Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Er det "diettkrig" på gang?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-09-11, 13:08   #26
ireile79
Medlem
 
ireile79 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Saltnes, Råde
Innlegg: 326
ireile79 er på en erverdig vei

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Det hele artikkelen bunner ut i er jo selvfølgelig at pasta-, ris- og sukkerindustrien taper masse penger på oss som lever lavkarbo. Blir ikke penger i kassa av at folk ikke trykker i seg sukker ol lenger Så i avisen forrige uke at meieriene tjener bedre mens pasta, ris og sukker salget stuper!!! Veldig festelig lesning spør du meg!!

__________________
Min Journal


ireile79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 13:14   #27
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Opprinnelig lagt inn av ireile79, her.

Det hele artikkelen bunner ut i er jo selvfølgelig at pasta-, ris- og sukkerindustrien taper masse penger på oss som lever lavkarbo. Blir ikke penger i kassa av at folk ikke trykker i seg sukker ol lenger Så i avisen forrige uke at meieriene tjener bedre mens pasta, ris og sukker salget stuper!!! Veldig festelig lesning spør du meg!!

Jeg håper (og tror) at særlig sukkerbransjen taper penger uansett om vi spiser lavkarbo eller ei. Det betyr nemlig at folk generellt er flinkere til å spise ren mat (uavhengig om det er lavkalori/lavkarbo/raw-food/"vanlig")

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 13:23   #28
ireile79
Medlem
 
ireile79 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Saltnes, Råde
Innlegg: 326
ireile79 er på en erverdig vei

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Ja, sant det

__________________
Min Journal


ireile79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 12:47   #29
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

http://www.matportalen.no/kosthold_o..._vE8M.facebook

Er det virkelig helsedirektoratet som står bak den teksten? Jeg ble først litt provosert, men det slo meg at dette må være fake.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:42   #30
heymaria
Juniormedlem
 
heymaria sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 15
heymaria er på en erverdig vei

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Opprinnelig lagt inn av lille_trille, her.

Dette lukter konspirasjon. Hva kan vere galt med å spise rene og ekte produkter som vi gjør da?

Enig i konspirasjonstankegangen. Jeg tror motstanden mot lavkarbokosthold på et høyere plan handler om økonomiske interesser. Tenk om alle sluttet med junkfood og godteri, brus, rotgrønnsaker, kornprodukter osv. Det vil gå utover bønder og matprodusenter - hele næringer ville måtte legge ned og folk ville miste jobbene sine - og det ville gått utover sykehusene og medisinprodusentene, som naturligvis taper på at folk er friske. Sånn sett er det vel i statens interesse at folk spiser drittmat og blir fetere og sykere.

heymaria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 11:19   #31
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Opprinnelig lagt inn av heymaria, her.

Enig i konspirasjonstankegangen. Jeg tror motstanden mot lavkarbokosthold på et høyere plan handler om økonomiske interesser. Tenk om alle sluttet med junkfood og godteri, brus, rotgrønnsaker, kornprodukter osv. Det vil gå utover bønder og matprodusenter - hele næringer ville måtte legge ned og folk ville miste jobbene sine - og det ville gått utover sykehusene og medisinprodusentene, som naturligvis taper på at folk er friske. Sånn sett er det vel i statens interesse at folk spiser drittmat og blir fetere og sykere.

Hva med å lage sunn junk-food, ihvertfall som et alternativ? De ville fått min business hver gang jeg ville ha noe kjapt

- potet-chips i vegetabilsk olje ELLER kålerabi/jordskokk-chips i kokosolje
- softis m. melis ELLER softis m. sukrin/tagatose/stevia
- bløtkakestykke m. mel og sukker ELLER bløtkakestykke m. kokosmel og søtstoff
- blandingskjøtt-burger m. hvetemel-buns og sukret dressing ELLER rentkjøtt-burger m. solsikkeburger og sukkerfri dressing

Etc.

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 11:23   #32
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Et siste spark før de gir seg. Å ta til seg ny kunnskap som rokker ved den gamle tro er ikke ønskelig for mange. Det er et uromoment. Det går over. De vil følge omsider følge med. De må bare overbevises først. Ingen vil bli med på en ny bølge som fører menneskene videre om de ikke skjønner logikken i den.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 12:19   #33
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg, her.

http://www.matportalen.no/kosthold_o..._vE8M.facebook

Jøss, det var noe av det mer unyanserte jeg har lest om lavkarbo på en stund. Oppfatter det som ren skremselspropaganda, og er veldig overrasket over at noe slikt kommer fra offentlige myndigheter.

Irriterende at man ikke kan kommentere saken, men her er i hvert fall tilbakemeldingsskjema - bruk det gjerne for å si hva du mener om artikkelen.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 18:22   #34
Reason
Medlem
 
Reason sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 56
Reason er på en erverdig vei

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

...
- softis m. melis ELLER softis m. sukrin/tagatose/stevia
...

