Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketose og eple

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-05-06, 16:58   #1
Monna
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 50
Innlegg: 37
Monna er på en erverdig vei

Ketose og eple

Hei!
Har begynt på Easy-life kurs, og har holdt på i 4 uker. I denne perioden har jeg gått ned noe over 7 kilo. Har funnet ut at opplegget rundt dette kurset (matmessig) er likt ketolysekuren, for meningen med easy-life er at vi skal komme i ketose. Siden jeg begynte har jeg gått to uker på rent pulver, og har de siste to spist et proteinmåltid om dagen. Da har menyen bestått av to egg med et par skiver bacon blandet til en omelett eller en kyllingfilè med to baconskiver.

Merket med en gang jeg kom i ketose at musklene mine ble sur, og at jeg fikk "problemer" med trappegåing og måtta gå mye ned i vekt når jeg holdt på med vektløfting. Dette har jeg forstått er pga at jeg er blodtype A. Fikk beskjed om å spise et halvt eple om morgenen, men det funket ikke. Økte til et eple om morgenen, og da ble jeg mye bedre. Problemet er at nå er jeg ikke i ketosefasen lenger.

Dermed lurte jeg på om det er noen her som har et godt råd til meg. Hva gjør jeg? Skal jeg slutte å spise eple, evt bytte det ut med noe annet? Spiser jeg for mye mat? Er takknemmelig for alle gode råd og erfaringer

Monna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-05-06, 17:03   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og eple

Opprinnelig lagt inn av Monna

Merket med en gang jeg kom i ketose at musklene mine ble sur, og at jeg fikk "problemer" med trappegåing og måtta gå mye ned i vekt når jeg holdt på med vektløfting. Dette har jeg forstått er pga at jeg er blodtype A. Fikk beskjed om å spise et halvt eple om morgenen, men det funket ikke. Økte til et eple om morgenen, og da ble jeg mye bedre. Problemet er at nå er jeg ikke i ketosefasen lenger.

Dermed lurte jeg på om det er noen her som har et godt råd til meg. Hva gjør jeg? Skal jeg slutte å spise eple, evt bytte det ut med noe annet? Spiser jeg for mye mat? Er takknemmelig for alle gode råd og erfaringer

Kutt ut eplet. Det er ikke ketosemat. Og vær tålmodig. Surheten i musklene pleier å gå over etter ei ukes til når kroppen din har vennet seg til å være i ketose.

Du får bare ta det bittelitt roligere med løftigen en periode.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-05-06, 17:12   #3
Monna
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 50
Innlegg: 37
Monna er på en erverdig vei

Sv: Ketose og eple

Opprinnelig lagt inn av Nille

Kutt ut eplet. Det er ikke ketosemat. Og vær tålmodig. Surheten i musklene pleier å gå over etter ei ukes til når kroppen din har vennet seg til å være i ketose.

Du får bare ta det bittelitt roligere med løftigen en periode.


Takk for svar!

Gikk i over to uker med sure muskler, og det ble ikke bedre. Har lest en del på disse sidene, er det slik at jeg erstatte eple med noe lavkarbo? Syns det var pyton og nesten ikke komme seg opp ei trapp (noe overdrevet)...

Monna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-05-06, 09:57   #4
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Ketose og eple

Hei
Easy Life er en trinvis slankekur basert på pulver i starten. Samtidig er det også i starten en lavkalorikur som så vidt jeg husker gir 900 kalorier pr dag.
Det er en del KH i pulveret så ikke alle kommer i ketose.
De som kommer i ketose går ned mye.
De som ikke kommer i ketose går også ned, men mindre og de er sultne hele tiden - noe jeg har fått bekreftet en gang jeg holdt foredrag for instruktørene på Easy Life og spurte om dette.

Det er helt naturlig at man ikke tåler kraftig anstrengelse når man er i ketose, musklene har ikke glukose til bruk ved kraftig anstrengelse og man går fort tom.
Det er muligens en par viktige poenger du ikke har fått med deg om ketose.?
Har du lyst kan du evt låne "slank med ketolysekuren" på biblioteket og lese den teoretiske del, da vil du forstå dette bedre.

Etter ketosefasen på Easy Life går man gradvis over i et mer Lindbersk kosthold.
Trening er en svært viktig del av hele konseptet som passer for mange.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-05-06, 10:00   #5
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og eple

Syns det var pyton og nesten ikke komme seg opp ei trapp (noe overdrevet)...[/quote]

Men på vei opp trappen kan du i hvert tilfelle glede deg over at musklene forbrenner fett (ketoner) på harde livet.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-05-06, 21:20   #6
Monna
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 50
Innlegg: 37
Monna er på en erverdig vei

Sv: Ketose og eple

Opprinnelig lagt inn av Torkil

De som ikke kommer i ketose går også ned, men mindre og de er sultne hele tiden - noe jeg har fått bekreftet en gang jeg holdt foredrag for instruktørene på Easy Life og spurte om dette.

Takk for svar!

Jeg har heldigvis ikke vært noe spesielt sulten, kun når det begynner å nærme seg neste måltid...

