Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-12, 18:56   #1
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Rødt kjøtt er helsefarlig sier Dagbladet. En ny studie som har kommet fra Amerika sier at rødt kjøtt er helsefarlig, man kan dø av det..... Dette er en studie av to langtids-undersøkelser vi kjenner godt til......
Dagbladet gadd ikke legge inn link så jeg har gravd fram linken til studien og gir dere den her

Har lest studien og studert tabellene og et og annet slår meg som merkelig...men det kan vi snakke om siden når dere har lest den også....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 19:07   #2
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig...

Ja ja vi skal jo alle dø en dag da og jeg skal nyte min blodige biff så ofte jeg kan inntil det skjer . . . .

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 19:49   #3
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig...

Bestemamma! At de skriver rødt kjøtt, men mener bearbeidet kjøtt med nitrittsalt og denslags??

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 19:53   #4
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig...

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Bestemamma! At de skriver rødt kjøtt, men mener bearbeidet kjøtt med nitrittsalt og denslags??

I studien viser de at en dør av begge deler...Men færre av ubearbeidet kjøtt.....

Så er det kolesterol....det ser ut som at de med lavest kolesterol m/ett pittelite unntak som kan tilskrives feil, er de som dør av kreft og hjerteanfall... Hjelp meg med å forstå dette..kanskje er det slik at amerikanske målemåter er annerledes enn de norske....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 20:13   #5
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Rødt kjøtt er helsefarlig...

Rødt kjøtt er i følge wikipedia "kjøtt fra drøvtyggere som lam og storfe."
Jeg tror ikke dette er nevneverdige problemer for noen som går på diett hvor formålet er å gå ned i vekt eller holde vekten (uansett om det er GR eller Atkins).

Hvis du får dårlig samvittighet så forsøk å spise mer grønnsaker

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 20:29   #6
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Re: Rødt kjøtt er helsefarlig...

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Rødt kjøtt er i følge wikipedia "kjøtt fra drøvtyggere som lam og storfe."
Jeg tror ikke dette er nevneverdige problemer for noen som går på diett hvor formålet er å gå ned i vekt eller holde vekten (uansett om det er GR eller Atkins).

Hvis du får dårlig samvittighet så forsøk å spise mer grønnsaker

Blir grønn av grønnsaker vet du

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 20:42   #7
Klådia
Juniormedlem
 
Klådia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 41
Klådia er på en erverdig vei

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig...

Kostdoktoren har skrevet om dette:

http://www.kostdoktorn.se/lever-ohal...e-kortare-liv/

Og mange kommentarer under artikkelen er også inne på det samme som han.

Innbiller meg at det er det samme som du også synes er merkelig

Klådia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 21:37   #8
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig...

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

I studien viser de at en dør av begge deler...Men færre av ubearbeidet kjøtt.....

Nei hjælpe meg har de klart å bevise at vi dør????

Sorry Bestemamma ikke ment som noe sleivspark til deg dette, men slike studier dukker opp med jevne mellomrom. Jeg har ikke lest denne og ikke gidder jeg heller. Jeg lever livet til fulle, prøver å nyte hver dag og ikke minst så nyter jeg rødt kjøtt. Jeg lever altså mens jeg kan, man vet aldri når det er for seint og da skal ihvertfall ikke jeg angre på det jeg ikke har gjort/gjort for lite av.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 14-03-12, 23:40   #9
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig...

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Nei hjælpe meg har de klart å bevise at vi dør????

Sorry Bestemamma ikke ment som noe sleivspark til deg dette, men slike studier dukker opp med jevne mellomrom. Jeg har ikke lest denne og ikke gidder jeg heller. Jeg lever livet til fulle, prøver å nyte hver dag og ikke minst så nyter jeg rødt kjøtt. Jeg lever altså mens jeg kan, man vet aldri når det er for seint og da skal ihvertfall ikke jeg angre på det jeg ikke har gjort/gjort for lite av.

