Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan man spise godteri 1 gang pr uke?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-14, 21:39   #1
MaNoHa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 4
MaNoHa er på en erverdig vei

Kan man spise godteri 1 gang pr uke?

Jeg har en uke uten sukker, og kjenner at jeg er desperat.. Så bare lurer på om det er noen som vet om jeg ødelegger "alt", hvis jeg tar en dag fri pr uke.? :
Går på lavkarbo...

MaNoHa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 21:45   #2
Hedda:)
Seniormedlem
 
Hedda:) sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 1.731
Hedda:) er en juvelHedda:) er en juvelHedda:) er en juvel

Sv: kan man spise godis 1 gang pr uke?

Det er jo opp til hver enkelt, men gir du deg selv litt mer tid, så skal du se at søtsuget forsvinner. Utrolig, men sant.

Og hvis du tenker på vektnedgang, så er det klart det går treigere om du spiser godterier og usunne ting, enn hvis du ikke gjør det.

Jeg har det ikke slik at jeg aldri i livet skal spise mer sukker, men det får bli til helt spesielle anledninger, veldig sjelden. Dette både fordi jeg går opp i vekt av sukker og fordi mye sukker gir meg søtsug slik at jeg ikke klarer å leve sunt. Og i tillegg til vektøkning er det jo mange andre kjipe ting med sukker.

__________________


Min journal
Hedda:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 21:49   #3
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: kan man spise godis 1 gang pr uke?

Opprinnelig lagt inn av MaNoHa, her.

Jeg har en uke uten sukker, og kjenner at jeg er desperat.. Så bare lurer på om det er noen som vet om jeg ødelegger "alt", hvis jeg tar en dag fri pr uke.? :
Går på lavkarbo...

Umulig å svare helt korrekt på for deg. For noen vil dette gå helt fint, mens for andre så er det katastrofe ift å ødelegge "alt".

Jeg har spisedag 1 dag i uka hvor jeg spiser akkurat det jeg vil ha fra morgen til kveld. Alltid lørdager.
Alle andre dager i uken er det back to basic igjen. Fungerer for meg og vekten siger nedover med ca 0,5-1kg i uka.

Andre kan nesten ikke lukte på sjokoladen eller vaflene uten å gå opp minst 2 kg og deretter slite med disse de neste 4 ukene...

Så du må nesten prøve deg frem. Men hvis du er en som trigges psykisk av sukker og ikke klarer stoppe, ja da bør du nok ikke prlve det ut i det hele tatt. Jeg kan godt ha masse godterier og usunn mat i skapet i flere måneder, men spiser kun 1 dag i uken allikevel.

Andre kan ikke engang gå forbi en yndlingssjokolade i butikken uten å ta med seg en i kurven. Så veldig, veldig individuelle forskjeller.

Forvent nå uansett å binde mer vann noen dager etterpå som gir utslag på vekten. Så å veie seg dagene etter er en dårlig ide.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 21:51   #4
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: kan man spise godis 1 gang pr uke?

Bruk av sukker er jo ikke skadelig så menneskekroppen tåler det jo, men misbruk av sukker er jo skadelig på sikt.
Men misbruk av vann er også skadelig, ja faktisk dødelig.

Alt med måte innenfor de grenser du kan tillate deg å trekke opp.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 22:01   #5
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: kan man spise godis 1 gang pr uke?

Hvis du er helt desperat etter kun en uke uten sukker er det kanskje en god idé å holde seg unna en stund? Jeg spiser med utmerket samvittighet sukker nå og da, i mengder til og med, men jeg blir aldri desperat om jeg går en uke uten.

Om jeg ikke greide meg uten sukker i en måneds tid uten å bli desperat, ville jeg sett det som et problem, helt uavhengig av vektnedgang/fysisk form.


Sist redigert av Ethereal : 10-01-14 kl 03:11.
Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 23:09   #6
MaNoHa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 4
MaNoHa er på en erverdig vei

Sv: kan man spise godis 1 gang pr uke?

