Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn på LCHF

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-11, 10:47   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Barn på LCHF

Den mest næringstette maten vi kan få i oss, er kjøtt. Innmat og kjøtt. Den maten som faktisk stjeler mest næring fra oss, er sukker og stivelse. Det kreves en god del enzymer og vitaminer for å få omsatt rent sukker og stivelse til glykogen og fett, uten at det selv bringer med seg næring.
Barn som spiser LCHF, rent kjøtt og friske grønnsaker og bær, vil ligge langt på plussiden i forhold til barn som vokser opp på frokostblandinger, brød og potetmiddager, fordi denne maten fortrenger mat med næringsinnhold. Potet og brød fyller godt opp i magen, og gir derfor mindre plass til fettrik kjøttmat og grønnsaker.
Villfisk, skalldyr, egg og vilt, med en liten andel grønnsaker og bær, vil gi barn all den næring det trenger. Om vi klarer å innlemme innmat i kosten også, så er det utrolig bra. Innmat står som nummer 1 over den maten med mest næring i. Det smaker fremmed til å begynne med, men barn har ofte en mindre motforestilling enn voksne når det gjelder fremmed mat, jo mindre de er, jo bedre. Er de tenåringer og viser fullstending "låsning" mot sånn mat, er det greit å la være, og heller satse på rent kjøtt og rene grønnsaker. Det holder i lange baner det også. Cocosa bør også være en del av kosten, i og med den høye andelen av MCT oljen laurinsyre, som gir veldig mange helsebringende effekter. Med Cocosa, egg og litt fet villfisk, er det vanskelig å IKKE dekke næringsbehovet til barn.
Bær synes jeg godt man kan være raus med, så sant det ikke er snakk om stor overvekt. Med raus mener jeg en porsjon hver dag, og det kan være greit å variere med både blåbær, bringebær, multer og jordbær. En porsjon blir cirka en neve.

Et barn som vokser opp med frokostblandinger, brødskiver og mye ris, pasta eller poteter, løper større riskiko for å ikke få seg nok næring. Men kroppen er ekstremt dyktig til å kamuflere mangeltilstander, slik at det kan gå lang tid før en mangel blir åpenbar. Tilsynelatende friske mennesker kan gå rundt med både fett, vitamin og mineralmangler.
På riktig LCHF blir den risikoen langt mindre.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 10:55   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Fint om du har noen andre kilder å vise til, for regner med at dette er din personlige mening? Kjekt å se noen "eksperter" som mener det samme som deg.

Jeg ser virkelig ikke poenget med å kjøre et strikt lavkarboopplegg på barn(noe jeg synes du beskriver her), med mindre det er spesielle grunner til det. Tror på ingen måte at barn har vondt av LITT brød, LITT pasta, LITT sukker osv. Og at inntak av disse skal føre til mangler og at de ikke får i seg nok næring.. det faller på sin egen urimelighet. At et kosthold med brød til frokost og lunch og pasta/ris/potet til middag, med frukt til mellommåltider osv ikke er bra, det er jeg enig i, men det finnes en gylden middelvei som det går ann å følge..

Alt med måte.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 11:25   #3
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Barn på LCHF

Neppe min personlige mening, dette
Jeg kan henvise til Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes, Vitaminrevolusjonen av Knut Flytlie, og en bok du vel neppe får kjøpt lenger, Veien til Mr Universe av Bill Pearl.
Mesteparten hentet fra den førstnevnte.

Forøvrig sier jeg ikke noen steder at LITT brød, poteter eller ris/pasta/frukt er skadelig? Men nødvendig? Nei, garantert! Hadde det vært nødvendig, hadde ikke noen av oss vært her idag.
Kort om næringstapseksempel: Vitamin C som eksempel. Kjemper med glukose for å bli tatt opp i cellene, og Insulin gir ALLTID glukose førsteretten, insulin er med på å dytte vitaminet ut av blodbanen og ned i nyrene, hvor det blir kjørt ut i urinen, uten å bli brukt. Dette er selvfølgelig med NIVÅER av insulin å gjøre. Men fakta er at stivelse alene og sukker alene består av glukose og fruktose molekyler (poly og di sakkarider). Altså KUN energi. Jeg sier ikke at brød, potet, ris og pasta består KUN av dette, men at disse matvarene ofte har altfor store mengder av dette, og at andre matvarer som rent kjøtt, innmat og grønt inneholder veldig lite av stivelse og sukker, men langt mer næringsstoffer, og er derfor mer egnet som føde til det mest verdifulle vi har - barna våre.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-02-11, 22:55   #4
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Barn på LCHF

