Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Karamellskum med sjokoladetrekk

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-12-10, 18:41   #1
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Karamellskum med sjokoladetrekk

Oppskrift med bilder her


Ingredienser:
1 dl vann
1 dl bjørkesøt (xylitol)
1/2 dl sukrin
1 1/2 ts sukkerfri karamellsirup* (eller ev. honning)
1 1/2 ss gelatinpulver
1 eggehvite
3/4 ts vaniljepulver

175-200 g smeltet sjokolade


Fremgangsmåte:
Kle en form (ca 16x16 cm) med aluminiumsfolie og smør den med olje.

Rør sammen 1/2 dl vann, bjørkesøt, sukrin og karamellsirup i en liten kjele. Kok opp uten omrøring og la det koke til det blir gulbrunt (ca 15 minutter).

Ha i mellomtiden resten av vannet i en dyp bolle og dryss gelatinpulver jevnt over vannet. Varm opp over vannbad til gelatinen har smeltet. Fjern bollen deretter fra varmen.

Ha eggehviten i en ren bolle sammen med en klype creme of tartar eller en dråpe eddik. Visp eggehviten til du får myke topper.

Når sirupsblandingen har blitt gulbrun heller du blandingen i bollen med gelatin. Det vil skumme opp ganske mye, derfor en dyp bolle. Pisk sammen når skummingen har roet seg.

Hell sakte sirupsblandingen i eggehviten mens du hele tiden visper. Ha deretter i vaniljepulver.
Fortsett å vispe til blandingen er seigtflytende og stiv (5-10 minutter).

Hell blandingen straks i den smurte formen, den begynner å stivne raskt, og fordel blandingen med en smurt slikkepott.

Dekk over formen og la den stå på kjøkkenbenken i 6-8 timer (gjerne over natta).

Ta skumblandingen ut av formen og skjær i firkanter, jeg fikk 24 stykker. Smelt sjokolade over vannbad og dypp skumrutene i sjokoladen. Ha de på bakepapir og la de stå kaldt til sjokoladen er stivnet.

Oppbevares i kjøleskap.

*)Jeg brukte Monin sukkerfrie karamellsirup, kjøpt hos Alt om bar i Bygdøy Allè 7 i Oslo. Produktet kan også kjøpes i nettbutikken.
Når jeg først var der kjøpte jeg også sukkerfri vaniljesirup som jeg skal prøve i en oppskrift i løpet av helga.

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 18:58   #2
bibi
Seniormedlem
 
bibi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.028
bibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastisk

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

Så bra! Dette så veldig spennende ut!!!

__________________


Journalen min
Har gått ned 13 kilo på Fedon-vis tidligere. Har nå 11 kilo igjen å miste
bibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 20:37   #3
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

ååh gleder meg sånn til å bli frisk igjen for da har jeg så mange av oppskriftene dine jeg må teste ut fått inn glutenmel og alt her nå fra iherb, så da skal det testes masse ja

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 22:51   #4
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

ÅH herregud! Det ligna på JAPP! Enda en ting jeg må prøve... Hjelpes..

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 23:34   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

Skal prøves - men lurer på hvor man får tak i sukkerfri karamell-sirup? Prøve helsekosten?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 00:46   #6
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

Opprinnelig lagt inn av bibi, her.

Så bra! Dette så veldig spennende ut!!!

Ja, det var veldig godt ihvertfall

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

ååh gleder meg sånn til å bli frisk igjen for da har jeg så mange av oppskriftene dine jeg må teste ut fått inn glutenmel og alt her nå fra iherb, så da skal det testes masse ja

Kjedelig å være syk nå før jul.. Håper ikke det er noe alvorlig

Opprinnelig lagt inn av Idarull, her.

ÅH herregud! Det ligna på JAPP! Enda en ting jeg må prøve... Hjelpes..

Det har ikke japp-konsistens..mere som bamsemums

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Skal prøves - men lurer på hvor man får tak i sukkerfri karamell-sirup? Prøve helsekosten?

Jeg har svart deg inne på bloggen Får du ikke tak i karamellsirup kan du bruke honning

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 01:12   #7
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

Åh, har Monin kommet med sukkerfrie siruper nå? Kan ikke huske å ha sett noen av de da jeg kjøpte for noen år siden. Jeg har bestilt alle tre typene nå.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 01:15   #8
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Åh, har Monin kommet med sukkerfrie siruper nå? Kan ikke huske å ha sett noen av de da jeg kjøpte for noen år siden. Jeg har bestilt alle tre typene nå.

Jeg kjøpte ikke den med hasselnøtter.. du får gi beskjed om den er god

Jeg kjøpte en Mojito mint til søstra mi i julegave.. jeg smakte ikke på den, men den lukta supergodt..synd den ikke fantes i sukkerfri

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 09:41   #9
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

Hmm, klarer ikke å finne ut karbohydratinnholdet i den sukkerfrie sirupen. Noen som vet?

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 10:10   #10
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

Åå så digg da, bamsemums er jo også godt Tror jeg skal bestille sånne siruper. De er jo fine å ha på isen og kanskje? Altombar.no hadde billigst såvidt jeg kunne se.

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 11:23   #11
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Hmm, klarer ikke å finne ut karbohydratinnholdet i den sukkerfrie sirupen. Noen som vet?

Næringsinnhold pr 100 g:
kcal: 34,5
protein: 0 g
karbohydrat: 16,8 g
fett: 0,4 g

En teskje veier ca 5 g, dvs at en teskje er 0,8 g karbo

Opprinnelig lagt inn av Idarull, her.

Åå så digg da, bamsemums er jo også godt Tror jeg skal bestille sånne siruper. De er jo fine å ha på isen og kanskje? Altombar.no hadde billigst såvidt jeg kunne se.

Ja, det er veldig god smak på de, så de kan sikkert brukes til mye annet også

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 10:33   #12
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

Jammen, visst en hadde tilsatt et lag peanøtter og karamelsaus- så hadde jo dette blitt snickers! Skremmende mye godt du lager

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-12-10, 13:46   #13
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

Opprinnelig lagt inn av Mellon, her.

Jammen, visst en hadde tilsatt et lag peanøtter og karamelsaus- så hadde jo dette blitt snickers! Skremmende mye godt du lager

God idè!! Prosjekt 2011

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 18:16   #14
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Karamellskum med sjokoladetrekk

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Jeg kjøpte ikke den med hasselnøtter.. du får gi beskjed om den er god

Jeg har smakt på den nå. Den var grei nok. Karamellsirupen var best, og så kom vanilje og hasselnøtt på delt andreplass. Hasselnøttsirupen smakte ikke så forferdelig mye hasselnøtt akkurat som vaniljesirupen ikke smakte så forferdelig mye vanilje. Har ikke brukt noen av dem enda da, bare smakeprøver av selve sirupen.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fløtekarameller med sjokoladetrekk lilje36 Kake/dessert og snacks 5 06-12-10 19:12
Basisoppskrift på sjokoladetrekk? Julie Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 26-11-10 06:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no