Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-09-11, 21:25   #51
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, jeg har lest artikkelen. Ok, jeg skjønner at du i hovedsak peker til den. Det var kanskje bare noe av formuleringen jeg reagerte på. Men det kan som sagt ha noe med hvordan jeg leste den, det ble litt som at de som har fått stoffskifteproblemer men spiser lchf enten ikke spiser riktig, eller så har de ikke stoffskifteproblemer.
Jeg spiser i grunn i tråd med det som skisseres her. Lite magert kjøtt, lite planteoljer og andre omega 6-kilder etc. Mine stoffskifteproblemer kom for noen år siden av andre årsaker i min livssituasjon, men de kan nok ha vært latente.
Det jeg funderte litt over er hva jeg nå skal gjøre etter så lang tid uten bedring tross strikt kosthold, og om svaret for meg er i å øke inntaket av karbohydrater, men ikke på bekostning av fett, altså.

Jeg vet godt hvem Ray Peat er, og han er ikke en hvem som helst, helt klart, det ble bare for meg litt ut av sammenheng i det store bildet.

Om jeg var uklar kan jeg alltids skylde på at jeg har lavt stoffskifte, og sliter med tåkehjerne.


Tror kanskje både TS og andre har sett forbi det faktum i diskusjonen er at det h*n innledningsvis skriver er "VLCD over tid", og ikke LCHF...STOR forskjell her!!... Det Ray Peat advarer mot er jo nettopp å kutte ut fettet fra kostholdet... Vi skal altså ikke bruke VLCD, men LCHF-kosthold for å slippe å få stoffskifteproblemer.....

At vi øker på karbene innimellom for å skaffe oss en sommer her og der er jo helt ok, men å senke fettinntaket er heeeelt uaktuelt... I alle fall for meg

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 21:41   #52
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Har fulgt med i denne tråden og undrer meg en del over at det i det hele tatt er et tema med fare for lavt stoffskifte på et LCHF-kosthold....

Se bare på de argumentene Ray Peat gir som svar til Arvid Gerhard;

- Hvis de spiser en god del Gelantin og Mettet Fett kan det gå bra, men hvis man spiser mye Magert Kjøtt og Flerumettet Fett,Omega-6 fra Planter og Omega-3 fra Fisk, er det meget sannsynlig at man pådrar seg Lavt Stoffskifte!

Jeg tror neppe det er så mange av oss som ikke spiser mettet fett og fett kjøtt....Jeg anser dette som et ikkeproblem for de fleste på LCHF....

Her snakker vi om flere mekanismer samtidig.
Jeg har i stor grad diskutert karbohydratrestriksjon under 50g daglig. Slik som Anthony Colpo gjør (snakket om i hovedinnlegg og fra innlegg 5 og seinere - uten linker, de kommer her: http://anthonycolpo.com/?p=1743 og http://anthonycolpo.com/?p=2028) og hvordan det kan påvirke stoffskiftet.
Slik som beskrevet her
http://jcem.endojournals.org/content/42/1/197.short
og her http://perfecthealthdiet.com/?p=4446

og tar også utgangspunkt i sitatet fra Ray Peat

Sitat:

70% av det mest biologisk aktive Thyroid hormonet T3 blir produsert i Leveren din fra T4 (det "inaktive"). ”Verktøyet” som behøves til den prosessen er GLUKOSE !
Glukose aktiverer sulfhydryl enzymer som konverterer T4 til T3. Hva skjer når T3 ikke er produseres, uansett årsak; for lite Glukose, Stress, CT og Røntgen stråling, Miljøgifter, Østrogen dominans eller Leverproblemer?

Jeg mener det er et noe annerledes utgangspunkt enn en påstand som "lavkarbo gir lavt stoffskifte"? Min overbevisning er at "streng lavkarbo over lang tid kan gi midlertidige (hypo-)stoffskiftesymptomer" og budskapet jeg forsøker å få fram er at dersom man ER på streng lavkarbo og opplever slike symptomer så bør man være obs på at det finnes mekanismer som kan forklare det og hva man kan gjøre selv. Det gjelder selvfølgelig spesielt dersom man allerede har stoffskiftesykdom i tillegg.

