Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOS skravletråd

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-07-12, 11:01   #376
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.128
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet, her.

Tusen takk:-) Det er veldig godt å ha kontakt med andre i samme situasjon, selv om det er mange av oss med PCOS så kjenner jeg liksom ikke så mange med det, merkelig nok. Men så er det jo ikke sikkert at alle er like opptatt av å snakke om sånt da he he he:-) Min søster har det samme da, men hun lever ikke lavkarbo ennå og hun prøver heller ikke å få barn. Jeg prøver hardt å konverterer henne til lavkarbo, og det går kanskje;-) Men hun har samme problem som jeg hadde, altfor glad i mat med karber. Men jeg ble overraska over at jeg ikke savner det mere i det daglige, har gått så greit. Tror egentlig det var PCOS`en som trigga den lysten på karber hos meg.


Jeg syns også det er veldig godt å være i kontakt med andre i samme situasjon da kan man dele erfaringer og tanker rundt dette.

Jeg trigger også lysten på høykarbomat, og vil alltid være glad i søt smak.

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 11:01   #377
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Cho, her.

Godt å høre at formen er stort sett bra, og du har jo lov til å klage som alle andre syns jeg. (vet det er litt frekt av meg, men det er ikke bare de som er dårligst eller har hatt det tøffest som har lov til å klage, alle kan klage når det gjelder vårt liv. Vi er alle i sentrum i vårt liv)
Kan godt forstå at du ikke tørr å slippe jubelen helt løs før du/dere har vært på UL.
Må ha lykke til på UL. Krysser fingrene for dere og det gjør jeg nå også, men det visste du vell?
Når det gjelder meg hvor jeg er i løypa skal jeg skrive det i et eget innlegg i diskusjonen "prøvere".
Syns det passer bedre der jeg...!

Det er veldig sant! Takk for det!

Det vet jeg at du gjør, akkurat som jeg håper du vet jeg krysser for dere!

Herlig, da skal jeg snike meg inn der!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 17:31   #378
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Takk! Formen er egentlig ikke så verst, men jeg er bare ikke vant til å være så ukomfortabel hele tiden Det som har vært "vanskeligst" har vært å spise ofte nok for ikke å bli kvalm, mataversjoner mot det meste, og at jeg plutselig trenger ca 4 timer mer søvn i døgnet Og så er det utfordrende å finne lavkarboalternativer som jeg klarer å spise, for kroppen stopper helt opp på høykarbo.

Hvor er du i løypa?



Det viktige er visst å holde seg unna ketosen. Jeg kommer ganske lett i ketose, så i stedet for å telle karber frenetisk har jeg heller økt på ganske mye, og kuttet ned litt på fettet. Synes det fungerer greit, det regulerer seg selv.

Skjønner det med forbudt mat! Vi må jo spise, hver dag og flere ganger om dagen. For meg er det viktig at mat er en kilde til glede. Og som May West sier: Jeg kan motstå alt unntatt fristelser

Her er det en fin gjennomgang av de forskjellige tankene om lavkarbo og svangerskap

Veldig enig med deg ang PCOS som trigger lysten på høykarbo! Jeg har alltid vært og vil alltid være veldig glad i søt smak, men har ikke det samme suget for karbohydrater nå som før. Tror det hjelper at jeg spiser nok også. Ble mye sukker og sigaretter i mitt forrrige liv

Som jeg skriver over, så er formen stort sett bra! Jeg vet om flere som har hatt det skikkelig tøft fra positiv test omtrent, så skal ikke klage. Det er kjempespennende, men synes det er litt tidlig å slippe gleden helt løs. Håper det blir lettere å slappe av etter å forhåpentligvis se en friskt og velutviklet baby med bankende hjerte på UL om to uker!

Kan godt forstå at det er vanskelig å slippe jubelen helt løs, og jeg kommer vel til å sitte med samme følelse om vi en dag klarer det:-) krysser alt jeg har, og all lykke på UL om to uker! Tusen takk for link, mye nyttig info der. Føler meg mere trygg på å følge lavkarbo under svangerskap!:-) kommer vel til å ligge på ca. 50 gram karbo om dagen og evt litt høyere mot slutten.

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 18:07   #379
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet, her.

