Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Å spise mer enn 2.6 egg ukentlig minsker sjansen for negativ effekt av forhøyet LDL

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-08-12, 14:46   #1
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Å spise mer enn 2.6 egg ukentlig minsker sjansen for negativ effekt av forhøyet LDL

eller
"Mer enn 2 egg i uka minsker åreforkalkning?"

... ja, sånn kan den samme studien tolkes med de samme dataene.

http://healthcorrelator.blogspot.no/...egg-study.html

Jeg støtter meg på denne. Det er viktigere for meg å unngå åreforkalkning enn det er å holde kolesteroltallene lave.

(Men ... er du på et korstog mot egg velger du ikke denne presentasjonen, det sier seg selv.)

Se også :
Er egg farlig?
og
Ett egg daglig er nesten like ille som å røyke en 20-pakning om dagen

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:24   #2
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Å spise mer enn 2.6 egg ukentlig minsker sjansen for negativ effekt av forhøyet L

He he he, noen som er forvirra nå eller??

Jeg spiser nå fortsatt mine egg med god samvittighet, så lenge mine tester hos legen er ok.

Sånne latterlige studier får meg til å vri meg i stolen, som f.eks at rødt kjøtt er kreftfremkallende. Min tanke da er alltid hva spiste de i tillegg eggene/kjøttet? Kornprodukter? Frityrsteikt mat? Bearbeidet fett ? Hvor store mengder mat fikk de i seg? Var de fysisk aktive? Og ikke minst hvordan ble dette kostholdet registrert/kontrollert? Jeg kan knapt nok huske hva jeg spiste i går og tviler på om det er saærlig mange som kan ramse opp hvor mange egg de spiste i snitt for 10 åre siden. Slike studier har kommet helt ut av kontroll og det er skammelig at de faktisk får penger for det.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:44   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Å spise mer enn 2.6 egg ukentlig minsker sjansen for negativ effekt av forhøyet L

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Slike studier har kommet helt ut av kontroll og det er skammelig at de faktisk får penger for det.

Tiltredes - iallfall når de tillater seg å trekke konklusjoner om årsaker utfra dette....

Leste om hvordan denne myten om at "østrogen etter overgangsalder reduserer kreftfaren" kom igang... Det var etter en sånn undersøkelse og en tilsvarende ubegrunnet konklusjon. Man hadde en undersøkelse ("Womans health initiative") hvor man fant ut at de kvinnene som tok østrogentilskudd etter overgangsalder hadde lavere kreftforekomst.

Det ar bare det lille problemet at i kontrollerte forsøk så skjedde det motsatte.

I ettertid fant man ut at de som tok østrogentilskudd var de helseinteresserte (= de som spiser mye grønt, som jogger, som får nok søvn, tar sine vitaminer etc) og disse effektene oppveiet den negative effekten av østrogentilskuddet (men uten å ta østrogen hadde de nok hatt enda bedre score).

Eksemplet viser hvor farlig det er å trekke konklusjoner basert på denne typen undersøkelser.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 19:38   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Å spise mer enn 2.6 egg ukentlig minsker sjansen for negativ effekt av forhøyet L

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.


Eksemplet viser hvor farlig det er å trekke konklusjoner basert på denne typen undersøkelser.

Stemmer på en prikk

En annen ting som er viktig å ta i betraktning er hvor man faktisk får denne informasjonen fra. Slike studier kan i utgangspunktet godt være presentert i anerkjente tidsskrift, men de aller fleste har ingen forutsetning til å kunne tolke slike artikler og får dermed annenhåndsinformasjon gjennom diverse blogger og annen nyhetsmedia- Og DET er en enorm kilde til feil, for svært mange av disse "videreformidlerne" har ikke peiling og skriver det de tror de har lest. Akkurat som på videregående når vi måtte tolke dikt......

Da blir det akkurat som du viser til i ditt første innlegg, studien kan tolkes i flere retninger, alt etter hvem som ser på den. Slike ting kan være litt småfarlige for folk leser det i f.eks VG og da er det jo sånn for det er jo egentlig en forsker som har sagt det

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 11:20   #5
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Å spise mer enn 2.6 egg ukentlig minsker sjansen for negativ effekt av forhøyet L

Nå skal jeg gå ut å verpe litt. Er sulten og vil ha frokost

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 14:00   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Å spise mer enn 2.6 egg ukentlig minsker sjansen for negativ effekt av forhøyet L

Mer fra Fat Head om egg-"studien"
http://www.fathead-movie.com/index.p...gg-yolk-study/

Sitat:

The study weakness includes its observational nature, the lack of data on exercise, waist circumference and dietary intake of saturated fat and sources of cholesterol other than eggs, and the dependence on self-reporting of egg consumption and smoking history, common to many dietary studies.
Yes, those are weaknesses. Big ones … even bigger than not accounting for licorice intake. But after noting in the full text that the observational nature of this study is a weakness, Dr. Spence ran out and told media reporters he’d demonstrated that egg yolks make plaque build up faster – cause and effect.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-08-12, 21:00   #7
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Å spise mer enn 2.6 egg ukentlig minsker sjansen for negativ effekt av forhøyet L

Den studien er omtrent det latterligste som er publisert noensinne, altså langt der nede på rangstigen. Den egner seg til lite annet enn som humoristisk lørdagskos. Observasjonsstudier er nettopp observasjonsstudier og kan aldri brukes som reell konklusjon for noe nettopp pga svakhetene som finnes ved slike studier.

http://myrevolution.no/s/egg-r%C3%B8yk-og-slag-oh-my/

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 11:48   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Å spise mer enn 2.6 egg ukentlig minsker sjansen for negativ effekt av forhøyet L

Dr. Mercola tar opp denne studien. Her er det også video og han ser blant annet på hvor de som har laget denne studien tjener pengene fra.

Hint: 2 tjener penger hos statinprodusenter, 1 har laget en "no-egg-diet".... Tror vi at disse folkene vil være i stand til å behandle egg-data nøytralt?

http://articles.mercola.com/sites/ar...7_DNL_artNew_1

Studien er betalt av to hjerteorganisasjoner (som i sin tur ser ut til å motta en god del funding fra statinprodusenter... ) Lytt gjerne til videoen - den er svært lærerik i hva man bør se på for å vurdere om en studie er nøytral eller "skjev".

----

Boka "Good calories, bad calories" av Gray Taubes (finnes også som lydbok, mer lettlest da, synes jeg) er også fin. Den tar blant annet for seg hele kolesterolhypotesen og bakgrunnen for 70-tallets omsnuing på kostholdsrådene (pre 70-tallet var det sukker/karbohydrater man skulle kutte for å holde seg slank)... og viser gjennom dette hvor vanskelig det er å holde seg nøtral i forhold til data og hvordan det blir enda verre når staten har en mening før den betaler for studiene...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp til meny ukentlig/månedlig? Nikki72 Lavkarbo generelt 3 18-07-11 20:36
Ukentlig vekttap på lavkarbo? sukkerhesten Lavkarbo generelt 61 29-06-10 20:38
Ukentlig vekthopp? Trin Ketolysekuren 4 21-03-10 21:53
Hva er sjansen for å ha blodtype B? SunnhetMedSirrup Blodtypedietten 24 18-08-09 19:42
Lavkarbo og sjansen for graviditet Ametyst Spørsmål og svar 20 17-10-05 14:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no