Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Om å lure i andre kunstig søtning

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-09-09, 11:57   #1
Vaffel
Medlem
 
Vaffel sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 365
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Om å lure i andre kunstig søtning

Dette har jeg tenkt på en stund, men kviet meg for å ta opp... for det kan hende noen blir litt irriterte på meg.

Men altså. Jeg har lest masse på forumet. Og en del steder skrives det om at man serverer f.eks kaker med kunstig søtning uten å si noe om at det er noe uvanlig med kaka. Jeg forstår godt hvorfor man vil gjøre det slik. Enten for å slippe å føle seg annerledes selv, eller for å se om andre liker f.eks kaka hvis de ikke har "forhåndsdømt" den.

Jeg har etiske betenkeligheter med dette + egenopplevde dårlige erfaringer. Jeg mener at når man står overfor en kake, en dessert, vafler, et glass saft... etc, så forventer man at dette inneholder de vanlige ingrediensene dersom ikke annet har blitt sagt.

Jada, jeg vet at vi her inne på Lavkarbo.no er samstemte i å forbanne sukker. Sukker er farlig. Jeg er enig i det, men allikevel synes jeg det må være opp til hver enkelt "vanlige person" å bestemme om de vil spise litt sukker eller ikke. Selv om vi er frelst på lavkarbo, må vi akseptere at ikke alle lever sånn. Og at det må være lov å kunne anta at når man spiser et kakestykke, så er det sukker man får i seg. Vil man ikke ha sukker, får man heller la være å spise en kake ingen har sagt er sukkerfri.

Mine egne dårlige erfaringer med dette handler om at jeg tåler aspartam svært dårlig. Tåler faktisk bittelitt nå som jeg har lagt om kosten, men før tålte jeg det ikke i det hele tatt! Jeg får magekramper, dårlig allmenntilstand og etter en stund kraftig diaré. De gangene det skjedde fordi en eller annen valgte å tie om innholdet i det de serverte... ble jeg ærlig talt litt sur. Kvelden ødelagt... og det kunne vært unngått.

Og hva med diabetikere? F.eks de som bruker insulinpumpe... og tilfører kroppen det de antar er en passelig mengde insulin for å hanskes med den posjon sukker de har tenkt å spise? Kan det ikke være litt uheldig at noe de tror er fullt av sukker viser seg å være sukkerfritt?

Eller hvis vi snur litt på det. Hva hvis det er andre i selskapet som også lever sukkerfritt? At de velger å avstå fra kaker, fordi de tror de ikke kan spise dem? Kanskje de ville blitt kjempeglade for å få vite.

Poenget mitt med dette innlegget er altså at jeg synes man skal være ærlige om hva det man serverer inneholder. Som en generell regel. Særlig gjelder dette dersom man ikke kjenner de som skal spise det så godt. Selv om vi synes det er litt småflaut å innrømme at vi har et annerledes kosthold. Andre mennesker har andre utfordringer i sine liv og med sin helse... og det vet vi ikke alltid om.

Takk for oppmerksomheten. Det var godt å få sagt det.

__________________




Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 12:05   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

Jeg er helt enig, og jeg har tenkt det samme selv

Har bare servert sukkerfri kake til nærmeste familie, og da oppgitt at det er sukkerfritt. og de fleste er nysgjerrige og prøver, men da er det et eget valg de gjør.
Forøvrig blir jeg selv kjempeglad hvis jeg finner sukkerfrie alternativer det er opplyst om på cafe eller lignende

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 12:22   #3
Krøllerellerei
Seniormedlem
 
Krøllerellerei sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 635
Krøllerellerei er ny på veien

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

Jeg er enig med deg, jeg ville aldri servert en sukkerfri kake uten å gi beskjed om det.

__________________
Journalen min



Krøllerellerei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 12:24   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

Jeg er helt enig. Jeg vil si det er overgrep å gi noe med kunstig søtning uten å si i fra.

Jeg hadde en skikkelig brudulje i barnehagen her da jeg oppdaget at de hadde gitt ungene fun light ved noen anledninger.

Og man gir heller ikke voksne kunstig søtning UTEN å si fra! Det er en skikkelig uting.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 12:34   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

Åh, ja! Helt enig! Jeg har vel ikke som uvane å servere så mye kake , men jeg lagde f.eks en variant av Gerds Ostekake til bryllupet til venninna mi, og det var på hennes demand ettersom det var et par andre diabetikere der, og den ble merket som sukkerfri.
Folk blir lurt nok som det er, egentlig, med alt av dritt som er i mat, glutamat og telefonkataloger fulle av estoffer.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 13:45   #6
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

Jeg har ikke hatt med kake noe sted, kun fromasj av fyllet til Gerds ostekake, til nærmeste familie i min datters bursdag. Da opplyste jeg om at den var sukkerfri med Heistads gele.
Skulle jeg hatt med kake til et bryllup eller lignende, ville jeg også opplyst om det, kanskje satt en liten lapp på fatet eller noe.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 14:05   #7
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

Godt innlegg.
Jeg er også enig med deg.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 14:09   #8
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

Helt enig, jeg opplyser alltid om at det er kunstig søtning i det jeg serverer, så får folk velge selv. Stort sett er de veldig fornøyde og ber om oppskrift

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 14:42   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

Enig!

Kunne aldri fallt meg inn å ikke si fra. Tenk viss noen ikke tåler det da?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 14:42   #10
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

Må si meg enig jeg også ja. Siden mannen min har diabetes 1, så har jeg sett effekten av at han har tatt insulin tilsvarende kake med sukker når han ikke visste den var sukkerfri. Det er slitsomt, potensielt farlig og ikke minst unødvendig.

I bryllupet vårt hadde vi merket all mat/kake som var sukkerfri og/eller glutenfri, og mange av gjestene var veldig takknemlige for det

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 14:44   #11
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

Jeg er helt enig. Har ikke servert så mange kaker, men gir alltid beskjed om noe er sukkerfritt.

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 15:24   #12
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

Helt enig, det burde være en selvfølge spør du meg

Men skjønner litt tankegangen til de som tenker at: eg skal se om de liker den uansett. Men da må man være sikker på at personene tåler kunstig søtning også føler eg.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 21:28   #13
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

jeg syns det morsomt å lage et lite nummer av det jeg...altså snu det på hodet! "Oooooh! Nåååå skal dere få smake på deeen gode kaka!! UUUten sukker...!" For jeg vil gjerne si det høyt...blir lettere i neste omgang..for da veit folk det(at jeg spiser sånn altså). men enig i at jeg ikke ville gitt folk mat eller annet uten å si at det er slik og sånn.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 00:24   #14
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Om å lure i andre kunstig søtning

Hmm dette temaet har jeg faktisk aldri tenkt over.

Når jeg bakte lavkarbo kaker, MÅTTE jeg si at det var sukkerfritt, var rett og slett stolt! "uten sukker, OG hvetemel!!! hehe.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukker vs kunstig søtning Mercudia Spørsmål og svar 4 12-07-09 22:47
AAARGH! Jeg haaater kunstig søtning! vilnedfort Ketolysekuren 26 09-02-09 22:56
Alkohol og kunstig søtning K`s choice Ketolysekuren 4 22-09-08 00:29
Kunstig søtning sommerblomt Ketolysekuren 15 02-06-08 02:41
Proteinpulver og kunstig søtning Sweetflower Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 16-11-07 18:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no