Kan godt forstå at det er vanskelig å slippe jubelen helt løs, og jeg kommer vel til å sitte med samme følelse om vi en dag klarer det:-) krysser alt jeg har, og all lykke på UL om to uker! Tusen takk for link, mye nyttig info der. Føler meg mere trygg på å følge lavkarbo under svangerskap!:-) kommer vel til å ligge på ca. 50 gram karbo om dagen og evt litt høyere mot slutten.

Kjenner jeg holder litt igjen, ja. Men prøver å huske på noe Imp sa forrige gang jeg ble gravid (mistet med en gang): Dersom det skulle gå galt, så blir det ikke noe lettere av at du ikke har gledet deg! Så gleder meg litt også!

Takk

Så bra at du fikk nytte av linken! Rundt 50 kh med en liten økning på slutten høres bra ut! Det burde passe både for deg og babyen

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 19:29   #380
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Kjenner jeg holder litt igjen, ja. Men prøver å huske på noe Imp sa forrige gang jeg ble gravid (mistet med en gang): Dersom det skulle gå galt, så blir det ikke noe lettere av at du ikke har gledet deg! Så gleder meg litt også!

Takk

Så bra at du fikk nytte av linken! Rundt 50 kh med en liten økning på slutten høres bra ut! Det burde passe både for deg og babyen

Det var et meget godt råd fra Imp! Tror det er viktig å kose seg og glede seg også, men skjønner godt følelsen ja... Jeg blir nok akkurat den samme Jeg har ikke noen store forhåpninger over å bli gravid i nærmeste fremtid, siden vi ikke har prøvd noe "seriøst" den siste tiden... Så nå venter jeg på Tanta:-) skulle egentlig vært her nå da tror jeg, men kan jo ikke være helt sikker siden jeg ikke har helt kontroll denne syklusen. Da jeg ikke brukte el tester denne syklusen. Har gjort det i alle de andre, men nå gadd jeg bare ikke!
Tror nok det blir strategien for et kommende svangerskap ja, starte på rundt 50 kh og øke litt etterhvert. Det viktigste er jo at en kommende baby har det han/henne trenger, men var så fint det du sa/skrev at du ikke kan forstå at babyen skal ha det så mye bedre med masse karber i kosten Når du sier det sånn, så tenker jeg jo det samme.

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 20:58   #381
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet, her.

Det var et meget godt råd fra Imp! Tror det er viktig å kose seg og glede seg også, men skjønner godt følelsen ja... Jeg blir nok akkurat den samme Jeg har ikke noen store forhåpninger over å bli gravid i nærmeste fremtid, siden vi ikke har prøvd noe "seriøst" den siste tiden... Så nå venter jeg på Tanta:-) skulle egentlig vært her nå da tror jeg, men kan jo ikke være helt sikker siden jeg ikke har helt kontroll denne syklusen. Da jeg ikke brukte el tester denne syklusen. Har gjort det i alle de andre, men nå gadd jeg bare ikke!
Tror nok det blir strategien for et kommende svangerskap ja, starte på rundt 50 kh og øke litt etterhvert. Det viktigste er jo at en kommende baby har det han/henne trenger, men var så fint det du sa/skrev at du ikke kan forstå at babyen skal ha det så mye bedre med masse karber i kosten Når du sier det sånn, så tenker jeg jo det samme.

Det synes jeg også, så prøver å følge det

Man vet aldri når det skjer! Selv om man har oddsen imot seg kan man bli gravid raskt

Som sagt, så lenge man ikke er i ketose, så tror jeg det burde være greit. Noen viser også til inuittkvinnene som knapt nok spiser en kh i løpet av vinteren, og som har født friske barn i generasjoner. Men best å holde seg på den sikre siden, tenker jeg.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 21:28   #382
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Det synes jeg også, så prøver å følge det

Man vet aldri når det skjer! Selv om man har oddsen imot seg kan man bli gravid raskt

Som sagt, så lenge man ikke er i ketose, så tror jeg det burde være greit. Noen viser også til inuittkvinnene som knapt nok spiser en kh i løpet av vinteren, og som har født friske barn i generasjoner. Men best å holde seg på den sikre siden, tenker jeg.

