Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Dagbladet-reportasje: Diettene som virker

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-05-11, 15:30   #1
Annne
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 134
Annne er på en erverdig vei

Dagbladet-reportasje: Diettene som virker

Link til reportasjen: http://www.dagbladet.no/2011/05/24/t.../mat/16642593/

-- konkluderer med at Lindberg er bra fordi det er variert, men at GI og blodsukker-kontroll er tull (som vel er hele filosofien bak Lindberg??)


Sjokkerende hvor lite reflekterte disse menneskene synes å være rundt de ulike diettene! Ingen trekker fram at det kan være kjempevanskelig å få i seg nok og riktig mengde energi og næringsstoffer på Raw food, eller at Superfoods er helt sinnsykt dyrt og stort sett har blitt slaktet av all vitenskap. Lavkarbo presenteres som en hurtigkur som man overhodet ikke kan gå på med barn i huset (!?!), og man trekker igjen fram dette med kolesteroløkning hvis man spiser for mye fett, og at fett er svært energirikt og derfor ikke vil egne seg til vektreduksjon.

I tillegg påstås det at man ikke spiser grønnsaker (!!!) eller vegetabilsk mat på lavkarbo, og at man ikke kan trene fordi muskellagrene vil være tømt for energi. Selv spiser meg minst like mye grønt som jeg gjorde før, om ikke mer! For ikke å snakke om frø og nøtter, som også trekkes fram som sunt..

Og min personlige favoritt: Man må spise "vanlig mat".. Uten noen videre forklaring enn at dette har være "norske anbefalinger i årtier"

Akk..

__________________
~Min Journal~


Annne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 15:52   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dagbladet-reportasje: Diettene som virker

Tror det er en annen tråd fra i går med samme tema om du er interessert

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 15:57   #3
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Dagbladet-reportasje: Diettene som virker

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Tror det er en annen tråd fra i går med samme tema om du er interessert


Nei, det stemmer ikke Nerthus...Det var en omtale av noe som stod i Dagens Næringsliv som vi ikke engang kan få lest fordi det står i papirutgaven...(Vil ikke kjøpe den bare for dette)

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 16:00   #4
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Dagbladet-reportasje: Diettene som virker

Opprinnelig lagt inn av Annne, her.

Link til reportasjen: http://www.dagbladet.no/2011/05/24/t.../mat/16642593/

-- konkluderer med at Lindberg er bra fordi det er variert, men at GI og blodsukker-kontroll er tull (som vel er hele filosofien bak Lindberg??)


Sjokkerende hvor lite reflekterte disse menneskene synes å være rundt de ulike diettene! Ingen trekker fram at det kan være kjempevanskelig å få i seg nok og riktig mengde energi og næringsstoffer på Raw food, eller at Superfoods er helt sinnsykt dyrt og stort sett har blitt slaktet av all vitenskap. Lavkarbo presenteres som en hurtigkur som man overhodet ikke kan gå på med barn i huset (!?!), og man trekker igjen fram dette med kolesteroløkning hvis man spiser for mye fett, og at fett er svært energirikt og derfor ikke vil egne seg til vektreduksjon.

I tillegg påstås det at man ikke spiser grønnsaker (!!!) eller vegetabilsk mat på lavkarbo, og at man ikke kan trene fordi muskellagrene vil være tømt for energi. Selv spiser meg minst like mye grønt som jeg gjorde før, om ikke mer! For ikke å snakke om frø og nøtter, som også trekkes fram som sunt..

Og min personlige favoritt: Man må spise "vanlig mat".. Uten noen videre forklaring enn at dette har være "norske anbefalinger i årtier"

Akk..

Helt enig...Akk.......

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 16:05   #5
Annne
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 134
Annne er på en erverdig vei

Sv: Dagbladet-reportasje: Diettene som virker

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Nei, det stemmer ikke Nerthus...Det var en omtale av noe som stod i Dagens Næringsliv som vi ikke engang kan få lest fordi det står i papirutgaven...(Vil ikke kjøpe den bare for dette)

Det var meg som startet den tråden også haha.. har visst et stort behov for å diskutere det jeg leser i avisen :P

__________________
~Min Journal~


Annne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 16:32   #6
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Dagbladet-reportasje: Diettene som virker

Ja, Annne, jeg så det...kjempefint at du skriver så langt og informativt om det som står i artiklene. Men det er desverre litt liten vilje til diskusjon om dem her på forumet...Tempen blir ikke så høy når en er enige om alt....

Diskusjon om LCHF inne på dagbladets diskusjonssider er fint, men de er beklageligvis ofte noget useriøse i måten de diskuterer..........

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 16:54   #7
Annne
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 134
Annne er på en erverdig vei

Sv: Dagbladet-reportasje: Diettene som virker

Det er noe med det der.. Debatter er ofte mer givende når en har to motpoler, noe en gjerne ikke finner på et interesseforum

__________________
~Min Journal~


Annne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 17:26   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dagbladet-reportasje: Diettene som virker

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Nei, det stemmer ikke Nerthus...Det var en omtale av noe som stod i Dagens Næringsliv som vi ikke engang kan få lest fordi det står i papirutgaven...(Vil ikke kjøpe den bare for dette)

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44359 det stemmer nok...

...og det var ikke Annne som starte den

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 20:02   #9
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Dagbladet-reportasje: Diettene som virker

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44359 det stemmer nok...

...og det var ikke Annne som starte den


Beklager Nerthus.... Men du kunne jo lagt ved linken like godt først som sist......

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 20:18   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dagbladet-reportasje: Diettene som virker

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Beklager Nerthus.... Men du kunne jo lagt ved linken like godt først som sist......

Det kunne jeg.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Reportasje i Dagens Næringsliv lørdag 21/5 Annne Lavkarbo generelt 1 24-05-11 13:06
Prosentvis fordeling av næringsstoffer i de forskjellige diettene Iselilja Kostholdsfilosofier 1 19-04-09 04:06
De 10 teiteste diettene Babyblue24 Artikler 8 19-02-08 20:34
Virker det? Kajamoor Eurodiett 8 15-10-06 18:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no