Brød, pasta, ris og potet er ikke nødvendig, for minstejenta mi spiser aldri noe av dette. Vi har prøvd med brød og potet, men hun vil aldri ha. Veldig flink til å skrape pålegg, derimot. Frukt får hun, og ellers grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling, bær, syrnede melkeprodukter, smør, fløte, kikerter, linser, bønner. Litt sukker er det i flere ting hun spiser, tilogmed makrell i tomat har vel sukker? Hun nektes ikke noe, og får en liten bit sjokolade dersom vi spiser det, men det er ikke ofte.

Hun er vel moderat lavkarbo i sum, spiser jo frukt og belgfrukter.

Uansett. Hun er et lite råskinn som gikk over en kilometer på ski da hun fylte 17 mnd. Tror ikke jeg tør gi innmat. Må jo kunne holde følge med henne om noen år også.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 11:38   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Neppe min personlige mening, dette
Jeg kan henvise til Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes, Vitaminrevolusjonen av Knut Flytlie, og en bok du vel neppe får kjøpt lenger, Veien til Mr Universe av Bill Pearl.
Mesteparten hentet fra den førstnevnte.

Jeg har ikke lest noen av disse, men sier de noe som helst om Barn og LCHF? Barn er ikke små voksne, og man bør ikke ukritisk overføre råd for voksne over til barn.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 11:54   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Her er hva Torkil har å si om saken:

Sitat:

Hei
Barn med epilepsi behandles i visse tilfeller med ketogent kosthold oi flere år. Men på generell basis kan det ikke anbefales på grunn av for lite dokumentasjon.
Generell lavkarbo uten ketose derimot er helt ukomplisert og antakelig svært sunt for barn.
Jeg mener Fedon har skrevet egen bok om dette.
100 gram KH pr dag (langsomme er å anbefale)
Kanskje 75 gram under 10 år.
For småbarn unde 3 år ville jeg være litt mer tilbakeholdene med all for kraftig lavkarbo.
Insulin er et anabolt hormon og er koblet til veksthormonet slik at det teoretisk kan tenkes at kraftig lavkarbo han hemme lengdeveksten.

Mvh
Torkil

Jeg stoler på han og Fedon, som jo faktisk har tatt seg bryet med å skrive ei bok om dette. Stoler fullt og helt på at jeg gir det mest verdifulle jeg har - barnet mitt, en fantastisk start på livet. Lavkarbo, men langt i fra ketogent.

Teoretisk er det mulig at du har 100% rett, men barn er nå barn og det er mye mer enn bare teorien ved dem gitt. Det vet vel du, som tross alt har noen selv. Dattern min hadde f.eks ikke spist på 4 dager i går, så da fikk hun det eneste jeg vet hun vil spise, havregrøt med blåbær og sukker. Jeg burde kanskje heller ventet i 3-4 dager til, til hun ville spise noe rent kjøtt?

Skal like å se det barnet som kun spiser kjøtt, grønnsaker og en porsjon bær om dagen igjennom hele oppveksten.. Det er jo også miljømessige faktorer som spiller en STOR rolle i hva barn og ungdom spiser. Burde kanskje ikke være sånn, men det er ikke en faktor man bare kan pusle vekk og overse.

Er det spesielle grunner til å spise ketogent, klart man skal prøve å få det til, men hva er poenget med at små barn, helt uten overvektsproblemer, skal spise ketogent? De sulter ikke på næringsstoffer ved å spise karbohydrater, så lenge det holdes på et fornuftig nivå.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 12:34   #7
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 45
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Barn på LCHF

fedon lindberg sin bok heter barn i balanse. jeg har ikke fått kjøpt den enda for den er kjempedyr og jeg har ikke så mye penger for tiden og det er venteliste på den på biblioteket, men jeg har så vidt bladd i den i bokhandelen og den ser kjempefin ut