Ja, der sa du noe:-) Men best å være på den sikre siden ja:-) Jeg begynner å lure på om jeg i det hele tatt kan blir gravid.... altså på naturlig måte. Regner med at vi til slutt må gå for IVF eller noe.. Men enn så lenge skjer det ikke så mye, tar det igjen etter sommeren! Får nyte ferien først, og ta opp igjen det etter ferien.
Tror jeg må lage meg lavkarbo vaniljeis igjen snart, er så godt. Har en iskrem maskin jeg kjøpte tidligere i år. Blir jo likedan som soft is, nam nam med jordbær:-) mmmm..

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 22:14   #383
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet, her.

Ja, der sa du noe:-) Men best å være på den sikre siden ja:-) Jeg begynner å lure på om jeg i det hele tatt kan blir gravid.... altså på naturlig måte. Regner med at vi til slutt må gå for IVF eller noe.. Men enn så lenge skjer det ikke så mye, tar det igjen etter sommeren! Får nyte ferien først, og ta opp igjen det etter ferien.
Tror jeg må lage meg lavkarbo vaniljeis igjen snart, er så godt. Har en iskrem maskin jeg kjøpte tidligere i år. Blir jo likedan som soft is, nam nam med jordbær:-) mmmm..

Ja, nå er det jo sommerstengt overalt! Har dere prøvd lenge? Hvis du har noen spørsmål om utredning, nå eller etter sommeren, er det bare å spørre! Har tilegnet meg endel kunnskap om temaet

Mm, hjemmelaget is er så godt! Glemte halve ismaskinen på sommerhytta i fjor, og glemte å ta den med sist vi var der. Men neste helg, da blir det is! Uansett vær

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 00:46   #384
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Hei Klara. Så trist å høre at du mistet sist. Og hyggelig å høre at du har spire igjen, jeg krysser fingrene for at skal gå bra med denne babyen.

Velkommen til dere andre nye PCOS-ere!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 09:22   #385
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Ja, nå er det jo sommerstengt overalt! Har dere prøvd lenge? Hvis du har noen spørsmål om utredning, nå eller etter sommeren, er det bare å spørre! Har tilegnet meg endel kunnskap om temaet

Mm, hjemmelaget is er så godt! Glemte halve ismaskinen på sommerhytta i fjor, og glemte å ta den med sist vi var der. Men neste helg, da blir det is! Uansett vær

Vær ingen hindring he he he
Ja, det er vel sommerstengt mange steder, og vi føler for å være litt sommerstengt også ha ha ha.... Altså ikke tenke for mye på prøvingen nå når vi skal ha fri og ferie Begynner på ferie man 16 Juli, men har nå gått sykemeldt allerde siden ca. mindten av Juni... litt kjedelig kan man si. Resulterte i verdens lengste ferie Men det har vært ganske kjedelig, siden jeg er en rastløs person! Er vant til å være aktiv på jobben, vant med å være aktiv hjemme og trene utenom jobben. Men var ikke så lett å få det til, når man er sykemeldt for armer og bein....
Godt det finnes andre som deg som man kan spørre om utredning, for her går det tregt med STORE bokstaver.. I fare for å skrive for mye, kan jeg prøve å ta det i korte trekk.. Kutta p pillen høsten 2007, så har vært uten prevansjon siden da. Ante ikke at jeg hadde PCOS, selv om legen da jeg var 16 gav meg p piller for litt slitsom syklus. Legen tok såklart letteste vei, p piller, uten mere sjekk Etter kutt av p piller kom kiloene på for alvor, fytti katta... gikk til mange leger da mensen aldri kom, og jeg ble større og større. Ingen hjalp meg... Mulig jeg hadde fått hjelp tidligere om jeg hadde spurt spesifikt om PCO(S)... men jeg visste jo ikke det da... legene burde vel kanskje tenkt i de baner? Min mor opppfordra meg til å sjekke dette med PCOS, siden min søster har det og plutselig hadde min mor fått vite at det var så arvelig.. Jeg gikk til legen iflor høst, ei ny ei, jeg spurte og hun var sjokka over at jeg ikke hadde fått hjelp før.. Hun henviste på rappen, og ble samtidig imponert over vekttapet mitt som da var på 30 kilo ca. Kom til gyn, han visste om mitt vekttap i forkant, da legen hadde skrevet det. Han krevde 20 kilo til nedover før han ii det hele tatt ville utrede eller hjelpe noe. For jeg MÅTTE ha BMI under 30 for å for eks få pergo sa han... Vi spurte om han kunne sjekke mannen, og litt om andre ting. Han blåste det til sides, sa at mannen min kom han aldeles ikke til å sjekke nå, for jeg var jo altfor stor til å bli gravid nå uansett. Tror du jeg følte meg dum og trakket på eller?? Han gadd ikke informere noe, han gav meg metformin, som foor øvrig har hjulpet på syklus, heldigvis. Men han gav meg såklart det pga den vekta han dreiv å kjata på!!! Han gav meg laaaaang tid på de 20 kiloene, for dette kom jeg da aldeles ikke til å klare noe fort.... Skulle ikke tilbake før slutten av sep i år sa han.. vel, her sitter jeg og det målet om 20 kilo til nedover er allerede nådd nesten 3 mmnd før tida... For en idiot! I tillegg løy de for oss, for jeg ville egentlig til en kvinnelig gyn... men da vi kom dit sa han til meg mitt i ansiktet mitt at det hadde de ikke der, da måtte vi videre til ålesund! ????? Har fått vite nå i etterkant at de har en dame, men hun har visst forårsaket blodpropp hos ei en gang (har det fra kilden selv). Såå henne vil vi ikke til, kommer nå til å bytte gyn. Har fått tips om en som vist er veldig grei, og hjelper seriøst!! Skal få time dit over sommeren tenker vi:-) Men seriøs hjelp har vi enda ikke fått nei, av det lokale dritt sykehuset! Brukte å være glad for at sykehuset bare lå 15 minutter hjemmefra, men nå er jeg ikke så sikker på om jeg er glad for det lenger... Tenker iallefall med skrekk og gru på å evt føde der, selv om det egentlig er ganske populært å føde der... er vel populært for de som ikke har utfordringer da tenker jeg..