Les gjerne også det RP skriver og å tilføre levaxin (t4) som eneste medisin oppi dette. Som er det som normalt gis i dette landet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 21:44   #53
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Tror kanskje både TS og andre har sett forbi det faktum i diskusjonen er at det h*n innledningsvis skriver er "VLCD over tid", og ikke LCHF...STOR forskjell her!!... Det Ray Peat advarer mot er jo nettopp å kutte ut fettet fra kostholdet... Vi skal altså ikke bruke VLCD, men LCHF-kosthold for å slippe å få stoffskifteproblemer.....

At vi øker på karbene innimellom for å skaffe oss en sommer her og der er jo helt ok, men å senke fettinntaket er heeeelt uaktuelt... I alle fall for meg


Det står "ekstrem lavkarbo" i overskriften...? Det er iallfall det jeg har diskutert. Og for å være konkret 0-50 over lengre tid. Hva som er "lengre tid" tror jeg at hver enkelt må diskutere med sin kropp.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 29-09-11 kl 23:54. Årsak: Den stavinga mi...
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 22:08   #54
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det står "esktrem lavkarbo" i overskriften...? Det er iallfall det jeg har diskutert. Og for å være konkret 0-50 over lengre tid. Hva som er "lengre tid" tror jeg at hver enkelt må diskutere med sin kropp.

(Jeg har sett spørsmålet og svaret fra Ray Peat på engelsk her et sted og der stod det VLCD......)
VLCD innebærer et lavt inntak av fett...det er det Ray Peat argumenterer imot, samtidig som han sier at om en ligger for lavt på karbohydratene på en diett uten nok fett vil en komme til å få stoffskifteproblemer.... Jeg er helt enig med ham....
Men vi må klargjøre premissene så vi ikke ender opp med å gi nyankomne inntrykk av at vi følger en diett som kan skade oss.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 22:14   #55
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Hva står VLCD for egentlig???

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 22:30   #56
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Hva står VLCD for egentlig???

very low carb high fat

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 22:50   #57
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Nordmørsloppa, her.

very low carb high fat

Nei, VLCD står for very low calorie diet

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 23:50   #58
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

(Jeg har sett spørsmålet og svaret fra Ray Peat på engelsk her et sted og der stod det VLCD......)
VLCD innebærer et lavt inntak av fett...det er det Ray Peat argumenterer imot, samtidig som han sier at om en ligger for lavt på karbohydratene på en diett uten nok fett vil en komme til å få stoffskifteproblemer.... Jeg er helt enig med ham....
Men vi må klargjøre premissene så vi ikke ender opp med å gi nyankomne inntrykk av at vi følger en diett som kan skade oss.....

Slik som jeg tolker det betyr VLCD bare at kaloriene er lave, ikke noen føringer på næringsgrupper.
Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Very-low-calorie_diet

Noen forskningsrapporter antyder at det kan gjelde karbohydratrestriksjon ikke bare ved kalorirestriksjon. Det er det WAP og AC diskuterer. Husk at også Ray Peat er omdiskutert. Derfor er det er vel verd å lese mer enn en side av saken, tror jeg.

Sånn helt generelt synes jeg vel at nyankomne fortjener å få vite om både de positive og de mulige negative sidene med det kostholdet de velger - for å kunne velge det som passer dem på en informert måte. Da kan man ikke underslå de mulige negative konsekvensene ved å velge ytterpunktene av lavkarbo.

Vær så snill å ikke les dette som en fordømmelse av lavkarbo (ei heller skaldemann eller ketolyse, som jeg absolutt tror er verktøy som kan brukes til rett tid og person). Men vi må være enige om at det også er mulig å gjøre lavkarbo på måter som er usunne. La meg si - leve på baconsvor og fløte i årevis?

Jeg håper det er rom for diskusjon om når man bør begynne å være forsiktig og vite hva man gjør - og ikke minst - lytte til egen kropp.

