Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Livets lyse side

Underlige verden

Livets lyse side Har du en suksesshistorie, nådd et delmål, gått ned et kilo eller to? Føler du for å dele suksess og glede, så er dette stedet.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-10-11, 01:00   #1
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Underlige verden

Fikk beskjed av legen om at jeg ville utvikle diabetes 2 om jeg ikke la om kostholdet og begrenset inntaket av karbohydrater. Det var 8. Juli i år. Depper gjennom helgen og begynte på mandagen. Kuttet alt brød, kornprodukter, pasta, ris og potet. Økte på med grønnsaker, kastet ut alle lett produkter tømte ut colaflaskene og juicekartonger. Kjøpte inn lavkarbo-øl og rødvin, kvittet meg med chips og spedde på med peanøtter.

Kom meg ut av sofaen og gikk på tur. Oppoverbakke. Nå er det snart gått 3 måneder. Jeg er ned 18kg. Blodprøver er supre. Klærne passer og blodtrykket har sunket.

Jeg spiser godt - savner lite. Kjøper lavkarbobrød og spiser en skive eller to til frokost. Fortsett går vekta ned og formen er stadig bedre. Magen var ikke venner med meg de første seks ukene, men nå er den min beste venn. Har en masse energi og forstår ikke egentlig når dette skal begynne å bli vanskelig. Skal ned fem eller seks kg til, tror jeg - men det går forhåpentligvis uten at jeg må begynne på diett!

Jeg driver ikke å eksperimenterer med kakeoppskrifter, pizzabunner og slike ting. Jeg savner ikke junkfood noe særlig. Joda, jeg kan sikkert drømme om burgere, pasta eller noe slikt, men jeg blir like fornøyd og mett av lammekoteletter, ovnsbakt laks eller noe i den duren.

For et eventyr dette har vært sålangt!

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 02:50   #2
lillemy1970
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 1
lillemy1970 er på en erverdig vei

Sv: Underlige verden.

Så positiv du er! Så glad du høres ut! Gratulerer med gode resultater både på vekt og svar på prøver hos legen!
Meget oppmuntrende skrevet! ... tusen takk og lykke til videre!

lillemy1970 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 07:14   #3
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Underlige verden

Så deilig høre!

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 08:55   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Underlige verden

Fantastisk historie som sier mye om at man faktisk KAN spise seg frisk med lavkarbodiett...

Og du... burger kan du fint spise, sjekk ut hamburgerbrødoppskriften til Marjusen - de er kjempegode!!! Hamburger lager du selv, med ost og bacon på

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 10:01   #5
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Underlige verden

Gratulerer med fantastiske resultater med helse og det hele! Jeg blir helt rørt jeg!

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 10:14   #6
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Underlige verden

Takk for gode tilbakemeldinger.


Joda - jeg kan lage hamburgere, men som jeg var innom så er jeg ikke noe særlig på bakingen, eksperimenteringen og det der. Og - noe av poenget var nettopp at jeg ikke er sugen på burgere, kaker, og snacks at jeg gidder. Jeg er altså veldig heldig på den måten, synes jeg. (Og veldig lat på bakingen, vil vel noen si.)


Om det er noe jeg savner, så måtte det være tortillalefser som jeg kunne handle inn - ikke bake selv. Det handler i første rekke om at det er veldig sosial mat på lørdagskvelden. Etter å ha surfet litt rundt ser jeg at det en gang i tiden var noen som hadde slike tortillalefser for salg - fra US opprinnelig tror jeg, men har ikke funnet noen norske leverandører av dette. Tips mottaes med takk!


Når jeg gav tråden tittel Underlige Verden - så er det rett og slett fordi at jeg begriper nå at jeg før begrep veldig lite. Har tidligere trent, vært i bra form - men har i perioder også vært overvektig og lat. Forrige gang jeg tok av i området 20 kg, så gjorde jeg det på lavkalori regime. Det er 7 år siden og jeg husker enda at jeg den gang stort sett gikk å gledet meg til jeg skulle kunne komme over på et vedlikeholdskosthold, slik at jeg slapp alltid å være sulten, fysen og/eller slapp. Viljestyrke er en avgjørende ingrediens i enhver livstilsendring, men for folk på lavkaloridietter så er det forferdelig krevende å holde ut.

Den gang for 7 år siden gikk jeg for hurtig ned i vekt, og svidde av både muskelmasse, men også styrken i det jeg tror legevitenskapen kaller ligamentene - leddbånd, bindevev og sener. Det gav det resultat at ryggen fikk seg en kraftig smell når jeg stod på ski. I en slak kurve nedover fjellet - i høy fart - så sa det plutselig bare pang. Det artet seg som en prolaps, men var ikke det. Resultatet ble at jeg måtte holde meg i ro i noen måneder, hadde smerter og dermed mistet jeg moment på livstilsendringen.

