Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-01-12, 23:31   #26
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Er det ikke mange barn (og voksne) som kan spise mye mer enn de trenger av melmat og liknende? Ville ikke tro det er noen "organisk lidelse" bare ut i fra det.

Jeg synes det høres ut som om nettopp mindre karbohydrater er en god idé. Litt vanskelig hvis barnehagen ikke samarbeider. Mange barnehager skal jo være "sukkerfrie", men ikke alle.

Tja. Tror jeg hadde lagt meg på en rolig og saklig dialog der jeg anbefalte mer fett i maten, for å gi kroppen beskjed om at den er mett. Gjerne med litteraturhenvisninger og såpass mye fagbegreper at personalet holder kjeft, hihi. For eksempel at amylopektin A, som er stivelsessorten i hvete, gir en sterkere blodsukkerstigning enn rent sukker, og at hvete/gluten og sukker virker appetittstimulerende. Han kan jo reagere sterkere på slikt, uten at det er noe som helst annet "galt"? Mer mel gjør neppe noe godt.

Enig enig enig Samle masse god dokumentasjon. Gjerne fra Espen Rostrup og Pål Jåbekk som tar for seg forskning på en forståelig måte Og få dem til å forstå at han ikke oppfører seg på samme måte hjemme, når han får mindre raske karbohydrater.

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 13:07   #27
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Melrodukter (gluten) og melkeprodukter(casein) inneholder også stoffer som hos følsomme personer kan gi endorfiner (?) (Iallfall noen opiatliknende stoffer) og dermed trigge en form for avhengighet....

Fant litt om det her...
http://failsafediet.wordpress.com/th...in-responders/ Ikke den beste kilden, men om du velger å følge sporet så finner du sikkert nok til å lete videre der...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 18:17   #28
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Husker at da jeg var barn og en sjelden gang fikk loff, med jordbærsyltetøy, banen eller sjokoladepålegg - da tror jeg at jeg kunne ha spist opp hele loffen. Ble liksom aldri mett

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 18:24   #29
Paraplyen
Juniormedlem
 
Paraplyen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 15
Paraplyen er på en erverdig vei

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

takk for svar! Frustrerende å ikke å bli hørt i barnehagen da jeg begrunnet mindre raske karbo i barnhagen med at han kunne overspise og ikke klare å stoppe. Dette benektet ped.leder, og sa at han spiste samme mengde som de andre barna. Og nå som vi ble overtalt til at han skulle spise det samme som de andre er dette blitt et problem? JA det var jo det vi sa.

4åringen vår blir masete ang mat, særlig når vi er til besteforeldre. Dette er jo fordi han får det han vil ha, kaker,sjokolade etc. Noe som vi ikke spiser til hverdag hjemme. Hvis han får mye raske karbs og lite proteiner og fett så skjønner jeg jo at han blir raskt sulten og kanskje får sukkersug(?)

Jeg føler på meg at barnhagen vil ha en til part på deres side(helsesøster) for å fortelles oss at vi har feil fokus på mat. Gruer meg sikkelig til dette. Hvis noen har gode kilder til meg som jeg kan vise til så bare send de

Kan forresten en ufaglært hinte til at det er en organisk lidelse? Og hva er egentlig det?

Paraplyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 18:39   #30
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Det går jo også an å snu diskusjonen på hodet - å be dem påpeke hva det er slags næringsstoffer de frykter barnet skal få for lite av med ditt kosthold kontra det som barnehagen byr på.... Tviler på at de kan komme med så mye annet enn "barn trenger karbohydrater"-argumentet ... og det kan skytes i senk med rikelig grønnsaker, litt frukt/bær og litt ris/potet...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:03   #31
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det går jo også an å snu diskusjonen på hodet - å be dem påpeke hva det er slags næringsstoffer de frykter barnet skal få for lite av med ditt kosthold kontra det som barnehagen byr på.... Tviler på at de kan komme med så mye annet enn "barn trenger karbohydrater"-argumentet ... og det kan skytes i senk med rikelig grønnsaker, litt frukt/bær og litt ris/potet...

Hør på smgj. Det kommer myye fornugtig fra den damen

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 19:59   #32
Paraplyen
Juniormedlem
 
Paraplyen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 15
Paraplyen er på en erverdig vei

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

ja det er et godt argument, som jeg kommer til å bruke om det kommer opp.