Gjennom å kun ensidig fokusere på de rosenrøde sidene av denne levemåten er jeg redd man blir et glimrende bytte for høykarboekspertene - en pen sitting duck.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 29-09-11 kl 23:57.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 01:08   #59
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

VLCD står for Very Low Carbohydrate Diet når vi her diskuterer det vi diskuterer.... IKKE la oss bli forvirret her nå... Se på første innlegget av TRÅDSTARTER og les artikkelen h*n linker til.....

Ifølge artikkelen betyr det at de har så lavt karbohydratinntak som de greier, men gjerne uten å øke fettprosenten...Det kan umulig gå bra i det lange løp.....DET er det Ray Peat sier....


Om denne diskusjonen har dreid seg om Lavkalori diett er det ikke mange av oss som har vært klar over det....

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 30-09-11 kl 01:21.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 07:51   #60
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

VLCD står for Very Low Carbohydrate Diet når vi her diskuterer det vi diskuterer.... IKKE la oss bli forvirret her nå... Se på første innlegget av TRÅDSTARTER og les artikkelen h*n linker til.....

Ifølge artikkelen betyr det at de har så lavt karbohydratinntak som de greier, men gjerne uten å øke fettprosenten...Det kan umulig gå bra i det lange løp.....DET er det Ray Peat sier....


Om denne diskusjonen har dreid seg om Lavkalori diett er det ikke mange av oss som har vært klar over det....

Det stemmer VLCD (very low carbohydrate diet). Det betyr ikke at kosten er lavkalori, karbohydratene erstattes med mer fett og proteiner.

For å repetere:

- Lave T3 verdier er ikke bra for helsa
- Gir 0 karbohydrat kost (VLCD med masse fett/proteiner) lavere T3 verdier over tid?
- Gir sultedietter under 1000 kcal lavere T3 verdier?
- Siden leveren trenger glukose for å holde T3 og forbrenningen oppe, hvorfor ikke bare legge til litt karbohydrater istedenfor å "tvinge" kroppen til å konvertere det fra fett/proteiner?
- Har endel av de som er på VLCD over lang tid spesifikke symptomer (slik som jeg som har rar puls særlig ved leggetid etc.)?
- Har dette med platå å gjøre (lav T3/lav forbrenning)?

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 08:33   #61
Efterår
Medlem
 
Efterår sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Danmark
Innlegg: 97
Efterår har en fantastisk aura rundt segEfterår har en fantastisk aura rundt seg

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

En annen metode Skaldeman nevner er at man kan separere ut karbohdrater, dvs. ta de på dagen alene uten ekstra fett, og så vente noen timer før man spiser fett/protein-mat. Det høres fornuftig ut for insulinrespons.


At separere kulhydrater og fedt lyder egentlig ret logisk - det vil jeg huske på
Det du nævner med at træne 500-1000 kcal hver dag lyder som en rigtig god ide - men jeg har lidt energi og lang restitutionstid så det vil næsten være umuligt for mig.
Mht til kulhydrat og fedt betyder det at når jeg øger med 5 kulhydrater pr uge at jeg skal trække 5g fedt fra -eller er det for firkantet en løsning?

Efterår er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Primal Blueprint / Paleo Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:00   #62
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Det stemmer VLCD (very low carbohydrate diet). Det betyr ikke at kosten er lavkalori, karbohydratene erstattes med mer fett og proteiner.

For å repetere:

- Lave T3 verdier er ikke bra for helsa
- Gir 0 karbohydrat kost (VLCD med masse fett/proteiner) lavere T3 verdier over tid?
- Gir sultedietter under 1000 kcal lavere T3 verdier?
- Siden leveren trenger glukose for å holde T3 og forbrenningen oppe, hvorfor ikke bare legge til litt karbohydrater istedenfor å "tvinge" kroppen til å konvertere det fra fett/proteiner?
- Har endel av de som er på VLCD over lang tid spesifikke symptomer (slik som jeg som har rar puls særlig ved leggetid etc.)?
- Har dette med platå å gjøre (lav T3/lav forbrenning)?

