Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Linser

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-03-04, 21:25   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Linser

Har litt lyst åå prøve meg på linser... Men hvilken type linser?? De selger je så mange forskjellige...

Hva bruker dere når dere lager linsepurè?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-03-04, 22:12   #2
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg synes røde linser er best på smak, dessuten har de halve koketiden av de grønne. De røde linsene er kokt på ca. 15 minutter, d.v.s ikke noe verre enn ris (for de som måtte spise det...). Men jeg anbefaler deg å ha en oppskrift på linsepuré første gang du prøver, eller i hvertfall være sikker på at du har i mye sitronsaft, olivenolje og krydder for at den skal smake godt. Kok linsene i dobbelt så mye vann som linser i 15 minutter, sammen med en buljongterning. Tilsett sitron, olje og krydder, og miks med stavmikser eller food-prosessor.
Veldig barnevennlig OG voksenvennlig!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 29-03-04, 20:02   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk
Talking

Nå har vi prøvd linser!

De var kjempegode!
Kjøpte røde linser i en invandrerbutikk her inne, og fikk beskjed om å koke inn vannet i 15 minutter, for så å steke løk å ha i, og tilsette dobbelt så mye vann sammen med curry og koke dette inn i 20- 30 minutter.

Nydelig godt!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 29-03-04, 20:15   #4
ayliah
Medlem
 
ayliah sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: norway
Alder: 49
Innlegg: 224
ayliah er ny på veien
Talking

hm....

Dette MÅ jeg bare prøve....må snart ha noe annet enn salat og grønnsaker ved siden av kjøttet mitt til middag

__________________
32.0 kilo mindre nå enn da jeg jeg ble medlem her på denne flotte websiden
ayliah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: min egen lavkarbodiett!;O) Svar med sitat
Gammel 30-03-04, 13:47   #5
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Jeg har ikke helt kommet igang med linser igjen. Viste ikke det med koketidforskjellen men har jo oppdaget en del forskjell.

Annet som er godt til middagsmaten er bønnemos.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 29-04-04, 22:09   #6
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Ja jeg har spist en god del røde linser og synes det er veldig lettvint

Men så har jeg jo blitt litt distrahert av denne blodtypedietten da . I følge den skal jeg ikke spise bønner og linser... og det som skal være slike gode proteinkilder !!!

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-04-04, 13:52   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Røde linser blir brukt til linsemos fordi de moser seg når de kokes lenge.
Linsemos er utrolig godt!! Lager det med røde linser (har halvparten av vannet som er i Lindberg sin oppskrift, for ellers blir det suppe..), løk, hvitløk og krydder. Og biljong. Nydelig!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-07-04, 11:18   #8
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Hvor kjøper dere linser?

Og er det noe spesielt merke som er bedre enn andre?
Og en ting til. dersom man er allergisk for feks peanøtter og erter vil man være det for linser også? Noen som vet? Den elste gutten min er allergisk for dette nemlig..

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 14-07-04, 13:21   #9
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg kjøper linser i invandrerforretninger. Men de finnes også på feks Mega, Meny og helsekost men der er de dyrere. Jeg bruker (foreløpig) røde linser, kikerter og chana dal. Det med allergi har jeg ikke greie på.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 14-07-04, 13:58   #10
winterblue
Nytt Medlem
 
winterblue sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 9
winterblue er på en erverdig vei

Hei Lullen! Det er en mulighet for at han kan reagere mot linser hvis han reagerer på erter og peanøtter. Har selv allergi, men heldigvis ikke noe særlig plaget med kryssallergi, og dette varierer veldig fra person til person. Det jeg vet er at dersom du er allergisk mot bjørkepollen kan du også reagere mot:
Nøtter (alle typer), mandler, peanøtter, gulrot, erter, potetskall, soyabønner, linser, eple, pære, banan, nektariner, kiwi og stenfrukter (plommer/svisker, kirsebær, fersken, aprikoser)
Krydder: Anis, karri, karve, selleri, paprika, peppermynte, kamille.

Dersom du er allergisk mot burot kan du også reagere mot:
Selleri, gulrot, persille, dill, anis, fennikel, koriander (karri) hvitløk, paprika, kamille

Dersom du er allergisk mot gresspollen - (noe sønnen din antagelig er?)kan du også reagere mot:
Cerealer (hvete, bygg, havre, rug, mais, ris), tomat, peanøtter, erter, soyabønner, melon.
Nå vet jeg ikke hvor kraftig allergi sønnen din har, om han kun får litt elveblest eller om det er kraftigere reaksjoner, dette avhenger om du vil prøve å gi ham linser for å se om han reagerer på det eller ikke.

winterblue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av hvert Svar med sitat
Gammel 14-07-04, 14:07   #11
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Takk for svar begge to!

Tror nok jeg ikke skal gi han linsepureen jeg har tenkt å lage imorgen. Var innom Meny og kjøpte en pose med røde avskallede linser. Skal de være avskallet mon tro?
Bønnemos er heller ikke helt bra kanskje

Han er allergisk mot bjørkepollen og kryssreagerer omtrent mot alt...
Han får utslett i hele ansiktet og øynene hovner opp noe voldsomt dersom han får i seg støv fra peanøtter. Erter får han veldig utslett/eksem. Men egg er det verste enn så lenge.
Stakkars gutt, ikke greit for en liten 2,5 åring

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no