Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Noen spørsmål fra nybegynner!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-14, 02:35   #1
Mariline
Medlem
 
Mariline sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2014
Hvor: Telemark
Alder: 44
Innlegg: 115
Mariline er på en erverdig vei

Noen spørsmål fra nybegynner!

1. Jeg har gullfiskhukomelse, dermed har jeg begynt å skrive dagbok. Og i den ser jeg at jeg kun spiser 2 hovedmåltider pr. dag. Og svært lite utenom. Mitt mål er å få energi på lavkarbo, nå er jeg helt dau. Kan dette hindre meg i å få energien tilbake?
Før jeg startet på lavkarbo spiste jeg stortsett bare 1-2 hovedmåltider om dagen, utenom spiste jeg store mengder av godteri, kaker og brus.

2. Perioder når jeg er friskere trener og konkurrerer jeg. Norske kostholdseksperter mener man skal spise hovedmåltider med masse karbohydrater 1-2 timer før man skal prestere. Og etter trening skal man ha i seg karbohydrater( for eks god morgen yoghurt) Max 1/2 time etter trening. Hva gjør vi på lavkarbo? Gjelder de samme mattidene uten å spise karbo? For eks. at jeg spiser hovedmåltider med masse fett proteiner og grønnsaker 1 time før? Og eventuelt grovkarbo( for eks. Et Knekkebrød m pålegg)innen 1/2 time etterpå? Jeg er ikke ute etter å ta av noen kilo, kun å leve Sundt på lavkarbo, og få energien på topp

3. Hvilken søtning er sunnest? Stevia, sukrin, tagatose eller andre foreslag? Er dette skadelig å gi barn?

__________________
VELKOMMEN TIL MIN LAVKARBOMAT BLOGG
http://lavkarbomat.blogg.no
Der jeg samler de beste oppskrifter jeg finner

Sist redigert av Mariline : 30-01-14 kl 02:58.
Mariline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med lav GI forsøk på å bli frisk Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 08:00   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Noen spørsmål fra nybegynner!

2 måltider om dagen er helt OK det, så lenge de inneholder nok mat!

Jeg pleier ikke å være så flink til å spise før trening, men tar meg alltid et måltid etterpå. Det viktige er å få i seg proteiner og fett etter en slik økt.

Stevia og Tagatose er vel OK, jeg bruker i hovedsak Natreen da dette smaker OK og fungerer for meg. Har lest at kunstig søtning ikke anbefales for barn under 3 år, men så små barn har jeg uansett ikke;-)

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 12:18   #3
Mariline
Medlem
 
Mariline sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2014
Hvor: Telemark
Alder: 44
Innlegg: 115
Mariline er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål fra nybegynner!

Opprinnelig lagt inn av index, her.

2 måltider om dagen er helt OK det, så lenge de inneholder nok mat!

Jeg pleier ikke å være så flink til å spise før trening, men tar meg alltid et måltid etterpå. Det viktige er å få i seg proteiner og fett etter en slik økt.

Stevia og Tagatose er vel OK, jeg bruker i hovedsak Natreen da dette smaker OK og fungerer for meg. Har lest at kunstig søtning ikke anbefales for barn under 3 år, men så små barn har jeg uansett ikke;-)

Tusen takk for svar index Da ble jeg litt klokere, men det sies jo at musklene brytes ned dersom man ikke får i seg karbohydrater etter en trening, er dette bare en myte? Noen tips på hva en lavkarbo bør spise da, som er lettvint å ha med seg, siden treningen er langt unna?

__________________
VELKOMMEN TIL MIN LAVKARBOMAT BLOGG
http://lavkarbomat.blogg.no
Der jeg samler de beste oppskrifter jeg finner
Mariline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med lav GI forsøk på å bli frisk Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 12:30   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål fra nybegynner!

Det er helt feil! Det er proteiner som bygger muskler, karbohydrater er bare lettilgjengelig energi slik at man ikke føler seg slapp og sliten. Men om du har omstilt kroppen til å brenne ketoner framfor karbohydrater har du den energien tilgjengelig. Men det kan ta noen uker før man er på full ketonforbrenning.
Spis fet før trening, det holder mye lenger. Avocado med rekesalat f.eks.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 12:48   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Noen spørsmål fra nybegynner!

Lettvint å ha med seg på trening: Mandler og hasselnøtter, f.eks? Eller kanskje en salat med kjøtt og egg? Mye rart som kan holde seg en time eller to...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 12:58   #6
Mariline
Medlem
 
Mariline sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2014
Hvor: Telemark
Alder: 44
Innlegg: 115
Mariline er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål fra nybegynner!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det er helt feil! Det er proteiner som bygger muskler, karbohydrater er bare lettilgjengelig energi slik at man ikke føler seg slapp og sliten. Men om du har omstilt kroppen til å brenne ketoner framfor karbohydrater har du den energien tilgjengelig. Men det kan ta noen uker før man er på full ketonforbrenning.
Spis fet før trening, det holder mye lenger. Avocado med rekesalat f.eks.

Tusen takk Carisma Og nam, avokado med rekesalat hørtes nydelig ut
Dermed tar de som har studert ernæring i Norge helt feil? Jeg har vært på erneringskurs i forbindelse med idrett. Og det var enorm fokus på å få i seg karbohydrater både før og etter trening. Til og med sukkerholdig sportsdrikk anbefalte hun. Og gjerne sjokomelk etter trening. Denne dama var Norsk. Uken før var jeg på trener 1 kurs med en Danske, han var i mot sportsdrikk ved trening, og mente man bare skulle drikke vann, vann og vann ved trening. Er det så at Norge tviholder på dette "typisk norske" kostholdet?

__________________
VELKOMMEN TIL MIN LAVKARBOMAT BLOGG
http://lavkarbomat.blogg.no
Der jeg samler de beste oppskrifter jeg finner

Sist redigert av Mariline : 30-01-14 kl 13:04.
Mariline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med lav GI forsøk på å bli frisk Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:03   #7
Mariline
Medlem
 
Mariline sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2014
Hvor: Telemark
Alder: 44
Innlegg: 115
Mariline er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål fra nybegynner!

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Lettvint å ha med seg på trening: Mandler og hasselnøtter, f.eks? Eller kanskje en salat med kjøtt og egg? Mye rart som kan holde seg en time eller to...

Tusen takk for tips

__________________
VELKOMMEN TIL MIN LAVKARBOMAT BLOGG
http://lavkarbomat.blogg.no
Der jeg samler de beste oppskrifter jeg finner
Mariline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med lav GI forsøk på å bli frisk Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:22   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål fra nybegynner!

Her finner du svar på alt ang lavkarbo: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 13:59   #9
Mariline
Medlem
 
Mariline sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2014
Hvor: Telemark
Alder: 44
Innlegg: 115
Mariline er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål fra nybegynner!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Her finner du svar på alt ang lavkarbo: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Tusen takk for nyttig lenke. Denne hadde jeg ikke sett før

__________________
VELKOMMEN TIL MIN LAVKARBOMAT BLOGG
http://lavkarbomat.blogg.no
Der jeg samler de beste oppskrifter jeg finner
Mariline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med lav GI forsøk på å bli frisk Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg er nybegynner og har noen spørsmål Tessa84 Spørsmål og svar 3 21-03-12 23:40
Noen spørsmål fra en nybegynner ... Kine85 Dr Lindbergs 1 20-12-09 11:25
Noen spørsmål fra en nybegynner Ayasofia Ketolysekuren 3 01-02-08 11:39
Noen spørsmål fra en nybegynner annemo Spørsmål og svar 3 15-06-07 14:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no