ikke... Når din sønn kan spise og spise uten å bli mett er det en stor rød varselslampe som blinker hos meg!!

Hadde dere kommet til behandling hos meg ville jeg at dere skulle lagt om kosten i 1 mnd for å se forandring.
Han skulle spist lavkarbo- lavkarbobrød, lavkarbo snacks (LK-is, LK-kaker, bær og nøtter). Gode lavkarbomiddager også selvfølgelig. Etter 1 uke vil jeg nesten være sikker på at han ikke har sukkersug lenger, og at han begrenser sitt inntak. Dette er hva jeg har sett erfaringsmessig i min klinikk! Etter den mnd er de fleste så fornøyde at de velger å holde denne livsstilen videre. Det krever endel av dere som foreldre! Det blir mye matlaging, og jeg anbefaler å lage store porsjoner og fryse ned mat for å spare tid. Men hvis dere ser på det som et 1månedsprosjekt, så kanskje dere ser at det er mulig!

Utenom selges noe som heter Sugar Control fra Animal Parade på helsekost. Dette prepatatet er laget for barn og inneholder kun naturlige ingredienser. Formålet er å ta bort sukkersug og dempe apetitt ved å regulere krommangel (som de aller fleste overvektige i Norge har, da vi har lite krom igjen i jordsmonnet).

Håper du ikke synes dette var for krast

Jeg har selv vokst opp med matbegrensing, dette førte til mye rart- snikspising, altfor masse følelser ble lagt til maten, overspising, bulimi i tenårene osv. Etter lavkarbokosthold har jeg fått et nytt liv! Maten er brensel, ikke følelser

Ønsker deg lykke til videre og måtte du få en fantastisk sommer!!
(Kanskje fordel å begynne på lavkarbokosthold etter sommerferien da is og "kosemat" liksom hører hjemme



Et veldig god innlegg!!
Tror kanskje noe av søtsuget poden har nok ville forsvinne om vi gjorde som du sa,
men når jeg bevisstgjør ham på om han virkelig er mere sulten eller bare "fysen" så trenger han sjelden mere.
Og hvis han fortsatt er sulten etter 30-60 minutter får han ALLTID mere mat. Jeg sulter ikke barnet mitt...
Synes det er viktig åbevisstgjøre hvorfor man fortsatt er mere sulten etter endt måltid. Og det funker...
Det er en måte å begrense inntaket, mener jeg.

Takk for klokt innlegg

Og ønsker deg en FLOTT sommer også!!!

I morgen er det Rhodos for oss!!!
2 hele uker

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 22:16   #30
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av Maskotten, her.

Han skulle spist lavkarbo- lavkarbobrød, lavkarbo snacks (LK-is, LK-kaker, bær og nøtter).

Kunne du tenkt deg å fortelle hvilke varer du sikter til her.
Vet mange her inne helst vil at man skal lese seg fram til alt selv, men hva er poenget med forumet her, tenker jeg, hvis vi ikke kan si noe her...

Hvilken is er LK? Og LK-kaker er vel noe man lager selv?
Kanskje oppskriften ligger her inne?

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 23:02   #31
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av annama, her.

Kunne du tenkt deg å fortelle hvilke varer du sikter til her.
Vet mange her inne helst vil at man skal lese seg fram til alt selv, men hva er poenget med forumet her, tenker jeg, hvis vi ikke kan si noe her...

Hvilken is er LK? Og LK-kaker er vel noe man lager selv?
Kanskje oppskriften ligger her inne?

Det er bare å sjekke oppskriftsforumet ( http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45 ) her inne, der ligger det masse man kan lage eller bake.
God ferie!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 23:34   #32
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av vera82, her.

Jo, sønnen min gjør det, men dette er mitt valg, og mener at hvis han har lyst på en skive brød, så skal ha få en skive brød (og vi har kun spelt brød i huset), med et fornufitg pålegg såklart! Han spiser det samme som meg til middag, og spiser egg hver dag, men syns ikke han skal gå i ketose, han er et barn og trenger ikke tenke på slikt.

Barn skal ikke slankes, men aktiviseres

Man trenger ikke være i ketose for å leve lavkarbo.. Jeg spiser ganske mye karber, men har fortsatt godt utbytte av å ikke leve på nesten bare karber slik jeg gjorde før

  Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 04:28   #33
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Njaaaaa, galt og galt...

De fleste av dere her har vel vært stor en stund? Kanskje allerede fra dere var barn? Jeg var ikke ett spesielt stort barn, men jeg kunne spise godt. Jeg husker spesielt godt hvordan det svei fordi jeg ikke fikk mer mat enn tilmålte mengder, eller fikk beskjed om å ta det med ro i godteskåle - noe som var vanskelig. Jeg fikk sjelden brus og godterier osv. Jeg fikk titt og ofte også beskjed om å gå ut av kjøkkenet, selv om jeg bare skulle ha vann.

