Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Dårlig samsvar?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-02-11, 13:03   #1
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Dårlig samsvar?

I Fedons boka Fedons metode- naturlig slank med kost i balanse, så anbefaler han to frukt eller bær pr. dag. men i menyforslagene sine følger han jo ikke dette. Flere dager er jo helt uten innslag av frukt eller bær...

Bare stusser litt på, for noen sier jo at en halv frukt på fedon anbefales pr. dag, men andre sier to, så tenkte å finne ut av det ved å lese i boka, men er egentlig like forvirret..

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 13:50   #2
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dårlig samsvar?

Jeg vet ikke hva som er mest "riktig", men jeg spiser litt bær hver dag, og littegranne frukt nesten hver dag. Nå skal det sies at jeg nok ikke følger Fedon slavisk, men prøver å holde meg til den filosofien i grove trekk. Jeg tror at både frukt og bær er sunt for kroppen, og spiser derfor dette i moderate mengder.

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 08:26   #3
Slegg
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 48
Slegg er på en erverdig vei

Sv: Dårlig samsvar?

Dere er sikkert klar over dette, men jeg nevner det lell:

Husk å spise noe protein når en spiser frukt:
Aldri spis eple alene. Men eple og yoplait 0,1 er bra

Proteinet senker effektene karbene, derfor vil en etterfølgende yoghurt senke måltidets GB

Slegg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: x Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 08:36   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig samsvar?

Nå er det en stund siden jeg leste Fedon-boka (Fedons Metode er det vel jeg har, og den er pr nå utlånt til ei venninne). Men frukt inngår i alle fall i c-måltider, så kanskje menyforslagene du ser på ikke inkluderer dette?
Slegg har et godt poeng. Frukt kan både bli liggende og "gjære" i magen, samt at fruktsukkeret kan ha uheldig påvirkning på blodsukkeret om det spises alene, så litt fett er heller ikke å forakte, f.eks en neve nøtter, eller spis frukten rett før et hovedmåltid.
Prøv om du kan å unngå langreist frukt, frukt som er frosset og hurtigdyrket. Den er som regel temmelig deprivert for næringsstoffer.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 08:49   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig samsvar?

Jeg har forstått det sånn at man KAN spise en porsjon frukt, to ganger om dagen, hvis man vil. Ikke at man på noen måte må eller skal eller bør.. Har aldri sett at frukt har noe med C-måltider å gjøre.. Mer at det skal funke som mellommåltid, sammen med nøtter.. Noen ganger som dessert også.

Skal ikke si noe som helst sikkert, men det er sånn jeg har forstått det hvertfall.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 08:52   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig samsvar?

Er som sagt en evighet siden jeg har lest boka, men jeg mente liksom bestemt at frukt gikk under c-måltid ... Hmmm, jaja, uansett, alt det andre jeg sa gjelder.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 08:56   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig samsvar?

Kan godt hende det.. Jeg har aldri sett det, men det betyr ikke at det er riktig

Man har jo "lov" til ett C-måltid om dagen.. Tror det er snakk type brød, pasta osv og at to runder frukt kommer utenom dette måltidet..
Har aldri sett noen menyforslag, så vet ikke helt hvordan det er meningen at det skal gjøres i praksis

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 09:18   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig samsvar?

Det er som Nellie sier

Grunnen til at frukten ikke er i menyforslagene er at mellommåltidene ikke er med i menyforslagene i boka (bla om til siden etter menyforslagene så finner du listinga av mellommåltidene, bl.a. frukten, der). Så man kan spise inntil 2 frukt per dag, men man må ikke. Jeg spiser ikke frukt, men velger heller litt yoghurt med revne nøtter om jeg føler behov for et mellommåltid. Dersom man spiser frukt er det lurt å balansere slik som det er nevnt ovenfor med nøtter/yoghurt/CC etc.

Edit: Ser at du har boka Fedons metode, jeg ser i boken "Naturlig slank og frisk med kost i balanse", den siste utgaven. Det er der mellommåltidene blir ramset opp på siden bak menyforslagene (s. 74)


Sist redigert av Cyan : 25-02-11 kl 09:28.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 09:58   #9
Slegg
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 48
Slegg er på en erverdig vei

Sv: Dårlig samsvar?

Og jeg som trodde Fedons Metode var den siste!

Her må det bestilles

Slegg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: x Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 10:01   #10
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig samsvar?

Den er veldig fin, lettfattelig og såre enkel
Men jeg sammenligner den med den aller første boken som kom for 10 år siden, og den er jo like tung som et vondt år Fedons metode har jeg ikke lest.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 12:31   #11
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dårlig samsvar?

