Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Hvor mange karber til barn?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-04-07, 19:46   #1
La luna hermosa
Gjest
 
Innlegg: n/a
Question

Hvor mange karber til barn?

Noen som vet hvor mange karber barn bør ha i seg på lavkarbo? Er det forskjellig etter alder?

Detstår litt om barn i Lutz sin bok, noen som vet om flere steder det står om mat - barn - lavkarbo?

vennlig hilsen Luna

  Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 19:53   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange karber til barn?

Jeg tror ikke vi skal tenke så voldsomt mye på det, men heller ta det naturlig. Min jente spiser naturlig lavkarbomat, jeg teller ikke for henne. Hun spiser fullkornsknekkebrød, frukt og grov pasta, men også selvfølgelig kjøtt, fisk, egg, nøtter, frø, bær, kylling og kalkun, grønnsaker, melkeprodukter osv. Gi barnet fullkornsprodukter av det du kan og tenke "naturlig mat" istedetfor å telle.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 12:25   #3
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Hvor mange karber til barn?

Du kan kjøpe en bok om Fedon lindberg-kost, eller lese om Lindberg her på forumet.
Barn skal ha mer karbohydrater enn voksne, fordi de vokser og trenger de næringsstoffene + energien som finns i karbene...

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 12:45   #4
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Hvor mange karber til barn?

Jeg leste også i ketolyseboka at barn skal ha mere protein enn voksne siden de er i vekst.

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 12:46   #5
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel
Smile

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av La luna hermosa, her.

Noen som vet hvor mange karber barn bør ha i seg på lavkarbo? Er det forskjellig etter alder?

Detstår litt om barn i Lutz sin bok, noen som vet om flere steder det står om mat - barn - lavkarbo?

vennlig hilsen Luna

Jeg vurderer lavkarbo til mitt barn også, men vil prøve selv først. Hva er din erfaring med det?

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 13:04   #6
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mange karber til barn?

Er det noen grunn til barna skal på lavkarbo? hvor gamle er de? er de overvektige?

kunne ikke falt meg inn å sette mitt barn på en diett.. men å spise sunt og lite karbohydrater bare sånn med tanke på sukker synes jeg er greitt..

men så er min jente heller litt undervektig

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 13:12   #7
La luna hermosa
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av Mentos, her.

Er det noen grunn til barna skal på lavkarbo? hvor gamle er de? er de overvektige?

kunne ikke falt meg inn å sette mitt barn på en diett.. men å spise sunt og lite karbohydrater bare sånn med tanke på sukker synes jeg er greitt..

men så er min jente heller litt undervektig

Det jeg lurte på var om det fantes forskning på området, bortsett fra det som står i Lutz sin bok. (og at Fedon kommer med noe til høsten...)

Noe det tydelig vis ikke er ellers hadde det kommet frem her Synes også at det er rart at ingen har forsket på dette, da fedme tydeligvis ikke er et voksen problem, men at også barn av i dag sliter med vekten!



Vennlig hilsen Luna

  Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 13:38   #8
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av La luna hermosa, her.

Det jeg lurte på var om det fantes forskning på området, bortsett fra det som står i Lutz sin bok. (og at Fedon kommer med noe til høsten...)

Noe det tydelig vis ikke er ellers hadde det kommet frem her Synes også at det er rart at ingen har forsket på dette, da fedme tydeligvis ikke er et voksen problem, men at også barn av i dag sliter med vekten!



Vennlig hilsen Luna

Send mail eller PM til Torkil du!!!!

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 15:08   #9
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange karber til barn?

Jeg synes ikke man skal telle karbohydrater til barn.

Men det jeg synes er viktig, er at man sørger for at de karbene de inntar stort sett er lavglykemiske, samt passe på at de får nok fettsyrer og proteiner til å bygge opp kroppene sine.

I praksis vil det si at man gir proteinpålegg sammen med grovt brød med smør, og middager med godt med kjøttvarer/fisk/egg og godt med grønnsaker og gjerne litt potet og ris også (men være påpasselig med at de får i seg proteinene også). Frukt og nøtter som mellommåltider, osv.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 15:10   #10
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Jeg synes ikke man skal telle karbohydrater til barn.

Men det jeg synes er viktig, er at man sørger for at de karbene de inntar stort sett er lavglykemiske, samt passe på at de får nok fettsyrer og proteiner til å bygge opp kroppene sine.