Resultatet var at når jeg fikk tak i egne penger så handlet jeg mat og godterier i lager og hadde i smug. Resultat; Gamlingene trodde jeg hadde lært å spise ordentlig. Når jeg ble enda eldre og flyttet for meg selv, så svømte skapene over av all mat jeg ALDRI fikk hjemme, SJELDEN fikk hjemme, og fikk i tilmålte mengder hjemme. Porsjonene måtte være store og alt måtte spises, ikke gjemmes til senere når jeg ble sulten igjen.

Selv i dag merker jeg at jeg ikke kan spise ordentlig sammen med foreldrene mine. Jeg tar lite mat og spiser sakte, drikker mye drikke til maten. Osv. Jeg lar dem aldri se om jeg spiser en sjelden gang (nå til dags) en is eller en sjokolade.

Klart at dette er usunt, fryktelig usunt. I de siste årene har jeg kommet til konklusjonen at dette er en del av hvorfor jeg ble feit. Jeg skal ikke legge skylden på andre, men det er mange faktorer til vektøkning.

Derfor syns jeg heller ikke at man skal ha beinharde restriksjoner på mat alà typen "nei, du får ikke mer mat!". Min datter ligner på min søster - får de godterier, så lar de være å spise annen mat. Begge er tynne og lange som høvlefliser, men min datter kan godt bli feit når hun blir både 8 og 10 0g 14. Dessuten er det ikke bra å spise godterier hele tiden. Derfor har vi denne lørdagsregelen på det da, som gjelder for både meg og henne. Men det er annerledes med mat som man bør ha flere ganger om dagen. Hun skal slippe å føle sult og frykt dersom hun tar seg en brødskive til (noe som aldri skjer, hun spiser jo bare halve av en halv).

Sult trigger overspising. overspising trigger overvekt. Hvorfor ikke gi barna mer mettende mat enn det man gir dem da? Bytt til yoghurt med fiber som gir større metthetsfølelse f.eks. Introduser dem litt mer til den kosten du selv spiser. Det er ikke snakk om å holde dem i ketose, ei heller på lav lavkarbo, men man kan jo bytte ut noen måltider med brød og potatis med andre ting.

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 09:26   #34
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Veldig interessant å lese hva alle synes her.
Selv velger jeg å være streng på godteri og brus. Kun lørdager, da blir det satt frem etter lunsj og fjernet ved midnatt. Søndag morgen er resten kastet, helt ut, eller ute av syne. Min filosofi er at det er frislipp, men i veldig begrenset tidsrom.
Vi har ikke søtt pålegg i huset (syltetøy, sjokoladepålegg, brunost etc). Dette har barna fint blitt vant til.
Når vi er på besøk hos andre, kan de spise så usunt de bare vil, men når vi er hjemme, begrenses det usunne ved å rett og slett ikke ha det i huset.

Synes vinklingen om at barna ikke blir servert lavkarbo for at de skal slippe å være annerledes, er litt rar. Mine 3 stebarn elsker å ha med "annerledes" mat på skolen. Kyllingvinger, gryteretter, salater (ok, bare frøkna på 19 som synes det er stas), pølser, og andre middagsrester. Omeletter med cheddarost og chorizopølse er en stor hit. Når de to eldste i tillegg har tilgang til mikro på skolen, blir jo de andre barna misunnelige på den deilige varme maten de har med.

Dette med å styre mengden:
Vi sier aldri til barna at de ikke får mer mat, men det er alltid ved fellesmåltider en rask gjennomgang av hva de MÅ spise. Når de har spist opp det/de, kan de spise så mye de orker av resten. F.eks når mellomsten har stekt medisterkaker. Sånn cirka annenhver gang, får de også poteter ved siden av. Da får f.eks minsten (7,5 år)beskjed om at han må velge mellom stekt løk med sopp eller stekt brokkoli (eller ta begge deler), så må han spise minst to medisterkaker, i tillegg får han saus og poteter. Dette fører til at han rett og slett ikke orker så mye poteter.
Min filosofi er å få i dem det sunne (fett + lavkarbo), hvis de i tillegg vil ha det usunne, så må det komme i tillegg og ikke som erstatning.

