Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvorfor er det sånn?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-10-10, 12:05   #1
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Hvorfor er det sånn?

at når du forteller folk at du er på ketolysekuren og forklarer hva man kan spise og ikke, så MÅ folk komme med teite ting?



"Herregud, ALLE skjønner da at å spise masse fett gjør til at du får tette blodårer, osv"

"Ingen karbohydrater nei... Hva skal hjernen da liksom bruke?"

"Høres ut som du blir lurt"

"Usj, hvordan kommer du til å se ut innvendig da?"

"Jaja, du får tro hva du vil, men et fettholdig kosthold blir din tidlige død"

Vurderer faktisk å holde kuren "hemmelig".

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:10   #2
Klistine
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 215
Klistine er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er det sånn

Jeg snakker ikke høyt om ketolyse, og kommer heller ikke til å gjøre det! Hvertfall ikke ennå. Folk er dømmende, og sånn vil det vel alltid være.

Kjæresten min, og min bestevenninne vet så langt, og det holder lenge en stund til hvertfall!

Klistine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:17   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er det sånn

I starten er det vanskelig med alle disse bedreviterne
Det var bare mine nærmeste som viste om det, men etterhvert som vekta gikk nedover og jeg ble sikrere i min "sak" så ble jeg tøffere til å svare

Et standarsvar fra meg: "Hva er så farlig med naturlig mat og ferske grønnsaker da?"

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:29   #4
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Hvorfor er det sånn

Jeg vurderte også å holde det hemmelig i frykt for sånne fordommer, men det var jo vanskelig å komme med en troverdig forklaring til kolleger når jeg plutselig satt med en salat til lunch framfor all den møkka jeg spiste før.

Så jeg forklarte hva greia var.... det som er så bra er at jeg jobber som administrator på et sted hvor vi bedriver helseforskning, så i stedet for fordommer fant jeg mange som støtta meg, og de som visste lite om det ble derimot nysgjerrige og ville vite mer. Dette har ført til mange gode samtaler rundt lunchbordet om fordeler og ulemper ved forskjellige kosthold, men ingen er uenige i at reine fine råvarer og grønnsaker er en dårlig ting.

Det var vel en tråd for en måned siden hvor mange gode argumenter man kunne bruke kom opp.... noen som husker hva den het?

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:44   #5
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Hvorfor er det sånn

Jeg blir også bare møtt med positiv interesse. Men så er jeg nøye med å understreke at jeg tror dette passer bra for meg, men er kanskje ikke det rette for alle andre. Ingen "misjonering" altså - med mindre folk faktisk vil ha litt mer info (nå er jeg helt ny selv, så jeg tar uansett alle forbehold).

I dag skjedde det noe morsomt i lunsjen. Etter spørsmål fra en kollega om hva jeg spiste og hvorfor (3 greske lammeboller og en eggelapp) kom det en dame inn som var ukjent for oss andre. Min kollega reiste seg straks opp og utbryter: "Nei men, deg er det lenge siden jeg har sett. Og hva har du gjort - det er jo nesten ikke mer igjen av deg". Hvorpå damen fikk en god klem. Damens svar: Det er lavkarbo, det - hadde ikke klart dette uten.

Tror ikke jeg får noen flere forklaringsproblemer med den gjengen.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 12:48   #6
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det sånn

Bedrevitere finnes vel uansett...

Men jeg tror jeg gjør som noen over meg skrev. Bare holder det hemmelig nok til at vekttapet begynner å vises.

Og det er et skikkelig godt argument: Hva er galt med å spise naturlige matvarer og grønnsaker Takk, Gerd

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 13:39   #7
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Hvorfor er det sånn

Jeg har heller ikke nevnt det for så mange Men nevnte det for broren min som er en bedrevitende 1.års-journaliststudent:P Han synes det var noe tull, og mente variert kost (med karber inkludert, men selvfølgelig ikke godis og chips osv) var det beste. Jeg kom med masse argumenter om insulin og glucagon osv, og etterhvert ble alt jeg sa veldig mye biokjemi, og da skjønte han ikke så mye, men han holdt da litt kjeft for han veit at jeg har peiling på hvordan cellene i kroppen vår fungerer (studerer bioteknologi):P

Men har ingen tru på at han kommer til å legge om til lavkarbo (selvom han kunne hatt nytte av det pga noen kilo for mye)

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 14:10   #8
wevi
Medlem
 
wevi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Ullerøy
Alder: 46
Innlegg: 349
wevi har en fantastisk aura rundt segwevi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det sånn

Jeg holdt det ikke hemmelig med vilje, jeg bare lot være å prate om det. Nå når det vises godt så spiser jeg osteknekkis med meierismør i full offentlighet og mange blir lange i maska. Men de ser jo at det virker. Skeptikerne sender jeg hit inn å titte. Jeg orker ikke å diskutere det kjenner jeg.

