Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolyse vs sunn fornuft

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-09, 00:26   #26
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av Summergirl, her.

Men nå er det vel litt forskjell på Ketolysekuren som fordrer at man er i ketose, og lavkarbo.
Blir jo liksom to litt forskjellige ting dette da, eller?
Og trådstarter brukte vel tittelen "Ketolyse vs sunn fornuft"

Ketolyse = lavkarbo

Det er mange grader av lavkarbo, og ketolyse er en av dem. Trodde du ketolyse var en helt egen superdiett eller? Ketolyse er faktisk bare ett annet navn for Atkins fase 1.

Lavkarbo er jo ketose da. Men det kan også være uten ketose. Det er mange nyanser ved å spise lavkarbo. Bær, nøtter og frukt er jo også lavkarbomat, akkurat som det er lavkarbo om du bare spiser kjøtt.

Så det er heller 2 like ting vil nå jeg si da.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 00:43   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av Sofie29, her.

Med "vanlig" kost som er variert skal man ikke trenge det.
Og jeg har lest at undersøkelser har vist at kosttilskudd som kommer i piller etc ikke har noe særlig effekt... skummelt..

De undersøkelsene, tok de for seg naturlige vitaminer fra helsekost, eller syntetiske fra dagligvarebutikker?
I tilfelle det siste så kan jeg skjønne det.

Ta undersøkelser du leser med en klype salt. Det skal langvarige undersøkelser med store testgrupper til for å gi hold til det. Og det skorter det alt for ofte på.

Det vi kaller "vanlig" kost er en følge av industrialisering og det moderne livet vi har levd de kanskje siste hundre tohundre årene, før det levde vi av det naturen kunne gi oss; Ren naturlig mat, så rent historisk sett vil jeg kalle det kostholdet den gjengse mann har i dag for ganske uvanlig
Jeg har rett og slett redda livet mitt med dette kostholdet, og det er jeg ikke alene om. Ikke noe er mer unaturlig for meg enn å spise sukker og prossesert mat!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 00:50   #28
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av Sofie29, her.

Hvis ketolyse er så naturlig og det beste for kroppen, hvorfor må vi ta kosttilskudd????
Jo fordi vi mangler viktige vitaminer, mineraler etc vi ikke får gjennom maten! Og DET er unaturlig!

Jeg spiste diverse piller, tran osv før (på lavkarbo) men det har jeg sluttet med for lenge siden fordi jeg merket ikke noen forskjell på kroppen om jeg spiste det i lange perioder (flere måneder) eller sluttet helt å spise det i lange perioder. Hver enkelt må prøve det selv og finne ut om det funker på sin kropp eller ikke, over tid. Det er ihvertfall mitt råd. Jeg tror ikke grønnsakene osv. vi spiser i dag er så næringsfattige som mange skal ha det til. Og i tillegg så er det jo masse nyttige stoffer vi får gjennom kjøtt, egg osv da! Og for ikke å snakke om nøtter og bær! Nøtter er vel den mest komplette matvaren vi har, sammen med egg. Mørk sjokolade inneholder jo også mye bra! Men drømmen min er å ha en egen grønnsakshage, frukthage osv der alle matvarer er naturlige. Og selvfølgelig spise økologiske egg og kjøtt fra egen gård osv. Det hadde vært noe!

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 01:32   #29
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Ketolyse = lavkarbo
Det er mange grader av lavkarbo, og ketolyse er en av dem. Trodde du ketolyse var en helt egen superdiett eller? Ketolyse er faktisk bare ett annet navn for Atkins fase 1.

Nei. Her er det nok du som tar feil, donjuanwannabe. Begrepet "ketolyse" er et navn som ketolysepappa, dr. Torkil P. Andersen har konstruert for å beskrive sin sin diett. Ketolyse er navnet på hans opplegg, ikke noe annet. Andersen har konstruert begrepet ved å sette sammen ordene ketose og lipolyse. Det "stend i bokji".

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 06:10   #30
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av Sofie29, her.

Hvis ketolyse er så naturlig og det beste for kroppen, hvorfor må vi ta kosttilskudd????
Jo fordi vi mangler viktige vitaminer, mineraler etc vi ikke får gjennom maten! Og DET er unaturlig!