Det skal sies at vi har barna halvparten av tiden. Hos mødrene er filosofien lavfett. Jeg synes dette er fint for barna, for da lærer de tidlig at dette med kosthold og sunnhet er folk rett og slett uenige om. Mødrene og stefedrene er stadig syke, spiser mer godteri og trener ikke. Barna ser sammenhengen der og i tillegg lager vi nesten alle middager fra bunnen av, noe barna synes er VELDIG bra.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 13:01   #35
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Så fint innlegg SusieB

Syns det ser ut som en veldig fin base å vokse opp på! Likte det med frislipp i begrenset tidsrom, og kvitte seg helt ut av huset med overskuddet. Tror det er bedre å slippe den kontinuerlige karbohydratbelastningen i hverdagen, og heller færre doser - bedre for tennene og

Jeg hadde samme opplevelse som mange her, da jeg vokste opp - ganske identisk med kostholdet som annama presenterte tidligere i tråden. Noe som blir oppfattet som sunt og bra, og vi fikk kun godteri på lørdager. Jeg hadde likevel ikke magemål - kunne spise 5 brødskiver til kvelds uten å bli mett - og da mener jeg uten å bli fysisk mett!! Jeg begynte ikke å legge på meg før i tenårene, selv om jeg fortsatte et rimelig høyt treningsnivå ganske lenge.

Problemet er metthetsfølelsen. Det dere beskriver som fysing, kan godt oppleves som 100% ekte sult fra barnets ståsted! Dere kan ikke vite hvordan barna opplever dette i sin egen kropp!

Det som skjer hos oss som ikke tåler den store mengden brød, poteter og hjemmelaget syltetøy som de fleste vokser opp med, er at vi etterhvert har slitt så mye på insulinproduksjonen, at man i tidlig alder får dårligere insulinføslomhet og etter hvert større og større fettlagring.

Kroppene våre er bygd opp av celler, ned til minste nesebor. Alle celler i kroppen MÅ ha energi - det er det som holder oss i live.

Når insulinfølsomheten blir dårlig, blir maten/energien vi spiser omdirigert fra å brukes som energi til bevegelse, initiativ og glede, til å sendes direkte til lagring i fettvevet. Kroppen kan faktisk prioritere å lagre energien den får med en gang, foran å sende den til viktige celler i kroppen. Dette kalles cellulær sult - og er akkurat det - en ekte sult, cellene får ikke engergien de trenger for å overleve. Og det oppleves som stor krise i kroppen, overlevese står på spill! Kroppen kan til og med kutte ut reproduksjonsevnen for å spare på energien - derav f.eks PCOS.

Cellene i kroppen opplever å sulte, selv om du spiser mer enn nok mat og fettlagrene svulmer. Her ligger metthets/sult kontrollen. Så lenge cellene opplever sult, vil det sendes signaler om å spise mer! Cellene = kroppen sulter tross alt!! Så det er ikke nødvendigvis fysing - men en 100% ekte sultfølelse. Og vi vet vel alle hvordan det er å være ordentlig sulten - det er grusomt! Og det er dette som gjør oss overvektige - det er dette det handler om! Jo større du blir, jo mer sulten blir du, jo mer karbohydrater spiser du, jo mer lagrer du, osv.

Jeg kan f.eks ikke spise brød, jeg kan bare ikke spise brød. Det er verre for meg enn sjokolade. Jeg merker det så godt når jeg er hjemme hos mor på ferie, og ikke gidder å lage masse styr om maten, at den samme følelsen av bunnløs magesekk sniker seg fram etter et par dager med brødskiver (her snakker vi hjemmelaget vedkubbe av noen brød, så brune som bark og tilsvarende fiberinnhold) og lavfettmat. Hjelper ikke.

Familien vår har desverre et dårlig genetisk utgangspunkt når det gjelder insulinfølsomhet, det merker vi alle sammen, vi er nødt til å passe på karboinntaket. Men det gjør meg ingenting! Jeg er et helt annet menneske på lavkarbo enn høykarbo! Jeg håper å slippe å gi mine framtidige barn brød, det virker sikkert rart for mange, men vi har levd helt fint uten brød og poteter i mange år, så det ville vært unaturlig for oss å skulle innføre det igjen for å blidgjøre omgivelsene

Det er annerledes når barna allerede er vant til et kosthold, og man kjenner selvfølgelig sine egne barn best, og noen tåler helt fint å spise masse karbohydrater mens de vokser uten å ta noe skade av det. Men fra et fysiologisk synspunkt vil jeg si at man ikke en gang kan sammenligne å begrense mengde mat, og begrense mengde karbohydrater. Det er to vidt forskjellige ting - hvis man begrenser mengden vil jo problemet fremdeles være der, bare i mindre skala - man tåler fremdeles ikke karbohydrater noe bedre! Tenk så heldig man er som foreldre hvis man kan hjelpe barnet til å unngå å bli karbojunkie?