Ah. Jeg forholdt meg til VLCD slik det er definert i wikien i #58

Sitat:

Very low calorie diet (VLCD) is a diet with very or extremely low daily food energy consumption. It is defined as a diet of 800 kilocalories (3,300 kJ) per day or less. VLCDs are formulated, nutritionally complete, liquid meals containing 800 kilocalories or less per day. VLCDs also contain the recommended daily requirements for vitamins, minerals, trace elements, fatty acids and protein. Carbohydrate may be entirely absent, or substituted for a portion of the protein; this choice has important metabolic effects.

Menmen. Jeg kan iallfall svare på

Sitat:

Gir sultedietter under 1000 kcal lavere T3 verdier?

Der er svaret et rungende JA - det er dette som er den biologiske forklaringen på det som på GreteR kalles "sparemodus". Det er i praksis en senking av stoffskiftet gjennom en forskyving av T3/rT3-balansen.
Men igjen er ikke biologien svart/hvit. Det tar noe tid før det slår inn, det avhenger blant annet av hvor god kroppen er til å forbrenne fett(har kroppen nok fett å ta av) og hvor stor basalforbrenningen er.

Med hensyn til

Sitat:

Gir 0 karbohydrat kost (VLCD med masse fett/proteiner) lavere T3 verdier over tid?

Snakker du her om en kaloriredusert kost eller kun en karbohydratredusert kost?
1) Ved en kalorirestriksjon i kombinasjon med en karbohydratrestriksjon - altså som definert som en av VLCD-ene i Wikien... så er det forskning som antyder at konsekvensene er større enn ved kun å redusere kalorier. Dette forsøket er omdiskutert siden at fettkilden i forsøket i stor grad var omega6. Kritikerene sier altså at det er feil fett som fører til større senking av stoffskiftet ved kombinasjonen lavkalori/null-karbo.
Ray Peat har valgt å legge vekt på fettsyrebalansen, Anthony Colpo har valgt å legge vekt på null-karboaspektet. Jeg har ikke klart å finne noe som er konklusivt.
2) Ved kun å kjøre karbohydratrestriksjon og ikke kalorirestriksjon. Der støtter man seg på denne studien. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7...t=AbstractPlus Den sier i kortfattethet at selv en diett som ikke er lavkalori, men bare karbohydratfri kan føre til et uønsket shift i T3/rT3-balansen. Om studien er god eller ikke det har jeg ikke forutsetninger til å vurdere.
Les mer om disse studiene her
http://perfecthealthdiet.com/?p=4383
http://perfecthealthdiet.com/?p=4383

Sitat:

- Har dette med platå å gjøre (lav T3/lav forbrenning)?

Det kan man jo ikke svare sikkert på uten å få en lege til å måle blodverdiene. Når det er sagt ville nok jeg ha vært åpen for muligheten dersom man opplevde fysiske utslag som kunne likne på "sparebluss".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 30-09-11 kl 10:13. Årsak: skrivefeil...
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:10   #63
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

VLCD står for Very Low Carbohydrate Diet når vi her diskuterer det vi diskuterer.... IKKE la oss bli forvirret her nå... Se på første innlegget av TRÅDSTARTER og les artikkelen h*n linker til.....

Ifølge artikkelen betyr det at de har så lavt karbohydratinntak som de greier, men gjerne uten å øke fettprosenten...Det kan umulig gå bra i det lange løp.....DET er det Ray Peat sier....


Om denne diskusjonen har dreid seg om Lavkalori diett er det ikke mange av oss som har vært klar over det....

Ah - sånn er det når man "kan" en forkortelse fra før og ikke leser skikkelig. Beklager det.

Jeg forholdt meg til Wiki sin definisjon, ikke TS sin.

Når det gjelder Ray Peat så ser jeg at det skrives i http://lesernes.h-avis.no/artikkel.php?aid=16405

Sitat:

Sitat:

Mine Spørsmål var:

Vil LavKarbo gi dem Lavt Stoffskifte i det lange løp?
- Ikke nok Glukose å konvertere T4 til T3 i Leveren?
- Kan Fett og Protein omdannes til Glukose?