Men hvis de argumenterer mot det å føle seg annerledes, og at vi har et usunt fokus på mat, vet at vi spiser annerledes enn Ola Nordmann så føler jeg det blir verre, for da går det på meg som person. For j3g vil jo ikke at han skal bli lei seg for at får annen mat enn de andre barna, vil jo bare at han skal ha et godt kosthold som ikke påvirker blodsukkeret i for stor grad. At vi spiser mindre karbohydrater hjemme virker ikke som et problem, han er glad i egg, fete meieriprodukt,bær,nøtter,kjøtt,noe grønnsaker. Vi fokuserer ikke på slanking, bare på at det er sunn mat som kroppen har godt av og blir glad for å få. Vi har spist lavkarbo i mange år nå så er ikke noe vi plutselig har begynt på, så er vell kanskje mer naturlig dette kosthold enn det de har i barnehagen.

De trekker jo frem at det påvirker han i leken og at han bare tenker på mat (?)Så er spent på hva de mener problemet er.

Paraplyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 11:22   #33
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

I den alderen vokser de fort og spiser også mye. Sønnen min spiser veldig mye men finnes ikke lubben, men han vokser råfort og er høy for alderen. Da jeg kuttet ut sukker ble han veldig sulten og spiste en drøss med fete nøtter pluss kjøttmat hele dagen. Han liker lavkarbo så lenge han får grønnsaker, inkl gulrot, frukt (2 dgl) pølser, egg, kylling, nøtter og ost. Han får saft søtet med sukralose og hjemmebakte nøttekjeks søtet med sukrin. Det er bare hjemme hos meg lavkarbo gjelder, men ihvertfall ett av to måltider i barnehagen blir lavkarbo(matpakka med grønne nøtter og kylling). Jeg innførte lavkarbo for han fordi han klagde over at han hele tiden ville ha noe i munnen når han fikk noe med sukker i. Da kasta vi alt med sukker i, rester fra jula og oboy i søppelkassa sammen, begge glade og fornøyde.Det beste han vet er epler og kyllingfilet Samme som meg, bare at jeg ikke lenger spiser epler.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 13:15   #34
Paraplyen
Juniormedlem
 
Paraplyen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 15
Paraplyen er på en erverdig vei

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

ja tror mange barn reagerer slik som vi voksne gjør når vi spiser høykarbo. fort sulten og spiser større mengder enn vi trenger.

Gutten min er gla i sukker og bakst, men det betyr jo ikke at han skal få lov til å spise det når han vil. Derfor burde det jo være bra å ha et godt kosthold uten sukker til hverdag slik at han slipper å ha lyst på noe hele tiden. Da vil det også bli mer stas å få lørdagsgodt.

Paraplyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 13:23   #35
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Hmm, Jeg har det omvendt.

Tenker stadig at jeg bør ta opp med barnehagen at alt ungene får er billigste sort karbohydrater og margarin. Typisk, makaroni og tomatsaus med bare tomat.

Og tantene ojer seg over middagsrestene min gutt har med, om hvor godt det lukter av maten...

Men jeg skjønner veldig godt dine motforestillinger, det er ikke mye å se frem til, hvis du tenker at du skal få tilsnakk av folk du er ganske avhengig av i det daglige.

Men det er ditt barn og du bestemmer hva som er best for han. Barnehagen og helsesøster skal være der for å hjelpe dere, ikke for at du skal føle deg utilstrekkelig.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 13:59   #36
Paraplyen
Juniormedlem
 
Paraplyen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 15
Paraplyen er på en erverdig vei

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Hmm, Jeg har det omvendt.

Tenker stadig at jeg bør ta opp med barnehagen at alt ungene får er billigste sort karbohydrater og margarin. Typisk, makaroni og tomatsaus med bare tomat.

Og tantene ojer seg over middagsrestene min gutt har med, om hvor godt det lukter av maten...

Men jeg skjønner veldig godt dine motforestillinger, det er ikke mye å se frem til, hvis du tenker at du skal få tilsnakk av folk du er ganske avhengig av i det daglige.

Men det er ditt barn og du bestemmer hva som er best for han. Barnehagen og helsesøster skal være der for å hjelpe dere, ikke for at du skal føle deg utilstrekkelig.