Tusen takk for alle svarene
Var opplysende det med å samle vann i noen dager etterpå. Er kanskje lurt å la være ettersom det jeg er skjør mentalt (med tanke på å sprekke) Gir lett opp.
Sukker/sjokolade min store nytelse, men også min verste fiende.
Har vært misbruker i maaange år, og jeg vet det selv.

Har tenkt at lavkarbo er veien å gå siden jeg kan spise så mye god mat

For å dekke søtbehovet, har jeg kjøpt inn Steviosa da det ikke finnes noen karber i det. Bruker det i teen stort sett. Og selv om det ikke smaker som sukker, prøver jeg å nøye meg med det.Har også kjøpt sjokolade på helsekosten. Den hadde 20 karber i seg, så jeg ble strålende fornøyd med det ( for man kan spise inntil 25 om dagen har jeg lest)

Og en siste ting: jeg har sett en "dokumentar" der det opplyses om at sukker, veldig enkelt fortalt, ødelegger cellenes signaler til hjernen. For eksempel at man tror man er sulten når man egentlig ikke er det. Best å holde seg unna. Tusen takk alle sammen

Jeg har et langsiktig mål om å ta av 25 kg. Men jeg ønsker at de første 10 skal gå fort. ( er så utålmodig også vettu, hehe )

MaNoHa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-14, 23:21   #7
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: kan man spise godis 1 gang pr uke?

Ikke for å strø salt på sukkeret her, men de sjokoladene fra helsekosten er ikke så lavkarbo som man ofte har trodd. Hvor mye du tar opp fra dem varierer. Mange får kraftig blodsukkerstigning, og det er DEN som først og fremst fremmer kunstig hunger.

Og hvis du skal spise inntill 25 gram om dager så skal ikke 20 bestå av godterier. Sorry.

At du trenger noe søtt inntill videre kan være greit, men å erstatte med sukkerfritt godteri og iskrem og kaker og sjokolade sånn med en gang...det er en fin måte å lure seg selv på.

HVORFOR klarer du deg ikke uten søtt i en uke? Hva skjer om du velger å gå uten? Å kunne søte te og kaffe er et behov jeg skjønner, men å MÅTTE ha sjokolade på den måten- har du en såpass grov avhengihet/uvane, så er dette sjansen din til å ta knekken på den. Ikke "hobby-feede" den. Du sier jo selv at du har et avhengighetsproblem, og bør du ikke ta tak i det i stedet for å se lavkarbo som en slags grei løsning for å få "ja takk, begge deler"?

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 00:58   #8
MaNoHa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 4
MaNoHa er på en erverdig vei

Sv: kan man spise godis 1 gang pr uke?

Hei Prettypony.
Jeg vet ikke hvorfor jeg er så sulten på sukker. Hadde jeg visst det, hadde jeg selvsagt sluttet for lengst. Så fint for deg at du slipper å ha søtbehov, det er nemlig en pest og en plage, og gjør i hvert fall meg overvektig.
Tanken med helsekostsjokoladen er at jeg som alle andre kan få søtbehovet dekket en dag i uka.Så kan jeg glede meg til neste gang jeg kan spise den.
Jeg prøver etter beste evne å gjøre noe med min overvekt, i det minste å bytte ut sukkerholdige mat og drikkevarer med andre sunnere alternativer. Så lenge jeg går ned i vekt, vil jeg fortsette med det.

MaNoHa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 01:06   #9
MaNoHa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 4
MaNoHa er på en erverdig vei

Sv: kan man spise godis 1 gang pr uke?

Hei Prettypony.
Jeg vet ikke hvorfor jeg er så sulten på sukker. Hadde jeg visst det, hadde jeg selvsagt sluttet for lengst. Så fint for deg at du slipper å ha søtbehov, det er nemlig en pest og en plage, og gjør i hvert fall meg overvektig.
Tanken med helsekostsjokoladen er at jeg som alle andre kan få søtbehovet dekket en dag i uka.Så kan jeg glede meg til neste gang jeg kan spise den.
Jeg prøver etter beste evne å gjøre noe med min overvekt, i det minste å bytte ut sukkerholdige mat og drikkevarer med andre sunnere alternativer. Så lenge jeg går ned i vekt, vil jeg fortsette med det.

