Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Gravid og i ketose

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-10-11, 08:43   #26
Caprifolium
Medlem
 
Caprifolium sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 54
Caprifolium er ny på veien

Sv: Gravid og i ketose

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Litt av grunnen til å unngå ketose er jo også at kroppen ikke skal frigjøre miljøgifter lagret i fettet slik at det går over til fosteret. Var vel ikke så mye av det i steinalderen...

Men er ikke det bare et poeng hvis man går ned i vekt?
Man kan jo være i en ketosetilstand uten å tape vekt, så vidt jeg har skjønt.

Jeg tror du tenker helt rett frk Marge.
Og gratulerer med graviditeten til deg også forresten, hvis jeg ikke har sagt det før!
Vi må bare prøve oss ut, men har du tenkt å kutte fett, eller bare fortsetter du som vanlig og øker kh?

__________________
Caprifolium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF tilpasset graviditet. Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:18   #27
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og i ketose

Opprinnelig lagt inn av Caprifolium, her.

Men er ikke det bare et poeng hvis man går ned i vekt?
Man kan jo være i en ketosetilstand uten å tape vekt, så vidt jeg har skjønt.

I ketose brenner kroppen fett fordi karbolagrene er tomme. Det vil jo da frigjøres det som er lagret i fettet. Man kan balansere det med å spise såpass mye at kroppen ikke brenner av eget fett, kun det man tilfører, men for det første er det vanskelig å vite hvor den grensen går. For det andre ser jeg ikke helt poenget med å ikke kunne innføre litt mer karber så man kan bruke energien derfra.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 14:57   #28
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Gravid og i ketose

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

I ketose brenner kroppen fett fordi karbolagrene er tomme. Det vil jo da frigjøres det som er lagret i fettet. Man kan balansere det med å spise såpass mye at kroppen ikke brenner av eget fett, kun det man tilfører, men for det første er det vanskelig å vite hvor den grensen går. For det andre ser jeg ikke helt poenget med å ikke kunne innføre litt mer karber så man kan bruke energien derfra.

Vet ikke helt om jeg forstod hva du mente jeg?
Grunnen til å prøve å balansere er jo såklart fordi jeg vet at det skal uhyrlig lite til før jeg får søtsug og mister kontrollen på å spise bare det jeg trenger og ikke masse mer...
Jeg skjønner jo det nå; at jeg har spist mye mer enn kroppen trenger i alle disse årene. Men hva gjør man da, når man er sulten?
Jeg er ikke den typen som har spise masse mat, svære porsjoner og dynget på med både potetløv, snop og pommes frittes, men jeg ser jo nå at jeg faktisk trenger yhyrlig lite mat i forhold til hva kroppen har påstått før

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 15:05   #29
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Gravid og i ketose

Opprinnelig lagt inn av Caprifolium, her.

Men er ikke det bare et poeng hvis man går ned i vekt?
Man kan jo være i en ketosetilstand uten å tape vekt, så vidt jeg har skjønt.

Jeg tror du tenker helt rett frk Marge.
Og gratulerer med graviditeten til deg også forresten, hvis jeg ikke har sagt det før!
Vi må bare prøve oss ut, men har du tenkt å kutte fett, eller bare fortsetter du som vanlig og øker kh?

Takk
Foreløpig kommer jeg bare til å øke litt på KH.
Jeg reagerer ganske voldsomt på gluten, og jeg får vanligvis veldig blodsukkerøkning av andre kornslag enn hvete også, derfor kommer jeg ikke til å innføre hverken ris eller pasta heller med det første.
Det som trigger mitt insulin minst er faktisk frukt, så jeg har bestemt meg for å øke på rotgrønnsaker, belgfrukt og innføre litt mer frukt i hverdagen. Helst da sitrus o.l som jeg reagerer minst på.
Epler osv er uaktuellt foreløpig i allefall.

Ang fett, så måler jeg ikke opp lenger, men har liksom en viss vane for hva som fungerer på en vanlig dag. Har jeg en dag jeg er mer sulten enn ellers, legger jeg på litt ekstra fett så jeg blir mer mett. Det pleier å fungere.
Av erfaring blir det bare mye verre om jeg plusser på med mer KH når jeg er sulten - da blir jeg bare enda mere sulten...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 12:15   #30
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Gravid og i ketose

Opprinnelig lagt inn av Caprifolium, her.

Det har bare blitt mindre fiskeinntak på grunn av det jeg skrev over, og litt fordi jeg ikke har turt salma/sashimi (som jeg spiste MYE av før) enda.