Det har jeg også tenkt å ta opp med barnhagen, hvorfor gi dem margarin og lettprodukter? Men føler ikke det jeg sier har noe nytte. Tenker de vil bare argumenter at de følger statens ernæringsråd uansett..

Har også hørt at matpakke er fristende når jeg sender med forskjellige middagsrester.

Ja føler ikke vi har blitt møtt med respekt i denne saken, så da forventer man kanskje det værste også. Kan jo hende det går helt greit. Men ja nå vet jeg hvertfall hvordan jeg IKKE skal bli som pedagogisk leder. :P

Paraplyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 14:09   #37
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Tenker stadig at jeg bør ta opp med barnehagen at alt ungene får er billigste sort karbohydrater og margarin. Typisk, makaroni og tomatsaus med bare tomat.

Og tantene ojer seg over middagsrestene min gutt har med, om hvor godt det lukter av maten...

De fleste som har hatt noe innsikt i de (aller fleste) barnehagene vet at de ikke har så innmari mye penger å rutte med. Jeg tror nok de aller fleste som velger dette yrket i utgangspunktet valgte dette fordi de oppriktig er glad i barn. Legger inn et lite ønske om at de som har endret seg med tiden også endrer arbeidssted, tilbake til saken:

Det er dårlig tid og dårlig råd som ofte fører til dårlige løsninger i en del barnehager. De aller fleste har ikke en egen kjøkkenvakt, og må da lage mat enten mens det da er en mindre på avdelingen eller med noen barn (som jo da de selvsagt elsker). Makaroni er kjapt å lage, de aller fleste liker det, og det er billig. Tomatsaus er bare å varme opp. Eller Ketchup, enda lettere. Selvsagt ikke uten sukker. Den er dyrere.

P.S. Ikke kall dem tanter om du ikke er kjapp til beins, for hurtigheten kommer du til å trenge når de løper etter deg.

Til Paraplyen: Ha orden på argumentene før møtet, ikke opptre som en pipete og skrikete mamma med skingrende røst som spiser lavkarbo a'la Dagbladet, jeg er sikker på at du fører denne saken til mål og kanskje får noen nye gode samarbeidspartnere på kjøpet når du har forklart skikkelig hva du mener. LYKKE TIL!

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 18:15   #38
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Jeg kaller dem tanter alt jeg vil, jeg er ti-femten år eldre enn alle unntatt vikaren.

Og i denne barnehagen kjører de på miljøbevissthet, men serverer lett-flora-margarin. Får skremme dem med en liten palmeolje-sjekk.
Og all smak blir ødelagt av smeltet margarin, ikke rart ungene ikke spiser da. Annet enn når ketsjupen flyter...

Og jeg vet akkurat hvor mye penger de har å rutte med, for hundre kr i matpenger pr måned er spesifisert på betalingen. Så hvorfor spre pengene på flere måltider? To måltider knekkebrød i uka i tillegg til varmmat blir ganske lite penger på hver porsjon. Spare-spare-spare gir ikke så mye gode eller nye smaksopplevelser. Da burde de heller bruke alle pengene på det ene varmmat-måltidet?

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 18:37   #39
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

sønnen min går i steinerbarnehage, der er det ok mat fordi den er varm og kokken er svært flink, og aldri brød. Grilling, vegetarpizza, grønnsakssuppe, og fisk hver uke på faste dager.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 21:35   #40
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Det er ikke lett dette her, og det blir mange brødmåltider på de små i løpet av dagen.
I barnehagen som min datter går i (på 2.5 år) har de smørelusnj hver dag. Barnehagen er sukkerfri, så vi har heldigvis ikke brunost, syltetøy eller annet der. Dessuten bruker de skikkelig smør, men kjører på med skummet melk. Vi spiser som oftest frokost hjemme, og da spiser både hun og jeg en skål havregrøt med store havregryn og H-melk. I matpakka pakker jeg alltid med et egg og noe annet knask, f eks oliven eller cherrytomater eller gulrotstaver. Har kjøpt noen små og fargerike matbokser som jeg legger oppi den vanlige matboksen, og hun elsker dem! Det er alltid de som blir spist først når de tar fram matboksen til fruktmåltidet på ettermiddagen. Jeg smører også noen skiver av grovt brød i tilfelle hun er ekstra sulten, men de kommer ofte hjem igjen (og går til hunden ). Til middag har vi lavkarbo, og til kvelds spiser hun kanskje yoghurt naturell med bær i.