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 11:30   #386
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Hei Klara. Så trist å høre at du mistet sist. Og hyggelig å høre at du har spire igjen, jeg krysser fingrene for at skal gå bra med denne babyen.

Takk for det, Imp!

Hvordan går det med deg?

Lavkarboforlivet - Må først og fremst bare si at jeg blir forbannet på dine vegne, og at jeg vet hvordan det føles å ikke få hjelp! For min del var det null interesse fra gyn sin side, men for en fyr dere møtte... Og så lyve om kvinnelig gyn Skjønner at dere ikke vil til henne, men ingen grunn til å lyve! Bra dere har funnet en som høres seriøs ut! Det betyr så mye i en sånn prosess å ha noen man stoler på.

Ja, stemmer at PCOS ofte går i samme familie. Forskerne er ikke helt sikre på om det er stort sett arv eller om det stort sett miljø som spiller inn, jeg tror nok det er litt av begge. Legen burde ha utredet deg da du kom inn som 16-åring, men mange fastleger vet desverre for lite om PCOS. Og de burde i hvert fall ha skjønt det da du raste opp i vekt etter å ha sluttet på p-pillen, det er jo et typisk tegn!

Bra at metformin har hjulpet deg! Det har nok hjulpet til med nedgangen også, og nedgangen hjelper til med å stabilisere syklusen igjen. Det er en positiv spiral. Du har jo vært kjempeflink som har gått ned så mye og så raskt, og jo mer du nærmer deg normal vekt, desto bedre vil kroppen klare å regulere seg selv. Har du forresten blitt utredet for insulinresistens? Med glukosebelastning og c-peptid? Hvis ikke kan fastlegen hjelpe deg med dette!

Kjedelig å være sykemeldt! Håper du kommer deg raskt!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 15:21   #387
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Takk for det, Imp!

Hvordan går det med deg?

Lavkarboforlivet - Må først og fremst bare si at jeg blir forbannet på dine vegne, og at jeg vet hvordan det føles å ikke få hjelp! For min del var det null interesse fra gyn sin side, men for en fyr dere møtte... Og så lyve om kvinnelig gyn Skjønner at dere ikke vil til henne, men ingen grunn til å lyve! Bra dere har funnet en som høres seriøs ut! Det betyr så mye i en sånn prosess å ha noen man stoler på.

Ja, stemmer at PCOS ofte går i samme familie. Forskerne er ikke helt sikre på om det er stort sett arv eller om det stort sett miljø som spiller inn, jeg tror nok det er litt av begge. Legen burde ha utredet deg da du kom inn som 16-åring, men mange fastleger vet desverre for lite om PCOS. Og de burde i hvert fall ha skjønt det da du raste opp i vekt etter å ha sluttet på p-pillen, det er jo et typisk tegn!

