Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Skaldemans forholdstall

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-03-10, 21:10   #1
vivvi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 43
Innlegg: 20
vivvi er på en erverdig vei

Skaldemans forholdstall

Jeg sliter litt med å regne ut hva jeg skal spise for å oppnå de rette forholdstallene... jeg er redd jeg spiser for mye proteiner og for lite fett. Er det noen som kan hjelpe meg med forholdstalllene på nakkekoteletter av svin... Pleier å steke dem i ca 1-2 ss meierismør.

__________________




vivvi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 22:54   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Skaldemans forholdstall

Hei,
Dersom du lurer på næringsinnholdet i matvarer/ingredienser så kan du slå opp på Matvareguiden
Nakkekoteletter

Ellers så er det en del som bruker Diett.no eller Mat på Data for å holde styr på inntaket. Husk å sjekke kh innholdet da det kan være avvik i begge disse programmene.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 15:42   #3
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans forholdstall

Drar opp denne litt, jeg, da jeg også lurer litt på disse forholdstallene.
Foreløpig har jeg ikke orket å regne på noe, bare passer på at varedeklarasjonen sier mindre enn cirka 5 (maks 6!) % karbohydrater og at det skal være så mye fett som mulig.
Er det noen som regner mye på dette? Og helst har en slags 'fasit' på de vanligste tingene...
Har prøvd å legge inn på en sånn beregningsside, men det sier lite om sånt forholdstall - hvordan regner man det egentlig ut?

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 13:21   #4
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skaldemans forholdstall

Opprinnelig lagt inn av blucher, her.

Drar opp denne litt, jeg, da jeg også lurer litt på disse forholdstallene.
Foreløpig har jeg ikke orket å regne på noe, bare passer på at varedeklarasjonen sier mindre enn cirka 5 (maks 6!) % karbohydrater og at det skal være så mye fett som mulig.
Er det noen som regner mye på dette? Og helst har en slags 'fasit' på de vanligste tingene...
Har prøvd å legge inn på en sånn beregningsside, men det sier lite om sånt forholdstall - hvordan regner man det egentlig ut?

Hvis du har Excel kan du bruke denne:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17986

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 11:42   #5
LaVidaE
Medlem
 
LaVidaE sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 79
LaVidaE er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans forholdstall

Opprinnelig lagt inn av blucher, her.

Drar opp denne litt, jeg, da jeg også lurer litt på disse forholdstallene.

Er det noen som regner mye på dette?


Jeg regner slik:

(x) gram protein + (y) gram karbohydrat (men denne må aldri være høyere enn 5gram totalt) må totalt være mindre enn (z) gram fett

Dvs at antall gram fett må være mer enn antall gram proteiner og karbohydrater sammenlagt.

Slik regner jeg i butikken...er ikke akkurat mattegeni, så det må være enkelt...

LaVidaE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GI-Noll 50+ Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 13:20   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemans forholdstall

Opprinnelig lagt inn av blucher, her.

Drar opp denne litt, jeg, da jeg også lurer litt på disse forholdstallene.
Foreløpig har jeg ikke orket å regne på noe, bare passer på at varedeklarasjonen sier mindre enn cirka 5 (maks 6!) % karbohydrater og at det skal være så mye fett som mulig.
Er det noen som regner mye på dette? Og helst har en slags 'fasit' på de vanligste tingene...
Har prøvd å legge inn på en sånn beregningsside, men det sier lite om sånt forholdstall - hvordan regner man det egentlig ut?

Du spiser vel ikke kjøttkaker osv med 5-6%karber vel? For slike ting skal man ikke spise på noe retninger av lavkarbo, fordi de grammene kommer fra stivelse(potetmel, tapiotikastivelse mm). Du skal ha rent kjøtt som nakkekoteletter, sommerkoteletter, kyllingfileèt, kyllingvinger, kyllinglår, biff, fiskeflèet mm. Og kjøttkaker mm lager du selv av ren kjøttdeig(IKKE farse), krydder, evt fløte og egg,og smør).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 17:18   #7
Kolve
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 140
Kolve er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans forholdstall

Opprinnelig lagt inn av LaVidaE, her.

Jeg regner slik:

(x) gram protein + (y) gram karbohydrat (men denne må aldri være høyere enn 5gram totalt) må totalt være mindre enn (z) gram fett

Dvs at antall gram fett må være mer enn antall gram proteiner og karbohydrater sammenlagt.

Slik regner jeg i butikken...er ikke akkurat mattegeni, så det må være enkelt...

Denne måten funker for meg :-)

__________________
Tror jeg har en litt rar måte å se ting på, men sånn går no dagene
Kolve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 22:43   #8
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans forholdstall

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Du spiser vel ikke kjøttkaker osv med 5-6%karber vel? For slike ting skal man ikke spise på noe retninger av lavkarbo, fordi de grammene kommer fra stivelse(potetmel, tapiotikastivelse mm). Du skal ha rent kjøtt som nakkekoteletter, sommerkoteletter, kyllingfileèt, kyllingvinger, kyllinglår, biff, fiskeflèet mm. Og kjøttkaker mm lager du selv av ren kjøttdeig(IKKE farse), krydder, evt fløte og egg,og smør).

Stort sett så spiser jeg rene kjøttprodukter, oftest nakkekoteletter. Men innimellom så kan man bare ikke lage noe spesielt bare til seg selv, og da kan det bli noe ferdiggreier som kjøttpudding, pølser, karbonade etc, og da prøver jeg i alle fall å holde det under 6 % karbohydrater - hvis jeg i det hele tatt har mulighet til å velge selv. Iblant har man ikke det.

Takker for link til skjema. Har ikke hatt tid til å prøve det ennå, men skal nok!

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skaldemans Kokebok Veggpryd Lavkarbobøker 62 19-01-11 15:42
E% og skaldemans ratio? LCHF4life Lavkarbo generelt 4 01-03-10 13:00
Skaldemans kokebok Pinne Generell diskusjon 15 24-11-09 08:28
Energiprosent og forholdstall? Homer Simpson Spis deg ned i vekt med Skaldeman 13 05-02-08 09:23
Nå har jeg bestilt Skaldemans bok!!! Iset Spis deg ned i vekt med Skaldeman 11 20-01-06 15:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no