Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Lav puls vs høy puls. Hva er best trening?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-01-12, 11:34   #1
Mintu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 30
Mintu er på en erverdig vei
Question

Lav puls vs høy puls. Hva er best trening?

Hei dere!
Jeg trener 5-6 dager i uken.
Spinning og intervall løping 5 dager, èn dag med bra styrketrening.
Høy intensitet på sykkel og intervalløktene.

Har fått råd om å variere treningen mer ved å trene mer på lav - puls også, ikke bare bånn guffe hver gang. Prøver derfor å ha en time i løpet av uken hvor jeg ligger på 65-75% av maxpuls, som oftest kombinert (etter) en høypuls økt. Er dette for lite?
Bør jeg trene mer lavpuls? Og bør det da være istedenfor eller i tillegg til høypuls treningen?

En annen ting:
Ligger på 20 - 70 g karbo hver dag. Spiser mye proteiner i form av cottage cheese, spiser mye avocado, fiberrik, broccoli, mørk sjokolade () bær og youghurt. Spiser ikke veldig mye fett, men veldig glad i ost og avocado, så spiser en del av det hver dag.
MEN, burde jeg spise mer karbo for at musklene skal bygge seg fortere opp igjen - eller har det ingen hensikt?
Jeg merker jo ingen forskjell selv...

Håper på svar av dere flinke folk!


Sist redigert av Mintu : 15-01-12 kl 11:56. Årsak: Skrivefeil
Mintu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kortvokst mat ;) Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 13:14   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lav puls vs høy puls. Hva er best trening?

Hva som er best kommer vel helt ann på hva målet ditt med treninga er?

Det skader sikkert ikke å roe ned et par økter og f.eks kjøre skikkelig langkjøring med moderat intensitet isteden for bare høyt der oppe.

Trenger ikke spise mer karbo.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 14:04   #3
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lav puls vs høy puls. Hva er best trening?

Heisann!

Så flink du er. Virker det du gjør nå da? Det er vel det viktigste spørsmålet, for hvis det gjør det hadde jeg ikke gjort noen særlige endringer.

Jeg har spist ketogent ca 6mnd, ga meg forrige uke og bytta over til 50-100karbo iom jeg trener steinhard styrke 3 ganger i uka og løper ute hver dag ca. Dette treningsnivået hadde jeg på 20karbo også, det jeg opplevde da var at hvis jeg var matt, musklene ikke kom seg til dagen etter hadde jeg spist for lite fett.
I starten var det en tulling som sa til meg at jeg burde spise karbo før trening(ja, det føles litt bedre når du gjør det), men det du rett og slett gjør da er at du sørger for at det skal MYE lenger og hardere trening til før du forbrenner fett.

Spis frokost med masse masse fett og proteiner, helt fri for karbo helst.
Spist lunsj med litt grønnsaker og kanskje litt meieriprodukt for noen få karbo, men her også masse fett.
Til middag skal du ha karboinntaket ditt, om du vil trene før eller etter middag har ikke så mye å si med mindre du er superdupertoppidrettsutøver.
Husk at når du trener på lavkarbo burde du vente 2-3 timer etter du har spist før du trener.

Kort oppsummert: føler du at du mangler piffen og/eller er redd for at musklene ikke kommer seg burde du spise mer fett og kanskje mer proteiner.

Mange andre faktorer spiller inn, men jeg anbefaler deg å lese "Treningssuksess med lavkarbo" av Björn Ferry og Ken Hallstein(husker ikke helt navnet?). Veldig enkelt forklart hvordan hormonene våres fungerer, hvordan vi kan påvirke både forbrenning og oppbygging med matinntaket vårt. Generelle trenings og kostholdsråd også.

Jeg er veldig utålmodig så det er sjeldent jeg gidder å lese flere timer på sånt på nett, men den boka var lettlest og tok bare noen få timer. Jeg skippa gjennom alle personlige fortellinger da.

Angående høypuls/lavpuls.
Du sier du trener intervall. Det er veldig bra! Da får du jo begge deler.
Man skal helst ha en høy puls når man trener(for å forbrenne fett), men ikke slik at det er ubehagelig foruten at du blir sliten. Det påstås at maksimal fettforbrenning er på 75% av makspuls, men i følge et par lavkarbo leger jeg har vært hos siste tiden så kan vi holde det på et høyere nivå over lengre tid hvis vi orker da vi får i oss mer fett og det skal mye mer til før det begynner å gå utover musklene.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 14:27   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lav puls vs høy puls. Hva er best trening?

Du kan kjøre intens men putte inn srtyrketrening innimellom. Det er det beste. Noen tar ti min av hver samme dag annenhver gang. Ti min aerob og så ti min styrke annenhver gang til du er sliten. Du trennger ikke mer karbo for å trene. fett er fin energikilde.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 15:40   #5
Mintu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 30
Mintu er på en erverdig vei

Sv: Lav puls vs høy puls. Hva er best trening?

Opprinnelig lagt inn av ketoseprinsen, her.

Heisann!

