Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-06-12, 00:13   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil? (Med bilder)

For 2 uker siden laget jeg pavlova med stor suksess. Jeg laget lavkarbomarengs med sukrin og tagatesse og den ble perfekt tørr og sprø.

I dag var planen å lage pikekyss av eggehvittene som hoper seg opp pga eggemelken jeg lager hver dag, men de blir ikke sprø

Nå har jeg gitt opp og sitter her og gnafser på en gummiaktig brun "marengs"som ligner mer på en unevnelig etterlatenskap enn et pikekyss...

Jeg har fulgt oppskriften, marengsen var perfekt og stiv og jeg hadde ovnen på 150 grader akkuratt som sist.

Hva er hemmeligheten? var jeg bare kjempeheldig sist?

__________________




Sist redigert av FrkMarge : 02-06-12 kl 19:25.
FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 00:24   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Marengs som ikke blir sprø... Hva gjorde jeg feil???

Marengsen var i små biter og pavlovaen var en stor kake? Stekte du like lenge - ble det vel kanskje for mye stekt?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 00:29   #3
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Har holdt øye med den og sjekket med jevne mellomrom. Jada de er for mye stekt, men de er helt mye, som gummi.
Pavlovamarengsen dekket hele langpannen og pikekyssene var selvsagt dotter, men de er ikke sprø idet hele tatt, ikke sprø på utsiden en gang

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 01:44   #4
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Når jeg lager "marengs" blir det som papp. Tror det er fordi jeg bruker sukrin. Dersom de står i skapet et par dager derimot, blir de relativt ok. (Men ikke mer enn ok)

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 13:18   #5
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Men den ble perfekt sist....
Jeg har aldri laget marengs på høykarbovis heller og derfor lurer jeg på om det er noen slike hemmelige triks som jeg bør vite om???

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 13:53   #6
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Tror ikke det. Sukker har den egenskapen som gjør at marengs blir stivt når den stekes, noe jeg vil gjette på sukrin og andre søtstoffer ikke har

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 14:53   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Opprinnelig lagt inn av Åssi, her.

Tror ikke det. Sukker har den egenskapen som gjør at marengs blir stivt når den stekes, noe jeg vil gjette på sukrin og andre søtstoffer ikke har

Men den ble jo stivforrige gang!!! Den helt perfekt, sprø, tørr og stiv akuratt slik som marengs skal være når man kjøper den hos bakeren eller på butikken. Den var litt mer gylden, men ellers perfekt.
Så det er ikke på grunn av søtstoffet. Tagatesse har karamelliserende virkning i allefall


Ingen som KAN dette med å lage marengs som kan hjelpe meg???

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 18:52   #8
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Nå har jeg prøvd meg på en porsjon til og det blir like ille denne gangen :8
Det jeg lager ser ut som hundebæsj av farge og fasong, har konsistens som skumgummi men smaker forholdsvis godt...

Pavlovaen jeg laget var sprø, lys og akkuratt sånn marengs skal være synes jeg... Jeg hadde tenkt å lage denne kaken om igjen siden den ble så til de grader vellykket, men nå vet jeg ikke mer. Dette ser jo ut til å gå rett i dass (undskyld utrykket)

Den trenger ikke være seig inni for min del, det er ikke det som er problemet. Den blir overhode ikke sprø, bare gummiaktig og det er ikke greitt

Jeg brukte 4 eggehviter, 1 dl tagatesse, 1 dl sukrinmelis, 1 ts JBKM, 1 ts edikk, 1 klype salt. Eggehvitene var perfekt vispet og det var lett å sette av topper på bakepapiret.
Jeg haddeovnen på 100 grader denne gangen (150 sist)og stekte dem i en time før jeg slo av ovnen og lot dem kjøle seg ned på ettervarmen.
Da var de fortsatt klissete utenpå så jeg satte på ovnen litt til og da ble de gummi og mørke igjen med en gang enda jeg hadde bakepapir over

Jeg har ikke varmluft på ovnen så det kan jeg ikke teste.

__________________




Sist redigert av FrkMarge : 03-06-12 kl 02:17.
FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 19:55   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Du kan prøve å la de stå og tørke inni ovnen en stund etter at de er stekt ferdig. 1 time på 100 grader, slå av ovnen og la de stå der inne. Sukrinmelis er bedre enn sukrin.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 20:29   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Nå har jeg prøvd meg på en porsjon til og det blir like ille denne gangen :8
Det jeg lager ser ut som hundebæsj av farge og fasong, har konsistens som skumgummi men smaker forholdsvis godt...

