Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Alternativ til mel og bakepulver

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-05-18, 16:01   #1
Stian S
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2018
Alder: 33
Innlegg: 25
Stian S er på en erverdig vei

Alternativ til mel og bakepulver

Tenker i hovedsak til å få tykkere sauser og baking.

Stian S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto / Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 09-05-18, 18:51   #2
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.440
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til mel og bakepulver

Jeg har ikke funnet noe som kan gi meg samme saus som hvetemel kan desverre.

Men steker jeg fx biff slår jeg en god skvett fløye i stekeskyen etter at biffen er tatt ut av stekepannen. Den sausen blir god.

Lager jeg kjøttkaker i brun saus bruker jeg helst johannesbrødkjernemel. Får ikke den tykke sausen hvor sleiva står i sausen men litt tykning blir det. Vil ikke øke mengden JBKM heller for da blir det en bismak jeg ikke er glad i.

I sauser der melk inngår i oppskriften erstatter jeg den med 50/50 fløte og vann.

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-05-18, 09:59   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til mel og bakepulver

Maisnnamel kan brukes. Sausen blir blank og fin.

Sorry...nå tenkte jg bare glutenfritt og ikke karber. (Jeg spiser glutenfritt om dagen��)

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 14-05-18, 01:42   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Alternativ til mel og bakepulver

Hva er galt med bakepulver? Bruker det i både vaflene og lavkarbobrøet med god samvittighet jeg.

Maizenamel er ikke bra på ketogen kost. Da kan man likesågodt kjøre hvetemel!

Først. Det finnes lavkarbosauser som er helt perfekte etter klassisk tilberedning. Det er smørbaserte sauser, som Bearnaise og Hollandes. Selv Rema 1000 sin fungerer fint på ketogen kost.

Andre:
Jeg vil si Blomkål! Du koker blomkål og kjører den glatt når den er gjennomkokt. De aller fleste sausene jeg gjør dette med smaker aldri blomkål, men så lager ikke jeg hvit saus på den måten.

Du kan også bruke andre grønnsaker. F.eks. bruker jeg ofte Brokkoli til å gjøre gryter tykkere.

Ikke grønnsaker:
For ørlite tykkere så er JBKM (Johannesbrødkjernemel). Det er et fint pulver av noe frø som tykner vannbaserte ting. Det er for det meste proteiner så du kan se på det som en slags gelatin, bortsett fra at gelatin blir tyntflytende ved varme. Bruker du litt for mye er maten ødelagt siden konsistensen blir ganske utfordrende for meg.

Gelatin bruker jeg ofte på syltetøy og kalde ting. Ønsker du en noe tykkere kald saus så fungerer det helt fint.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)

Sist redigert av sylwester : 14-05-18 kl 01:48.
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bakepulver Yrla Spørsmål og svar 16 29-11-14 16:11
Bakepulver ... Partystopper? Sjokoholiker Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 21-04-11 20:48
Bakepulver vs natreen Zalto Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 18-09-08 16:10
Bakepulver? Kanutten Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 08-05-08 12:54
Bakepulver Summer Generell ernæringsdebatt 1 08-02-05 14:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no