Åh, det drømte jeg om mange ganger i sommer; tenk om noen kunne laget en god lavkarbo-is på fløte og for eksempel stevia... Den hadde garantert solgt godt når så mange har fått øynene opp for lavkarbo. Kanskje vi bør dra i gang en runde med mail til Henning Olsen/Diplom-Is?

Reason er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 20:11   #35
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Opprinnelig lagt inn av Reason, her.

Åh, det drømte jeg om mange ganger i sommer; tenk om noen kunne laget en god lavkarbo-is på fløte og for eksempel stevia... Den hadde garantert solgt godt når så mange har fått øynene opp for lavkarbo. Kanskje vi bør dra i gang en runde med mail til Henning Olsen/Diplom-Is?

Jeg hadde kjøpt massevis av slik is....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 17:54   #36
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Opprinnelig lagt inn av Reason, her.

Åh, det drømte jeg om mange ganger i sommer; tenk om noen kunne laget en god lavkarbo-is på fløte og for eksempel stevia... Den hadde garantert solgt godt når så mange har fått øynene opp for lavkarbo. Kanskje vi bør dra i gang en runde med mail til Henning Olsen/Diplom-Is?

Stevia er ikke lov som mat-indigrens enda men kommer vel..

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 20:16   #37
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Jøss, det var noe av det mer unyanserte jeg har lest om lavkarbo på en stund. Oppfatter det som ren skremselspropaganda, og er veldig overrasket over at noe slikt kommer fra offentlige myndigheter.

Irriterende at man ikke kan kommentere saken, men her er i hvert fall tilbakemeldingsskjema - bruk det gjerne for å si hva du mener om artikkelen.

Har sendt dem et langt og sint brev

Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 22:14   #38
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Har sendt dem et langt og sint brev

Så bra!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 22:22   #39
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg blir også ganske forvirret av at så mange blir så intenst aggressive angående hva andre velger å spise.

Men sånn i hverdagen virker det ganske beslektet med reaksjonene jeg fikk da jeg sluttet å drikke alkohol. I det tilfellet handlet det slett ikke om ideologi eller noe sånt, jeg ble (blir) rett og slett kjempesyk av alkoholholdige ting, så det var jo ikke noe valg. Det blir jo ikke noe å hygge seg med når man bare må gå og legge seg etter fem minutter, liksom. Men dette var det overraskende vanskelig å finne forståelse for blant enkelte. Selv om jeg forklarte at jeg avsto fordi jeg ikke ville bli kjempesyk, oppførte noen seg som om jeg hadde angrepet deres valg - jeg fikk høre mange hissige forsvarstaler for fredagspilsen og middagsvinglasset og altmulig, helt uten at jeg på noen måte hadde gitt uttrykk for at dette var feil eller galt... de oppførte seg likevel som om jeg skulle erklært meg selv avholdsmann og rynket på nesen over deres drikkeglass.

Tror det er en veldig menneskelig greie å automatisk gå i forsvar når noen andre velger noe annerledes - man er redd for at ens egen livsstil skal utfordres, eller noe slikt. Hvorfor avisene er så opphengt i kosthold og diett og lavkarbo for tida er det mange teorier om, og jeg personlig tror det handler mest om at folk elsker å krangle, og alle liker å lese at de har rett, og det er mer sannsynlig at noen kjøper avisa istedet for å bare stirre på forsida hvis de planlegger å gå og veive med avisa under nesa på noen de vil bevise at tar feil, hehe. (For meg virker det ganske usannsynlig at avisoppslagene faktisk har noen agenda om folkeopplysning eller å fremme folkehelsa, altså... Sånt selger vel ikke aviser. )


Samme erfaringer som deg ang lavkarbo, OG bakovervendt sikring av "store" barn i bil... Folk går rett i forsvar. (Har mine bakovervendte så lenge som mulig; dvs til de har vokst ut av det største setet)

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 11:02   #40
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Jeg merker at det begynner å provosere meg noe voldsomt alle disse artiklene HVER ENESTE dag! Hovedsakelig er det all feilinformasjon i anti-lavkarboartiklene som provoserer meg mest - av typen "mettet fett er farlig og du kommer til å dø i morgen av tette årer", men også pro-lavkarbartikler inneholder en masse "propaganda" og spesielt der f.eks Hexeberg får uttale seg og hvor hun er så bastant på at 40 gram karbohydrater liksom er det aller aller beste for alle.

Gi meg en journalist som greier å vinkle hele kostholdsdebatten til noe seriøst og nyansert og du skal få se en sjokkert Cherry. Men det selger jo ikke aviser

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 11:22   #41
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er det "diettkrig" på gang?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Gi meg en journalist som greier å vinkle hele kostholdsdebatten til noe seriøst og nyansert og du skal få se en sjokkert Cherry. Men det selger jo ikke aviser

Tiltredes!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
"Prosjekt bli kvitt 40 kg" er i gang gnomen Mer enn 30 kg overvekt 43 14-03-13 10:51
Innom flere nettsteder på "en gang" Lava Generell diskusjon 25 27-04-11 20:31
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 19:26
Noen som er i gang med "de siste fem"? Pocahontas Ketolysekuren 19 18-05-09 13:06
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no