Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Blomkål

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-12-09, 22:17   #26
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

En annen fin ting du kan lage av blomkål er pizzabunn:

Smart!! Denne skal helt klart testes

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:36   #27
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Sv: Blomkål

Pizza av blomkål høres kjempegodt ut, men blir ikke Mozarella rimelig dyrt? Kan man bruke vanlig ost tro?

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 14:04   #28
agurken
Medlem
 
agurken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sørlandet
Alder: 46
Innlegg: 187
agurken er på en erverdig vei

Sv: Blomkål

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg må bare... Er det meningen at blomkålmosen skal serveres kald? Den blir jo varm av kokingen, men når man tilsetter fløte og jobber litt med den etterpå, blir den vel kald igjen..? Kanskje man kan varme den i mikro?
Skal prøve meg på den til middag i dag

__________________


agurken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 14:08   #29
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål

Som regel er det så fort gjort at den ikke rekker å bli kald!
Du trenger veldig lite fløte altså. Jeg bruker bare smør, jeg. Syns den blir bedre og myk nok av det.
Om du bare skrur av plata, men lar kjelen stå der mens du jobber med mosen, blir den heller ikke kald!

Jeg lager det i mikro, tar ut, putter opp i smør etc, kjører kjapt med stavmikser og serverer. Rekker ikke bli kald!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 14:50   #30
agurken
Medlem
 
agurken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sørlandet
Alder: 46
Innlegg: 187
agurken er på en erverdig vei

Sv: Blomkål

Ok, takk for kjapt svar
Nå ligger den og koker i kjelen, så det blir spennende å se hvordan dette blir. Tror aldri jeg har smakt blomkålmos før faktisk! Deilig med et nytt lavkarbo-liv

__________________


agurken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 16:22   #31
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Blomkål

Opprinnelig lagt inn av Serenio, her.

Pizza av blomkål høres kjempegodt ut, men blir ikke Mozarella rimelig dyrt? Kan man bruke vanlig ost tro?

Du kan fint bruke vanlig ost, men det blir desidert best med mozerella. Jeg bruker arla sin revne (ca 28,-), og det holder som regel med to tredeler av posen i bunnen. Resten av posen tar jeg på toppen, og det er også nok.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 16:23   #32
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Blomkål

Og det er helt riktig at det smaker utrolig godt med blomkålspizza. Jeg har servert det til vanlige mennesker, men har da valgt å juge på det et annet navn en pizza, og de blir alltid like imponert.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 09:46   #33
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Sv: Blomkål

Prøvde å lage blomkålpizza i går. Det ble ikke akkurat som jeg håpet (bl.a. har jeg nok saltet litt vel heftig). Men det er mulig jeg ikke har skjønt oppskriften helt. Skulle man først lage "blomkålris", dvs. raspe og steke som vanlig? I såfall, skal det da kjøles ned igjen først? Jeg kjølte ikke ned, men blandet i egg og ost, og det ble liksom straks en seig omelettaktig greie. Det så forøvrig "riktig" ut etter å ha stekt bunnen, men den ble ikke sterk nok til å kunne spises håndholdt som pizza, selv ikke som kald.

Men jeg må teste dette litt mer, for ideen er god!

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 11:47   #34
Fluke
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 161
Fluke har en fantastisk aura rundt segFluke har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blomkål

Jeg bruker microen (og sånn Tupperware sin micro-koke-kanne) til å lage blomkålstappe:
Skjærer opp blomkålen i "dusker" og koker den i micoren i 3-7 minutter (kommer an på størrelsen på duskene).
Moser og putter oppi masse hvitløk og pepper og smør. Og koker i microen i 1-2 minutter til.
Rører og har oppi en fløteskvett.
Kokes igjen i microen i 1 minutt.

Det er litt ut-og-inn, men absolutt verdt det. :nam:

__________________
Journalen min


Fluke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 13:55   #35
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Du kan fint bruke vanlig ost, men det blir desidert best med mozerella. Jeg bruker arla sin revne (ca 28,-), og det holder som regel med to tredeler av posen i bunnen. Resten av posen tar jeg på toppen, og det er også nok.

Eh, er det ekte 0st da? Tr0dde Arla sin ikke var ekte 0st jeg, men vegetabilsk0ljeblanding..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 14:48   #36
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Eh, er det ekte 0st da? Tr0dde Arla sin ikke var ekte 0st jeg, men vegetabilsk0ljeblanding..

Vel, det står at den er laget av kumelk!

Se under Les mer!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 14:51   #37
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Vel, det står at den er laget av kumelk!

Se under Les mer!

Takk! Jeg prøvde å lete, men fant ikke n0e. Men jeg mener f0rtsatt å huske at Arla hadde revet s0m ikke var 0st. Jeg har ikke helt peil på dette, f0r revet 0st er n0e vi veldig sjelden kjøper.. Synes den er tørr 0g rar.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 19:19   #38
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Takk! Jeg prøvde å lete, men fant ikke n0e. Men jeg mener f0rtsatt å huske at Arla hadde revet s0m ikke var 0st. Jeg har ikke helt peil på dette, f0r revet 0st er n0e vi veldig sjelden kjøper.. Synes den er tørr 0g rar.

Husker jeg skulle kjøpe Arla en gang og den hadde endel karber og var tilsatt potetflak...Tror at endel Arla går som ikke-ost....

Sitat:

Arla Finello® Mozzarella
Ingredienser:
Pasteurisert melk,salt, melkesyrekultur, osteløpe (mikrobiell), antiklumpemiddel: Potetmel.

Næringsinnhold per 100 gr:
Energi 1251,9 kJ / 300,8 kcal. Protein 25,0 g, Karbohydrater 2,5 g, Fett 21,2 g.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 19:21   #39
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål


Denne av Arla har færrest karber:

Sitat:

Arla Finello® Mozzarella - skivet

Ingredienser:
Pasteurisert melk,salt, melkesyrekultur og osteløpe (mikrobiell).

Næringsinnhold per 100 gr:

Energi 1244,9 kJ / 299,3 kcal. Protein 25,0 gr, Karbohydrater 1,0 gr, Fett 21,7 gr.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 19:43   #40
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.


Denne av Arla har færrest karber:

Og den er utrolig snadder sammen med spekeskinke!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 19:56   #41
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Og den er utrolig snadder sammen med spekeskinke!

Vet

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 23:13   #42
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Blomkål

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Eh, er det ekte 0st da? Tr0dde Arla sin ikke var ekte 0st jeg, men vegetabilsk0ljeblanding..

Eh. Ja, det er ekte ost, men den er tilsatt litt potetmel. Det er heller ikke vegetabilsk olje i den. Det er klart om 2 % prosent potetmel er et problem for noen, bør de selvsagt la være å spise akkurat denne osten.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 22:18   #43
Inton
Nytt Medlem
 
Inton sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 6
Inton er på en erverdig vei

Sv: Blomkål

Blomkålsmos er nå herved min favoritt, og jeg som ikke er så glad i blomkål- trodde jeg.

__________________


Inton er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blomkål- og brokkoligrateng lille_trille Middag 7 03-09-11 11:43
Blomkål- og brokkolimos Gunhild Middag 11 09-04-11 10:19
Blomkål Konni1887 Oppskrifter 1 28-10-08 12:30
Blomkål- og linsemos - nam,nam! Up-and-down Middag 0 11-09-07 23:27
Blomkål Elena Lavkarbo generelt 5 07-11-05 20:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no