__________________



wevi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, men har gått over til noe omtrent som Fedon. Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 15:33   #9
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er det sånn

Bedrevitere finnes uansett. Ta det med ro, og husk at de som kommer med denne typen kommentarer, sannsynligvis vet langt mindre om emnet enn du gjør selv. Deres spørsmål/påstander spiller vel ingen rolle så lenge du vet at maten du spiser er sunn og optimal for kroppen din?

Jeg liker ikke å snakke om slanking som sådan med gud og hvermann, så jeg pleier bare å si at jeg må kontrollere blodsukkeret mitt, og rett og slett ikke tåler mel/sukker så godt. Det er jo sannheten, og folk er ikke så ivrige etter å protestere da.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 15:36   #10
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Hvorfor er det sånn

Jeg har vært heldig ingen har spurt "dumme" spørsmål, alle bare kommenterer hvor lett jeg beveger meg og hvor godt jeg nå ser ut nå. Da forteller jeg om lavkarbo, og "salatgjengen" på jobben har vokst.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 15:53   #11
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det sånn

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Bedrevitere finnes uansett. Ta det med ro, og husk at de som kommer med denne typen kommentarer, sannsynligvis vet langt mindre om emnet enn du gjør selv. Deres spørsmål/påstander spiller vel ingen rolle så lenge du vet at maten du spiser er sunn og optimal for kroppen din?

Jeg liker ikke å snakke om slanking som sådan med gud og hvermann, så jeg pleier bare å si at jeg må kontrollere blodsukkeret mitt, og rett og slett ikke tåler mel/sukker så godt. Det er jo sannheten, og folk er ikke så ivrige etter å protestere da.


Det er så sant som du sier det

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 15:54   #12
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det sånn

Opprinnelig lagt inn av sistegang, her.

Jeg har vært heldig ingen har spurt "dumme" spørsmål, alle bare kommenterer hvor lett jeg beveger meg og hvor godt jeg nå ser ut nå. Da forteller jeg om lavkarbo, og "salatgjengen" på jobben har vokst.

Herlig!

Når du spiser salat, hvor mange kh er det i den? Sånn ca?

Jeg ser på tabellen i boka og det ser jo ut som det er ganske mange kh i salatblader osv, men det blir kanskje ikke så mye?

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 17:29   #13
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Hvorfor er det sånn

Opprinnelig lagt inn av Helene M, her.

Herlig!

Når du spiser salat, hvor mange kh er det i den? Sånn ca?

Jeg ser på tabellen i boka og det ser jo ut som det er ganske mange kh i salatblader osv, men det blir kanskje ikke så mye?

Jeg tenkte det samme som deg når jeg begynte... så prøvde jeg å veie opp salaten for å se hvor mye 100 gram egentlig var.... det er temmelig mye salat

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 17:41   #14
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det sånn

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Jeg tenkte det samme som deg når jeg begynte... så prøvde jeg å veie opp salaten for å se hvor mye 100 gram egentlig var.... det er temmelig mye salat


Ah! Ja, de bladene veier jo ikke akkurat så mye

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 18:08   #15
Lindaplinda
Medlem
 
Lindaplinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Mysen
Alder: 43
Innlegg: 270
Lindaplinda er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er det sånn?

Jeg har faktisk ikke møtt noen som har motargumentert valget mitt, men heller blitt veldig nysgjerrige på hva det innebærer Jeg ble selv "opplært" av et par kollegaer, og nå lærer jeg bort det jeg vet om dette til tre venninner som har blitt veldig gira på å begynne etter at jeg kom igang! Moro Men du, blås i det andre tror... At de argumenter slik om noe de egentlig ikke vet noe om sier jo mer om dem

Er forresten du på babyverden også, Helene?