Mail-svar fra Ray Peat 19/9-2011. kl: 07.48
- Protein kan omdannes til Glukose, men Fett kan ikke (bortsett fra glyserin i triglyserider).
- Men, å spise protein øker Kortison, og det Senker Stoffskiftet, for eksempel forårsaker at revers T3 blir dannet.
- Cysteine ​​og Tryptofan (magert kjøtt, Myse, fiskekjøtt) svekker direkte Skjoldbruskkjertelen, og vil gi Lavt Stoffskifte.
- Hvis de spiser en god del Gelantin og Mettet Fett kan det gå bra, men hvis man spiser mye Magert Kjøtt og Flerumettet Fett,Omega-6 fra Planter og Omega-3 fra Fisk, er det meget sannsynlig at man pådrar seg Lavt Stoffskifte!
- Søt Frukt bør spises sammen med Protein.
- Glukose behøves for å omdanne T4 til T3 i Leveren og Hjernen forbruker mye Glukose!
- For ekstrem LavKarbo vil gi Lavt Stoffskifte!

Min utheving.

Sånn som jeg leser det er Ray Peat på linje med WAP (Weston A Price: The Perfect Health Diet http://perfecthealthdiet.com/?p=4383) i det at leveren skal omdanne en god del T4 til T3 og at denne prosessen er avhengig av glukose. Dersom kroppen ikke tilføres karbohydrater i det hele tatt, eller har et kraftig karbohydratunderskudd må karbohydratene dannes fra proteiner. Det er en grense for hvor mye protein kroppen klarer å omdanne til karbohydrater daglig (se referanser til studier i http://perfecthealthdiet.com/?p=4383). Om produksjonen ikke er høy nok risikerer man en forrykking i T3/rT3-balansen ved ekstreme lavkarbodietter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 30-09-11 kl 10:16. Årsak: mer stavefeil
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:13   #64
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Interessant. Jeg har målt innenfor normalen på t3, men jeg merker helt klart at når jeg spiser lite (hvilket jeg har alt for lett for å gjøre), så går alt i stå. Jeg legger til og med gjerne på meg.
Det ca siste året har også en økning i andel grønnsaker økt energi og konsentrasjon noe, altså en litt bedre allmentilstand, i forhold til før.

Ps: Som Smgj så forholdt jeg meg nok også til forhåndskunnskaper i definisjonen av VLCD, da jeg alltid har hørt det i forbindelse med ekstrem lavkalori ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:27   #65
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

... og ellers vil jeg bare si at denne tråden/diskusjonen er en sann fornøyelse ... siden jeg lærer så himla mye! I sær siden vi leser ulike ting og vektlegger ulike ting så får man "knuffet" egen tankengang litt og blir mer både åpen og kritisk.

Bra, og tusen takk for det - meddebattanter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:30   #66
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

... og ellers vil jeg bare si at denne tråden/diskusjonen er en sann fornøyelse ... siden jeg lærer så himla mye! I sær siden vi leser ulike ting og vektlegger ulike ting så får man "knuffet" egen tankengang litt og blir mer både åpen og kritisk.

Bra, og tusen takk for det - meddebattanter.

Både veldig gøy, og -jeg må innrømme, en smule forvirrende ..! Men det handler om at jeg ikke har min normale kapasitet til å henge med. Men jeg prøver, oh, how I try!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 14:41   #67
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ah. Jeg forholdt meg til VLCD slik det er definert i wikien i #58

Jeg beklager du har fullstendig rett, leste litt skjevt fra denne linken:

http://charm.cs.uiuc.edu/users/jyelo...ed/topic3.html

Man bør vel skrive det slikt da:

(HC) VLCD og (LC) VLCD

mens man kanskje kan skrive det slik for karbohydrater: VLCHF ?

Interessant at Ray Peat gir råd om å blande karbohydrater og proteiner. Kanskje man kunne separere måltidene i:

LCHF frokost
HCHP lunsj
LCHF middag

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 14:55   #68
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Efterår, her.

