Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Greskinspirerte kjøttboller med fersk oregano og fetaost

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-07-11, 21:33   #1
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Greskinspirerte kjøttboller med fersk oregano og fetaost

Mmmm ...

Man tager:

- en pakke kjøttdeig (jeg brukte en på 500 gram) - kan sikkert også bruke lammekjøttdeig, men jeg brukte okse

- fersk (viktig at det er det!) oregano - jeg tok det som var igjen fra to planter, målte ikke opp i dl, men en tre-fire håndfuller kanskje. Riv bladene med hendene for å få ut smaken og plukk vekk grove/lange stilker

- 100-150 g fetaost (jeg brukte den ekte greske, den av geite- og sauemelk - da blir det litt lammepreg på kjøttbollene også ) smuldres grovt oppi bollen

- et par hvitløksfedd (eller mer om du vil ha distinkt hvitløksmak), finhakket

- nykvernet svart pepper

- et egg

(Evt kan du la deigen trekke en stund i kjøleskap for at smakene skal sette seg, men jeg var sulten og stekte opp en del av deigen med en gang)

Bland sammen alt med hendene til alt er blandet sammen og deigen er jevn. Lag små boller med hendene. Stek på middels til sterk varme til de har stekeskorpe, skru ned varmen og la dem steke seg ferdige inni (rundt ti minutter tilsammen). Eller putt dem i stekeovn og la dem gjennomsteke der.

Veldig smakfulle! Også gode med bare oregano og hvitløk, men fetaen la til en ekstra dimensjon

Servér med gresk salat, grillede grønnsaker, sellerirotfries eller hva du måtte ønske - veldig gode som tapas


Sist redigert av Huldr : 14-07-11 kl 22:24.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 21:34   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Greskinspirerte kjøttboller med fesk oregano og fetaost

Trenger moderatorhjelp med overskriften ... Ikke fesk i disse

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 22:00   #3
Melusine
Medlem
 
Melusine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 52
Innlegg: 103
Melusine er på en erverdig vei

Sv: Greskinspirerte kjøttboller med fesk oregano og fetaost

Mmmm, dette hørtes veldig godt og skal definitivt pørves!
Takk for tips

__________________
Blogg: Melusine
Melusine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 22:07   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Greskinspirerte kjøttboller med fesk oregano og fetaost

Mmmmmm, det er så gooodt med fetaost i kjøttkaker

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 22:08   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Greskinspirerte kjøttboller med fesk oregano og fetaost

Bare hyggelig Jeg har fått mye skryt for disse før (enda da var de uten fetaost )

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 22:10   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Greskinspirerte kjøttboller med fersk oregano og fetaost

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Mmmmmm, det er så gooodt med fetaost i kjøttkaker

Oh yeah

Men oreganoen er viktigst altså. Måååå være med!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 22:12   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Greskinspirerte kjøttboller med fesk oregano og fetaost

Er sånn fersk urte-jomfru, jeg.. Må skjerpe meg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 22:14   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Greskinspirerte kjøttboller med fersk oregano og fetaost

Prøv! Fersk oregano er nyyyydelig. Lurer på å prøve med mynte i også neste gang, men det må ikke bli for mye tror jeg ...


Sist redigert av Huldr : 14-07-11 kl 22:21.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 22:31   #9
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Greskinspirerte kjøttboller med fesk oregano og fetaost

Oh, hørtest kjempegode ut. Skal prøves. *Bokmerke siden*

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:22   #10
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Greskinspirerte kjøttboller med fersk oregano og fetaost

Done!

Takk for oppskrift, forresten! Ser godt ut!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:50   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Greskinspirerte kjøttboller med fersk oregano og fetaost

Takk

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 14:11   #12
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Greskinspirerte kjøttboller med fersk oregano og fetaost

Vokser masse vill oregano (bergmynte) overalt på øyene her i Oslofjorden Pleier ta med en bunt hver gang jeg er ute på Kalvøya, siden jeg er der rett som det er.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 11:17   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Greskinspirerte kjøttboller med fersk oregano og fetaost

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Vokser masse vill oregano (bergmynte) overalt på øyene her i Oslofjorden Pleier ta med en bunt hver gang jeg er ute på Kalvøya, siden jeg er der rett som det er.

Oi, gjør det det? Så kult Hvis jeg kommer meg ut på øyene i sommer skal jeg sannelig se etter det!

Legger inn litt info om bergmynte jeg.

Oregano er for øvrig gresk og betyr noe slikt som "Fjellets glede" i følge Rolv Hjelmstad

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar

Emneord
gresk, kjøttboller, tapas


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oregano Olje - Oil Of Oregano Nille Kosttilskudd 7 30-01-12 17:54
4 vafler med oregano only39 Mellommåltider 2 14-08-11 23:20
4 vafler med oregano only39 Frokost og kveldsmat 16 18-04-11 23:30
Lunsjvafler med oregano only39 Lunsj 2 13-10-10 23:20
Fetaost? Nett Atkins kosthold 2 19-02-06 02:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no