Når det gjelder tungmetaller, i hovedsak kvikksølv, så er det jo klart at det ikke er bra å få i seg. At man da sier gravide ikke bør spise fisk fordi det er en liten mengde kvikksølv i er ren idioti. I fisk er det nemlig også selen som binder seg til kvikksølvet - så spiser du fisk med MER selen enn kvikksølv er det ikke noe å tenke på. Spesielt når du også regner med fisk som en fantastisk protein og omega-3-kilde. (http://nifes.no/index.php?page_id=&a...3338&lang_id=1 NIFES) og (https://s3.amazonaws.com/hbccontent/5myths.pdf PDF fra Chris Kresser)

Det har også vært snakk om parasitter i laks, og hvis JEG var veldig bekymret for det hadde jeg fryst salma-laksen over natta før jeg tinte den igjen og brukte den rå. Det gjør jeg ikke nå men kanskje når kona blir gravid en gang - kutte fisk er uaktuelt.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 15:05   #31
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Gravid og i ketose

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Når det gjelder tungmetaller, i hovedsak kvikksølv, så er det jo klart at det ikke er bra å få i seg. At man da sier gravide ikke bør spise fisk fordi det er en liten mengde kvikksølv i er ren idioti. I fisk er det nemlig også selen som binder seg til kvikksølvet - så spiser du fisk med MER selen enn kvikksølv er det ikke noe å tenke på. Spesielt når du også regner med fisk som en fantastisk protein og omega-3-kilde. (http://nifes.no/index.php?page_id=&a...3338&lang_id=1 NIFES) og (https://s3.amazonaws.com/hbccontent/5myths.pdf PDF fra Chris Kresser)

Det har også vært snakk om parasitter i laks, og hvis JEG var veldig bekymret for det hadde jeg fryst salma-laksen over natta før jeg tinte den igjen og brukte den rå. Det gjør jeg ikke nå men kanskje når kona blir gravid en gang - kutte fisk er uaktuelt.

Det er vel fortsatt bare stor rovfisk som ikke er anbefalt vel?
Dvs Stor innsjoørret, Gjedde osv, og da spesiellt fet fisk fordi Hg er fettløselig.
Laksen vi får i butikken er vel 99% oppdrettslaks som aldri har smakt en bit levende for i hele sitt korte liv. Ergo er det latterlig lite Hg i fettvevet til denne sammenlignet med en gammel innbarket aure som onkel stolt fikk på kroken i fjor sommer på hyttetur ved Mjøsa eller Nordsjø eller noe sånnt...
Dette er fisk på toppen av næringskjeden som lever av annen fisk. Disse akkumulerer mye Hg i fettvevet pga den lange næringskjeden og har dermed et mye høyere Hg innhold enn de fleste andre fisk.

Så vidt jeg vet er det fortsatt anbefalt for gravide å spise mye fisk, både fet og mager?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 22:28   #32
Caprifolium
Medlem
 
Caprifolium sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 54
Caprifolium er ny på veien

Sv: Gravid og i ketose

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.


Så vidt jeg vet er det fortsatt anbefalt for gravide å spise mye fisk, både fet og mager?

Ja! Det er det. (Det er altså bare uvelhet de tre første mnd som har gjort at jeg ikke har klart så mye fisk som jeg pleier, av stekt/kokt.)
Det er i all hovedsak listeria jeg tenker på for min del, og derfor jeg har droppet rå fisk så langt, men ja, man er nok trygg når man fryser salma-laksen først.
Jeg har slengt to i fryseren for sikkerhetsskyld, og gleder meg til å momse!

__________________
Caprifolium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF tilpasset graviditet. Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 10:38   #33
kiril
Medlem
 
kiril sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 41
Innlegg: 398
kiril er på en erverdig vei

Sv: Gravid og i ketose

Hei
jeg lurte på hvor langt inn i graviditeten bør man begynne å øke karb, med engang man er gravid eller etter 3 mndr?

__________________
Første mål er å forandre mat-livstil.
Andre mål bmi 25
Holder meg på riktig vei med å ikke presse meg selv
kiril er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 21:31   #34
RedbullLCHF
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 4
RedbullLCHF er på en erverdig vei

Sv: Gravid og i ketose

Opprinnelig lagt inn av kiril, her.

Hei
jeg lurte på hvor langt inn i graviditeten bør man begynne å øke karb, med engang man er gravid eller etter 3 mndr?

Lurer jeg også på...

RedbullLCHF er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 28-04-12, 21:20   #35
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og i ketose

Jeg ville ha økt litt med en gang - for å unngå frislipp av eventuelle skadelige stoffer fra mor til foster....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar

Emneord
gravid ketose


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan man bli gravid når kroppen er i ketose? Millsi Ketolysekuren 11 22-01-11 14:23
Gravid, hva nå? bigmum Lavkarbo generelt 5 19-11-10 00:09
Ketose og Gravid Manne85 Generell diskusjon 1 30-06-10 20:09
Kosthold når man prøver å bli gravid/er gravid nellie Spørsmål og svar 36 14-08-08 22:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no