I praksis vil det si at man gir proteinpålegg sammen med grovt brød med smør, og middager med godt med kjøttvarer/fisk/egg og godt med grønnsaker og gjerne litt potet og ris også (men være påpasselig med at de får i seg proteinene også). Frukt og nøtter som mellommåltider, osv.

Mao litt a la Fedon?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 15:22   #11
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Mao litt a la Fedon?

Ja, Fedons filosofi, men ikke slankedietten.

Unger trenger proteiner som byggesteiner, de trenger byggesteiner og ennzymer fra grønnsaker og frukt, og de har godt av energien fra lavglykemiske karber. Og de har godt av å få holde et stabilt blodsukker.

Men det er mange som har klart seg fint på andre dietter også. Det finnes superkresne unger som omtrent ikke har spist annet enn skive med honning og spagetti alà capri som barn og likevel "klarer seg fint". Men så lenge en har muligheten til å servere ungene det optimale, så synes jeg det er en fin ting å gjøre. For man vet jo ikke om det vil gå bra eller ikke, og hvilke gener og svakheter ungen kan ha som ikke vil ha godt av et mindre næringsrikt og blodsukkersvingende kosthold. Man investerer i barnets fremtidige helse. Samtidig, så er det jo også viktig å ikke stresse barna. Vi lar poden spise kaker i besøk, og han får sjokoladenøtter og chilinøtter ol til lørdagsgodt (noen ganger nonstop) osv, men vi sørger hele tiden for at han har skikkelig mat i bunn. Og når vi lager kaker, boller og vafler her hjemme, så er det med fruktose og grovt mel, og 70% sjokolade, og masse egg og kansje til og med grønnsaker i (det høres nok litt drøyt ut, men i miksmasteren, så blir grønnsakene omdannet til væske, så en merker ikke noe til det).

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 15:29   #12
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Ja, Fedons filosofi, men ikke slankedietten.

Unger trenger proteiner som byggesteiner, de trenger byggesteiner og ennzymer fra grønnsaker og frukt, og de har godt av energien fra lavglykemiske karber. Og de har godt av å få holde et stabilt blodsukker.

Men det er mange som har klart seg fint på andre dietter også. Det finnes superkresne unger som omtrent ikke har spist annet enn skive med honning og spagetti alà capri som barn og likevel "klarer seg fint". Men så lenge en har muligheten til å servere ungene det optimale, så synes jeg det er en fin ting å gjøre. For man vet jo ikke om det vil gå bra eller ikke, og hvilke gener og svakheter ungen kan ha som ikke vil ha godt av et mindre næringsrikt og blodsukkersvingende kosthold. Man investerer i barnets fremtidige helse. Samtidig, så er det jo også viktig å ikke stresse barna. Vi lar poden spise kaker i besøk, og han får sjokoladenøtter og chilinøtter ol til lørdagsgodt (noen ganger nonstop) osv, men vi sørger hele tiden for at han har skikkelig mat i bunn. Og når vi lager kaker, boller og vafler her hjemme, så er det med fruktose og grovt mel, og 70% sjokolade, og masse egg og kansje til og med grønnsaker i (det høres nok litt drøyt ut, men i miksmasteren, så blir grønnsakene omdannet til væske, så en merker ikke noe til det).

Slankediett? Hm...trodde Lindbergmetoden var en slags filosofi, som var sunt for alle? Mtp GI, rette fett-typer, etc....har jeg misforstått? Er der flere sorter fedonske tilnærminger?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 15:36   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Slankediett? Hm...trodde Lindbergmetoden var en slags filosofi, som var sunt for alle? Mtp GI, rette fett-typer, etc....har jeg misforstått? Er der flere sorter fedonske tilnærminger?

Eurodietten er den mest ekstreme lindbergvarianten, og den eneste for får deg i ketose. Og så kan man jo velge hvor strengt opplegg man vil følge i forhold til langsomme og middels Kh osv.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 15:37   #14
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange karber til barn?

Joda, det er det Borealis, det er bare det at jeg føler for å formulere meg slik for at jeg også skal nå frem til dem som tror lavkarbo bare er en kur for overvektige. Det er en filosofi, men han har eget opplegg for slanking også.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 15:43   #15
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Joda, det er det Borealis, det er bare det at jeg føler for å formulere meg slik for at jeg også skal nå frem til dem som tror lavkarbo bare er en kur for overvektige. Det er en filosofi, men han har eget opplegg for slanking også.