MaNoHa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 02:11   #10
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: kan man spise godis 1 gang pr uke?

Opprinnelig lagt inn av MaNoHa, her.

Hei Prettypony.
Jeg vet ikke hvorfor jeg er så sulten på sukker. Hadde jeg visst det, hadde jeg selvsagt sluttet for lengst. Så fint for deg at du slipper å ha søtbehov, det er nemlig en pest og en plage, og gjør i hvert fall meg overvektig.
Tanken med helsekostsjokoladen er at jeg som alle andre kan få søtbehovet dekket en dag i uka.Så kan jeg glede meg til neste gang jeg kan spise den.
Jeg prøver etter beste evne å gjøre noe med min overvekt, i det minste å bytte ut sukkerholdige mat og drikkevarer med andre sunnere alternativer. Så lenge jeg går ned i vekt, vil jeg fortsette med det.

Jeg har ikke sluttet å ha sukkerbehov over natta. Og noen dager MÅ, VIL jeg ha det, og siden jeg er nede i temmelig ideell vekt tillater jeg meg det da.

Det er dette med å MÅTTE ha det ukentlig jeg reagerer på.

Og jeg bare tipser om at å bytte ut med f.eks. sukkerfri sjokolade og kaker lett kan være å lure seg selv, og at det kan føre til at du ikke går ned i vekt.

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 10:30   #11
sukkersnupsa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 1
sukkersnupsa er på en erverdig vei

Sv: kan man spise godis 1 gang pr uke?

Tror også det kan være lurt å ligge unna alt som SMAKER søtt en periode, enten det er sukker eller søtstoff. Så kan man jo bevise for seg selv at man klarer det og ikke er avhengig før man begynner å spise søtt igjen

sukkersnupsa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert ketogen Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 12:07   #12
Jean1986
Medlem
 
Jean1986 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Ålesund
Alder: 38
Innlegg: 264
Jean1986 er ny på veien

Sv: kan man spise godis 1 gang pr uke?

Opprinnelig lagt inn av sukkersnupsa, her.

Tror også det kan være lurt å ligge unna alt som SMAKER søtt en periode, enten det er sukker eller søtstoff. Så kan man jo bevise for seg selv at man klarer det og ikke er avhengig før man begynner å spise søtt igjen

Enig her. Er selv sukkeravhengig og sprekker lett om jeg spiser noe søtt. Du velger selv hva du gjør, men lurt å ligge unna de første ukene, etterhvert så blir det enklere og søtsuget kommer ikke så ofte lenger.

__________________


Jean1986 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 13:59   #13
Hedda:)
Seniormedlem
 
Hedda:) sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 1.731
Hedda:) er en juvelHedda:) er en juvelHedda:) er en juvel

Sv: Kan man spise godteri 1 gang pr uke?

Jeg tror også det er lurt å gå litt "cold turkey" med en gang, og kutte ut alt søtt. Da går sukkerhungeren litt fortere over. Men ser ikke noe problem i å kose seg med noe søtt uten sukker iblant når anledningen passer, for eksempel når man skal på kino. Bare for at man ikke skal føle seg så deppa fordi man må holde seg unna alt godis. Det hjelper i alle fall meg.

__________________


Min journal
Hedda:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 11-01-14, 15:03   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise godteri 1 gang pr uke?