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 13:11   #36
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

man tåler fremdeles ikke karbohydrater noe bedre!

Kanskje til og med dårligere!

Ellers vil jeg bare si AMEN til hele fetpåmidten sitt innlegg

Noe annet som overrasker meg, og som er en gjenganger her inne, er at man selv spiser lavkarbo, men ikke øsnker at resten familien skal følge dette. Hvorfor ikke? Hvis man egentlig ikke tror på det, spiser man det da bare for å være slem mot seg selv??

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 14:11   #37
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Thank U

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 13:44   #38
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Jeg syns det står veldig mye bra i denne tråden, men jeg er faktisk ikke enig i at vi ikke kan begrense matmengden til barna. Men dette tror jeg må skje sammen med en hel mengde andre ting. Som f.eks ha et fokus på hvorfor kroppen trenger det vi spiser, hvor mye og hvor ofte. En omlegging som går ikke bare på mengde mat men en del andre ting også.

Da vi måtte redusere mengde mat til datteren vår så sluttet vi å ha gryter og slik på bordet. Vi tok mat på tallerknene og satt på bordet. Vi tok små porsoner men hun fikk to ganger . På den måten følte hun at hun fikk endel mat siden hun fikk to ganger. Vi laget ikke store porsoner mat, men beregnet akuratt hvor mye vi trengte og var det tomt så var det tomt. Vi tenkte nøye gjennom hva slags mat som ble servert. ( fettfri, men da visste jeg ikke om lavkarbo) . Vi passet også på at det ble servert mat oftere enn tidligere. Hun måtte også lære seg følelsen som er der når en er passe mett. Det ble nesten som et prosjekt.

Som jeg skrev tidligere så er hun i dag en flott ungdom men fine matvaner.

Så kan man lure på hvorfor jeg fortsatt er så tykk. Jeg kan love dere, det var mye lettere å gjøre disse tingene for datteren enn meg selv.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 19:45   #39
gryhelen
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 65
gryhelen er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Har selv 2 barn med dårlig arv mht fedme. Begge har mer enn de liker selv. Hva gjør vi?
Vi snakker med barna om sunn mat. bruker ikke ord som slanking, lavkarbo mm. Sier at de må smake på all mat som blir satt frem. De aner ikke at de spiser nesten bare lavkarbo til måltidene og savner ikke poteter, ris etc. Tror ikke de tenker på at det skulle vært der. de er 9 og 14. Derfor begrenser vi ikke den sunne maten. Men godteri sjokopålegg mm er det begrensninger på, akkuratt som tv, spilling og data.
De får beskjed at de spiser så sundt i sin hverdag at de ikke trenger å tenke på å kutte mat, men det de må er å bevege seg mer. Vi har oppmuntret til økt aktivitet uten å presse. Derved har de etterhvert funnet frem til aktivitets ting som de blir skikkelig trent av. Helt av seg selv.

Det er vi som skal lære barna våre gode matvaner, ikke de som skal fortelle oss hva de vil ha og ikke ha. Det tar i gjennomsnitt 10 ganger for et barn å smake på en ting før de aksepterer en ny smak. Selvfølgelig respekterer jeg om de virkelig ikke liker noe, men det er et fåtall av smaker vi oppriktig ikke klarer å spise. For min del er det bla. a lever... uæh..

Han minste min er ikke noen middagsspiser, så vi tar resten av middagen hans i kjøleskapet og så må han spise det senere om han blir kjappt sulten etter en minimiddag. Istedefor å gi ham brød, youghurt eller annet han elsker.
Pappan har tross alt vært på jobb den dagen for å gi ham næringsrik mat, den kan vi jo ikke kaste.

Ellers er barna med på måltidsplanlegging. kommer med forslag osv.

__________________
Gry Helen





gryhelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mix Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 23:54   #40
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 53
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Jeg syns det er prinsippielt galt å begrense matinntaket til barna. At foreldrene styrer HVA barnet får spise, det er greit (f.eks ikke godteri og brus hver dag), men mengden skal og bør barnet få styre selv, mener jeg.

Min teori er at begrensning av matmengden til barna fører til problemer seinere. Der og da, når barnet er i passende alder til å la seg kontrollere, så kan det synes greit. Vel og merke hvis man ser bort i fra det faktum at mange barn kan bli veldig opphengt i maks-verdiene og konsekvent spise det (for får jeg 3 brødskiver, så tar jeg 3 brødskiver, jeg tar ikke to). Men ja, foreldrene kan ha kontroll. Og barnet blir vant med at man aldri egentlig får velge hvor mye man skal spise. Det er en tilmålt mengde.