Ketolyse (en ketogen diett) er vanndrivende, dvs at vitaminer og mineraler skylles ut av kroppen.
Derfor er det viktig å tilføre dette i pille-form (f.eks magnesium for å unngå leggkramper og hjertebank og slike ekle bivirkninger av for lite magnesium)



Løvetann, det som menes her:

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Ketolyse er faktisk bare ett annet navn for Atkins fase 1.

..er at Atkins fase 1 og Ketolyse bygger på samme prinsippene --> å sette kroppen i ketose.

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 14:15   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Nei. Her er det nok du som tar feil, donjuanwannabe. Begrepet "ketolyse" er et navn som ketolysepappa, dr. Torkil P. Andersen har konstruert for å beskrive sin sin diett. Ketolyse er navnet på hans opplegg, ikke noe annet. Andersen har konstruert begrepet ved å sette sammen ordene ketose og lipolyse. Det "stend i bokji".

... Og akkurat det samme stend i bokji (første kapittel, om jeg ikke husker feil) til godeste Atkins også

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 23:08   #32
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Jeg tror også det er lurt å kjenne litt etter på kroppen når det gjelder vitamin- og mineraltilskudd. Kjøtt og andre animalske produkter er også stappfulle av vitaminer og mineraler, og kan dekke mye av dagens behov - hvis man går ut fra statens anbefalninger om daglig vitamininntak.

Det som er kjipt, er at vitaminanbefalninger er basert på undersøkelser gjort på et høykarbohydratkosthold - siden det er det man forventer at alle spiser. Et høyt karbokosthold tyner kroppen for vitaminer og mineraler (derav høyere forekomst av f.eks. benskjørhet) og du trenger antakelig mindre tilskudd av visse ting når du spiser mindre karbo.

Men så er det forskjell på hva kroppen MÅ ha, og hva som er optimalt - tror ikke det skader å få i seg litt ekstra - både atkins og ketolyse er jo veldig opptatt av dette.

Snakka nettopp med en toppidrettsutøver som også er medisinstudent - han var oppe i 60gram (tuller ikke - 60 gram!)C-vtiamin en periode han var syk... hihi - vær sin smak

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 23:11   #33
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

Og er det egentlig no vits i å krangle om hva som er hva? Hverken atkins eller torkil har funnet opp ketose... det er jo bare kommersielle opplegg for oss som trenger litt struktur å følge;-)

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 08:06   #34
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Ketolyse vs sunn fornuft

"Sunn fornuft" er en utrolig vag beskrivelse av et kosthold.
Vi har vel alle mennesker rundt oss som spiser det de selv mener er et "ganske sunt kosthold". (Jeg tror ikke mange selv tror de spiser usunt)
Min svigerfar sier at han spiser sunt og at legen er fornøyd med kostholdet hans. Jeg blir trist av å høre dette siden han trenger å gå ned kanskje 30 kg, han har en bærepose med piller med seg når vi drar på hytta, han orker ikke gå mer enn en etasje i trapper lenger, han ligger helt på grensen til å måtte begynne med insulin.

Det er slett ingen fasit når det gjelder kosthold. man kan se familier som spiser det samme og trener det samme, men hvor det er stor forskjell på helsen og vekten deres.

jeg er takknemlig for at jeg snublet over lavkarbo og jo flere studier jeg leser og jo lenger jeg følger den lavkarboveien jeg føler er riktig for meg, jo mer overbevist er jeg om at dette er rett for meg.

Jeg tror også at det er feil at slanke mennesker nødvendigvis er sunnere enn andre. Så jeg ville sett på noen generelle helse før jeg valgte å følge samme livsstil som de.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som har vekslet mellom ketolyse og annen sunn kost? MoaMoa Ketolysekuren 6 23-10-08 17:36
Endelig litt sunn fornuft Fat lemmy Generell diskusjon 8 15-09-08 23:02
Sunn fastfood? Torkel Spørsmål om matvarer og oppskrifter 10 16-03-05 12:49
Sunn ferdigmat! elian Generell diskusjon 12 18-02-05 20:09
Sunn fornuft HP Livets lyse side 4 09-12-04 09:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no