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 12:35   #8
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Veldig bra at du tar opp dette temaet! Dette er det altfor lite fokus på, så veldig bra med dette fokuset her. Men jeg har noen kritiske bemerkninger til innlegget ditt , og da tenker jeg her på små barn og deres kosthold:

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Den mest næringstette maten vi kan få i oss, er kjøtt. Innmat og kjøtt. Den maten som faktisk stjeler mest næring fra oss, er sukker og stivelse. Det kreves en god del enzymer og vitaminer for å få omsatt rent sukker og stivelse til glykogen og fett, uten at det selv bringer med seg næring.
Barn som spiser LCHF, rent kjøtt og friske grønnsaker og bær, vil ligge langt på plussiden i forhold til barn som vokser opp på frokostblandinger, brød og potetmiddager, fordi denne maten fortrenger mat med næringsinnhold. Potet og brød fyller godt opp i magen, og gir derfor mindre plass til fettrik kjøttmat og grønnsaker.

Her er jeg selvfølgelig helt enig med deg, når man setter dette opp mot hverandre. Men man skal være forsiktig med å gi små barn LCHF, jeg tror det også kan skade/hindre sunn vekst.

Villfisk, skalldyr, egg og vilt, med en liten andel grønnsaker og bær, vil gi barn all den næring det trenger.
morsmelk inneholder 8% energiprosent protein, 40% laktose (langsom karbohydrat) og 52% energiprosent fett. Dvs at små barn trenger faktisk en god del langsomme klarbohydrater for å vokse og utvikle seg normalt! Å gi for mye proteiner kan faktisk være skadelig, og derfor man ikke anbefaler kumelk til barn under ett år.

Om vi klarer å innlemme innmat i kosten også, så er det utrolig bra. Innmat står som nummer 1 over den maten med mest næring i. Det smaker fremmed til å begynne med, men barn har ofte en mindre motforestilling enn voksne når det gjelder fremmed mat, jo mindre de er, jo bedre. Er de tenåringer og viser fullstending "låsning" mot sånn mat, er det greit å la være, og heller satse på rent kjøtt og rene grønnsaker. Det holder i lange baner det også. Cocosa bør også være en del av kosten, i og med den høye andelen av MCT oljen laurinsyre, som gir veldig mange helsebringende effekter. Med Cocosa, egg og litt fet villfisk, er det vanskelig å IKKE dekke næringsbehovet til barn.
Bær synes jeg godt man kan være raus med, så sant det ikke er snakk om stor overvekt. Med raus mener jeg en porsjon hver dag, og det kan være greit å variere med både blåbær, bringebær, multer og jordbær. En porsjon blir cirka en neve.

Et barn som vokser opp med frokostblandinger, brødskiver og mye ris, pasta eller poteter, løper større riskiko for å ikke få seg nok næring. Men kroppen er ekstremt dyktig til å kamuflere mangeltilstander, slik at det kan gå lang tid før en mangel blir åpenbar. Tilsynelatende friske mennesker kan gå rundt med både fett, vitamin og mineralmangler.
På riktig LCHF blir den risikoen langt mindre.

Jeg mener det er en risikosport å tilby et barn et kosthold som er basert på så lite karbohydrater. Du setter jo opp to ganske motsetninger; enten et kosthold basert på potet, pasta og brød kontra et kosthold basert på villfisk, kjøtt, egg bær og grønnsaker. Det blir noe søkt, man må først undersøke HVA barn trenger for å vokse og utvikle seg optimalt!
Når morsmelken inneholder 40% langsomme karbohydrater, da betyr det at barn i veks trenger dette i sin utvikling. Videre inneholder morsmelken mye fett, altså barn i vekst trenger fett.

Man kan gradvis redusere på karbohydratene etterhvert når barna vokser til, men de bør ha det samme karbohydratinnholdet som man har på de ulike vedlikeholdskostholdene her inne. Jeg lever på rundt 100 om dagen, og min datter på 1.5 år tilbys det samme kostholdet.

