Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Er det noen ribbe-eksperter her?

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-04-09, 19:58   #1
Michellina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 13
Michellina er på en erverdig vei

Er det noen ribbe-eksperter her?

Jeg har akkurat stekt meg ribbe - tenkte jeg skulle prøve en ny måte å steke på, så jeg fulgte denne oppskriften:

http://matsonen.origo.no/-/bulletin/show/28479_ribbe-langtidskokt-og-langtidsstekt

En saftig og smakfull svineribbe med en sprø svor er det vi strever etter å få til på julaften. Langtidskokt og stekt ribbe gir et optimalt resultat. To timer kok og tre timer stek og du har den perfekte ribbe. Her bruker du ingen folie ingen rist bare langpannen. Det viktigste er tiden. Lang tid til koking og steking samt å passe på tiden når svoren skal gjøres perfekt og sprø.
* Kjøp en ribbe som ikke er for fet og ikke for mager.
* Salte og pepre ribben og la den ligge over natten.
* Legg ribben i en langpanne med svoren ned.
* Slå over 1 liter kokende vann og sett den inn i en forvarmet ovn under midten på 170 grader
* La alt koke i to timer.
* Ta ut ribben. Slå av overflødig vann.
* Snu ribben med svorsiden opp og sett inn igjen i ovnen, under midten 100 grader
* Stek i tre timer.
* Sprø svor. Sett ribben øverst i ovnen og bruk varmluft og grill.
* Følg med i stekeovnsvindu. Dette går fort. Ikke forlat kjøkkenet nå.
* Svoren blåser seg opp og blir sprø på minutter og ribben er ferdig
Her bruker man ingen rist og ingen folie, bare masse tid. Prøv gjerne oppskriften
før julaften også. Denne ribben holder seg mange dager i kjøleskapet.


Svoren ble sprø, men fettet rett "under" svoren ble helt myk - ikke den faste konsistensen som jeg er vant til med ribbe. Jeg liker ikke fett når det er så mykt som dette, og lurer på om det er noen måte jeg kan få det fastere?

Hvis jeg steker ribba mer, så blir den kanskje enda mykere?

Noen som har noen forslag?

Neste gang skal jeg steke på den gode, gamle måten!

Michellina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mat som kroppen min blir glad av Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 21:38   #2
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Er det noen ribbe-eksperter her?

Jeg vet ikke hvordan man lager linker, men gå inn på Nannah sin blogg, og bruk hennes oppskrift på ribbe. Jeg laget den nå i påska, og den ble bare kjempenydelig!!

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 12:47   #3
Ramah
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 78
Ramah er på en erverdig vei

Sv: Er det noen ribbe-eksperter her?

100 grader i tre timer gir en utrolig saftig ribbe, men svoren blir som du sier, også litt for "saftig". Jeg ville prøvd ett av to:
1: Skru opp tempereaturen siste timen (175-200 grader) og flytt ribba litt høyere i ovnen.
2: Prøv å bare sette på grillen uten å flytte ribba høyere. Da får svoren litt lengre tid under høy varme, og det kan gjøre svoren sprø dypere.

__________________


Ramah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 19:11   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen ribbe-eksperter her?

Opprinnelig lagt inn av olav-rob, her.

Jeg vet ikke hvordan man lager linker, men gå inn på Nannah sin blogg, og bruk hennes oppskrift på ribbe. Jeg laget den nå i påska, og den ble bare kjempenydelig!!

HER er Nannahs variant, via Kristin B;

For sikkerhets skyld:

Sitat:

Den aller beste ribba jeg har spist var stekt på amerikansk vis..dvs langstekt på lav temp. først 4 timer på 140-150 så to timer på 90 deretter ut m ribba...strø svoren med salt pepper og brunt sukker(jul bare en gang i året da)
ovnen på 200 inn med ribba ...pass på den..la den stå til svoren bobler..tok 13 min i min ovn.

Ribbe som dampes i vann blir kokt og fettet blir hardt..her smelter fettet og gjør kjøttet supermørt! Ikke ha i vann...ikke øs svoren ..kryddre som du pleier men ha over litt brunt sukker til slutt...svoren va faktisk like sprø dagen etter ..nam

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 23:32   #5
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det noen ribbe-eksperter her?

Og de få rutene som ikke har "poppet" sikter vi oss inn på med varmluftspistol. Like morro hver gang.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 03:00   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen ribbe-eksperter her?

Håh! Jeg får så lyst på ribbe! Men hvor får man kjøpt det på denne tiden, og hva ligger prisene på?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-04-09, 21:25   #7
candyland
Medlem
 
candyland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 42
Innlegg: 91
candyland er på en erverdig vei

Sv: Er det noen ribbe-eksperter her?

ribben smaker allti best på dag 2, ganske enkelt fordi den er delt opp i biter før den stekses... så hvis du tar ut ribba litt før steketiden er over, skjærer opp i passende store biter og hiver de i ovnene igjen en 15-20 min tid så blir de perfekt sprø, namnam!!!!!

__________________



candyland er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 11:27   #8
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Er det noen ribbe-eksperter her?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Håh! Jeg får så lyst på ribbe! Men hvor får man kjøpt det på denne tiden, og hva ligger prisene på?

Jeg kjøpte på Ultra, men det var kanskje bare til påske de hadde, vet ikke. Du kan høre...

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Svar

Emneord
ribbe


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg vil ha ribbe! Veggpryd Lavkarbo generelt 18 12-10-11 23:39
Sprø spor på ribbe KaizaMaria Spørsmål og svar 4 28-12-07 01:36
Kan noen av dere eksperter kommentere menyen min denne uka? Tette80 Ketolysekuren 7 03-05-07 16:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no