Men min datter er også en sånn som hungrer etter sukker, aller helst sjokolade. Det får hun på lørdag (et kinderegg eller en liten melkesjokolade) og da er det jo lykken på jord! Og i barnehagen forteller de at om de en sjelden gang baker muffins eller kake er hun den første ved bordet og stapper i seg.

Jeg tenker som så at et balansert kosthold er viktig for barna, og med det mener jeg et moderat lavkarbokosthold. Jeg tenker at min datter får det, samtidig som hun kan kose seg med noen flak potetchips sammen med faren. Men dette er heller ikke lett, kanskje hun har arvet PCOS-genet mitt? Eller har hun arvet pappa og farmorgenet? Farmor er en tynn og sprek dame på 73 år som spiser kake og boller og søtt og poetet og pasta og brød i store menger. Hadde jeg spist halvparten av de raske karbohydratene hun spiser, hadde jeg veid det dobbelte.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 22:25   #41
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

vibeke har du prøvd å gi henne mørk sjokolade? sønnen min har alltid forstrukket det, tagatosesjokoladen finnes med 50% kakao. Du kan også prøve å bake kakaokjeks med sukrin?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 07:17   #42
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

vibeke har du prøvd å gi henne mørk sjokolade? sønnen min har alltid forstrukket det, tagatosesjokoladen finnes med 50% kakao. Du kan også prøve å bake kakaokjeks med sukrin?

Takk for tips - mørk sjokolade er nok ikke helt inne i varmen, og jeg prøver å unngå kunstig søtning til henne. Bruker rårørsukker der det er aktuelt.
Men hun får jo såpass lite at dette er greit tenker jeg. Hun er jo helt frisk og fin og er lang og slank og et aktivt barn som spiser moderat lavkarbo men som også spiser høykarbo innimellom.

Forresten papraplyen, lykke til med foreldresamtale! Det kan jo være bra at dere får snakket sammen skikkelig, ikke sikkert det blir en høykarbo vs lavkarbo-samtale. Men de bør høre på deg og din erfaring, du er foreldre og har medbestemmelsesrett. Synes ikke du trenger å tenke på at kanskje skiller seg ut pga et annet kosthold enn de andre. Det er jo så mye forskjellig blant barn, noen tåler ikke hvete og gluten, andre tåler ikke laktose og melk. Noen er allergiske mot nøtter, og noen skal ha spesiell mat pga religion. Hvis du VET at ditt barn reagerer slik på høykarbomat, så er dte liten vits å la han få det! Da skal han ha lavkarbo i barnehagen også, slik han får hjemme.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 07:57   #43
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Enig med Vibeke!
Det er ditt barn, som du kjenner best og du har til og med prøvd forskjellige typer matvarer hjemme og fått stoppet den bunnløse spisingen.
Men kanskje ikke nevne lavkarbo i det hele tatt? beskrive det som rene råvarer? Unngå raske karbohydrater.

Og jeg deler når som helst ut 70 og 80% sjokolade hvis det fins og poden har vett til å spørre, og det holder med to ruter!
Regner dette som en klar seier for min tilnærming.

På den andre siden regner han som favorittmat i rekkefølge: spaghetti, skruemakaroni, vanlig makaroni, flat spaghetti og sushi.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 10:35   #44
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Paraplyen, her.

-Min 4 åring er opptatt av mat og er glad i mat, særlig karborik mat kan han spise masse av. Hjemme spiser vi lavkarbo, han spiser lavkarboredusert, rugsprø,egg,kjøttpålegg etc. og lavkarbomiddag. På denne maten overspiser han aldri, vi er opptatt av nok fett og proteiner. Godis bare på lørdager. barnehagen spiser han det som blir servert(brødmat,frukt,middag 1 gang i uka(potet,pasta,grønnsaker kjøtt ol.)

Er nå kalt inn på foreldermøte.

Barnehagen er bekymret over at han er uvanlig opptatt av mat og at dette hemmer ham i leken, da alt fokus går med til å finne ut om hvor maten er , hva vi skal ha og hvor mye han får. Får han bestemme selv , virker det som om han bare kan spise uten at han kjenner metthetsfølelse. Hvis dette skyldes en organisk lidelse, kan det være lurt at helsesøster er med da hun har utvidet kunnskap og erfaring med dette.


Noen som har noen innspill på hva dette kan handle om? organisk lidelse??