Jeg ville aldri turt å tilby mitt barn dette kostholdet du skisserer her. På samme måte som jeg ikke ville latt henne vokse opp på kun raske karbohydrater.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 12:37   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av halkatlala, her.

fedon lindberg sin bok heter barn i balanse. jeg har ikke fått kjøpt den enda for den er kjempedyr og jeg har ikke så mye penger for tiden og det er venteliste på den på biblioteket, men jeg har så vidt bladd i den i bokhandelen og den ser kjempefin ut

Jeg har den, og den er veldig fin

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 12:39   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av halkatlala, her.

fedon lindberg sin bok heter barn i balanse. jeg har ikke fått kjøpt den enda for den er kjempedyr og jeg har ikke så mye penger for tiden og det er venteliste på den på biblioteket, men jeg har så vidt bladd i den i bokhandelen og den ser kjempefin ut

Jeg har den ikke, men har lest den og den anbefales på det varmeste!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 12:42   #11
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Veldig bra at du tar opp dette temaet! Dette er det altfor lite fokus på, så veldig bra med dette fokuset her. Men jeg har noen kritiske bemerkninger til innlegget ditt , og da tenker jeg her på små barn og deres kosthold:



Jeg mener det er en risikosport å tilby et barn et kosthold som er basert på så lite karbohydrater. Du setter jo opp to ganske motsetninger; enten et kosthold basert på potet, pasta og brød kontra et kosthold basert på villfisk, kjøtt, egg bær og grønnsaker. Det blir noe søkt, man må først undersøke HVA barn trenger for å vokse og utvikle seg optimalt!
Når morsmelken inneholder 40% langsomme karbohydrater, da betyr det at barn i veks trenger dette i sin utvikling. Videre inneholder morsmelken mye fett, altså barn i vekst trenger fett.

Man kan gradvis redusere på karbohydratene etterhvert når barna vokser til, men de bør ha det samme karbohydratinnholdet som man har på de ulike vedlikeholdskostholdene her inne. Jeg lever på rundt 100 om dagen, og min datter på 1.5 år tilbys det samme kostholdet.

Jeg ville aldri turt å tilby mitt barn dette kostholdet du skisserer her. På samme måte som jeg ikke ville latt henne vokse opp på kun raske karbohydrater.

Veldig enig med Vibeke her. Selv har jeg en sønn på 8 måneder og driver nå med innføring av fast føde. Jeg forsøker å fokusere på langsomme karbohydrater og nok fett, fremfor å kutte drastisk ned på karbohydrater.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 12:47   #12
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Forleden var jeg på kostholdsdebatt her i Bergen med blant annet hexeberg i panelet. Noe av det jeg synes var interessant var hennes fokus på ren mat. Her er det mye å hente når det går på å tilby barna den optimale kosten. Være oppmerksom på tilsetningsstoffer i all ferdigmaten! Hun var også kritisk til frukt, siden denne frukten blir produsert slik at det ikke er noen næringsstoffer igjen.
Jeg kjøper pr i dag alltid økologiske egg, men skal igjen begynne med økologisk frukt og grønnsaker. Jeg har lyst til å lære meg å lage mine egne fiskekaker og fryse ned (siden snuppa elsker fiskekaker) og annet hun elsker. Så kan heller ferdigproduktene være ett unntak i en travel hverdag.
Jeg har også en intensjon om å plukke bær til høsten og fryse ned. Har en bok her med tips om hvordan man kan bruke produkter som vokser vilt i naturen, og den har jeg også veldig lyst til å ta mer i bruk!

Så jeg må si at det er veldig mye man kan være oppmerksom på i veien på å gi barna et optimalt kosthold.

Hexeberg sa også noe som er noe lettere å følge og som det er mye sannheter i: Prøv å unngå hvitt mel, sukker og raske karbohydrater og du kommer langt allerede med det.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:18   #13
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

:
.
Dattern min hadde f.eks ikke spist på 4 dager i går, så da fikk hun det eneste jeg vet hun vil spise, havregrøt med blåbær og sukker. Jeg burde kanskje heller ventet i 3-4 dager til, til hun ville spise noe rent kjøtt?
.

Hadde hun ikke spist fordi hun var syk eller fordi hun ikke ville...og hadde hun ikke spist i det hele tatt eller hadde hun ikke spist nok av det dere forventet? (Jeg har nemlig selv en ikke-spiser..men han er 8 år alt...)


Det med barn og mat er både vanskelig og enkelt... Mine tre har vært naturlig lavkarbere fra fødsel ...og før jeg oppdaget lavkarbo var det mange, lange måltider for å få de til å spise poteten, sausen og brødskivene...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:20   #14
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Alt med måte.