At separere kulhydrater og fedt lyder egentlig ret logisk - det vil jeg huske på
Det du nævner med at træne 500-1000 kcal hver dag lyder som en rigtig god ide - men jeg har lidt energi og lang restitutionstid så det vil næsten være umuligt for mig.
Mht til kulhydrat og fedt betyder det at når jeg øger med 5 kulhydrater pr uge at jeg skal trække 5g fedt fra -eller er det for firkantet en løsning?

En måte kunne være å dele det opp i "på jobb" og privat;

Frokost: LCHF for å unngå sult frem til lunsj
Lunsj: brødskive m. magrere pålegg (karbohydrat+proteiner)
Ved sultfølelse 2 timer etter: frukt + nøtter (karbohydrat+proteiner)
Middag: LCHF

Hvis du er på Atkins, har du vel beskrevet hva du skal følge?

Jeg prøver å ligge på ca. 25-75 "gode" karbohydrater nå (nøtter, fiberbrød, brun ris etc.) Du finner sikkert masse fine karbohydrater på "primal blueprint" Fettprosent er mellom 50-70% og proteiner ligger på medium (100-200 gram).

Sålangt er puls-problemet borte vekk..

Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 16:35   #69
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Jeg beklager du har fullstendig rett, leste litt skjevt fra denne linken:

http://charm.cs.uiuc.edu/users/jyelo...ed/topic3.html

Man bør vel skrive det slikt da:

(HC) VLCD og (LC) VLCD

mens man kanskje kan skrive det slik for karbohydrater: VLCHF ?

Interessant at Ray Peat gir råd om å blande karbohydrater og proteiner. Kanskje man kunne separere måltidene i:

LCHF frokost
HCHP lunsj
LCHF middag

Leit at du tok feil...Det ble det en del forvirring utav...noen trodde de diskuterte lavkalori og noen trodde de diskuterte lavkarbo.... Vel, da har vi alle lært at vi må ha klart for oss hva som diskuteres og sette rette forkortinger på rette begreper.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 16:41   #70
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ah - sånn er det når man "kan" en forkortelse fra før og ikke leser skikkelig. Beklager det.

Jeg forholdt meg til Wiki sin definisjon, ikke TS sin.

Når det gjelder Ray Peat så ser jeg at det skrives i http://lesernes.h-avis.no/artikkel.php?aid=16405


Min utheving.

Sånn som jeg leser det er Ray Peat på linje med WAP (Weston A Price: The Perfect Health Diet http://perfecthealthdiet.com/?p=4383) i det at leveren skal omdanne en god del T4 til T3 og at denne prosessen er avhengig av glukose. Dersom kroppen ikke tilføres karbohydrater i det hele tatt, eller har et kraftig karbohydratunderskudd må karbohydratene dannes fra proteiner. Det er en grense for hvor mye protein kroppen klarer å omdanne til karbohydrater daglig (se referanser til studier i http://perfecthealthdiet.com/?p=4383). Om produksjonen ikke er høy nok risikerer man en forrykking i T3/rT3-balansen ved ekstreme lavkarbodietter.

Det vi vet er at en ikke kan sulte kroppen sin...hverken ved å snyte den for fettet, kaloriene eller gå for lavt på karbohydratene spesielt om en ikke har så mye kroppsfett å tære på....

Veldig mye å lære fra de linkene som er lagt inn i denne tråden...Har hatt det fint sammen med dere her.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 22:29   #71
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Sitat:

Det vi vet er at en ikke kan sulte kroppen sin...hverken ved å snyte den for fettet, kaloriene eller gå for lavt på karbohydratene spesielt om en ikke har så mye kroppsfett å tære på....

Veldig mye å lære fra de linkene som er lagt inn i denne tråden...Har hatt det fint sammen med dere her.....

Og til det vil jeg bare gjenta meg selv:

Sitat:

... og ellers vil jeg bare si at denne tråden/diskusjonen er en sann fornøyelse ... siden jeg lærer så himla mye! I sær siden vi leser ulike ting og vektlegger ulike ting så får man "knuffet" egen tankengang litt og blir mer både åpen og kritisk.