__________________


Lindaplinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 18:11   #16
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det sånn?

Opprinnelig lagt inn av Lindaplinda, her.

Jeg har faktisk ikke møtt noen som har motargumentert valget mitt, men heller blitt veldig nysgjerrige på hva det innebærer Jeg ble selv "opplært" av et par kollegaer, og nå lærer jeg bort det jeg vet om dette til tre venninner som har blitt veldig gira på å begynne etter at jeg kom igang! Moro Men du, blås i det andre tror... At de argumenter slik om noe de egentlig ikke vet noe om sier jo mer om dem

Er forresten du på babyverden også, Helene?


Veldig sant det!

Ja, det er jeg.... Hvem er du der da?

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 19:24   #17
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er det sånn?

Huff, ja. Hørt alle de kommentarene med flere.

Når jeg var ny på lavkarbo, mente jeg selvfølgelig at jeg hadde oppdaget noe nytt og revolusjonerende, og fortalte andre om hvor god effekt det hadde på meg og at jeg ikke behøvde være sulten lenger og at jeg endelig hadde funnet et kosthold som faktisk funker - osv osv... hehe. Jeg trodde folk ville bli glade for at jeg kom med gode nyheter, men der tok jeg visst grådig feil. Det er rart det der hvor dypt det sitter hos folk at "det er jo bare å bevege seg mer og spise mindre, så går alt bra..." Jeg var mildt sagt sjokkert over tilbakemeldingene jeg fikk.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 19:51   #18
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er det sånn?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Huff, ja. Hørt alle de kommentarene med flere.

Når jeg var ny på lavkarbo, mente jeg selvfølgelig at jeg hadde oppdaget noe nytt og revolusjonerende, og fortalte andre om hvor god effekt det hadde på meg og at jeg ikke behøvde være sulten lenger og at jeg endelig hadde funnet et kosthold som faktisk funker - osv osv... hehe. Jeg trodde folk ville bli glade for at jeg kom med gode nyheter, men der tok jeg visst grådig feil. Det er rart det der hvor dypt det sitter hos folk at "det er jo bare å bevege seg mer og spise mindre, så går alt bra..." Jeg var mildt sagt sjokkert over tilbakemeldingene jeg fikk.

Ja, er det ikke rart?

Men når jeg tenker meg om så er det de som trener hundreogørten timer i uka, spiser så lite som mulig og aldri har tid til å tenke på noe annet enn mat og trening som har vært de verste.

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:11   #19
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Hvorfor er det sånn?

Nå sitter jeg her og diskuterer med en kompis som ikke var overbegeistret over at jeg har begynt på lavkarbo igjen.. Han mener mettet fett er meget farlig og ikke bra for leveren og at det hoper seg opp etc.. For det har maaaaange undersøkelser vist til.. Og mener det er masse studier som viser at man kan få hjerneslag og ikke måte på hva han skulle lekse opp her..Han mente at vi kan ikke sammenligne oss med de spreke urfolka som var så aktiv at dem forbrente alt fettet, mens vi som er så late nå kan ikke spise så mye fett fordi vi ikke forbrenner det..

og mente det kunne ikke være sunt å spise så mye fett og sånn på lavkarbo.. Og han vet jo at jeg sprakk på det i fjor..

Jeg vet heller ikke om jeg tror på at lavkarbo er sunt, er ikke overbevist, men slik det er nå er det det som funker for å få meg ned ivekt og da gir jeg igrunn en lang f.. i om det er sunt eller ikke, så lenge jeg kommer meg ned i en trivselvekt..

Man blir jo ganske forvirret, noen er skikkelig i mot lavkarbo mens andre forguder den.. Hvordan kan man egentlig vite sikkert? når alle er SÅÅÅ påståelige.. og det finnes undersøkelser som underbygger begges meninger? :S

Syns dette er vanskelig jeg.. Og han kommer nok aldri til å tro på noe av det jeg sier, han er så staaaa.. Men trenger kanskje å overbevise meg selv om det :P


Men ja. jeg vil helst ikke fortelle dette til noen.. men jeg var så glad og sa til han at jeg hadde gått ned 4 kg og så pratet vi om bearnaise saus og da sa han at det må jeg jo holde meg unna om jeg vil ned i vekt, og da sa jeg at jeg går på lavkarbo.. og da tok han jo helt av :| Ble skikkelig sur og sa jeg bare tok letteste utvei og mente sånt er ren svindel :|

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:43   #20
trine123
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 3
trine123 er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er det sånn?