Samme med alkohol, snus og sigaretter?

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:26   #15
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Samme med alkohol, snus og sigaretter?

Hva mener du med dette i en tråd om kosthold og barn? Tåpelig.
Ja mener jeg, det gjelder også alkohol, snus og sigaretter - for voksne altså.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:35   #16
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Hva mener du med dette i en tråd om kosthold og barn? Tåpelig.

Jeg poengterer at det er åpenbart ikke riktig at "alt med måte" er den beste strategien for ernæring, enten det er voksne eller barn. Det er du tydeligvis enig i - og det forstår jeg godt. Det er dog den ENKLESTE strategien.

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Ja mener jeg, det gjelder også alkohol, snus og sigaretter - for voksne altså.

Er disse tingene bra for voksne, men ikke for barn altså?

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:43   #17
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Jeg poengterer at det er åpenbart ikke riktig at "alt med måte" er den beste strategien for ernæring, enten det er voksne eller barn. Det er du tydeligvis enig i - og det forstår jeg godt. Det er dog den ENKLESTE strategien.

Er disse tingene bra for voksne, men ikke for barn altså?

Da formulerte du deg ganske klønete og lite presist!
Alt med måte er et relativt begrep. Det kommer helt an på hva jeg legger i dette, så om det er en så enkel strategi kommer jo HELT an på. Det kommer f eks an på barnet, individet. Som er like forskjellige som oss voksne. Her i huset er det for tiden ikke vanskelig med min datter på 1.5 år. Hun elsker mat. Så det er bare å servere god mat til henne, og hun spiser det meste.
Det er ikke vanskelig å unngå sukker, hvetemel og de raske karbohydratene.
Det er veldig enkelt å leve etter et kosthold basert på Fedon Lindberg.
Men når vi er i bursdagsselskap får hun kake og snop. Så det har hun faktisk fått to ganger i sitt liv. Alt med måte....!

Det samme gjelder voksne. Alt med måte. Jeg drikker ikke ofte alkohol, men i helgene koser jeg meg med et par glass vin. jeg røyker ikke, men før tok jeg en røyk eller to på fest. ALt med måte.

Vet ikke om dette er det enkleste? Men det skaper i allefall en harmoni rundt dette med kosthold og barn og å leve sammen i en familie.
Jeg tror at det er utrolig viktig å skape gode ksotholdsvaner gjennom positive atopplevelser sammen med familien.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 14:03   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Samme med alkohol, snus og sigaretter?

Eh, nå er det vel ikke sånn at en gjennomsnitts 3-åring har så mye med alkohol, snus og sigaretter å gjøre. Men for voksne så vil jeg si at ja, alt med måte, når det gjelder snus, alkohol og sigaretter.

Hadde du ikke noe mer saklig å komme med altså? Vet jo at du har sterke meninger om dette temaet.

Når det gjelder kostholdet til barnet mitt så, ja, jeg er opptatt av det skal være enkelt og ikke en svær, spesiell greie. Å gjøre det for spesielt føler jeg er en sikker vei til et dårlig forhold til mat.

Egentlig så er det jo et skikkelig paradoks, for jeg blogger litt om barn og kosthold og får mye pes fordi at jeg sier at de bør ha i seg mye fett og mindre karbohydrater. Der ute, i den virkelige verden, er jeg altfor radikal, mens her inne er jeg en som tar enkle løsninger og ikke gidder gjøre noe særlig for kosten til barnet mitt

Regner med at du har gjort jobben og at barna dine spiser ketogent?

__________________

Sist redigert av nellie : 25-02-11 kl 14:18. Årsak: skrivefeil og sånt..
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 14:16   #19
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Hadde hun ikke spist fordi hun var syk eller fordi hun ikke ville...og hadde hun ikke spist i det hele tatt eller hadde hun ikke spist nok av det dere forventet? (Jeg har nemlig selv en ikke-spiser..men han er 8 år alt...)

Fordi at hun er syk og absolutt ikke hadde spist noe som helst
Hun er en ganske "normal"-spiser som spiser mye av det meste. Enn så lenge hvertfall. Sånt kan jo brått forandre seg, så vidt jeg har skjønt.

