Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan kvitter kroppen seg med kroppsfett og mettet/umettet fett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-14, 23:32   #1
princess92
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 7
princess92 er på en erverdig vei

Hvordan kvitter kroppen seg med kroppsfett og mettet/umettet fett?

Hei!

Jeg har lest veldig mye her inne og har fått svar på veldig mange spørsmål som jeg hadde før jeg begynte med lavkarbo, men jeg sitter fortsatt med et par som jeg ikke greide å finne svaret på noen steder.

Først og fremst, dette er sikkert VELDIG omdiskutert her inne men kommer aldri frem til noe "svar" føler jeg. Jeg spiser veldig mye mettet fett (smør, ost, kremfløte, rømme, fett fra kjøtt og kylling osv) og føler jeg får i meg veldig lite umettet fett. Er det sunt å drive på sånn eller kan det bli for mye av det gode og at jeg burde balansere de forskjellige fettypene bedre? Bruker olivenolje i salat og ellers blir det faktisk ikke så mye for har kuttet ut nøtter en periode da det kan fort bli litt karber. Jeg har hørt umettet fett er veldig sunt og lurer derfor på om jeg burde hatt mer av dette? (Er ikke redd for mettet fett altså men bare lurer på om jeg burde kutte litt ned på mengden mettet fett og heller hatt litt mer flerumettet fett). Når jeg spør om dette så har jeg både vektreduksjon og god helse i bakhodet da jeg er opptatt av begge to

Det jeg også lurer på er hvordan vi på lavkarbo går ned i vekt og mister mye kroppsfett. Jeg vet at kroppens forbrenning er høyere og skifter over til å bruke fett som energi, men dekker den ikke energibehovet gjennom alt fettet vi spiser da? Hvorfor tar den fra fettlagrene også når vi spiser så mye fett fra før av?

Hadde vært supert om noen kunne kommet med gode svar på dette her og gjort meg litt klokere

princess92 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 00:46   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan kvitter kroppen seg med kroppsfett og mettet/umettet fett

Her finner du litt info om fett http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 00:59   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan kvitter kroppen seg med kroppsfett og mettet/umettet fett

Jeg er som lavkarbere flest ikke redd for mettet fett, men jeg spiser mange forskjellige ting og får dermed i meg både mettet og umettet fett.
F.eks. i avokado, majones, majonesbaserte salater, nøtter, frø og fet fisk slik som for eksempel sild er det godt med umettet fett.
Kokosolje er for meg en god kilde til sunt fett med mellomlange fettsyrer, selv om det er mettet.
Om du kun bruker olivenolje en gang av og til, så ville jeg nok vurdert og også spise, fet fisk, avocado, nøtter, frø, etc. Min klippeklare tro er at det beste man kan gjøre for kroppen sin er og spise variert slik at den får dekket alle næringsbehovene sine.For eksempel Omega 3 og Omega 6 er essensielle fettsyrer, dvs vi kan ikke produsere dem selv men kroppen vår trenger dem og de er umettet fett (flerumettet).

Når man spiser lavkarbo, vil man få bedre blodsukkerkontroll og jevnere insulinutslipp. Når man samtidig spiser mat der fett er energi, blir man fortere mett og man trenger heller ikke så mange måltider/mellom-måltider/småspising.
Når blodsukker og insulin er under kontroll vil kroppen ha godt med energi (fra fettet vi spiser) til og "spise" av fettlagrene i kroppen spesielt mellom måltidene.
Overspiser man på lavkarbo eller småspiser ofte mellom måltidene, får man ofte ikke den ønskede vektnedgang fordi kroppen da får i seg så mye energi fra maten/mellom-måltidene at den ikke har behov for og "spise" så mye av fettlagrene i kroppen.
Klønete fortalt, men det er iallefall slik jeg har skjønt det.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 28-02-14, 22:20   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan kvitter kroppen seg med kroppsfett og mettet/umettet fett

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvor mye vi bør innta av de forskjellige fett-typer. Noen mener hovedsakelig mettet, andre en tredjedel av hver type. Jeg tar litt av alle og regner ikke på det. Variert kosthold er det beste, kan du tenke. Til det andre du spør om. Inntar du mer kalorier enn du forbrenner går du ikke ned, så inntar du for mye fett vil du kanskje oppleve dette. Fett er ikke noe magisk som får deg ned i vekt, som en slankepille, liksom. Noen tror det, virker det som, siden de inntar for store mengder og klager på at "kuren" ikke "virker". Ikke spis når du er mett. Sjekk eventuelt inntak av kalorier på grete roede klubben, diett.no eller tilsvarende. Ble du klokere?Noe mer du lurer på?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er egentlig forskjell på mettet og umettet fett? Simpfan Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 23-04-11 10:07
Mettet/umettet fett seahaze Generell ernæringsdebatt 5 15-11-10 21:39
Mettet/umettet fett ... Sitarg Ketolysekuren 3 06-01-10 22:49
Mettet vs umettet fett. Løvetass Spørsmål og svar 9 28-09-09 10:08
bør man ta umettet fettsyrer i tilegg hvis maten inneholder mettet fett? Chumpsy Ketolysekuren 5 10-08-05 14:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no