Ånei, jeg tar det ikke til meg...jeg vet hvem sparkene er myntet på og er like rolig som deg i forhold til maten jeg spiser og studier som popper ut av mer eller mindre seriøse "forskere"....
Men synd for enkelte avislesere som ikke har den innsikten vi har nå etterhvert....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 03:08   #10
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig...

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Nei hjælpe meg har de klart å bevise at vi dør????

Sorry Bestemamma ikke ment som noe sleivspark til deg dette, men slike studier dukker opp med jevne mellomrom. Jeg har ikke lest denne og ikke gidder jeg heller. Jeg lever livet til fulle, prøver å nyte hver dag og ikke minst så nyter jeg rødt kjøtt. Jeg lever altså mens jeg kan, man vet aldri når det er for seint og da skal ihvertfall ikke jeg angre på det jeg ikke har gjort/gjort for lite av.

Dette er da ikke et sleivspark til noen andre, det er et supert eksempel på at å stikke hodet i sanden ikke fører til personlig utvikling.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 03:24   #11
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig...

Opprinnelig lagt inn av Klådia, her.

Kostdoktoren har skrevet om dette:

http://www.kostdoktorn.se/lever-ohal...e-kortare-liv/

Og mange kommentarer under artikkelen er også inne på det samme som han.

Innbiller meg at det er det samme som du også synes er merkelig

Kommentarene er fulle av troll.

Det som Kostdoktorn ikke har tenkt på (jeg så det iallefall ikke) er også at total energimengde må tilsi at det er underrapportert matvarer. Ingen ved sine fulle fem kan påstå at de tror gruppen i NHS som spiste minst kjøtt klarte seg på 1200Kcal om dagen i snitt over fire år? Det er langt under anbefalt (og antatt) energiomsetning som for kvinner og barn over fire år er 2000Kcal.

En annen sak er at hvis man først skal lage overskrifter av denne studien kunne man kanskje tjent enda mer på "DU HAR BLITT LURT! LAVT KOLESTEROL FØRER TIL KREFT OG HJERTESYKDOM!" (sjekk tabellen igjen) Men dessverre sier forsatt denne ukristelig dårlige studien forsatt ingenting om årsak.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 03:26   #12
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Og med det flytter jeg ut herfra.

For å si det som Homer Simpson: So long, suckers!

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 09:13   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

I paleo-verdenen er denne studien kritisert sønder og sammen på bakgrunn av
1) som macadamia sier - selvrapportering er befengt med feil... (for å si det pent)
2) Andre faktorer er ikke diskutert (har kjøttspisere andre vaner enn grønnsaksspisere?) Som regel er f.eks veganere mer enn vanlig opptatt av helse. Kanskje de til og med trener mer...?

Sitat:

- Studien viser at gruppen som spiste mest rødt kjøtt, levde et mer sedat liv, hadde flere røykere, drakk mer alkohol og hadde en høyere kroppsmasseindeks.

... og dette er kjøttets feil?
3) Sammenfall er ikke det samme som "årsak - virkning". Eksempel: I perioden det ble mer asfaltveier i Norge økte antallet skilsmisser. (Det er likevel tvilsomt at økningen i antallet asfaltmeter førte til flere skilsmisser)
4) Visstnok sier studien at man har økt dødlighet, men uten å oppgi hva man dør av - bilulykker? - så man kan ikke si om det er noen årssakssammenheng mellom dødsfallene og kostholdet...

Jizzez.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 09:26   #14
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

I paleo-verdenen er denne studien kritisert sønder og sammen på bakgrunn av
1) som macadamia sier - selvrapportering er befengt med feil... (for å si det pent)
2) Andre faktorer er ikke diskutert (har kjøttspisere andre vaner enn grønnsaksspisere?) Som regel er f.eks veganere mer enn vanlig opptatt av helse. Kanskje de til og med trener mer...?
... og dette er kjøttets feil?
3) Sammenfall er ikke det samme som "årsak - virkning". Eksempel: I perioden det ble mer asfaltveier i Norge økte antallet skilsmisser. (Det er likevel tvilsomt at økningen i antallet asfaltmeter førte til flere skilsmisser)
4) Visstnok sier studien at man har økt dødlighet, men uten å oppgi hva man dør av - bilulykker? - så man kan ikke si om det er noen årssakssammenheng mellom dødsfallene og kostholdet...