Vi fokuserer heller på mye fett og balanse ala Fedon, enn akkurat å kutte ut karbohydratene.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 14:16   #20
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Egentlig så er det jo et skikkelig paradoks, for jeg blogger litt om barn og kosthold og får mye pes fordi at jeg sier at de bør ha i seg mye fett og mindre karbohydrater. Der ute, i den virkelige verden, er jeg altfor radikal, mens her inne er jeg en som tar enkle løsninger og ikke gidder gjøre noe særlig for kosten til barnet mitt

Jeg følger meg på bloggen din og syntes at maten du gir barnet ditt ser kjempefornuftig ut! Jeg har ikke barn og er ikke spesielt oppdatert i barneernæring, men jeg har sett barn trøkke i seg de verste sukkerkilder døgnet rundt...

Jeg tror ikke at barn MÅ ha karbohydrater fra pasta, ris, brød, poteter osv så lenge man får i seg karbobydrater fra frukt/mest bær og grønt. Gjerne bønner og linser også. Men samtidig tror jeg ikke at et voksende barn som er aktivt har noen skade av ekstra karboinntak fra disse førstnevnte kildene! Jeg tror det er forskjell på barn, ungdom og voksne i forhold til ernæringsbehov.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 14:18   #21
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Fordi at hun er syk og absolutt ikke hadde spist noe som helst
Hun er en ganske "normal"-spiser som spiser mye av det meste. Enn så lenge hvertfall. Sånt kan jo brått forandre seg, så vidt jeg har skjønt.

Vi fokuserer heller på mye fett og balanse ala Fedon, enn akkurat å kutte ut karbohydratene.

Huff da.. Håper hun er bedre nå!

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 22:52   #22
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Barn på LCHF

Enig med anbefalingene av "Barn i balanse".

Jeg tror ikke litt grovt brød eller potet fra eller til gjør all verden - om barn ikke vil ha, er det greit; og vil de ha, er det greit for de fleste det også.

Her er det en brødnekter og ei som vil spise det samme som de andre barna i barnehagen til lunsj. Begge deler går helt greit, tenker jeg. Jeg kan ikke tenke meg at mitt moderate lavkarbobarn skal ta noen skade av det, og hun får jo karbohydrater fra frukt, grønt, bær, quinoa osv.

Jeg tenker at de som er opptatt av kosthold, og er her inne, også er rimelig opptatt av kostholdet til barna. Ellers varierer dette mye! Jeg har fått kommentarer på at barna ikke får gelé som babyer, ikke får grøtpulver stadig vekk, ikke får "glass" som middagsmat (men heller fikk biter av vår middag) - tydelig at dette er standarden for mange. En standard som godt mulig kan gi trøbbel senere i livet, hvis den følges ensidig (les nevnte Barn i balanse).

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 16:44   #23
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Regner med at du har gjort jobben og at barna dine spiser ketogent?

Jeg har ikke barn, men man trenger ikke å være veldig logisk anlagt for å skjønne at "alt med måte" er et praktisk og sosialt opplegg i mye større grad enn et ernæringsmessig et.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 17:17   #24
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Barn på LCHF

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Jeg har ikke barn, men man trenger ikke å være veldig logisk anlagt for å skjønne at "alt med måte" er et praktisk og sosialt opplegg i mye større grad enn et ernæringsmessig et.


Nei, man så var det dette med logikk da...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 17:44   #25
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Barn på LCHF

Trenger barn og mennesker strengt tatt et 100% optimalt kosthold?
Jeg har inntrykket av at det er folk som kan spise overflod av junk og raske karbs uten å få store følgene av det i senere liv... Jeg mener mennesket er veldig tilpasningsdyktig, bare ting ikke blir veldig overdrevent slik som i den vestlige kultur nå.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det farlig med lchf på barn på lang sikt? hope10 Barns kosthold 29 06-03-11 19:21
Lchf/ketolyse Nero Generell diskusjon 12 01-11-10 21:03
En uke med lchf sk1974 Livets lyse side 4 24-10-10 23:29
LCHF og CLA StegforSteg Generell diskusjon 2 27-04-10 10:49
Ny på LCHF Virgo2 Generell diskusjon 6 26-01-10 22:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no