Pavlovaen jeg laget var sprø, lys og akkuratt sånn marengs skal være synes jeg... Jeg hadde tenkt å lage denne kaken om igjen siden den ble så til de grader vellykket, men nå vet jeg ikke mer. Dette ser jo ut til å gå rett i dass (undskyld utrykket)

Den trenger ikke være seig inni for min del, det er ikke det som er problemet. Den blir overhode ikke sprø, bare gummiaktig og det er ikke greitt

Jeg brukte 4 eggehviter, 1 dl tagatesse, 1 dl sukrinmelis, 1 ts JBKM, 1 ts edikk, 1 klype salt. Eggehvitene var perfekt vispet og det var lett å sette av topper på bakepapiret.
Jeg haddeovnen på 100 grader denne gangen (150 sist)og stekte dem i en time før jeg slo av ovnen oglot dem kjøle seg ned på ettervarmen.
Da var de fortsatt klissete utenpå så jeg satte på ovnen litt til og da ble de gummi og mørke igjen med en gang enda jeg hadde bakepapir over

Jeg har ikke varmluft på ovnen så det kan jeg ikke teste.

100 grader blir vel for lite, og var de fremdeles klissete etter å ha kjølnet på ettervarmen hadde de ikke stått lenge nok? Du hadde vel opp døra på gløtt for avkjølning?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 20:32   #11
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Eggehvittene skal ha romtemperatur.
Og ovnen skal være varmere i det du setter kakene inn...og settes ned etterhvert.

Har aldri laget annet enn høykarbe kake jeg da...og aldri småkaker.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 20:38   #12
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Denne oppskriften bruker jeg til en stor kake.
http://www.matprat.no/gjester/gjeste...ifter/pavlova/

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 20:40   #13
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Denne oppskriften bruker jeg til en stor kake.
http://www.matprat.no/gjester/gjeste...ifter/pavlova/
Og denne til små
http://www.matprat.no/gjester/gjeste...d-vaniljekrem/

...og jeg pisker i glass eller rustfritt stål

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 21:40   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

100 grader er ikke for lite, du har de bare inne en time

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 02:20   #15
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Tusen takk for masse råd alle sammen. Er ganske fortvilende dette synes jeg. Er glad jeg ikke skulle lage kake til en viktig anledning i dag... det hadde bitt fiasko

Jeg får bare forsøke meg etterhvert dom det hoper seg opp med eggehviter og prøve meg frem tror jeg...
Når det gikk bra den ene gangen så må det jo gå omigjen?

Ja jeg lot de stå og tørke på ettervarmen i ovnen forresten

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 15:28   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

hadde vi vært naboer kunne du fått mine plommer og jeg dine hviter, for her kastes det plommer husk du kan lage marsipan av hviter,da, t.o.m. uten noe visping

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 16:18   #17
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

hadde vi vært naboer kunne du fått mine plommer og jeg dine hviter, for her kastes det plommer husk du kan lage marsipan av hviter,da, t.o.m. uten noe visping

Hehe

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 20:10   #18
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Jeg prøvde meg på 2 pavlovaer med tagatesse og de ble akkurat som du beskriver. Brune ekle og myke. Lagde en med bare sukrin og den ble perfekt på konsistens.

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 22:19   #19
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Opprinnelig lagt inn av jannesnuppa, her.

Jeg prøvde meg på 2 pavlovaer med tagatesse og de ble akkurat som du beskriver. Brune ekle og myke. Lagde en med bare sukrin og den ble perfekt på konsistens.

sukrin, ikke sukrinmelis?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 23:17   #20
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

sukrin, ikke sukrinmelis?

Jeg brukte sukrin..

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-06-12, 10:32   #21
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Marengs som ikke blir sprø ... Hva gjorde jeg feil?

Opprinnelig lagt inn av jannesnuppa, her.

Jeg brukte sukrin..

takk.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mandelflarn som ikke ble stive, hva gjorde jeg feil? FrkMarge Spørsmål og svar 4 26-12-11 21:17
Jeg blir sprø. Jeg går ikke ned! sonjaera Atkins kosthold 14 08-11-11 12:05
Finnes det "rundstykker" som blir sprø, men ikke inneholder mandler? FrkMarge Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 22-08-11 12:15
Blir ikke sulten - cocosaens "feil"? TrillTrall Spørsmål om matvarer og oppskrifter 18 23-11-10 13:06
Vært og stemt- gjorde feil? marithja Generell diskusjon 4 14-09-09 22:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no