Mine omgivelser var skeptisk, bli tynn med å dytte i seg fett er rart for mange. Har prøvd å forklare hvis noen har ønsket å vite mer. Etter å ha gått ned 13 kg siden 1.8, 18 cm rundt magen, er det INGEN av mine nærmeste som tviler på virkningen

trine123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:47   #21
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er det sånn?

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

Nå sitter jeg her og diskuterer med en kompis som ikke var overbegeistret over at jeg har begynt på lavkarbo igjen.. Han mener mettet fett er meget farlig og ikke bra for leveren og at det hoper seg opp etc.. For det har maaaaange undersøkelser vist til.. Og mener det er masse studier som viser at man kan få hjerneslag og ikke måte på hva han skulle lekse opp her..Han mente at vi kan ikke sammenligne oss med de spreke urfolka som var så aktiv at dem forbrente alt fettet, mens vi som er så late nå kan ikke spise så mye fett fordi vi ikke forbrenner det..

og mente det kunne ikke være sunt å spise så mye fett og sånn på lavkarbo.. Og han vet jo at jeg sprakk på det i fjor..

Jeg vet heller ikke om jeg tror på at lavkarbo er sunt, er ikke overbevist, men slik det er nå er det det som funker for å få meg ned ivekt og da gir jeg igrunn en lang f.. i om det er sunt eller ikke, så lenge jeg kommer meg ned i en trivselvekt..

Man blir jo ganske forvirret, noen er skikkelig i mot lavkarbo mens andre forguder den.. Hvordan kan man egentlig vite sikkert? når alle er SÅÅÅ påståelige.. og det finnes undersøkelser som underbygger begges meninger? :S

Syns dette er vanskelig jeg.. Og han kommer nok aldri til å tro på noe av det jeg sier, han er så staaaa.. Men trenger kanskje å overbevise meg selv om det :P


Men ja. jeg vil helst ikke fortelle dette til noen.. men jeg var så glad og sa til han at jeg hadde gått ned 4 kg og så pratet vi om bearnaise saus og da sa han at det må jeg jo holde meg unna om jeg vil ned i vekt, og da sa jeg at jeg går på lavkarbo.. og da tok han jo helt av :| Ble skikkelig sur og sa jeg bare tok letteste utvei og mente sånt er ren svindel :|

Du skal si til han at mettet fett trolig er det minst farlige fettet vi kan innta, ettersom kroppen nyttegjør seg best av mettet fett. I tillegg produserer kroppen selv mettet fett i leveren (eller noe sånn, håper disse som har peiling korrekterer:P). Mettet fett viser seg også å beskytte mot hjerte og karsykdommer, og at statens ernæringsråd faktisk har friskmeldt mettet fett, men de vil fortsatt ikke at vi skal spise for mye av det siden de mener vi blir feite av det (trolig fordi fett har 9 kalorier mens karber og proteiner har 4). Brystmelk er 50-60% mettet fett, fordi dette er den beste næringen for en baby.

Når vi spiser mye fett og lite karber starter vi en prosess i kroppen. Den kalles fettforbrenning. Kort sagt er denne prosessen meget krevende for kroppen og det gjør at energien brennes mye raskere enn dersom vi lever på karber. Studier har vist at man kan/må spise 7 ganger så mange kalorier for å legge på seg med fett som base i kostholdet enn karber som base i kostholdet. Min personlige mening er uansett at det kanskje vil være en ide å passe BITTELITT på kaloriinntaket i tillegg til karbene. Men slapp av, dersom du går under 70 gram karber om dagen, og spiser godt med fett så brennes fettet og det mye raskere enn de karbenes til kompisen din . Det er udiskutabelt

Når kroppen får mest fett vil også hjertet jobbe mer optimalt enn hva det gjør på karber, nettopp fordi vi får ikke slagstoffer og giftstoffer i kroppen som hindrer hjerte og blodomløp å fungere på den måten det skal

Lavkarbo er en paraplybetengelse som omfavner alt fra 0 til 150 gram karber om dagen og 150 gram karber om dagen er masse karber det. Jeg tror ikke noen har godt av å spise stort mer karber enn det om dagen. Og noe annet som er totalt udiskutabelt er at det værtfall er INGEN osm har godt av raske karber.

