Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Bli kvitt PCOS

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-12-05, 00:00   #1
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Bli kvitt PCOS

Den britiske legen Ian Stokes mener at PCOS skyldes kronisk inflamasjon og at man kan bli kvitt PCOS ved å finne ut hvilke matvarer som trigger denne inflamasjonen. (Jeg anbefaler ikke bøkene, for jeg synes det er alt for mye teknisk språk, så jeg sovner hver gang jeg prøver å lese de :P ). For å finne ut hvilke matvarer man ikke tåler må man bruke eliminasjons-metoden (faste, for så å innføre en og en matvare), men denne anbefaler han ikke, eller ta en test som koster 1500$.


i. each and every symptom of PCOS is caused and maintained by chronic inflammation

ii. inflammation, in the absence of physical injury, can only be created by an immune response
iii. chronic inflammation requires chronic immune stimulation

iv. it is axiomatic that all symptoms can be ‘cured’ simply by identifying and avoiding the immune stimulus



(Kilde: PCOSLiving.com)


Noen som har noen tanker om dette? Boken har ca 70 sider med abstract og kilder, så egentlig burde jeg vel ha satt meg skikkelig godt inn i dette og sjekket kilder osv, men det var den tiden da

Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-05, 00:26   #2
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Bli kvitt PCOS

tror du skal ta dette med en klype salt jeg... Hadde det vært en inflamasjon (betennelse) hadde det vært forsket mere på medikamentell behandling enn det er nå, og man hadde ikke reagert med insulinressistens og overvekt.
synes det virker litt drøyt å betale så mye for den testen. Da vil jeg heller anbefale deg å gå til en naturterapeut, eller spørre legen din om du kan få metformin

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-12-05, 00:38   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Bli kvitt PCOS

Dette virker ikke helt "out there" - da et karbohydratrikt kostholl øker inflammasjonen i kroppen. Det er derfor f.eks at revmatisme-pasienter blir anbefalt et lavkarbokosthold.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-12-05, 00:53   #4
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Bli kvitt PCOS

Opprinnelig lagt inn av mofe

Dette virker ikke helt "out there" - da et karbohydratrikt kostholl øker inflammasjonen i kroppen. Det er derfor f.eks at revmatisme-pasienter blir anbefalt et lavkarbokosthold.

Det er greit nok, men en betennelsestilstand skal man kunne se på diverse blodprøver. Den største grunnen til at lavkarbo hjelper mot overvekt pga PCOS er det faktum at PCOS medfører ubalanse i hormonene, og deriblandt overproduksjon av insulin. Dette igjen fører til at alt sukker som blir fraktet rundt i blodet, taes opp i cellene og lagres som fett (insulin "slipper" sukker inn i cellene) Når man da unngår de karbohydratene som gir rask blodsukkerstigning, vil det heller ikke lagres som fett

(og ja jeg er dårlig til å forklare...)

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-12-05, 01:07   #5
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Bli kvitt PCOS

Jeg tar det med en klype salt, men jeg er jo litt redd for å gå glipp av noe.. hehe. Er noe med de bøkene som gjør at jeg ikke klarer å legge de helt vekk, så prøver å lese med jevne mellomrom, men ender alltid opp med at jeg sovner

Jeg har fått metformin av legen og hentet på apoteket, men har ikke tatt noen av pillene fordi legen sa til meg at jeg skulle få piller som skulle hjelpe meg å gå ned i vekt og så leste jeg på pakningsvedlegget at "metformin kan ha en svak og som regel forbigående vektreduserende effekt". Jeg vil ikke trykke i meg piller som kanskje virker, før jeg har prøvd alt for å gå ned i vekt på en naturlig måte.
Har også litt problemer med å ha tillit til en lege som kan si at det ikke spiller noen rolle om jeg velger å følge Fedon sin metode for å gå ned i vekt eller kaloritelling, da begynner jeg å lure på om han har skjønt poenget til Fedon med å unngå store blodsukkersvingninger ved å unngå høyglykemiske karbohydrater.
Har fått ny lege nå siden jeg har flyttet, skal egentlig dit 3. januar for å sjekke om jeg har fått mangel på B-vitaminer pga metformin, men tror kanskje jeg skal avbestille timen siden jeg ikke har tatt metformin

Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-05, 01:27   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Bli kvitt PCOS

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta

Jeg tar det med en klype salt, men jeg er jo litt redd for å gå glipp av noe.. hehe. Er noe med de bøkene som gjør at jeg ikke klarer å legge de helt vekk, så prøver å lese med jevne mellomrom, men ender alltid opp med at jeg sovner

Jeg har fått metformin av legen og hentet på apoteket, men har ikke tatt noen av pillene fordi legen sa til meg at jeg skulle få piller som skulle hjelpe meg å gå ned i vekt og så leste jeg på pakningsvedlegget at "metformin kan ha en svak og som regel forbigående vektreduserende effekt". Jeg vil ikke trykke i meg piller som kanskje virker, før jeg har prøvd alt for å gå ned i vekt på en naturlig måte.
Har også litt problemer med å ha tillit til en lege som kan si at det ikke spiller noen rolle om jeg velger å følge Fedon sin metode for å gå ned i vekt eller kaloritelling, da begynner jeg å lure på om han har skjønt poenget til Fedon med å unngå store blodsukkersvingninger ved å unngå høyglykemiske karbohydrater.
Har fått ny lege nå siden jeg har flyttet, skal egentlig dit 3. januar for å sjekke om jeg har fått mangel på B-vitaminer pga metformin, men tror kanskje jeg skal avbestille timen siden jeg ikke har tatt metformin

Metformin er IKKE et slankemiddel. Det er et medikament beregnet på diabetikere, og som har en gunstig effekt på PCOS-pasienter. Jeg fikk også metformin av legen min, og har nå trappet opp. tok så mye som 850 x3 en periode, men måtte gå ned til x2 pga bivirkninger. Skal prøve å øke til tre igjen snart.