Jizzez.

Skulle akkurat til å lese om temaet i siste e-post fra MDA (Marks Daily Apple)
Kanskje jeg kan spare meg etter din oppsummering. Ikke at jeg har vært bekymret overhodet.
Er du helt sikker på at det ikke er en sammenheng mellom mer asfalt og økning i antall skilsmisser?

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 15:15   #15
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig...

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Dette er da ikke et sleivspark til noen andre, det er et supert eksempel på at å stikke hodet i sanden ikke fører til personlig utvikling.

Øhh mener du at jeg stikker hodet i sanden og ikke driver med selvutvikling for jeg ikke gidder å lese useriøse studier i tid og utide?? Eller misforstår jeg noe her?? Merkelig kommentar uansett

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 16:07   #16
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

I denne forskningen forsøker man å korrigere for andre faktorer (røyking, grønnsaker, mosjon osv), det kan sikkert diskuteres hvor gjennomførbart eller vellykket det er. Men inntil videre ser jeg ingen grunn til å ikke ta på alvor at inntak av store mengder rødt kjøtt kan være kreftfarlig. Kreft finnes på ordentlig, mange krefttyper henger sammen med kosthold, og selv om vi "vet" at sukker er verst så er det da ingen grunn til å være så utrolig arrogant som mange i denne tråden er. Å holde seg under 500 g rødt kjøtt i uka er ikke akkurat vanskelig, om man forsøker å få inn et par-tre fiskemiddager i uken.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 18:09   #17
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

I denne forskningen forsøker man å korrigere for andre faktorer (røyking, grønnsaker, mosjon osv), det kan sikkert diskuteres hvor gjennomførbart eller vellykket det er. Men inntil videre ser jeg ingen grunn til å ikke ta på alvor at inntak av store mengder rødt kjøtt kan være kreftfarlig. Kreft finnes på ordentlig, mange krefttyper henger sammen med kosthold, og selv om vi "vet" at sukker er verst så er det da ingen grunn til å være så utrolig arrogant som mange i denne tråden er. Å holde seg under 500 g rødt kjøtt i uka er ikke akkurat vanskelig, om man forsøker å få inn et par-tre fiskemiddager i uken.

... og fisk inneholder kvikksølv. (Det er direkte målbart også.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 22:34   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

De fleste spiser vel ikke rødt kjøtt hver dag av oss her inne heller? de fleste er opptatt av helse og dermed variasjon i maten. Hører mest om svin og kylling og litt fisk inimellom Viltkjøtt er ikke nevnt som rødt kjøtt. Jeg er ikke redd oksekjøtt fordi jeg spiser det sjelden, synes det er for mektig å ha ofte. De som burde passe seg er de som spiser megabiffene som serveres visse steder i Amerika og spiser det daglig. Det er så mye man kan bli syk av så moderasjon og dermed variasjon må være den balansegangen man må ta for ikke å vippe inn i sykdom, tenker jeg.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 00:24   #19
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

De fleste spiser vel ikke rødt kjøtt hver dag av oss her inne heller? de fleste er opptatt av helse og dermed variasjon i maten. Hører mest om svin og kylling og litt fisk inimellom Viltkjøtt er ikke nevnt som rødt kjøtt.