Jeg spiser alltid noe proteinrikt og litt fettholdig sammen med frukt!

I boka jeg har står det under gode råd for lavere vekt og bedre helse (s. 141) :" Spis minst to porsjoner frukt og/eller bær og tre porsjoner grønnsaker daglig".

Har liksom holdt meg nesten unna frukt jeg, trodde det var mer "syndig", he, he. Så stusset bare over at han anbefaler det. Og i menyforslagene i denne boka så er mellommåltidene tatt med.

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 12:45   #12
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig samsvar?

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Jeg spiser alltid noe proteinrikt og litt fettholdig sammen med frukt!

I boka jeg har står det under gode råd for lavere vekt og bedre helse (s. 141) :" Spis minst to porsjoner frukt og/eller bær og tre porsjoner grønnsaker daglig".

Har liksom holdt meg nesten unna frukt jeg, trodde det var mer "syndig", he, he. Så stusset bare over at han anbefaler det. Og i menyforslagene i denne boka så er mellommåltidene tatt med.

Ser nå at det står i denne boken også under Gode råd i oppstartsfasen og underveis på s. 28 Men det understrekes også i denne boken at frukt ikke skal spises alene, men sammen med fett og/eller proteiner og frukten er tatt med under mellommåltidene men ikke i forslag til ABC og ABCF måltidene (Det er dog tatt med bær i disse forslagene). Så er det jo ikke likegyldig hva slags frukt man velger. Dette skrev han noe om i den aller første boken, men jeg kan ikke huske å ha lest noe om det i den nyeste versjonen.

Frukt er jo et ikke-tema på LCHF, men på et moderert lavkarbo som Fedon og Sputh Beach er det helt ok dersom man vil spise det

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 12:51   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig samsvar?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

frukt som er frosset og hurtigdyrket. Den er som regel temmelig deprivert for næringsstoffer.

Er frossen frukt mindre næringsrik? Sikker? Grønnsaker som er frosset er jo som regel MER næringsrike enn de ferske man kjøper i butikken, nettopp fordi grønnsakene er frosset ned ferske, mens de "ferske" ofte ligger i grønnsakshylla på Rimi ganske lenge før de blir kjøpt og kanskje enda lenger hos forbrukeren før de blir spist, og næringsinnholdet synker jo hele tiden etter plukking, noe det ikke gjør når det er frosset, etter det jeg har lest.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:11   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig samsvar?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er frossen frukt mindre næringsrik? Sikker? Grønnsaker som er frosset er jo som regel MER næringsrike enn de ferske man kjøper i butikken, nettopp fordi grønnsakene er frosset ned ferske, mens de "ferske" ofte ligger i grønnsakshylla på Rimi ganske lenge før de blir kjøpt og kanskje enda lenger hos forbrukeren før de blir spist, og næringsinnholdet synker jo hele tiden etter plukking, noe det ikke gjør når det er frosset, etter det jeg har lest.

Det er en del av prosess, de fryses mens de er kart, tines opp og hurtigmodnes.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:37   #15
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Dårlig samsvar?

Dersom frukt og grønt har vært frosset, kan de nok ikke selges i ferskvaredisker etterpå. Da er nemlig celle-veggene av cellulose ødelagt. Det er bare å teste hjemme og se... Og det kan ikke skje noen modning etter at dette er inntruffet. Nei, frossen grøntfor er modent før der fryses. Det samme gjelder hermetikk. Det er fersk frukt og grønt, særlig bananer, sitroner, appelsiner og tomater, som høstes før det er modent, og modner under frakt og lagring før det selges eks. i Norge.


Men fisk og kjøtt som har vært frosset kan godt ligge rundt i ulike "ferskvaredisker".

__________________


gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:49   #16
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dårlig samsvar?

Jeg har virkelig ikke peiling på dette med frukt, men tror ikke at det regnes som et c-måltid. Man KAN ta litt frukt i begrensete mengder, og da helst sammen med en protein-eller fettkilde. Når jeg tar litt frukt, dreier det seg om 2-3 eple-eller pærebiter, og da spiser jeg alltid en yogurt og litt nøtter i samme mellommåltid.

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dårlig hvitløk Timiane Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 07-12-10 15:22
Dårlig ånde og dårlig kroppslukt ved ketolyse, stemmer dette? isbjørndama Generell diskusjon 8 26-03-10 18:16
Nå er jeg dårlig Regan Ketolysekuren 1 18-01-09 21:57
Dårlig samvittighet isabella Lavkarbo generelt 3 07-11-08 23:54
Dårlig i magen Sesti Ketolysekuren 22 06-11-08 15:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no