Bra, og tusen takk for det - meddebattanter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 18:02   #72
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nei, VLCD står for very low calorie diet

Nei...både du og jeg har missforstått! det står ikke for hverken very low calorie diet eller very low carb high fat,,,det står visst for very low carb diet

lit forvirrende dette ja!

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 18:10   #73
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Nordmørsloppa, her.

Nei...både du og jeg har missforstått! det står ikke for hverken very low calorie diet eller very low carb high fat,,,det står visst for very low carb diet

lit forvirrende dette ja!

Det står for Very Low Calorie Diet..... Det var trådstarter som forledet noen av oss til å tro at det stod for Very Low Carbohydrate Diet, mens andre holdt seg til definisjonen som Wikipedia gir. Dermed ble diskusjonen noe merkelig på slutten, men veldig informativ for den som greide å sortere tankene..... Nå tenker jeg vi har avsluttet definisjons-diskusjonen også....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 19:29   #74
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Blir bare mer og mer forvirret her jeg....
Med mitt hypo-hue klarer jeg rett og slett ikke å lese engelsk og forstå det om dagen (er litt langt ned om dagen ja).
Jeg har blitt tydelig verre nå etter å ha spist ketogent nå i 3 mnd og stoffskiftet er lavere enn det var i vår, inkludert fT3 (eneste T3 verdi som er målt).

Jeg lever veldi greitt på dette kostholdet sånn ellers som sagt, har hatt en 5/20/75 fordeling og i underkant av 2000 kcal daglig i snitt, 2, max 3 måltider, stabilt blodsukker (halleluja!!!) og endelig normal sultfølelse.
Men jeg går ikke ned i vekt, har ikke gått ned et gram på over 2 mnd.

Det skal veldig lite KH tl før sukkersuget er tilbake og hvete tør jeg ikke røer mer, så her blir det lavkarbobrød og nannas knekkebrød for all fremtid tror jeg.
Sukker/snop kan jeg spise bittelitt av uten de største utslagene på magen, og små mengder frukt likedan.

Summert opp: hvordan bør jeg spise for å forebygge/leve godt med hypothyreosen min utifra disse artiklene?
Bør jeg spise litt frukt fx?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 20:03   #75
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Blir bare mer og mer forvirret her jeg....
Med mitt hypo-hue klarer jeg rett og slett ikke å lese engelsk og forstå det om dagen (er litt langt ned om dagen ja).
Jeg har blitt tydelig verre nå etter å ha spist ketogent nå i 3 mnd og stoffskiftet er lavere enn det var i vår, inkludert fT3 (eneste T3 verdi som er målt).

Jeg lever veldi greitt på dette kostholdet sånn ellers som sagt, har hatt en 5/20/75 fordeling og i underkant av 2000 kcal daglig i snitt, 2, max 3 måltider, stabilt blodsukker (halleluja!!!) og endelig normal sultfølelse.
Men jeg går ikke ned i vekt, har ikke gått ned et gram på over 2 mnd.

Det skal veldig lite KH tl før sukkersuget er tilbake og hvete tør jeg ikke røer mer, så her blir det lavkarbobrød og nannas knekkebrød for all fremtid tror jeg.
Sukker/snop kan jeg spise bittelitt av uten de største utslagene på magen, og små mengder frukt likedan.

Summert opp: hvordan bør jeg spise for å forebygge/leve godt med hypothyreosen min utifra disse artiklene?
Bør jeg spise litt frukt fx?

Fruktose er noe av det verste en kan spise om en har hypothyriose..... Spis godt med grønnsaker i stedet. Tar du medisiner?

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 01-10-11 kl 20:12.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar

Emneord
horomoner, karbohydrater, t3, tyroid


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalde kokte poteter Meniallverden Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 12-08-11 09:29
Kan man få et "usunt" forhold til lavkarbo? cilemora Lavkarbo generelt 7 17-12-07 17:53
Morsomme argumenter på at lavkarbo er usunt donjuanwannabe Lavkarbo generelt 5 20-12-05 10:35
Kalde hender Kristian Atkins kosthold 12 15-03-04 19:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no