Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

Havregrøt til frokost?

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-09, 21:59   #1
FakeSmile
Medlem
 
FakeSmile sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 35
Innlegg: 133
FakeSmile er på en erverdig vei

Havregrøt til frokost?

Hei folkens: ) Jeg er veldig veldig ny her, og jobber fremdeles med å finne hvilken retning jeg skal ta, men fundererer vel mer eller mindre mot OE nå, etter mange tanker om ketolyse. Noen som har noen tips og råd til meg?

Også lurer jeg veldig. Jeg har så utrolig lyst på havregrøt til frokost, noen som vet ca hvor mange karber det er i dette, kan jeg spise det til frokost? En gjennomsnittlig bolle : )

Takk for tipsene : )

FakeSmile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 22:06   #2
Hapylady
Medlem
 
Hapylady sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 137
Hapylady er på en erverdig vei

Sv: Havregrøt til frokost?

I havregryn er det ca 63.1 karb. i 100 gram. Gå inn på denne siden så kan du søke på det du trenger av matvarer og finne ut av hvor mye karbohydrater det er. En topp side jeg bruker masse.
http://www.matvareguiden.no/sokemaskin.asp

__________________



Hapylady er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 22:10   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Havregrøt til frokost?

Her er en kortversjon av OE matvarer.
Hvis du velger å spise havregrøt ...så husk å lage av de store grynene som trenger leger koketid.

Fedon Lindberg tillater havregrøt, men helst med litt cc i (proteiner) eller litt hakkede nøtter og kanel(antioksidanter)
Lykke til!



Liste over matvarer for kostholdsfilosofien Optimal Ernæring.

MATVARER MAN BØR SPISE MYE AV


Animalsk fett: Eks. smør, seterrømme, kremfløte, baconfett, talg, flesk, beinmarg og grisefett mv.
Egg: Minst 4 egg pr. dag.
Alle typer ost: Alle typer. Jo høyere fettinnhold, jo bedre.
Alle former for kjøtt: Fortrinnsvis med mye fett, helst grisekjøtt.
Alle slags kjøttvarer: Fortrinnsvis med mye fett, eksempelvis kjøttpølser, innmatspølser, pateer, kjøttpudding, blodpudding mv.
Fjørfe: Spesielt and og gås, men også kylling og annen fugl. Spis fugl med skinn.
Fisk: Inkludert fisk på boks i olje; særlig fet fisk som makrell og sild. Fisk stekt i smør eller talg.
Innmat og produkter av innmat: Eks. lever, nyrer, hjerte, hjerne, brusk, svor, bindevev, animalsk gelatin mv.
Kjøttkraft og supper: Med mye fett og gelatin; kokt på bein og kjøttrester.





MATVARER MAN KAN SPISE I MODERATE MENGDER


Melk: Så fet som mulig, eller blandet med like deler kremfløte, inntil en halv liter pr. dag
(inneholder ca. 20 gram melkesukker)
Margarin og planteoljer: Uten transfettsyrer, f.eks. kokosnøtt, oliven, makademia og solsikke
Grønnsaker: Inkludert sopp, fortrinnsvis med lavt karboinnhold, kokt eller stekt med fett. Inntil 300 gram pr. dag (ca 15 gram karbohydrat).
Potet: En mellomstor potet pr. person pr. dag (ca 10 gram stivelse) stekt i smør, eller grønne bønner i for eksempel smeltet smør.
Bær/frukt med lite sukker: Spises best sammen med pisket krem eller som en ingrediens i fete desserter. Kan spises i stedet for potet eller grønnsaker, inntil 300 gram pr. dag alt etter karbohydratinnhold.
Nøtter og frø: Eks. mandler, kokos, solsikkefrø, makademianøtter mv.
Usøtede drikkevarer: Etter behov; f.eks. kaffe, te eller usukret fruktsaft (2-3 ss i vann).
Annet: Majones, krydder og andre usøtede smakstilsettinger som ikke inneholder mel eller stivelse.





