Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Hjelp til tolkning

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-11-17, 17:53   #1
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Hjelp til tolkning

Jeg har vært hos legen og tatt blodprøver. Tilbakemeldingen fra legen er at stoffskifteprøvene viser verdier utenfor normalområdet og at jeg må komme tilbake for utvidede prøver.

S-TSH 0,04 (ref.verdi 0,4-4,5)
S-FT4 22,1 (ref.verdi 9,5-22,0)

Kan noen gi meg en pekepinn på hva dette betyr?

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-11-17, 20:29   #2
fiffi
Medlem
 
fiffi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 70
Innlegg: 145
fiffi har en fantastisk aura rundt segfiffi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp til tolkning

Stoffskiftet ditt er lite granne høyt. Bruker du levaxin e.l.?

fiffi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-11-17, 21:05   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolkning

Det er TSH legen har sett mest på her. leger er opplært til å styre etter TSH.
TSH er styringsignalet fra hypofysen til skjoldbruskkjertelen som sier hvor mye stoffskiftehormon som må produseres.
FT4 er et forhormon som blir produsert i skjoldbruskkjertelen. Dette har 4 jod-atomer og må bearbeides i kroppen, hovedsaklig i leveren, slik at det får tre jod-atomer, FT3. Dette er da stoffskiftehormonet som går inn i alle kroppens celler. Skjoldbruskkjertelen produserer også noe ferdig FT3, men mesteparten må bli omdannet i kroppen for å bli et aktivt hormon.
TRAS er et antistoff (autoimmunt) som gjør at skjoldbruskkjertelen produserer for mye FT4 og da blir stoffskiftet for høyt.
Utvidede prøver vil forhåpentligvis inkludere minimum ny TSH, FT3, FT4, og iallefall TRAS.
Alle stoffskifteprøver skal forresten tas ca klokken åtte om morgenen fordi stoffskiftet forandrer seg gjennom døgnet og referanseområdet er satt ut i fra at prøvene tas klokken åtte.
Aller helst skal prøvene tas fastende, og går du på feks Levaksin, så skal du ikke ta det før prøven.

Ut i fra egen erfaring så vil jeg tro at om ikke FT3 er forhøyet, så vil legen følge med og ta nye prøver, men ikke starte medisinering enda.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 30-11-17, 08:21   #4
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: Hjelp til tolkning

Tusen takk for svar, da forstår jeg litt mer

Kanskje dette er grunnen til min ufattelige trøtthet... Spent på videre prøver!

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-11-17, 15:53   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolkning

Opprinnelig lagt inn av bærrgen, her.

Tusen takk for svar, da forstår jeg litt mer

Kanskje dette er grunnen til min ufattelige trøtthet... Spent på videre prøver!

Det er lavt stoffskifte som gir fatigue/ekstrem trøtthet og ikke høyt

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 30-11-17, 19:44   #6
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: Hjelp til tolkning

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Det er lavt stoffskifte som gir fatigue/ekstrem trøtthet og ikke høyt

Hmmm... og jeg som trodde at jeg hadde en forklaring nå..... takk for svar igjen

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-17, 19:49   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolkning

Man kan oppleve trøtthet pga høyt stoffskifte også, så det er ikke helt utelukket. Da er det gjerne pga dårlig søvn pga at kroppen går på høygir.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-17, 23:40   #8
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolkning

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Man kan oppleve trøtthet pga høyt stoffskifte også, så det er ikke helt utelukket. Da er det gjerne pga dårlig søvn pga at kroppen går på høygir.

Ja, men da er det trøtthet og ikke fatigue som er en ekstrem trøtthet uavhengig av hvor mye man sover

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 07-12-17, 11:55   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til tolkning

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

som er en ekstrem trøtthet uavhengig av hvor mye man sover

Mye søvn betyr ikke nødvendigvis at man blir uthvilt. Det avhenger jo av ha som skjer i kroppen mens man sover

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blodprøver og tolkning Runegutt Spørsmål og svar 9 24-05-12 14:01
Hjelp hjelp! Noen med medisinutdannelse? Photobscura Fysisk og mental helse 23 17-11-09 12:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no