Ja, eurodietten! Ja, tenkte ikke på den....synes liksom den IKKE er fedonsk...hehe!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 15:45   #16
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Eurodietten er den mest ekstreme lindbergvarianten, og den eneste for får deg i ketose. Og så kan man jo velge hvor strengt opplegg man vil følge i forhold til langsomme og middels Kh osv.

Ja, glemte altså eurodietten, -takk for påminnelsen!
(....regner med at det er sjelden man vil ty til denne, for et friskt barn... )

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 15:54   #17
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange karber til barn?

Et par punkt å tenke på:

Et overvektig barn kan, og blir veldig ofte mobbet
- Får følger for hele livet, psykiskt

Et overvektigbarn får uballanse i hormonproduksjonen
- Ikke fult utviklet

Trim/aktivitet er LIVSNØDVENDIG for barn
- Det utvikler kroppen mer en dere tror, hormoner ect

Et barn ruset på karbohydrat
- Hvem vil sitte barnevakt?

Livsstil, ikke diett
- Eller?

Takk for oppmerksomheten

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 10:32   #18
nala
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sør-trøndelag
Innlegg: 17
nala er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Et par punkt å tenke på:

Et overvektig barn kan, og blir veldig ofte mobbet
- Får følger for hele livet, psykiskt

Et overvektigbarn får uballanse i hormonproduksjonen
- Ikke fult utviklet

Trim/aktivitet er LIVSNØDVENDIG for barn
- Det utvikler kroppen mer en dere tror, hormoner ect

Et barn ruset på karbohydrat
- Hvem vil sitte barnevakt?

Livsstil, ikke diett
- Eller?

Takk for oppmerksomheten


Heisann.

Jeg har ei datter som blir snart 9 år. Hun er litt kraftig over hele kroppen, og da mener jeg litt, som ikke gjør noe. Men hun har et problem område og det er magen. Hun har en sikkelig stor strutte mage.
Så i sommerferien skal jeg kjøre henne på lavkarbo.
Ikke at hun spiser masse feil mat. Godteri er bare på lørdager og ikke mye heller. Da får de et glass brus også. MEn i uka ikke brus og godteri.
Så det er ikke godteriet.
Har bestandig fått hørt det gjennom hele oppveksten hennes at hun kom til å vokse den av seg, men magen følger med den....
Bestevenninda hennes er akkurat like dan i kroppen men har ikke magen.
Det er umulig å finne bukser å gensere til henne pga av den struttende magen.
Da var det noen som sa til meg at det er sikket all karbohydratene som legger seg der. Ikke det at hun spiser masse av de heller.
Har snakka med sfo om å begrense maten til henne, men hører flere ganger hun selv fortelle hva hun har fått at de ikke akkurat samarbeider med meg. Frustrerende.
De har varme måltid flere ganger i uka og det går en del på hamburger, pølse, grøt, tomat suppe og brød....

Noen som har gode tips så jeg kan kjøre henne på det uten at hun selv skjønner mye av det?

Hadde vært så mye bedre for henne når hun begynner på skolen igjen at hun hadde fått inn magen litt.

Hun har jo fått en del kommentarer på magen. F.eks. " si meg skal ikke du slank deg snart?" det var den mildewste utgaven...

Hvis hun hadde gått ned 4-5 kilo hadde hun kommet til å vært en helt ny jente. Og det er ikke godteri, men heller for mye karbo. Ikke for mye kcal heller.....

Hjelp. Tips og råd ønskes.

Mvh

__________________
Hilsen Nala
nala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann/egen Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 12:31   #19
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av nala, her.

Heisann.

Jeg har ei datter som blir snart 9 år. Hun er litt kraftig over hele kroppen, og da mener jeg litt, som ikke gjør noe. Men hun har et problem område og det er magen. Hun har en sikkelig stor strutte mage.
Så i sommerferien skal jeg kjøre henne på lavkarbo.
Ikke at hun spiser masse feil mat. Godteri er bare på lørdager og ikke mye heller. Da får de et glass brus også. MEn i uka ikke brus og godteri.
Så det er ikke godteriet.
Har bestandig fått hørt det gjennom hele oppveksten hennes at hun kom til å vokse den av seg, men magen følger med den....
Bestevenninda hennes er akkurat like dan i kroppen men har ikke magen.
Det er umulig å finne bukser å gensere til henne pga av den struttende magen.
Da var det noen som sa til meg at det er sikket all karbohydratene som legger seg der. Ikke det at hun spiser masse av de heller.
Har snakka med sfo om å begrense maten til henne, men hører flere ganger hun selv fortelle hva hun har fått at de ikke akkurat samarbeider med meg. Frustrerende.
De har varme måltid flere ganger i uka og det går en del på hamburger, pølse, grøt, tomat suppe og brød....