Det å leve i et "rasjonerings-hushold" er slitsomt. Man blir opptatt av å måle, telle og vurdere. Fikk jeg mindre enn de andre? Hvis det blir en igjen, hvem skal ha den? Fokuset blir hele tiden på at jeg fikk litt mindre enn jeg ville ha. Hvor mye vil jeg ha? Selvsagt litt mer enn jeg får!

Gjennom å la barna styre matinntaket selv lærer de å kjenne på egen sultfølelse, metthetsfølelse, og barnet styrer matinntaket, ikke motsatt. Når foreldrene overstyrer matinntaket blir dette en faktor som kontrollerer barnet.

Og en dag mister foreldrene kontrollen. Kanskje skjer det i tenårene, når barnet ikke er så mye hjemme lengre. Kanskje skjer det når poden blir student og flytter for seg selv, og er vant med å tenke at man aldri får så mye som man vil. Hvor mye mat lager man seg da? 3 skiver, for det har mamma sagt? Ikke spise etter 22, for det har mamma sagt? Neppe. Sjansen for at det sklir helt ut øker slik jeg tenker hvis foreldrene overstyrer matinntaket til barna.

Bare prøv et eksperiment. Særlig bra hvis du har flere barn, eller barn på besøk. Finn fram en pakke med kjeks, en pose boller eller noe som barna liker. Si så til dem at "det er to stykker til hver". Tell deretter hvor mange som spiste mindre enn to. En annen gang gjør du det samme, men sett grensen på fire (for eksempel). Hva gjør barna? Noen få greier ikke fire, men de fleste vil spise på maks. Men hvis du ikke setter en grense, bare sier værsågod, det er nok til alle, så vil noen spise en, noen vil spise tre, og de aller fleste greier å styre inntaket ut i fra sultfølelsen der og da.

Jeg begrenser derfor ikke matinntaket til mine barn. Jeg bestemmer hva de får spise, og når de får spise, men mengden avgjør de selv. Det er ingen krav om å spise opp det man har forsynt seg med, og heller ingen maks-grenser.

Jeg har opplevd i mer enn en sammenheng at vi har hatt barn på besøk, det settes fram noe, og automatisk kommer spørsmålet fra en eller annen: "Hvor mange er det til hver?". Utrolig nok går det veldig greit å si "det er nok til alle, bare spis". Jeg har opplevd barn som har "hamstret" mat, forsynt seg grovt på tallerkenen, og et par stykker som gjerne ville ha med seg restene hjem... Men de færreste overspiser, når det ikke er noen begrensning, og ingen risiko for at det skal bli tomt.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 02:45   #41
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Mener dere virkelig at et barn som er overvektig eller er i fare for å bli det ikke skal ha noen grenser på matinntaket til måltidet?
At de skal få spise så mye de vil ?



Mitt barn spiste altfor mye når det ikke var noen begrensinger.
Hun klarte ikke å lære seg å føle metthetsfølelse ved å styre inntaket selv. Hun klarte ikke det før vi hade trent på det en liten periode. Det er jo ikke snakk om å nekte de mat, men å redusere matmengden på en fornuftig måte.Hun kunne nemlig spise og spise og spise og spise. Og et sted må det jo gå en grense når barnet begynner å få dårlig helse av det.


Sist redigert av Minni1 : 18-07-09 kl 21:14.
Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 12:20   #42
gryhelen
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 65
gryhelen er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Jeg mener det er stor forskjell å nekte og å begrense. Det å begrense seg er en egenskap som i mange tilfeller må læres ellers kan barnet bli f.eks grådig. Det handler om sosiale samspill, dele med andre, takknemlighet for det en får. Ikke alle har "det i seg". Det er derfor proseser i hjemmet som foregår over lang tid, gjerne år. Noen ganger er det passende med ja/nei som i "Nei, du får ikke en is til" eller "Ja, værsågod ta gjerne et eple til" Særlig etterfulgt av et lurt smil og et lavt "Æsj" eller "Jippi".

Hver gang jeg har laget noe ordentlig sunnt og ungene skryter av maten passer jeg samtidig på å si at det var fint for dette er veldig sunn mat. Da får jeg ofte spørsmål om når vi kan ha dette igjen.

Jeg nekter ikke barna mine noen typer mat men jeg setter begrensninger for når og hvor mye de skal få i seg av usunn mat.

__________________
Gry Helen





gryhelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mix Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 14:32   #43
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av Minni1, her.

Mener dere virkelig at et barn som er overvektig eller er i fare for å bli det ikke skal ha noen grenser på matinntaket til måltidet?
At de skal få spise så mye de vil ?