.jeg synes dette er vanskelig da barnehagen ikke forstår hvorfor vi velger å fokusere på mindre karbohydrater.

Det skulle vært spennende å høre hvordan det gikk?

Jeg ville nok ha valgt å ta barnehagen veldig på alvor. Jeg ville akket og ojet meg over hvor alvorlig jeg syns dette var og undre meg over hvordan det kunne ha seg at det ikke var sånn hjemme?

Når de skriver alt fokus (det kan de rett og slett ikke ha dekning for) så hadde jeg insistert på å være med han en dag i barnehagen for å se hvordan dette artet seg.

Så ville jeg nok ha spurt om hvor lenge dette hadde vart og eventuelt om hvorfor i all verden de ikke hadde sagt i fra tidligere. Det er jo helt forferdelig at de ikke klarer å tilrettelegge så barnet mitt får lekt.

Jeg ville ha smørt på og sagt noe om at her bør nok PPT komme på banen dersom dette er riktig. Da må det tilrettelegges annerledes i barnehagen slik at barnet mitt får lekt. Her må det være noe som ikke fungerer optimalt for mitt barn.

Jeg ville også eventuelt tatt med barnet mitt til legen for å få en bekreftelse på at han var fullstendig frisk og rask, slik at man har dette i bunn dersom de trekker inn kostholdet deres.

Håper det gikk fint på møtet!

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 11:45   #45
Paraplyen
Juniormedlem
 
Paraplyen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 15
Paraplyen er på en erverdig vei

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

barnehagen trakk frem at gutten vår hadde et uvanlig fokus på mat. Siden han fokuserte mye på maten de skulle spise i barnehagen. Slik at han ikke kommuniserte så mye med de andre under måltidet. Bekymret over hans atferd. De synes han virket stresset under måltidene, og hadde det travelt med å spise maten slik at han kunne få mest mulig.

Han overspiser på brødmåltidene om de ikke begrenser han. De hadde prøvd å la han spise så mye han ville og da hadde han spist 10 halve.

Helsesøster sa at lavkarbo ikke hørte hjemme i barns kosthold. Barn trengte endel sukker nemelig. Og hun ville ikke at vi skulle fokusere på sunn/usunn mat hjemme.
Samtidig som hun sa senere at vi ikke skulle forandre noe hjemme, siden det fungerer.

Barnehagen er redd for mettet fett, så når vi sa at vi ønsket at han kunne få mer fett til måltidene var de skeptiske. Vi ønsker at han skal slippe å spise margarin. De visste ikke forskjell på smør og margarin så det måtte jeg forklare. Barnehagen skulle se på det om det var mulig om de kunne skaffe bremykt.

Det ble endel fokus på lavkarbo fra deres side, selv om vi prøvde å si at han spiste lavkarboredusert og at vi fokuserte på ren og naturlig hjemmelaget mat. Og det gutten som snakker mye om mat, han vil hjelpe til å lage mat, og derfor kan ikke vi ikke snakke om mat med han. vi kan jo ikke avfeie dette å gjøre det tabu å snakke om mat. Det er jo bra at barn er interessert å får kunnskap om hva som er bra å spise mye av og hva som er fest mat.



De ønsket at vi skulle ta en blodprøve for å sjekke blodsukkeret hans(?) hvorfor skjønner jeg ikke men. Og sjekke vitamin og mineral mangler! Krom trakk de frem.

De skulle bli flinkere til å fortelle hva de hadde gjort i barnhagen slik at vi kunne fokusere på dette(han husker best hva han har spist og ikke hva han har gjort)

tilby mer nøtter og grønnsaker til brødmåltidene som han kunne spise ubegrenset av.

2 timer snakket vi og kom egentlig ikke frem til så mye vi kunne gjøre.
Jeg skal hvertfall prøve å snakke med legen min å høre om det er noe hjelp å få der.

Paraplyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 12:04   #46
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Det var vel ikke så et overraskende resultat fra denne samtalen, men ganske merkelig å lese om at de har et så lavt kunnskapsnivå om kosthold.
Men det er ganske spesielt at han er så opptatt av kostholdet i barnehagen og at han bare spiser og spiser på disse brødskivene. Det virker jo som at han ikke klarer å kjenne metthetsfølelsen av karbohydratrikt kosthold. Kanskje blodsukkeret hans går rett i været?
Var jeg deg ville jeg tatt med gutten til en Fedon Lindbergklinikk, det er noe som ikke stemmer her. Kanskje er han på vei til å utvikle en insulinresistens eller diabetes? Eller kanskje han har en ekstremt høy forbrenning? (nå bare tenker jeg høyt her altså). Jeg har en mistanke om at et slikt besøk med en bredspektret undersøkelse med blodprøver og samtale vil avdekke at han absolutt IKKE skal spise denne barnehagematen, men et kosthold bestående av ren mat og langsomme karbohydrater og nok fett. Jeg synes at denne atferden med maten i barnehagen kan tyde på at han er i ferd med å utvikle et eller annet, som kan stoppes ved korrekt kosthold.

Jeg skjønner absolutt ikke fokuset til barnehagen og helsesøster. Det er noen helt klare motsetninger her. Gutten har ikke et normalt forholdt til maten i barnehagen, men har det hjemme, men han skal fortsette med mer av barnehagematen, for det er det beste for han.

Jeg husker jeg jobbet med en kar som stresset fælt med lunsjen. Vi jobbet som lærere, og hadde 30 minutter på å spise lunsj. Han spiste 8 skiver loff med masse smør og sjokade på, og klagde over at pausen var for kort for han ble jo ikke mett. Fyren var tynn som et strå, og hadde nok en forbrenning utover det vanlige. Så alle de raske karbohydratene bare gikk rett gjennom systemet hans. Hadde han endret kostholdet sitt hadde han nok kjent mer metthetsfølelse.

Jeg blir sint på dine vegne av å bli møtt slik av barnehagen og HS, men samtidig er observasjonene deres ganske nyttige, og jeg ville som sagt gått videre og undersøkt dette for så å kunne legge forholdene til rette for han, slik at de er optimale også i barnehagen. Da kan de kose seg med margarinen og brødskivene sine og la gutten din få det kostholdet tilpasset han.

Lykke til

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 12:12   #47
Paraplyen
Juniormedlem
 
Paraplyen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 15
Paraplyen er på en erverdig vei

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Det var vel ikke så et overraskende resultat fra denne samtalen, men ganske merkelig å lese om at de har et så lavt kunnskapsnivå om kosthold.
Men det er ganske spesielt at han er så opptatt av kostholdet i barnehagen og at han bare spiser og spiser på disse brødskivene. Det virker jo som at han ikke klarer å kjenne metthetsfølelsen av karbohydratrikt kosthold. Kanskje blodsukkeret hans går rett i været?
Var jeg deg ville jeg tatt med gutten til en Fedon Lindbergklinikk, det er noe som ikke stemmer her. Kanskje er han på vei til å utvikle en insulinresistens eller diabetes? Eller kanskje han har en ekstremt høy forbrenning? (nå bare tenker jeg høyt her altså). Jeg har en mistanke om at et slikt besøk med en bredspektret undersøkelse med blodprøver og samtale vil avdekke at han absolutt IKKE skal spise denne barnehagematen, men et kosthold bestående av ren mat og langsomme karbohydrater og nok fett. Jeg synes at denne atferden med maten i barnehagen kan tyde på at han er i ferd med å utvikle et eller annet, som kan stoppes ved korrekt kosthold.

Jeg skjønner absolutt ikke fokuset til barnehagen og helsesøster. Det er noen helt klare motsetninger her. Gutten har ikke et normalt forholdt til maten i barnehagen, men har det hjemme, men han skal fortsette med mer av barnehagematen, for det er det beste for han.

Jeg husker jeg jobbet med en kar som stresset fælt med lunsjen. Vi jobbet som lærere, og hadde 30 minutter på å spise lunsj. Han spiste 8 skiver loff med masse smør og sjokade på, og klagde over at pausen var for kort for han ble jo ikke mett. Fyren var tynn som et strå, og hadde nok en forbrenning utover det vanlige. Så alle de raske karbohydratene bare gikk rett gjennom systemet hans. Hadde han endret kostholdet sitt hadde han nok kjent mer metthetsfølelse.

Jeg blir sint på dine vegne av å bli møtt slik av barnehagen og HS, men samtidig er observasjonene deres ganske nyttige, og jeg ville som sagt gått videre og undersøkt dette for så å kunne legge forholdene til rette for han, slik at de er optimale også i barnehagen. Da kan de kose seg med margarinen og brødskivene sine og la gutten din få det kostholdet tilpasset han.