Noen som har gode tips så jeg kan kjøre henne på det uten at hun selv skjønner mye av det?

Hadde vært så mye bedre for henne når hun begynner på skolen igjen at hun hadde fått inn magen litt.

Hun har jo fått en del kommentarer på magen. F.eks. " si meg skal ikke du slank deg snart?" det var den mildewste utgaven...

Hvis hun hadde gått ned 4-5 kilo hadde hun kommet til å vært en helt ny jente. Og det er ikke godteri, men heller for mye karbo. Ikke for mye kcal heller.....

Hjelp. Tips og råd ønskes.

Mvh

Hei Nala

Først av alt vil jeg si at jeg føler med både deg og datteren din. Har selv gått gjennom en barndom som lubben. Og det har merket meg psykiskt, dårlig selvbilde osv...

Og kutte i barns inntak av karbohydrat er ikke alltid så lett!

Du kan kjøpe Lavkarbo brød, skjære tynne skiver og fokusere på pålegget!
- Kanskje ho kan spise stekte pølser osv som et måltid istedet for brødmat? unger liker jo slikt...

Prøv å få henne med på et handball/fotball lag eller noe slikt.. Der får ho trim og i tillegg gode venner for resten av oppveksten.

Blir vanskelig å følge et lavkarbo opplegg når man får mat på sfo..

Jeg vil annbefale følgende tilskudd :

Tran 1-2 spiseskje pr dag eller tilsvarene med kapsler.
(man treger sunt fett for å forbrenne fett)
C-vitamin(bruk rent pulver, fåes for 470 kr kg på apoteket.. kan blandes i jus uten at ho merker det, prøv deg frem.. men 1-4gram pr dag).
(c-vitamin virker fettforbrennende)
Kanel 2 gram pr dag, fåes som kapsler i helsekost og på apoteket.
(kanel fører til økt insulinfølsomhet og igjen mindre fettlagring, det gir også bedre nyttegjørelse av energien en spiser)
2-3 liter vann pr dag.
(vann må til for å forbrenne fett)
Hvite hagebønner, fåes kjøpt på butikk.
(blokkerer for spalting og opptak av karbohydrat i kroppen)


Skal jenta gå hjemme i en 2 mnd tid kan jo du bruke mye salater med kjøtt, egg, ost, grønt og dressinger frem for brødmat?

Ikke sikkert at mange er enige med meg på det jeg sier nå, men la jenta si fra når ho er sulten i sommer. Barn har lett for å "glemme" at de er sultne når det er varmt ute og de er i aktivitet. Vil gjerne bare ha noe å drikke..

Dessuten kan det at en er sulten vær et feilsignal fra kroppen om at man faktisk er tørst :P

Men få jenta inn i et eller annet aktivitetsmiljø! Det kommer ho til å takke deg for endag, trust me!

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 12:37   #20
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange karber til barn?

En fin aktivitet nå som sommeren kommer er svømming. Masse turer på stranda blir nok garantert ikke sett på som trening heller, bare gøy
Og dra på sykkelturer sammen. Jeg syklet MYE som barn, og om ikke annet har jeg mye muskler under alt dette "mellomforet" som følge av det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 12:48   #21
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange karber til barn?

Her kommer litt refferanser:

Litt om hormoner, insulin/følsomhet osv:
http://www.iform.no/pub/art.php?id=159

Litt om kanel og insulin:
http://www.forskning.no/Artikler/200.../1069764299.75

Litt om C-vitamin og fettforbrenning:
http://www.iform.nu/polopoly.jsp?d=1774&a=11992

Litt om barn og kosthold:
http://www.drlindbergs.no/page/index...-1&parentid=37

Litt om vann og slanking:
Les Ziggys artikkel om viktigheten for vann ved fettforbrenning

Litt om hvite hagebønner:
http://steroider.net/index.php?name=Content&pid=155


Håper du og døtra di blir hjelpt med rådene mine Jeg ønsker dere all lykke til..