Man greier aldri å omfavne alle, og ikke alle vil være enig i at lavkarbo er rett. Og det er jo helt greit for min del. Folk må finne den sti som passer dem selv. Det passer ikke meg å spise masse brødvarer f.eks. Mest fordi jeg fiser så mye av det. Det passer meg heller ikke å la maten svømme i vann eller ligge helt unna frukt. Så jeg har funnet min vei.

Det som er sikkert er at det er mer og mer forskning som støtter lavkarbo som sunnhetsdiett, og som en god løsning for mange, ettersom verden stadig er mer klar over at det er karbene som har ført til livsstilssykdommer, karber og lettprodukter - ikke fett. Men det kommer jo aldri til å skje at alle syns det er korrekt. Så man må finne sin egen overbevisning. En god ting kan jo være å gå til legen og ta helsesjekk og en del blodprøver jevning, så får man jo se om fettet er så skadelig for kroppen som enkelte tror.

Du skal også bare drite i hva andre sier, gå ned i vekt, nyt dit nye jeg og helsefordelene, spis hjemmelaget bernaisesaus og kos deg med varer som bestandig har vært "forbudt", husk helsesjekk og slå dette i bordet til folk som er uenige

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:47   #22
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Hvorfor er det sånn?

Opprinnelig lagt inn av trine123, her.

Mine omgivelser var skeptisk, bli tynn med å dytte i seg fett er rart for mange. Har prøvd å forklare hvis noen har ønsket å vite mer. Etter å ha gått ned 13 kg siden 1.8, 18 cm rundt magen, er det INGEN av mine nærmeste som tviler på virkningen

kompisen min tviler ikke på at jeg blir slank, men at man blir SUNN er noe annet enn å være tynn... man kan fint være usunn og tynn.. så han mener jo det er FARLIG å spise så mye fett.. ikke fordi man blir feit, men pga hjerte og karsykdommer, hjerneslag, blablablabla :P

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:50   #23
stinemora
Medlem
 
stinemora sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bøfjorden
Alder: 40
Innlegg: 70
stinemora er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er det sånn?

"ketolysekur, hva er det?-null karbohydrat sa du?-nå må du jammen meg være forsiktig!"
Jaaadaaaa, skal passe meg.

__________________


stinemora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:50   #24
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Hvorfor er det sånn?

Nei hvorfor.. Jeg har ikke vært særlig hemmelig om det, å de aller fleste var veldig skeptiskte til denne kuren. I følge dem kommer jeg til å legge på meg flere titalls kilo pga fett, jeg spiser for lite osv osv..

Blir så lei!

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 13-10-10, 20:51   #25
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er det sånn?

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

kompisen min tviler ikke på at jeg blir slank, men at man blir SUNN er noe annet enn å være tynn... man kan fint være usunn og tynn.. så han mener jo det er FARLIG å spise så mye fett.. ikke fordi man blir feit, men pga hjerte og karsykdommer, hjerneslag, blablablabla :P

Søk opp den studien fra Harvard medical som viser sammenhengen mellom karber og kardiovaskulære sykdommer. Samt at fett (foruten transfett) kun er farlig når man spiser masse karber i tillegg. I tillegg til dette kan du gå på youtube og søke opp MEDISINFAGSKOLEN. Her er en norsk presentasjon om hvor farlig fettet EGENTLIG er og hvordan fettet er satt sammen og hvordan fettet er satt sammen påvirker kroppen

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tanker om livet, hvordan, hvorfor og bare sånn generelt tanker om det Caxa Generell diskusjon 18 01-10-11 18:02
Hvorfor? (Hvorfor ketose?) Cammis Spørsmål og svar 3 24-01-09 18:55
Hvorfor gjør kaffe sånn? nellie Spørsmål og svar 13 30-04-08 21:55
Hvorfor er det sånn? Kokkosbolla Ketolysekuren 3 01-11-07 15:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no