Nå har jeg jo også tatt av mange kg på kort tid, men føler meg tryggere på at jeg ikke har mistet så mye av styrken i kroppen. Motbakketrening er bra både cardiovaskulært og i forhold til styrke. Dessuten spiser jeg nå langt mer proteiner enn hva jeg gjorde den gang.

Når jeg synes det er underlig det hele - så er det fordi jeg dengang for 7 år siden brukte mye tid og krefter på å sette meg inn i ernæringsfysiologi og hadde et godt overblikk over hva som var anbefalt. Atikins-gjengen var såvidt begynt å få fotfeste på ulike treningsforum, men de fikk stadig vekk juliing av meg og mine likesinnede. "Et balansert kosthold med et prosentvis høyt innhold av lange karbohydrater var det eneste saliggjørende." Dette skev vi og forfektet med fynd og klem - med bakgrunn i bøker, artikler og annerkjent ekspertise. Samtidig var jeg sulten og gledet meg til klokken ble 20.00 for da ventet en liten skål med müsli med rosiner og banan på toppen. (Idag vet jeg at den skålen var rene gifta! Den kicket blodsukkeret rett i taket og når klokken ble 23.00 var jeg like sulten igjen.)

For å si det med de beste ekspertene - enten de er på den ene eller andre siden av lavkarbogjerdet - lytt til din egen kropp og ta signalene den gir deg på alvor. Det var vel noe av det jeg ikke gjorde dengang, men som det er langt enklere å gjøre denne gang. Jeg er ikke konstant sulten, jeg har ikke søtsug - jeg er mett og unner meg både peanøtter og noen ruter med 70% sjokolade om jeg får lyst på det. Om kroppen fortalte meg at jeg burde drikke et par svære glass med appelsinjuice om morgenen, ja, så hadde jeg vel merket det nå etterhvert?

Det er underlig å gå så ubesværet fra en skråsikkerhet og rett over i en diamentralt annen skråsikkerhet. Så får jeg bare passe meg da, for ikke å bli like skråsikker også på andres vegne, for det er en skikkelig uting.

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 10:51   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Underlige verden

Opprinnelig lagt inn av Linjemannen, her.

Om det er noe jeg savner, så måtte det være tortillalefser som jeg kunne handle inn - ikke bake selv. Det handler i første rekke om at det er veldig sosial mat på lørdagskvelden. Etter å ha surfet litt rundt ser jeg at det en gang i tiden var noen som hadde slike tortillalefser for salg - fra US opprinnelig tror jeg, men har ikke funnet noen norske leverandører av dette. Tips mottaes med takk!

Jeg har begynt å spise tacosalat sammen med Husets Herre når han spiser tacolefsene sine. Jeg tar og knuser ett skjell på tallerkenen sammen med resten av "innholdet" i en ordinær taco. Skulle seff. gjerne ha spist lefse, men siden jeg ikke skal ha mel og til og med "mais-"lefsene inneholder hvetemel så får det bli med et skjell eller to innimellom. Når man knuser et skjell og lager tacosalat spiser man forresten mye mer fyll pr skjell.

Skjell og salsa er ikke mye PB da... men men...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 14:33   #8
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Underlige verden

Jøsses, så morro å lese! Gratulerer med et fremragende resultat!

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 21:17   #9
Malice
Medlem
 
Malice sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oppland
Alder: 55
Innlegg: 211
Malice er ny på veien

Sv: Underlige verden

Opprinnelig lagt inn av Linjemannen, her.



Om det er noe jeg savner, så måtte det være tortillalefser som jeg kunne handle inn - ikke bake selv. Det handler i første rekke om at det er veldig sosial mat på lørdagskvelden. Etter å ha surfet litt rundt ser jeg at det en gang i tiden var noen som hadde slike tortillalefser for salg - fra US opprinnelig tror jeg, men har ikke funnet noen norske leverandører av dette. Tips mottaes med takk!

Fant denne linken på en annen tråd; http://www.lavkarbowebshop.no/

Gratulerer med flott resultat Beundrer positiviteten din.

__________________


Malice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er inne i en livsstilsendring, liberal lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Underlige bivirkninger hernon Ketolysekuren 7 02-04-10 10:06
En ny verden randimor Ketolysekuren 13 20-05-09 15:33
Sult i verden, Fedme i verden,kjøtt og korn Goggen Generell ernæringsdebatt 1 06-02-08 22:17
Underlige greier Frac Lavkarbo generelt 1 25-06-05 12:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no