Svar til det: Prøvde du å gi henne lavkarbomat før du begrenset matinntaket? Det er nemlig stor forskjell på det å bli mett på høykarbomat og lavkarbomat.. Det står flott beskrevet over i et innlegg her om hvordan insulinet fungerer og hvordan metthetsfølelsen er styrt

Når et barn kan spise så mye det vil av lavkarbomat kan dem endelig spise seg mette og kjenne på den gode følelsen av å være mett, samtidig som fettforbrenningen fungerer optimalt og normalt!
Er helt enig i tidligere innlegg der man skriver at man skal ha restriksjoner på HVA barnet spiser men ikke HVOR MYE!

__________________
Delmål:

Hovedmål:


Sist redigert av Photobscura : 18-07-09 kl 11:51. Årsak: Rettet opp i sitatklammer
Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 15:45   #44
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Sitat:

Jeg mener det er stor forskjell å nekte og å begrense.

Der er jeg helt enig. Og jeg mener fortsatt at noen ganger må vi foreldre inn å begrense hva de putter i munnen. Når vi begrenset for datteren min så var ikke det grønnsaker og salat, men kjøtt,poteter,,saus osv spesielt middagen. Samtidig så gjordet vi jo store endringer i kostholdet generelt for alle i familien så hun fikk jo aldrig følelsen av at dette handlet om henne men om hele familien.

Sitat:

Svar til det: Prøvde du å gi henne lavkarbomat før du begrenset matinntaket? Det er nemlig stor forskjell på det å bli mett på høykarbomat og lavkarbomat.. Det står flott beskrevet over i et innlegg her om hvordan insulinet fungerer og hvordan metthetsfølelsen er styrt

Nå er det noen år siden og vi hadde aldrig hørt om lavkarbomat. Men hun har aldrig vært glad i brød så vi fant andre alternativer til det. Og godteri og potetgull og brus var sjelden noe hun ville ha. Gav det bort til søsknene. Jeg er helt enig i at det står mye fint i denne tråden , flere kloke innlegg som jeg er helt enig i. Men alikevel så ser jeg at det stemte ikke med min datter. At hun skulle få spise så mye hun ville.
Istedenfor å bruke ordet begrense så kan jeg bruke ordene at vi styrte henne i en annen retning matmessig og veilede henne i å finne metthetsfølelsen.

Er vanskelig å få frem det jeg mener, men jeg har erfart at teori og praksis er noen ganger to ulike ting.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 16:50   #45
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 53
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av Minni1, her.

Mener dere virkelig at et barn som er overvektig eller er i fare for å bli det ikke skal ha noen grenser på matinntaket til måltidet?
At de skal få spise så mye de vil ?



Mitt barn spiste altfor mye når det ikke var noen begrensinger.
Hun klarte ikke å lære seg å føle metthetsfølelse ved å styre inntaket selv. Hun klarte ikke det før vi hade trent på det en liten periode. Det er jo ikke snakk om å nekte de mat, men å redusere matmengden på en fornuftig måte.Hun kunne nemlig spise og spise og spise og spise. Og et sted må det jo gå en grense når barnet begynner å få dårlig helse av det.

Jeg mener det, ja. Men jeg tror at mange foreldre har begrenset barna fra så tidlig at barna allerede har forstyrret sult og metthetsfølelse. Derfor tror jeg også at for mange barn er det vanskelig, og det tar tid, å finne den rette balansen. Likevel mener jeg altså at i det lange løp vil det være fordel for barnet å få finne ut av dette selv. Kanskje vil barnet overspise en periode, men for de aller fleste barn vil det normalisere seg etter hvert. Og jo tidligere man lar barna styre dette selv, jo bedre, tror jeg. Det jeg er "redd" for er frislippet som før eller siden kommer. Det er bedre med frislipp i 2-års alderen, hvor barnet har naturlige grenser, enn i 12-års alderen, hvor barnet i tillegg ofte er i opposisjon til foreldrene.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 16:56   #46
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 53
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av gryhelen, her.

Jeg mener det er stor forskjell å nekte og å begrense. Det å begrense seg er en egenskap som i mange tilfeller må læres ellers kan barnet bli f.eks grådig. Det handler om sosiale samspill, dele med andre, takknemlighet for det en får. Ikke alle har "det i seg". Det er derfor proseser i hjemmet som foregår over lang tid, gjerne år. Noen ganger er det passende med ja/nei som i "Nei, du får ikke en is til" eller "Ja, værsågod ta gjerne et eple til" Særlig etterfulgt av et lurt smil og et lavt "Æsj" eller "Jippi".

