Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Telle karber ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-06-08, 22:14   #1
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Telle karber ...

Jeg har til nå ikke talt karber i det hele tatt. Bør jeg begynne med det? Jeg har brukt mye egg, bacon, skinke, grønn salat, fet ost, creme fraiche, seterrømme, paprika, sopp, brokkoli og blomkål, kyllingfilet og laksekoteletter til nå (dette er min 3 dag). Er det noe jeg bør være forsiktig med her..... har forstått at dette er matvarer som blir brukt en del, men hvordan er det dersom jeg bruker f. eks paprika til flere av dagens måltider? Jeg har fått utslag på stixen allerede, men bare rosa farge da.....

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 23:12   #2
Sense
Medlem
 
Sense sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 124
Sense er ny på veien

Sv: telle karber....

Dytter, lurer på det samme...

Dette er også min tredje dag. Og jeg teller ikke, har til nå satt sammen måltider med de samme matvarene som du ramser opp her. Men kom i ketose idag så da er vi vel på riktig spor vel...?

__________________
Sense er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-06-08, 23:16   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: telle karber....

Anbefaler sterkt å bruke litt tid på å veie maten og telle karber. Det setter seg fort i fingrene og kan etterhvert tas på feelingen

Men siden ketolysekuren består av såpass lite karber, er veiing faktisk viktig. For det er viktig å få i seg varierte grønnsaker også pga. vitaminene og mineralene de gir oss.

Man kan være i ketose om man får i seg 40-50 karber også, men det er ikke sikkert man da går ned i vekt.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 09:01   #4
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: telle karber....

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Anbefaler sterkt å bruke litt tid på å veie maten og telle karber. Det setter seg fort i fingrene og kan etterhvert tas på feelingen

Men siden ketolysekuren består av såpass lite karber, er veiing faktisk viktig. For det er viktig å få i seg varierte grønnsaker også pga. vitaminene og mineralene de gir oss.

Man kan være i ketose om man får i seg 40-50 karber også, men det er ikke sikkert man da går ned i vekt.

Men hvordan gå frem med denne tellingen da? Skjønner ikke helt prinsippet her jeg (føler meg en smuule blond nå ja )

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 09:10   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: telle karber....

Det blir jo å veie opp dagens grønnsaker til de måltidene du har det. Mesteparten av karbene skal komme fra grønnsaker som vokser over jorda.
Et lurt tips er å fylle opp et par bokser: En med salatblanding og en med grønnsaker. Og la det bli totalt ca 10-12 karber. Da kan du fordele det utover dagen.
Ellers må du jo telle med det du bruker av fløte/rømme/egg osv...
Viss du går inn på journaloversikten og finner min journal, Gerds nye livsstil, så ser du en binders. Der ligger 4 ukemenyer jeg laga i starten av kuren. Kanskje de kan være til hjelp

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 11:55   #6
Søster
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 47
Innlegg: 145
Søster er ny på veien

Sv: telle karber....

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Det blir jo å veie opp dagens grønnsaker til de måltidene du har det. Mesteparten av karbene skal komme fra grønnsaker som vokser over jorda.
Et lurt tips er å fylle opp et par bokser: En med salatblanding og en med grønnsaker. Og la det bli totalt ca 10-12 karber. Da kan du fordele det utover dagen.
Ellers må du jo telle med det du bruker av fløte/rømme/egg osv...
Viss du går inn på journaloversikten og finner min journal, Gerds nye livsstil, så ser du en binders. Der ligger 4 ukemenyer jeg laga i starten av kuren. Kanskje de kan være til hjelp

Er inne på journalen din nå, men finner ingen binders Er det i ett av de senere innleggene? Jeg har bare sett gjennom side 1 så langt.

Søster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketolyse :-) Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 12:32   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: telle karber....

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Er inne på journalen din nå, men finner ingen binders Er det i ett av de senere innleggene? Jeg har bare sett gjennom side 1 så langt.

Ikke klikk deg inn på journalen, men stå i oversikten over journalene. Se der det står Gerds nye livsstil og se bortover mot høgre, der er det binders

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 12:56   #8
Søster
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 47
Innlegg: 145
Søster er ny på veien

Sv: Telle karber ...

Tusen takk Gerd! Da fant jeg det Kjekt med litt tips og inspirasjon til menyene

Søster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketolyse :-) Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 13:15   #9
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Telle karber ...

Opprinnelig lagt inn av Hannehk, her.

..., men hvordan er det dersom jeg bruker f. eks paprika til flere av dagens måltider? Jeg har fått utslag på stixen allerede, men bare rosa farge da.....

Ang. paprika: Grønn paprika har minst karb'er (det gjelder å spare der man kan ).
Når det gjelder fargen på stixen så spiller den ingen rolle - har du farge så er du i ketose. Men om fargen blir veldig sterk så kan det være et tegn på at du ikke har fått i deg nok vann, eller at du har målt kort tid etter et fettrikt måltid - eller at du har målt om morgenen (for da har vi som regel ketoner i urinen siden det er lenge siden vi spiste). Mål om kvelden ca. 2 timer etter siste måltid.
Og - ja: Vei maten og tell karb'er i begynnelsen. Det lønner seg!
Lykke til videre!

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 13:46   #10
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Telle karber ...

har aldri veid maten min, bare telt på øyemål og det har gått veldig fint

Men kan jo være det hadde gått bedre om jeg hadde veid, men pytt pytt, er LIVREDD for å bli FOR fanatsisk. Levd med en mor som har gjort det mye i perioder og jeg ser hvordan hun er blitt (ang kropp og slanking)

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 14:47   #11
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Telle karber ...

Takk for all info folks!! dette begynner å falle på plass nå!

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 12-06-08, 15:44   #12
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Telle karber ...

Det er nok lurt å veie maten og telle karbene i begynnelsen.
Jeg fikk i alle fall noen aha-opplevelser med hvor mye - og lite - 100gram av de forskjellige grønnsakene kan være.
50 g spinat er kjempemye, 50 g tomat er "ingenting" (særlig når jeg er så glad i tomat )

Ellers skrev jeg opp alt i en liten bok i begynneslen, så nå vet jeg hvor mye karber det er i 50 g ditt og 70 g datt.

Lykke til videre med ketolysen!!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vanskelig å telle karber! tullann Ketolysekuren 5 13-08-07 19:39
Kan noen av dere eksperter kommentere menyen min denne uka? Tette80 Ketolysekuren 7 03-05-07 15:11
Hvordan telle karber i "karbfri" mat LilleVille Lavkarbo generelt 2 09-10-06 16:07
å telle karber???? susanna Lavkarbo generelt 14 16-06-06 10:36
Telle karber *Tulla* Dr Lindbergs 3 14-04-05 15:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no