Men for alle del, ikke kommenter at ho er "lubben", dom eller noe slikt. Slikt brenner seg fast i barns minne og kan ødelegge mye for et barn i fremtiden.. Skryt av barnet, spesielt om det er i aktivitet som fks sport!

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 14:37   #22
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av mrfree;


Jeg vil annbefale følgende tilskudd :

Tran 1-2 spiseskje pr dag eller tilsvarene med kapsler.
(man treger sunt fett for å forbrenne fett)
C-vitamin(bruk rent pulver, fåes for 470 kr kg på apoteket.. kan blandes i jus uten at ho merker det, prøv deg frem.. men 1-4gram pr dag).
(c-vitamin virker fettforbrennende)
Kanel 2 gram pr dag, fåes som kapsler i helsekost og på apoteket.
(kanel fører til økt insulinfølsomhet og igjen mindre fettlagring, det gir også bedre nyttegjørelse av energien en spiser)
2-3 liter vann pr dag.
(vann må til for å forbrenne fett)
Hvite hagebønner, fåes kjøpt på butikk.
(blokkerer for spalting og opptak av karbohydrat i kroppen)

Hva slags bakgrunn eller utdannelse har du siden du anbefaler akkurat disse kosttilskuddene, jeg tenker da særskilt på hagebønnene og kanel?


Sist redigert av Summer : 27-04-07 kl 15:10. Årsak: fikset quoten
Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 14:45   #23
Hedda:)
Seniormedlem
 
Hedda:) sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 1.731
Hedda:) er en juvelHedda:) er en juvelHedda:) er en juvel

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror ikke vi skal tenke så voldsomt mye på det, men heller ta det naturlig. Min jente spiser naturlig lavkarbomat, jeg teller ikke for henne. Hun spiser fullkornsknekkebrød, frukt og grov pasta, men også selvfølgelig kjøtt, fisk, egg, nøtter, frø, bær, kylling og kalkun, grønnsaker, melkeprodukter osv. Gi barnet fullkornsprodukter av det du kan og tenke "naturlig mat" istedetfor å telle.

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Jeg synes ikke man skal telle karbohydrater til barn.

Men det jeg synes er viktig, er at man sørger for at de karbene de inntar stort sett er lavglykemiske, samt passe på at de får nok fettsyrer og proteiner til å bygge opp kroppene sine.

I praksis vil det si at man gir proteinpålegg sammen med grovt brød med smør, og middager med godt med kjøttvarer/fisk/egg og godt med grønnsaker og gjerne litt potet og ris også (men være påpasselig med at de får i seg proteinene også). Frukt og nøtter som mellommåltider, osv.

Signerer dette!

__________________


Min journal
Hedda:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 14:46   #24
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Hva slags bakgrunn eller utdannelse har du siden du anbefaler akkurat disse kosttilskuddene, jeg tenker da særskilt på hagebønnene og kanel?

Les refferanse linkene jeg la ved du, og foreta et par søk selv om du vil. Regner med det vil gi deg svar på hvorfor jeg annbefaler de tilskuddene..

Du spør meg om hvilken bakgrunn/utdanning jeg har for å uttale meg på dette feltet..

Jeg har brukt store deler av fritiden min på å lese artikkler, forskingsmatrielle, erfaringer fra personer på ulike forum, m.m i en periode på omtrentlig 4 år nå..
Jeg kan derfor briljere med å kunne litt om en del ulike tema..
De rådene jeg gir er ting jeg har prøvd sjøl og de virker om du gir de litt tid...

Noen vil nok kalle meg litt rar og sær som gidder og bruke tiden min på slikt, men jeg synes det er så utrolig spennende å lese om slikt.
Dessuten, "kunnskap er makt" var det vel en person som sa engang i tiden...

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 14:49   #25
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange karber til barn?

En ting er å anbefale kosttilskudd til voksne, men barn reagerer ofte forskjellig på slikt enn oss.

Jeg har en sønn på 10 år og det kunne ikke falle meg inn å putte i han diverse kosttilskudd utover vanlig omega 3 og vitaminer uten nøye dokumentasjon på akkurat de produktene det gjelder.

Jeg synes man bør generelt være forsiktig med å anbefale slikt til barn.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no