Jeg holdt meg helt unna alt som kunne minne om godteri og "erstatningsmat" i nesten et år da jeg la om kostholdet mitt til ketogent (for sju, åtte år siden), rett og slett bare for å nullstille meg selv. Jeg spiste igrunn ikke så mye godteri i utgangspunktet, men jeg fikk litt bakoversveis da abstinensene kom. Ja, abstinenser, jeg kan ikke beskrive det annerledes for det var sånn at jeg følte meg dårlig og så sugen at jeg nesten bet over knokene den første uka. Gikk og sutta på isbiter og spiste ostestaver for å stagge det noe. Kjøpte etterhvert krom, og det tok brodden av det. Krom kan virke stillende på søtbehovet, så kanskje du skal teste det?
Det er ikke noe galt med å kose seg med en sjokolade nå og da, men det kan være greit å faktisk bevisstgjøre seg selv hva som styrer en mot godtehylla. Er det trang eller lyst? Etter mitt skjønn er det trangen som er problematisk. Som Prettypony sier - det at du føler du MÅ ha. Når man begynner å lete etter all slags grunner, og så kanskje det ikke innebærer noen spesiell nytelse en gang når man først gir etter. Har du lyst, derimot, på en sånn måte at du godt kan velge det bort, stiller det seg annerledes.
For mitt vedkommende har kaker/sjokolade og sånn blitt en litt sånn høytidsstemt sak. Som da man bare fikk lørdagsgodteri som barn, og virkelig gledet seg. Tipper jeg spiser den slags en gang i måneden, og da koser jeg meg med det med god samvittighet. Det føles normalt og utvunget, det er jeg som eier sjokoladen og ikke omvendt, om du skjønner.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 22:15   #15
wirow_84
Medlem
 
wirow_84 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Kyststripa i Agder
Alder: 39
Innlegg: 135
wirow_84 har en fantastisk aura rundt segwirow_84 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan man spise godteri 1 gang pr uke?

Jeg har spist lavkarbo to perioder tidligere, og hadde endel kjennskap til kostholdet før jeg på nytt bestemte meg for å gå for lavkarbo. Siden jeg tydeligvis var blitt sukkeravhengig, hadde jeg en "nedsukringsperiode" før jeg satte i gang for alvor.

Det tok meg ca 2,-3 uker. Her spiste jeg nøtter og mørk sjokolade hver gang sukker behovet meldte seg, i tillegg drakk jeg mye frukt,- og grønnsaksjuicer som jeg presser selv i juicemaskin. Hver gang behovet meldte seg, var det å finne enten noe av dette, en kopp kaffe eller te,- slik som "vanlig"...

Når det nærmet seg dato for lavkarbostart etter ca. tre uker, var hodet mitt på et helt annet sted mentalt sett og kroppen helt klart mye bedre forberedt til den omleggingen som ventet!

Nå har jeg begynt på min 3. mnd, og behovet for sukker er fortsatt fraværende. Klart jeg er glad i god mat, og i jula ble det noen dager med mindre begrensninger.
Det å tenke at søtsuget forsvinner kan være vanskelig å forestille seg, det må rett og slett erfares!

Masse lykke til med kostholdsendringene dine

__________________
wirow_84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 22:58   #16
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise godteri 1 gang pr uke?

Opprinnelig lagt inn av wirow_84, her.

Nå har jeg begynt på min 3. mnd, og behovet for sukker er fortsatt fraværende. Klart jeg er glad i god mat, og i jula ble det noen dager med mindre begrensninger.
Det å tenke at søtsuget forsvinner kan være vanskelig å forestille seg, det må rett og slett erfares!

Minner meg om den periode jeg spiste mye strengere lavkarbo enn jeg gjør nå - etter noen mnd omtrent uten sukker smakte jeg på en bit vanlig melkesjokolade og begynte nesten å krangle med Lille Gubben for jeg var overbevist om at Freia måtte ha gjort noe med sjokoladen, så vemmelig og søt som den var! Han måtte jo være helt dust som ikke skjønte såpass!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forstoppelse, hva kan man på lavkarbo spise for å få magen i gang? Kanskje Fysisk og mental helse 12 04-05-11 10:01
Kan man spise godteri? Sua83 Ketolysekuren 2 05-11-09 23:59
Godteri - hva kan jeg spise? IAIA Lavkarbo generelt 6 28-01-09 20:57
Ketose -- bra første gang, ingenting andre gang Corporem Lavkarbo generelt 6 12-05-08 21:19
Spise hva man vil én gang i uken? Sturemmt Lavkarbo generelt 20 07-11-05 13:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no