Mener du at jeg skal kutte ut eplet om morgenen? Har sjekket nærmere med ketosticksen etter at jeg leste her inne at man burde sjekke om kvelden. Da er jeg i en svak ketose. Kanskje jeg bare fortsetter slik jeg holder på nå, slik at jeg kommer meg på trening...

Monna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-05-06, 21:24   #7
Monna
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 50
Innlegg: 37
Monna er på en erverdig vei

Sv: Ketose og eple

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Syns det var pyton og nesten ikke komme seg opp ei trapp (noe overdrevet)...

Men på vei opp trappen kan du i hvert tilfelle glede deg over at musklene forbrenner fett (ketoner) på harde livet.

Vennlig Hilsen
Torkil[/quote]

Ja, det e noe som heter at ikke noe er så galt at det ikke er godt for noe

Monna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-06, 14:36   #8
bikini
Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 55
Innlegg: 50
bikini er på en erverdig vei

Sv: Ketose og eple

Jeg lurer på hvorfor jeg, deimot, føler at jeg er sulten mye av tiden??? I Atkins boka står det jo at man "aldri skal være sulten"...Jeg blir sulten mellom to til tre timer etter et måltid..ofte bare to?

Jeg begynte en streng lavkarbodiett for tre uker siden, trodde jeg skulle gå på Atkins, men fant ut etter en uke at jeg bare tenkte på den kaffe latten jeg aldri fikk, eller det ene glasset med vin jeg måtte se langt etter...Da fant jeg ut at jeg sannsynligvis ville ende med en kjempesprekk hvis jeg prøvde å holde meg til den, og skjønte at ketolysekuren ikke vasr like streng. Jeg har ikke lest ketolyseboken ennå, men har lest mye på sidene her, og tror jeg holder meg til dietten. Spiser både en del grønnsaker, og mye kjøtt og fisk, samt både Udos choice (blææææh) og virgin olivenolje i henholdsvis frokostsmoothie (2egg, 1stor måleskje sjokolade proteinpulver, 2ss Udos, 1/2dl kremfløte, 1 -1/2 dl frosne bringebær, litt vann) og på salaten eler bare rett i mun. Tar også en ss tran på morgenen, en multivitamin, 400mg kalium ( og litt krom, for sukkersuget..).

Har sjekket på ketostix, men ike på en uke nå, for jeg var hele tiden på lysrosa eller evt neste trinn...d.v.s. svak. (Heldigvis leste jeg Nilles innlegg et sted om at forskjellige mennesker gir ulike utslag og at det ikke er fargen det kommer an på, at jeg var i ketose like vel. Takk og pris...det at jeg er tørst, tørst, tørst og drikker 2-4 l vann hver dag er vel også et tegn på det?)

Har gått ned tre kilo på tre uker - eller retter sagr tre kg på de to første ukene, den siste uken har det stått stille. har lurt litt på om jeg spiser for mye BRie/camembert og slike oster (vellagret sveitser...mmm)? Eller om kremfløten kan bremse? For ellers bruker jeg jo ikke noe melk, annet enn 1dl en til to ganger i uka til en kaffe latte?

Sukk, nei...det er vel mye man finner ut av etter hvert. Nå skal jeg i hvert fall ut og kjøpe meg xtra virgin cocosa...det er det så mange som rekommender her!

__________________





bikini er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg generelt, ketolysekuren når jeg må! Svar med sitat
Gammel 22-05-06, 14:44   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og eple

Om du blir sulten så raskt kan det være et tegn på at du får i deg noe som skaper ubalanse i blodsukkeret ditt...

Det kan være koffein eller kunstig søtstoff... Skal ikke så mye til for noen. Og mange tåler ikke mye fløte. Men fløten skal ikke gjøre deg sulten, - den kan bare hemme vekttapet.

Lag en egen tråd i ketolysedelen av forumet, - da får du sikkert flere svar !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-05-06, 15:09   #10
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Ketose og eple

Opprinnelig lagt inn av Monna


Takk for svar!

Gikk i over to uker med sure muskler, og det ble ikke bedre. Har lest en del på disse sidene, er det slik at jeg erstatte eple med noe lavkarbo? Syns det var pyton og nesten ikke komme seg opp ei trapp (noe overdrevet)...

Jeg gikk også over to uker uten at surheten i musklene forsvant. Og jeg har IKKE blodtype A som noen foreslår som en grunn lengre oppe. Jeg spurte forumet her om dette var normalt, men fikk da forståelsen av at dette hadde ingen opplevd før, så jeg turte ikke å fortsette ketosen lengre.

Årsaken til at jeg fikk sure muskler er at jeg trener mellom 7-10 timer pr uke og da er ikke ketose en god løsning. Man bør trene moderat og ved middels intensitet når man er i ketose, glykogenlagrene er jo tomme og kroppen får ikke energien som den trenger til hard og intensiv trening.

Dersom du ikke skal fortsette i ketose bør du spise karbo (med stivelse) kvelden før trening. I tilfelle du trener.

Men nå snakker jeg ut i fra mitt utgangspunkt og min kropp. Kroppene reagerer jo svært forskjellig på diett og trening m.m.

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 07:59
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
Ketoner uten ketose. Fjonken Spørsmål og svar 9 16-07-10 08:10
Grad av ketose apple Lavkarbo generelt 6 28-08-04 19:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no