Bra at metformin har hjulpet deg! Det har nok hjulpet til med nedgangen også, og nedgangen hjelper til med å stabilisere syklusen igjen. Det er en positiv spiral. Du har jo vært kjempeflink som har gått ned så mye og så raskt, og jo mer du nærmer deg normal vekt, desto bedre vil kroppen klare å regulere seg selv. Har du forresten blitt utredet for insulinresistens? Med glukosebelastning og c-peptid? Hvis ikke kan fastlegen hjelpe deg med dette!

Kjedelig å være sykemeldt! Håper du kommer deg raskt!

Tusen takk
Har tatt noen blodprøver, men ikke fått en dritt info fra noen om hvordan jeg lå an der.... useriøst!! Men jeg tror nok at jeg var ganske hardt rammet når det kom til insulinet, for jeg hadde INGEN mens/syklus da jeg levde høykarbo... Når jeg begynte fast med lavakrbo i jan 2011, fikk jeg mensen ca. hver 3 mnd... evig lang syklus kan man si
Men da jeg begynte på metformin desember ifjor, har mensen vært ganske stabil på en syklus på 35 dager. Så det som gjorde susen for syklusen var tydeligvis metformin i komb med lavkarbo mat Det skjedde umiddelbart forbedring:-)
Ja, lokalsykehuset her har vært helt bånn i bøtta, men veien går videre! Heldigvis!
Jeg har hørt noe om at PCOS er arvelig belastet, men at det kommer fra et gen fra faren? Aner ikke helt dette her jeg, men har hørt det.. og har en jente det av barna, får som regel de andre jentene det også? Er bare noe jeg har hørt, så aner ikke om det er noe i det?

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 09:53   #388
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet, her.

Tusen takk
Har tatt noen blodprøver, men ikke fått en dritt info fra noen om hvordan jeg lå an der.... useriøst!! Men jeg tror nok at jeg var ganske hardt rammet når det kom til insulinet, for jeg hadde INGEN mens/syklus da jeg levde høykarbo... Når jeg begynte fast med lavakrbo i jan 2011, fikk jeg mensen ca. hver 3 mnd... evig lang syklus kan man si
Men da jeg begynte på metformin desember ifjor, har mensen vært ganske stabil på en syklus på 35 dager. Så det som gjorde susen for syklusen var tydeligvis metformin i komb med lavkarbo mat Det skjedde umiddelbart forbedring:-)
Ja, lokalsykehuset her har vært helt bånn i bøtta, men veien går videre! Heldigvis!
Jeg har hørt noe om at PCOS er arvelig belastet, men at det kommer fra et gen fra faren? Aner ikke helt dette her jeg, men har hørt det.. og har en jente det av barna, får som regel de andre jentene det også? Er bare noe jeg har hørt, så aner ikke om det er noe i det?

Bare en blodprøve kan ikke fortelle deg om du er insulinresistent, du må være fastende og ta en glukosebelastning (drikke masse sukkervann), og samtidig ta en blodprøve, c-peptid. Synes du skal be fastlegen om å få tatt en slik test

Så bra at syklusen har begynt å stabilisere seg, og at den har blitt betraktlig kortere!

Jeg har ikke lest noen konkrete beviser på at det kun er arvelig, så aner ikke

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 10:35   #389
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.128
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet, her.

Tusen takk
Har tatt noen blodprøver, men ikke fått en dritt info fra noen om hvordan jeg lå an der.... useriøst!! Men jeg tror nok at jeg var ganske hardt rammet når det kom til insulinet, for jeg hadde INGEN mens/syklus da jeg levde høykarbo... Når jeg begynte fast med lavakrbo i jan 2011, fikk jeg mensen ca. hver 3 mnd... evig lang syklus kan man si
Men da jeg begynte på metformin desember ifjor, har mensen vært ganske stabil på en syklus på 35 dager. Så det som gjorde susen for syklusen var tydeligvis metformin i komb med lavkarbo mat Det skjedde umiddelbart forbedring:-)
Ja, lokalsykehuset her har vært helt bånn i bøtta, men veien går videre! Heldigvis!
Jeg har hørt noe om at PCOS er arvelig belastet, men at det kommer fra et gen fra faren? Aner ikke helt dette her jeg, men har hørt det.. og har en jente det av barna, får som regel de andre jentene det også? Er bare noe jeg har hørt, så aner ikke om det er noe i det?

Vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at man kan få eggløsning av å gå på metformin. Og jeg har også hørt at mange kvinner får regelmessig mens når de går på metformin, men med en gang de slutter å gå på metformin vil problemene vende tilbake.
Det jeg vil frem til er kanskje du er en av de heldige som blir gravide på egenhånd og ikke trenger assiert befruktning om det ikke ligger noe annet bakgrunn at dere må ha det. (ikke at det er noe galt å trenge assiert beefruktning for å bli foreldre, men jeg har forstått at det er en lang prosess både fysisk og psykisk hos kvinner....)
Men veldig bra at du har fått regelmessig menstrasjon.
Ellers er jeg enig med Klara jeg syns også du skal be fastlegen om å ta en glukosebelastning, samtidig en blodprøve og c-peptid.

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 08-07-12, 10:54   #390
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Cho, her.

Vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at man kan få eggløsning av å gå på metformin. Og jeg har også hørt at mange kvinner får regelmessig mens når de går på metformin, men med en gang de slutter å gå på metformin vil problemene vende tilbake.
Det jeg vil frem til er kanskje du er en av de heldige som blir gravide på egenhånd og ikke trenger assiert befruktning om det ikke ligger noe annet bakgrunn at dere må ha det. (ikke at det er noe galt å trenge assiert beefruktning for å bli foreldre, men jeg har forstått at det er en lang prosess både fysisk og psykisk hos kvinner....)
Men veldig bra at du har fått regelmessig menstrasjon.
Ellers er jeg enig med Klara jeg syns også du skal be fastlegen om å ta en glukosebelastning, samtidig en blodprøve og c-peptid.

Takk for svar Cho
Og nå stiller jeg sikkert et dumt spørsmål, men hva er c-peptid? :-)
Jeg hadde IKKE eggløsning før, det vet jeg med sikkerhet. De gangene jeg fikk mensen før spotta jeg ALLTID fra en uke før mensen skulle komme. Slo aldri feil, var bare kluss. Men det skjedde umiddelbart etter at jeg startet med metformin i tillegg til lavkarbo at syklusen ble noenlunde stabil på 35 dager. I tillegg får jeg positive eggløsningstester når jeg tester etter det, og de gangene jeg har testet etter eggløsning kommer mensen akkurat 14 dager etterpå, og det UTEN spotting! :-) Har nå mensen i 4-5 dager, har aldri opplevd den "luksusen" før, i en naturlig syklus
I tillegg så får jeg jo eggløsning-slim, og andre symptomer på eggløsning når jeg har det. Så jeg er ganske sikker på at jeg har det.. Men det som er litt kjipt er at eggløsning av og til er MEGET smertefull! Det kan være så vondt at jeg bare må ligge rett ut til det gir segdet værste... Klarer ikke å tenke eller bevege meg de gangene det er skikkelig ille..
Venter på mensen i disse dager, trodde den skulle komme fredag jeg... Men jeg er usikker, siden jeg selfølgelig ikke testa etter eggløsning denne mnd.. Men har en mistanke til at jeg ikke skal ha mensen før idag eller imorgen, så jeg venter enda spent. Er allefall ikke gravid,for jeg har testa
Kunne ønske at vi kunne fått bekrefta at mannen min er godkjent, og at jeg har for eks åpne eggledere og at alt annet er ok med meg, at det "bare" er PCOS`en som er hinderet. Skal bestilles time hos en ny gyn til etter sommeren, som jeg håper vil ta oss mere seriøst
Hadde egentlig passa veldig fint for oss å iallefall blitt gravide til nyttår eller like over nyttår. men uansett når det skjer blir vi glade... Hele familien er så spente også, de vil jo så gjerne at vi skal klare dette snart. Men etter snart 5 år uten prevansjon er det liksom litt blandende følelser ute og går. Men kan vel bare trekke vekk alle de årene, siden det ikke var "vits" å prøve da....Først nå det siste halve året at det har vært vits, så får heller se fremover. Lavkarbo har iallefall gjort utrolig mye for meg, både vektmessig og helsemessig!

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 16:26   #391
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Flott artikkel om PCOS!