Den beste effekten du får av metformin er stabilt blodsukker, det tar bort en del karbosug, og i tilegg sover mange bedre om natten og er mere opplagt på dagtid (den bivirkningen har jeg fått og det er supert!)

Jeg angrer ikke på at jeg startet med metformin. Legen min sa at dersom jeg valgte å starte (fikk bestemme slev) så burde jeg gi det tre mnd dersom jeg først begynte å ta de. Men du får vurdere selv om du ønsker å prøve eller ikke

Mum har i allefall lagd en fin opptrappingsplan her et sted

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-12-05, 01:33   #7
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Bli kvitt PCOS

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Det er greit nok, men en betennelsestilstand skal man kunne se på diverse blodprøver. Den største grunnen til at lavkarbo hjelper mot overvekt pga PCOS er det faktum at PCOS medfører ubalanse i hormonene, og deriblandt overproduksjon av insulin. Dette igjen fører til at alt sukker som blir fraktet rundt i blodet, taes opp i cellene og lagres som fett (insulin "slipper" sukker inn i cellene) Når man da unngår de karbohydratene som gir rask blodsukkerstigning, vil det heller ikke lagres som fett

(og ja jeg er dårlig til å forklare...)

Synes du forklarte det bra

Poenget hans er at du kvitter deg med årsaken til PCOS, insulinresistens etc, (årsaken = inflamasjon/betennelse) ved å finne ut hva slags mat som forårsaker betennelsen, da vil jo hormonene være i balanse.

Jeg vet ikke, men grunnen til at jeg ikke har glemt boken helt er vel de 70 sidene med abstrakt og kilder.. men så blir jeg jo også litt skeptisk når han har utviklet denne testen som koster 1500$.

Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-05, 01:39   #8
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Bli kvitt PCOS

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Metformin er IKKE et slankemiddel. Det er et medikament beregnet på diabetikere, og som har en gunstig effekt på PCOS-pasienter. Jeg fikk også metformin av legen min, og har nå trappet opp. tok så mye som 850 x3 en periode, men måtte gå ned til x2 pga bivirkninger. Skal prøve å øke til tre igjen snart.

Den beste effekten du får av metformin er stabilt blodsukker, det tar bort en del karbosug, og i tilegg sover mange bedre om natten og er mere opplagt på dagtid (den bivirkningen har jeg fått og det er supert!)

Jeg angrer ikke på at jeg startet med metformin. Legen min sa at dersom jeg valgte å starte (fikk bestemme slev) så burde jeg gi det tre mnd dersom jeg først begynte å ta de. Men du får vurdere selv om du ønsker å prøve eller ikke

Mum har i allefall lagd en fin opptrappingsplan her et sted

Legen min nevnte ikke noen andre grunner enn vekt-reduksjon til hvorfor jeg skulle ta metformin.

Hmm.. Jeg synes jeg sover veldig godt om natten, når jeg først legger meg, men jeg er konstant trøtt. Sikker på jeg kunne sovet 12 timer hver natt/dag hvis det ikke fantes vekkerklokker.

Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-05, 10:03   #9
snoopygirl
Seniormedlem
 
snoopygirl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: oppland
Alder: 56
Innlegg: 1.821
snoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt av

Sv: Bli kvitt PCOS

hadde blitt lykkelig om man kunne bli frisk av pcos,men fikk beskjed av hormonologen min at det er en kronisk sykdom jeg bare må lære meg å leve med.

har jo levd på lavkarbo i godt over et år,,og merker apsolutt ingen bedring pga av det heller som andre mener skal hjelpe.....

__________________
snoopygirl

snoopygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-05, 10:45   #10
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Bli kvitt PCOS

hmm.. ser i signaturen din at du har gått ned ganske mye i vekt. Jeg trodde det gjorde at symptomene forsvant

Her er noen linker:
PCOS - A new dawn

PCOS forum

PCOSA forum


Sist redigert av Trolljenta : 07-12-05 kl 11:18.
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-05, 11:22   #11
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Bli kvitt PCOS

Desverre er PCOS noe vi som har det kommer til å ha hele livet. Men for min egen del da, så har jeg faktisk merket en viss bedring etter at jeg begynte med lavkarbomat.
Mensen, som jeg har hatt max to ganger i året tidligere, ble regelmessig etter bare en mnd med lavkarbomat. Nå har jeg vært litt sløv i matveien, og da ble mensen forsinket med en gang. Selv om jeg ikke har gått ned mer enn 5 kg i vekt, og det er et tegn på at det hjelper. De blodprøvene jeg tok i sommer var også bedre med tanke på en del hormoner som har kommet innenfor normalen igjen. Men jeg kommer sikkert aldri til å bli kvitt den typiske PCOS-formen på kroppen eller jeg kommer alltid til å ha lett for å legge på meg, og barn har jeg aldri gått inn for å få, men det kan jo også bli et problem.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Kansje vi kan bli kvitt sjokoladesuget? Summer Lavkarbo generelt 2 27-07-05 22:21
Insulinresistens kan den bli mindre. pysa PCOS og karbohydratkontroll 7 18-05-05 22:27
Hvordan bli kvitt de siste umulige kiloene Marianne Nyheter / media 8 12-01-05 20:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no