Lykke til

Tusen takk for tilbakemeldingen, setter kjempe stor pris på det
JA det hadde vært supert å få hjelp av noen som har kunnskap om dette og ikke en hesesøster som supurte om jeg var kvitt svangerskapsforgjifninga mi

Paraplyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 12:30   #48
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Du er ikke den eneste som har erfaringer med unger som kan spise til de sprekker og fortsatt være sultne...
Min gutt er nå 8,5 og ting har roet seg litt, men han foretrekker helst å spise STORE mengder KH om han kan velge.
Når han var 4-5 år kunne han lett spise 8 (!) brødskiver med nugatti om han fikk sjangsen
Nugatti får han ikke lenger, bare så det er sagt - har ikke hatt det i hus etter jeg ble skilt fra ham som også elsket det
Sønnen min er heller ikke tykk, heller tynn og lang.
Nå har vi prøvd å gjøe noe serøst med kostholdet hans i snart et år og det er ikke lett å legge om fra brødskiver, frokostblandinger med masse sukker og mauling av pasta til middag.
Vi har fått redusert brødskivene og nesten kuttet ut frokostblandinger (og sukker har han kuttet ut å ha på selv).
Jeg passer på at alt brød er ganske grovt, vi bruker bare meierismør/bremykt, kremfløte/H-melk og han får godt med kjøttpålegg eller ost på de skivene han spiser.
V har nesten aldri pasta/ris/poteter til middag lenger, så da må han spise grønnsaker, saus og kjøtt/fisk om han er sulten.
Han spiser altså litt KH-redusert, men ikke lavkarbo vil jeg si.

Etter at vi kuttet ut stivelseskilden til middag og kuttet ned på brød og andre kornprodukter, spiser han nå mer fett og mindre KH men omtrent like mye protein som før (der er han ikke så flink, for han er fryktelig kresen).

Gutten har forandret seg og har mye mindre konsentrasjonsvansker og er roligere enn før, så jeg har tro på at dette er riktig for oss i allefall

I nøden får han fortsatt favoritten en sjelden gang; makaroni med ost... sist spiste han en stor bolle med topp på og var fortsatt sulten

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 12:45   #49
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Ikke så imponert over barnehagen eller helsesøster, gitt. De virket veldig opphengt i merkelapper og ikke så interessert i hva som virker. Har helsesøster observert gutten i barnehagen eller er hun bare med på notene?

Jeg må si jeg hadde blitt veldig provosert selv, men det virker jo som om du har klart å holde tunge for tann. Hatten av!!

Jeg anbefaler å skrive et brev til barnehagen om hva som kom frem under møtet. Og ta for all del med at du har sagt at gutten ikke har slik mat-fokus hjemme og at de skal kjøpe bremyk.
Slike "detaljer" går lett i glemmeboken hos de som synes de sitter med makta. Sender du brev med kopi til legen eller barnehagestyrer, leder for avdelingen blir dette lagt i papirene, slik at deres notater ikke står uimotsagt. Dessuten må de da svare skriftlig.

Synes Vibeke-67 sitt forslag om Fedon høres ut som den beste kartleggingen du kan få får det som helsesøster er bekymret for. Muligens kan deres egen lege ta kontakt, dersom h*n er interessert da.

Dersom du har tillitt til denne helsesøsteren, eller muligens Deres egen, eller legen, kanskje det går an å invitere på et hjemme-besøk, slik at Dere kan vise frem hvor interessert gutten er i matlaging og litt mindre i spising? Men hvis du ikke har tillitt, ville jeg nesten ikke gjort det.

Lykke til!

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 12:56   #50
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

I siste instans får vi starte egen religion, med strenge krav til maten.
Så har de bare værsågod å følge opp.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva nå da ..? Vondt i magen etter måltid, erfaringer? Imp Fysisk og mental helse 70 05-06-11 22:58
Ikke sulten etter trening solihjerte Spørsmål og svar 4 07-02-11 17:38
Sulten etter måltid Paris Spørsmål og svar 6 03-06-10 18:21
Sulten etter trening Cleopatra Spørsmål og svar 2 26-08-09 13:30
Slapp etter måltider. (Normalt på Fedon?) Bellabo Dr Lindbergs 0 12-05-09 12:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no