Ikke helt enig i alt, men gir en god innføring i de to forskjellige typene og mulige årsaker!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 11:58   #392
Cho
Støttemedlem
 
Cho sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 18.128
Cho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastiskCho er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Lavkarboforlivet: Vet ikke helt hva C-peptid er for noe faktiskt, fikk bare beskjed av gynekologen min at jeg burde ta det pga overvektig. Tok masse andre blodprøver også for å sjekke om alt skulle være slik det skulle.
Så vidt jeg vet har det noe med insulin å gjøre, men noen her inne kan gi et mye bedre svar enn meg.

Klara: Takk for linken. Stod mye bra der!

__________________
Cho er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingenting Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 12:51   #393
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Fra helsebiblioteket.no

Sitat:

Måling av C-peptid gir et uttrykk for egenproduksjon av insulin. Verdier under 0,2-0,3 nmol/l (2-300 pmol/l) er uttrykk for alvorlig insulinmangel, og ses vanligvis ved type 1-diabetes. Målinger ved type 2-diabetes kan hjelpe i vurderingen av restproduksjon av insulin. Forhøyede fastende verdier (>1,4 nmol/l eller 1400 pmol/l) i norsk befolkning med gjennomsnittlig KMI på 27 kg/m2, kan tyde på insulinresistens. Dag til dag-variasjonene av fastende C*-peptid er betydelige (20-30 %). Stigning på mindre enn 0,5 nmol/l (500 pmol/l) to timer etter karbohydratholdig måltid betyr uttalt insulinmangel og kan indikere behov for insulinbehandling, mens stigning på mindre enn 1 nmol/l (1000 pmol/l) indikerer relativ insulinmangel (185).

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 15:04   #394
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Klara: Jeg kjenner meg så igjen i det med å slite med hva man orker å spise! Og jeg visste jo ikke at jeg var gravid heller, så jeg levde på kaffe to råd: Hold deg unna lightprodukter (aspartam og for tidlig fødsel.... kan ikke utelukke det for min del), og kjøp ingefærtabletter! Jeg var ikke kvalm så jeg spydde, men jeg var ekstremt uvel hele tida, sånn rett før man blir kvalm følelse. Og de reddet meg virkelig!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 15:05   #395
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Noen som har opplevd at vanndrivende tabletter trigger mensen?
Jeg har hatt mens bare en gang siden graviditeten, for trekvart år siden. Så tok jeg en vanndrivende tablett mamma hadde, og dagen etter satte mensen i gang! (Selvfølgelig første feriedagen da...) Tilfeldig?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-07-12, 15:50   #396
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Klara: Jeg kjenner meg så igjen i det med å slite med hva man orker å spise! Og jeg visste jo ikke at jeg var gravid heller, så jeg levde på kaffe to råd: Hold deg unna lightprodukter (aspartam og for tidlig fødsel.... kan ikke utelukke det for min del), og kjøp ingefærtabletter! Jeg var ikke kvalm så jeg spydde, men jeg var ekstremt uvel hele tida, sånn rett før man blir kvalm følelse. Og de reddet meg virkelig!

Takk for gode råd! Har faktisk unngått å kjøpe lightprodukter, for det har føltes helt galt ift den lille. Men da skal jeg i hvert fall passe på det! Ingefærtabletter skal skaffes! Bruker Sea band, og det hjelper litt, men ikke når jeg er veldig sliten. Samme her, har ikke kastet opp (enda), men skikkelig uvel!

Hm, har ikke tatt noe vanndrivende før, så aner ikke.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 11:41   #397
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Fra helsebiblioteket.no



Takk takk, Klara:-)
Jeg mener at det er blitt tatt slike prøver av meg, de tok iallefall blodprøver av flere slag! Men har aldri fått noe ordentlig svar egentlig på det, gyn hadde fått sendt over info ifra legekontoret og kanskje han satt med svar på de prøvene??? For han sa at han kom til å gi meg metformin uansett om jeg tok den gynekologiske undersøkelsen eller ikke hos han.... Mulig fordi han hadde svar på prøvene?? Aner ikke jeg, men jeg ville egentlig ha en kvinnelig gyn så det ble mye rot på den første timen og forvirrelse:-) Tror han brukte den "du må ikke ta undersøkelsen" som omvendt psykologi, slik at jeg skulle ta den:-P ha ha ha:-) Uansett skal jeg ikke tilbake dit, dritt oppfølging der vil jeg si:-) Virker iallefall som om insulin nivået mitt er noenlunde ok nå, etter metformin oppstart. Det har iallefall hjulpet 100% på min syklus, som er stabil og fin.
For har ikke det en del med insulinet å gjøre? Hvordan går det med deg Klara?