Svin er definert som rødt kjøtt nå. Og vilt kan være rødt...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 02:05   #20
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

De fleste spiser vel ikke rødt kjøtt hver dag av oss her inne heller? de fleste er opptatt av helse og dermed variasjon i maten. Hører mest om svin og kylling og litt fisk inimellom Viltkjøtt er ikke nevnt som rødt kjøtt. Jeg er ikke redd oksekjøtt fordi jeg spiser det sjelden, synes det er for mektig å ha ofte. De som burde passe seg er de som spiser megabiffene som serveres visse steder i Amerika og spiser det daglig. Det er så mye man kan bli syk av så moderasjon og dermed variasjon må være den balansegangen man må ta for ikke å vippe inn i sykdom, tenker jeg.

Jeg spiser rett som det er 500g proteiner i uka og mye av de (ca 70%) kommer fra rødt kjøtt, mens resten kommer fra fisk og ost. Før lavkarbo spiste jeg vesentlig mye mer kjøtt dog.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 16:24   #21
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Jeg må bare si JA til variasjon, som sagt over fisk inneholder kvikksølv og du finner sikkert noe galt med kylling. Nylig leste jeg en teori om ar vilt inneholder bly fra hagl ( eller noe annet, trodde vel det ble sutt med blyfritt.. ) så, hva skal man spise til slutt?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 16:27   #22
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Jeg må bare si JA til variasjon, som sagt over fisk inneholder kvikksølv og du finner sikkert noe galt med kylling. Nylig leste jeg en teori om ar vilt inneholder bly fra hagl ( eller noe annet, trodde vel det ble sutt med blyfritt.. ) så, hva skal man spise til slutt?

Kylling blir som regel fôret med korn som gir altfor høyt forhold mellom omega-6 og omega-3.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 17:25   #23
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

ALT har en sammenheng.

Jeg sluttet omtrent gå i kirka da jeg var tidlig i 20årene.
Ikke skjønte jeg da at det var fordi at jeg begynte drikke rødvin hjemme.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 01:34   #24
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Det er mye rødt kjøtt i hamburger, på pizzaer, i kebaber, i pølsa på statoil, i tacobaguetten på kiwi, i masse forskjellig fast food... Du får også med en god porsjon sukker, karbohydrater og gjerne transfett på kjøpet.

Er det dette som menes med "rødt kjøtt" i studier ? jeg mistenker det. "Vi" spiser mye fast food, også i Norge... enten vi liker det eller ikke.

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 08:09   #25
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

Det er mye rødt kjøtt i hamburger, på pizzaer, i kebaber, i pølsa på statoil, i tacobaguetten på kiwi, i masse forskjellig fast food... Du får også med en god porsjon sukker, karbohydrater og gjerne transfett på kjøpet.

Er det dette som menes med "rødt kjøtt" i studier ? jeg mistenker det. "Vi" spiser mye fast food, også i Norge... enten vi liker det eller ikke.

Ja, og så er det det lille faktum at observasjonsstudier har liten verdi da. Siden det er umulig å fjerne alle co-faktorer i den typen studier.
Og dette er i tillegg en egenrapporterende studie...

Jeg synes også det er spenstig å konkludere med at det er rødt kjøtt som medfører økt dødlighet, når det eneste man har bevist er sammenfall.

- gjenta etter meg "sammenfall betyr IKKE sammenheng"
(For mer om dette og andre misforståelser så se:
http://www.youtube.com/watch?v=y1RXvBveht0 )

Men for all del ... jeg håper at mange slutter å spise kjøtt basert på denne og andre studier... Så blir det mer kvalitetskjøtt (og fisk og kylling) igjen til oss andre.

BM
Lei dårlige studier og dårlig journalistikk.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Aftenposte 29/3-11: Kostrådene. Hva er det med rødt kjøtt? arnakristin Nyheter / media 2 31-03-11 16:21
Rødt kjøtt Labomba Lavkarbo generelt 3 27-01-09 16:40
Prossesert rødt kjøtt ...? Sense Ketolysekuren 4 18-06-08 13:07
Rødt kjøtt er ille ute, igjen? Photobscura Nyheter / media 15 03-04-08 22:35
Rødt eller hvitt kjøtt? mofe Spørsmål og svar 5 13-09-05 19:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no