MATVARER MAN SKAL SPISE LITE AV, ELLER UNNGÅ HELT


Sukker i enhver form: Inkludert søtsaker, fruktose og honning
Frukt/konserves med mye sukker: Eks. syltetøy, kompotter, geleer osv; jo søtere desto verre; minst akseptabelt er fruktslag som epler og pærer som nesten ikke inneholder protein og fett.
Alle korn- og melkeprodukter: Eks. ris, pasta, brød, kaker, pannekaker osv. bortsett fra mel og stivelse når det blir brukt i små mengder i matretter; ”Optimalt brød” kan lages av nøtter, egg, smør, fløte, litt mel, bakepulver og krydder…
Erter og bønner: Bortsett fra grønne bønner/snittbønner.
Søtede drikevarer: Eks. juice, brus, drikkeyoghurt osv.
Salt (NaCl) i maten: Bør reduseres gradvis inntil det ikke lenger smaker godt eller trengs.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 23:59   #4
FakeSmile
Medlem
 
FakeSmile sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 35
Innlegg: 133
FakeSmile er på en erverdig vei

Sv: Havregrøt til frokost?

Jeg bruker den med kruskakli, ganske store korn, og er visst litt sunnere enn de andre, eller?? Setter veldig stor pris på svar, for kommer til å ete denne i morra tidlig. Huff. Det får briste eller bære. Hehe

Men det er veldig mye av de matvarene man burde spise mye av jeg ikke spiser, pølser og lever og blodpudding og innmat og supper kokt på kjøtt og fett og slikt. Huff. Noen som vet noe om ketolyse her inne? Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre : // Er så utrolig forvirret!

FakeSmile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 00:01   #5
FakeSmile
Medlem
 
FakeSmile sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 35
Innlegg: 133
FakeSmile er på en erverdig vei

Sv: Havregrøt til frokost?

" talg, flesk, beinmarg og grisefett mv." Not gonna happen! Jeg klarer ikke få sånt ned, får jeg fett i munnen, brekker jeg meg !

FakeSmile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:32   #6
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Havregrøt til frokost?

Opprinnelig lagt inn av FakeSmile, her.

Jeg bruker den med kruskakli, ganske store korn, og er visst litt sunnere enn de andre, eller?? Setter veldig stor pris på svar, for kommer til å ete denne i morra tidlig. Huff. Det får briste eller bære. Hehe

Jeg vet ikke hva som er i den med kruskakli. Sjekk innholdsfortegnelsen og sjekk om det er søtet med noe. Erfaringen min siner "store havregryn".

Hvis du går inn på Forumet og finner trådene for kosthold, så finner du noe om ketolyse. Hvis ikke vil jeg selvfølgelig anbefale deg å lese boken. Da skjønner du hvorfor du må spise som du må på det kostholdet. Mye lettere da.

Lykke til.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 00:16   #7
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Havregrøt til frokost?

Opprinnelig lagt inn av FakeSmile, her.

" talg, flesk, beinmarg og grisefett mv." Not gonna happen! Jeg klarer ikke få sånt ned, får jeg fett i munnen, brekker jeg meg !

Pingle

Du ikke spise alle matvarene som står der. Det viktigste er at du får i deg næringskraftig mat, som egg, fløte, smør og fett kjøtt.

O. e. tillater stort sett ikke korn fordi de a) er skadelige for kroppen (inneholder næringshemmere o. l), b) er næringsfattige (protein av lav kvalitet, lite mettet fett og fettløselige vitaminer). En havregrøt i ny og ne går sikkert greit, men Kwasniewsi foretrekker omelett, bacon eller endog røykalaks med eggerøre til frokost. Du kan også spise hjemmelaget iskrem.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Havregrøt Minni1 Dr Lindbergs 6 10-03-09 00:13
Havregrøt Tatta Oppskrifter 2 03-11-08 14:09
Havregrøt! Princez Ketolysekuren 9 28-02-08 10:28
Havregrøt Kristian Lavkarbo generelt 20 26-01-05 20:05
Havregrøt Skorpia Pre-vedlikeholdsfasen 0 17-02-04 11:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no