Hver gang jeg har laget noe ordentlig sunnt og ungene skryter av maten passer jeg samtidig på å si at det var fint for dette er veldig sunn mat. Da får jeg ofte spørsmål om når vi kan ha dette igjen.

Jeg nekter ikke barna mine noen typer mat men jeg setter begrensninger for når og hvor mye de skal få i seg av usunn mat.

Jeg skjønte ikke teorien din rundt at barn kan bli grådige. Mener du at barn blir grådige av å få så mye de vil? I såfall er jeg uenig med deg. Jeg mener at barn blir grådige (i den grad det er noe de blir og ikke i utgangspunktet er) når det er begrensninger. For det er først når man frykter at det ikke er nok at grådigheten kommer til uttrykk. Sikre seg selv, sørge for at man ikke får mindre enn de andre. Det trenger ikke de barna som vet det er nok.

Når det er sagt mener jeg at grådighet er nærmest nedarvet i oss mennesker. Det er et overlevelsesinstinkt, tror jeg. Det er viktig for overlevelse å sikre at man selv får nok mat.

Hos oss er det (selvsagt) begrensninger på is, fordi det karakteriseres som godteri. Dette går på type mat. Men frukt har vi ikke begrensninger på. Så lenge vi har frukt, så er det fritt fram og ingen trenger å spørre. Ikke en gang gjester.

Og forøvrig har jeg helt fra barna vært små hatt en teori om at når det kommer til godteri, så har jeg alltid gitt ungene mer enn jeg regner med de greier å spise. Dette fordi de skal slippe å vokte som ville dyr over godteriet sitt. De spiser til de har fått nok, og så stopper de. Om det er godteri igjen plager ingen. Dette fremmer også evnen til å dele med andre, mener jeg. For det er lett å dele når du ikke føler at du gir bort alt du har. Det dummeste man gjør mener jeg er å gjøre godteriet til noe som er så regulert og begrenset at ungene til slutt er villige til å selge sjela si for en bit av en melkerull. Forbuden frukt...

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 00:16   #47
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Jeg har ikke noe annet fornuftig å skrive enn at jeg har selvopplevd hva det vil si å ha et barn som ikke klarte å lære seg hvor mye mat som var nok.
Vi er fornøyd med måten vi løste det på og ser at vi har en sunn ungdom i dag med et veldig fornuftig forhold til mat selv om vi måtte begrense mengden mat en periode. Jeg tror det er noe med måten dette blir gjort på.

Mye fornuftig som står i tråden, men jeg tror ikke man kan bastant si at det kun er en måte for ungene å lære dette. Det funket ivertfall ikke hos oss.

Må legge til at jeg har to barn til som ikke har hatt dette problemet.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 12:04   #48
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Jeg har ikke barn, men jeg kan godt snakke for meg selv. Da jeg var tolv la jeg på meg drøyt tretti kg på få måneder, og gikk fra å være smålubben til å bli direkte feit.
Det var leger involvert, og jeg ble tilsnakket i tredjeperson, legene sa til moren min at de ikke måtte gi meg så mye mat og godteri, og var døve til det moren min sa om at jeg spiste helt normalt.
(Det var ingen som lurte på hvorfor en unge legger på seg så abnormt, men det er en annen sak). Så begynte et lite bittert nazihelvete hvor jeg ikke fikk smør på brødskiva, måtte drikke skummamelk og alt jeg putta i munnen ble målt med argusøyne. Mamma syntes det var trist, og hadde vanskelig for å skulle la meg gå sulten -men syntes hun måtte høre på legene. Faren min var noen hakk strengere, noe jeg i ettertid vet at handla om at han selv var overvektig fram til litt ute i puberteten, og var redd for at jeg skulle leve ut hans erfaringer.
Jeg vet jo at de prøvde å gjøre det på best mulig måte, med min beste interesse for øye. Men det var vondt! Jeg følte meg annerledes, for søstrene mine fikk jo ingen restriksjoner, jeg kunne i utgangspunktet ikke spise hos andre, alt var tilmålt hjemme.
Hva gjorde jeg?
Jo, jeg løy på meg sult for å få brødskiver hos naboen, eller morfaren min, jeg stjal mat, og smugspiste på rommet mitt, hver eneste kr jeg kom over gikk til godteri (jeg sykla faktisk til Sverige -hvilket er et par mil unna, for å kunne kjøpe sjokolade uten at noen jeg kjente skulle se det).
Og så ble jeg målt og veid et par ganger i uka. Det var helt forferdelig.
På et tidspunkt spydde jeg opp mat, og stjal lakseringspiller og Nutrilettpulver. Det var da jeg fikk smaken på sult -selveste adelsmerket
Da jeg var rundt tretten, raste alle kg av nærmest av seg selv, like fort som de kom.
Selv i dag, i en alder av snart tredve, selv om jeg har et ganske normalisert forhold til mat nå, så sliter jeg med å skulle spise foran andre (men gjør det likevel), og har fortsatt en hang til å gå sulten.