Så flink du er. Virker det du gjør nå da? Det er vel det viktigste spørsmålet, for hvis det gjør det hadde jeg ikke gjort noen særlige endringer.

Jeg har spist ketogent ca 6mnd, ga meg forrige uke og bytta over til 50-100karbo iom jeg trener steinhard styrke 3 ganger i uka og løper ute hver dag ca. Dette treningsnivået hadde jeg på 20karbo også, det jeg opplevde da var at hvis jeg var matt, musklene ikke kom seg til dagen etter hadde jeg spist for lite fett.
I starten var det en tulling som sa til meg at jeg burde spise karbo før trening(ja, det føles litt bedre når du gjør det), men det du rett og slett gjør da er at du sørger for at det skal MYE lenger og hardere trening til før du forbrenner fett.

Spis frokost med masse masse fett og proteiner, helt fri for karbo helst.
Spist lunsj med litt grønnsaker og kanskje litt meieriprodukt for noen få karbo, men her også masse fett.
Til middag skal du ha karboinntaket ditt, om du vil trene før eller etter middag har ikke så mye å si med mindre du er superdupertoppidrettsutøver.
Husk at når du trener på lavkarbo burde du vente 2-3 timer etter du har spist før du trener.

Kort oppsummert: føler du at du mangler piffen og/eller er redd for at musklene ikke kommer seg burde du spise mer fett og kanskje mer proteiner.

Mange andre faktorer spiller inn, men jeg anbefaler deg å lese "Treningssuksess med lavkarbo" av Björn Ferry og Ken Hallstein(husker ikke helt navnet?). Veldig enkelt forklart hvordan hormonene våres fungerer, hvordan vi kan påvirke både forbrenning og oppbygging med matinntaket vårt. Generelle trenings og kostholdsråd også.

Jeg er veldig utålmodig så det er sjeldent jeg gidder å lese flere timer på sånt på nett, men den boka var lettlest og tok bare noen få timer. Jeg skippa gjennom alle personlige fortellinger da.

Angående høypuls/lavpuls.
Du sier du trener intervall. Det er veldig bra! Da får du jo begge deler.
Man skal helst ha en høy puls når man trener(for å forbrenne fett), men ikke slik at det er ubehagelig foruten at du blir sliten. Det påstås at maksimal fettforbrenning er på 75% av makspuls, men i følge et par lavkarbo leger jeg har vært hos siste tiden så kan vi holde det på et høyere nivå over lengre tid hvis vi orker da vi får i oss mer fett og det skal mye mer til før det begynner å gå utover musklene.

Takk! Jada det virker, jeg har masse energi og gleder meg så og si til hver treningsøkt. Målet mitt er vel egentlig hurtighet. Det var slik jeg begynte å trene - ved at jeg løp - og meldte meg på løp. Så fikk jeg dilla og målet mitt til sommeren er å løpe råfort Eller, noen minutter fortere enn i fjor i allefall.
Har vært løp på en mil de fleste (utenom Birken da, men det var mest for gøy) og jeg ligger på rundt 50 min.
Hadde vært så gøy å komme under 50, kanskje 45!
Har løpt mye de siste årene, men har ikke trent intervaller. Er de siste mnd (Fra september - etter de fleste løpene) jeg her begynt å trene mer seriøst og i intervaller osv. Før var det bare løping og løping, 3-5 dager i uken. Ikke intervall, bare "joggetur" liksom.

Takk for gode tips, skal få tak i den boken og lese meg opp litt. Kan masse om lavkarbo, men er ikke så god på dette med trening. Annet enn at jeg liker å trene

Mintu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kortvokst mat ;) Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 10:46   #6
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lav puls vs høy puls. Hva er best trening?

Begge deler er best!

5 høyintensive økter i uka er ganske mye. Mange som trener mye driver mengdetrening på lav til moderat intensivitet og med noen kortere høyintensive økter / intervalløkter pr uke. F.eks skal Bjørn Dæhlie ha fortalt i et intervju om en gruppe treningsivrige amatører som han noen ganger likte å ta noen økter sammen med, men han trente ikke langkjøring sammen med dem fordi de gikk alt for fort for han...

Hvis du har mye tid til å bruke på trening og kan legge det opp som du vil, så hadde jeg kjørt max tre intervall/terskel økter i uka, og hatt rolige og mer langvarige økter på dagene mellom disse. Selv om man er godt trent så ER det forskjell på kvaliteten på de høyintensive øktene når man har hatt en rolig dag dagen før sammenlignet med om man har hardkjør dag etter dag.

Hold de rolige øktene rolige gjennom hele økten.

...selv om høyintensive økter helt klart er mest moro!

Hilsen Sprettball.

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
lavpuls, trene når man er støl, øke karbohydrater


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 08:35
Noen spørsmål vedr. trening, puls og lavkarbo Ina64 Trening 4 20-09-10 16:18
Uvanlig høy puls nellie Trening 7 08-02-10 21:01
Hvor høy puls er best under trening? benam Trening 12 09-04-09 20:31
Hva er gunstig puls under trening? benam Trening 4 05-02-09 15:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no