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 12:01   #398
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet, her.

Takk takk, Klara:-)
Jeg mener at det er blitt tatt slike prøver av meg, de tok iallefall blodprøver av flere slag! Men har aldri fått noe ordentlig svar egentlig på det, gyn hadde fått sendt over info ifra legekontoret og kanskje han satt med svar på de prøvene??? For han sa at han kom til å gi meg metformin uansett om jeg tok den gynekologiske undersøkelsen eller ikke hos han.... Mulig fordi han hadde svar på prøvene?? Aner ikke jeg, men jeg ville egentlig ha en kvinnelig gyn så det ble mye rot på den første timen og forvirrelse:-) Tror han brukte den "du må ikke ta undersøkelsen" som omvendt psykologi, slik at jeg skulle ta den:-P ha ha ha:-) Uansett skal jeg ikke tilbake dit, dritt oppfølging der vil jeg si:-) Virker iallefall som om insulin nivået mitt er noenlunde ok nå, etter metformin oppstart. Det har iallefall hjulpet 100% på min syklus, som er stabil og fin.
For har ikke det en del med insulinet å gjøre? Hvordan går det med deg Klara?

Du kan sikkert få orden i dette når du bytter gyn, og får papirene fra forrige sted sendt over. Som sagt skal glukosebelastning og c-peptid måles fastende, og tas derfor gjerne sammen. Du ville ha husket om du har tatt glukosebelastning, for du skal drikke mye, skikkelig søt drikke, og vente på stedet leenge.

Går bra her, kvalm og sliten

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 20:59   #399
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Du kan sikkert få orden i dette når du bytter gyn, og får papirene fra forrige sted sendt over. Som sagt skal glukosebelastning og c-peptid måles fastende, og tas derfor gjerne sammen. Du ville ha husket om du har tatt glukosebelastning, for du skal drikke mye, skikkelig søt drikke, og vente på stedet leenge.

Går bra her, kvalm og sliten

Huff, en av gledene med å være gravid Jeg har tenkt på det flere ganger, at jeg skulle tatt imot symptomene med glede, bare vi hadde fått det til Men det er jo sikkert litt slitsomt kan jeg tenke meg, men fin tid å bli dullet ekstra med
Oj..... da har jeg garantert ikke tatt det. Jeg har fått utrolig dårlig info under hele greiene. Fikk bekreftet at jeg hadde PCOS og det var stort sett det... ved siden av å få en kraftig leksjon i at vekta mi måtte bli mye bedre. Det var det hele egentlig... Så her har vi fått mye informasjon du
Har tro på at vi får bedre opplegg når vi får bytta

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-07-12, 21:49   #400
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Klara: Det går fint med meg, hyggelig at du spør!

Sliter med å holde vekta pluss å få den ned på det nivået jeg vil. Jeg kan ikke skeie ut en gang nå og da. Det sklir bare ut. Har satt meg et mål nå, null høykarboutskeielser noen gang på åtte uker, kun egenkontrollert på lørdagskvelden,og da bare lavkarbo (typ hjemmelagd sjokolade e.l). Det skal liksom ingenting før jeg går opp i vekt! Er på tredje uka nå, veide 75 ved start og skal ikke veie før de åtte ukene er omme.
PCOSen merker jeg lite til, syns til og med den ekstra hårveksten, som jeg ikke har så mye av, er blitt litt mindre. Var vel mest merkbart på lårene. Kviser i ansiktet som jeg alltid hadde før, er borte, huden er veldig fin. Mensen er nøyaktig og varer bare et par-tre dager (pga kobberspiral), så det er jo helt herlig. Ellers har jeg det storartet, i skrivende øyeblikk ligger jeg på magen i teltet i hagen med to barn sovende på begge sider. <3

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
pcos, skravletråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ned 10 kg til jul: uke 43/44 - skravletråd aslaug Ketolysekuren 36 30-10-09 16:46
Ned 10 kg til jul: uke 41 - skravletråd Vatti Ketolysekuren 91 12-10-09 12:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no