Poenget mitt er uansett at dette er et utrolig følsomt tema, og det må tråes ytterst forsiktig. Selv om man selv som forelder prøver å gjøre ting forsiktig, så kan dette oppleves ganske forsterket for barnet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 15:42   #49
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

må si meg enig i innlegget til MASKOTTEN her.
JA jeg synes også det er galt å begrense matinntaket til barn.
Jeg har en datter på 5 som har overspist siden hun ble født. Hun kan spise og spise...blir liksom ikke ordentlig mett.
Det var helt til hun fikk lavkarbo mat.
til frokost får hun ofte 1 br.skive med stekt egg og agurk/tomat/paprika.
til niste spiser hun som regel brød + fruktmåltid(får i barnehage, er ikke jeg som sender med).
Middagen spiser vi det samme. Jeg spiser ketogen kost, så middagen er ketogen. Altså bare grønnsaker, fett og protein.
Middagen holder til neste dag og hun overspiser ikke lenger på kvelden. Vi har ofte dessert også. bær og saus/krem. Hun er blitt i bedre humør og blitt mye slankere og mer aktiv den siste tiden. Hun er mer rolig på kveldene
Jeg prøver å ligge på ca 50 g karbo pr dag på henne. teller ikke så nøye, men følger med. bare fruktmåltid+ brødmåltid i barnehage så er hun over dette! kunne fint levd ketogen hjemme altså....
Men hun får spise så mye hun vil når hun først spiser...
Jeg lager lavkarbo-lapper og vafler...og hun får ikke noe søtpålegg av noe slag. hun får ikke syltetøy, men feks krøstet hele bringebær/jordbær uten søtning...går så fint atte!
av og til spiser vi fløteis. Da får hun 1 ss(ikke toppet) med is og 3-4 ss med bær. Før var det motsatt. Og hun er like fornøyd med det.
Som snacks har liker hun paprika med nøttesmør på..
Det har tatt tid og mange diskusjoner for få inn disse gode vanene. Hun liker ikke grønnsaker mer enn andre unger. Det handler mest om foreldrene som gir etter eller ei...
Vi har salat hver dag. Hvis hun ikke spiser opp så får hun ikke dessert heller. selv om det er lørdag! lørdagsgodtet har ryki flere ganger...Men det har betalt seg.. nå spiser hun salaten opp hver dag

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 20:43   #50
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 53
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Jeg har forsåvidt sagt hva jeg mener allerede i tråden, men vil henge meg på noe Photobscura skrev.

Jeg vokste også opp med strenge matrestriksjoner. Ikke egentlig for at foreldrene våre var redde for at noen av oss skulle legge på oss. Tror det var dels begrunnet i økonomi, og dels at de ikke likte at vi virket "grådige". Så derfor var det veldig begrenset. Og hva skjedde? Jo, vi lærte selvsagt å karre til oss, og virkelig bli grådige. Og jeg brukte nesten alt av lommepenger på forbudt mat. Og om natta ranet jeg kjøleskap og fryseboks. Jeg tok poser med boller og rundstykker fra fryseren og gjemte på rommet mitt.

Jeg følte at jeg aldri fikk NOK. Følte at jeg ALLTID ville ha litt til. Vi hadde begrensninger på alt. Derfor målte vi eplene, for klart alle ville ha det største. Hadde vi frukt som druer ble det delt i skåler til oss, og talt eksakt like mange til hver av oss.

Den ytre kontrollen førte for meg til at jeg alltid ville ha mer. Så jeg underveis måltidet at her var det 2-3 kjøttkaker "til overs", så skyndte jeg meg å hive i meg min tilmålte porsjon i håp om å få det til oversblevne. Borte hos andre var jeg ikke sånn som tagg mat (jeg hadde jo et snev av oppdragelse) men jeg tok i mot alt som bød seg.

Jeg vil ikke mine egne barn så vondt at de skal føle at det alltid er for lite av alt.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Induksjon ... Ikke begrense fettet? shallow Induksjonen 18 15-04-09 12:14
Hjelp til å se på matinntaket Jabba Ketolysekuren 4 30-01-09 10:54
Er det no' galt,tro? Bell Ketolysekuren 11 19-03-07 20:35
Om å begrense seg selv burberry Fysisk og mental helse 2 05-01-06 16:24
ER det noe galt med meg??? vend Lavkarbo generelt 2 24-10-04 19:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no