Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Mat for hele familien?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-08-11, 15:03   #1
Femella
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 11
Femella er på en erverdig vei

Mat for hele familien?

Jeg er fersk med Ketolyse og trenger noen råd fra dere mer erfarne.
Mannen min og jeg er begge på ketolyse. Våre to gutter på 3 og 5 år har godt av å redusere de kjappe karbohydratene, de spiser som oss, men får brød, frukt fullkornspasta osv i tillegg. Samtidig må jeg redusere fettet i deres kost. Hvordan løser dere dette i hverdagen? Det er først og fremst middagene som er utfordringen synes jeg. Synes det er dumt å lage egne retter for barn og voksne.
Håper noen kan dele sine erfaringer på dette området.

__________________
Femella - nå er jeg i gang!



Femella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 16:18   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Mat for hele familien?

Er du sikker på at du må kutte fettet til barna? Spiser de f.eks fullkornspasta ved siden av så går jo fettprosenten ned i måltidet. Barn trenger fett. Det er flere tråder her på forumet om barn og kost, og mange forskjellige løsninger. Legger også ved et par svenske innlegg i forhold til barn og kost. Her og her.
Og lykke til med kostomleggingen

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 16:26   #3
bente1
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.310
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Mat for hele familien?

Opprinnelig lagt inn av Femella, her.

Jeg er fersk med Ketolyse og trenger noen råd fra dere mer erfarne.
Mannen min og jeg er begge på ketolyse. Våre to gutter på 3 og 5 år har godt av å redusere de kjappe karbohydratene, de spiser som oss, men får brød, frukt fullkornspasta osv i tillegg. Samtidig må jeg redusere fettet i deres kost. Hvordan løser dere dette i hverdagen? Det er først og fremst middagene som er utfordringen synes jeg. Synes det er dumt å lage egne retter for barn og voksne.
Håper noen kan dele sine erfaringer på dette området.

Her finner du Annika Dahlquists kostholdsråd for barn.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistan...f%C3%B6r_barn2

Det går kort og godt ut på at alle barn, tynne og tykke, skal ha masse naturlig fett i kosten sin - så jeg syns ikke du bør lage magrere mat til dem enn til deg og mannen. Pga at de er så aktive og vokser tåler de mer karbohydrat enn voksne, men bør allikevel få betydelig mindre enn hva som er vanlig i dag.

Så hvis du serverer dem det samme til middag som du og mannen spiser med litt fullkornspasta eller brun ris til, så ville det vel være helt perfekt etter hva jeg kan forstå

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 12:08   #4
Femella
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 11
Femella er på en erverdig vei

Sv: Mat for hele familien?

Takk skal dere ha!!! Har vært litt bekymret for akuratt dette, men forstår nå at det ikkeer noen grunn til det. Mange takk!!

__________________
Femella - nå er jeg i gang!



Femella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 13:24   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mat for hele familien?

Kutter ikke ned på fettet, nei

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 14:52   #6
nisse
Medlem
 
nisse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 449
nisse er på en erverdig vei

Sv: Mat for hele familien?

Hei, min får beskjed at hvis han ikke vil spise potet (fordi jeg ikke spiser den) da må han spise like mye grønsaker som meg og det vil han ikke...

__________________


nisse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 15:15   #7
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Mat for hele familien?

Her spiser ungene lavkarbomiddag, men de får jo brød o.l til frokost og kvelds så det er neppe noen fare.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 15:42   #8
Tempest
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 58
Tempest er på en erverdig vei

Sv: Mat for hele familien?

Opprinnelig lagt inn av nisse, her.

Hei, min får beskjed at hvis han ikke vil spise potet (fordi jeg ikke spiser den) da må han spise like mye grønsaker som meg og det vil han ikke...

He he - genialt

Vi følger egentlig samme prinsipp - i tillegg til ris/poteter/pasta lager vi en erstatning for oss voksne på lavkarbo (blomkål-/brokkolimos, gratinert blomkål/brokkoli, sqash-pasta osv...) Så får ungane velge det eine eller det andre. Dei velger poteter/ris/pasta. Kjøtt-/fiskedelen lager vi slik at alle kan spise det.

Tempest er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva med resten av familien? Olive Oil Spørsmål og svar 14 30-03-11 13:23
Nydelige FLUFFIES for hele familien. Frokost, lunsj, til kaffen osv. Karla Bakst 5 29-07-10 15:26
"Hele familien ..." merethe1 Spørsmål og svar 8 04-03-10 21:58
Helgekos for deg og familien Granny Weatherwax Frokost og kveldsmat 0 20-10-08 11:37
Overvekt i familien? Hyper Generell diskusjon 7 26-07-07 14:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no