Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan jeg spise knutekål?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-03-10, 16:30   #1
Ullabulla
Medlem
 
Ullabulla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Innlegg: 203
Ullabulla er ny på veien

Kan jeg spise knutekål?

Jeg har kjøpt knutekål for første gangen og oppdaget at den ble litt søtlig i smaken når jeg stekte den. Den inneholder 3 karbo.
Jeg kjenner imidlertid ikke så godt denne grønnsaken og vet ikke om den vokser over eller under jorden.
Noen som kan hjelpe meg med det.

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 16:47   #2
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Spennede. Blir gøy å høre om dette er noe man kan spise

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 17:07   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Ved et lite søk på knutekål på fremsiden her dukket dette opp:
http://lavkarbo.no/sokeresultat?cx=p...l&sa=S%F8k#971

Kanskje det ligger svar der

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 18:03   #4
Ullabulla
Medlem
 
Ullabulla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Innlegg: 203
Ullabulla er ny på veien

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Jeg har søkt litt på wikipedia og ser på bildet at den faktisk vokser over bakken:
http://nn.wikipedia.org/wiki/Knutekål
Da skulle dette være en grønnsak vi kan spise med god samvittighet

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 22:34   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Dette er en gammel tråd men jeg vil oppfriske den fordi jeg liker knutekål veldig godt. Bedre enn sellerirot, som smaker veldig likt og ser lik ut i grønnsakskjøttet når den er ferdigkokt. Jeg liker knutekålen bedre fordi den ikke er fullt så hard og uten den spesielle lukta som sellerirot har. Jeg ble fort lei av den men er begeistret for knutekålen. Den var god kokt. Jeg har ikke prøv å steke den som pommes frites ennå. Den kosta litt mer enn sellerirot, da. Jeg bestilte to på en grønnsaksbutikk og fikk de dagen etter for 70 spenn, tror jeg det var jeg betalte. Det er deilig å kunne bruke noen nye grønnsaker. Den inneholder kun 3 karbohydrater. Jo flere som spør etter den jo billigere blir den etter hvert. Slik som vel har skjedd med sellerirota? Den var ikke like etterspurt før som nå i disse lavkarbo-tider? Det var den grønne/hvite jeg fikk tak i. Den røde/lilla har jeg ikke smakt. Den ligner mer på kålrabi enn hodekål fordi den har ikke blader som vanlig kål har.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 23:06   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Kan jeg spørre om i hvilken grønnsaksforretning du bestilte den ?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 23:39   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Knutekål er nydelig! Den smaker nesten som nepe. Her nord har omtrent alle butikker den for salg. Både den lysegrønne og den lilla.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 23:53   #8
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Kan jeg spørre om i hvilken grønnsaksforretning du bestilte den ?

Photo du kan kjøpe den i utenlandske butikker i Oslo
Også billigere


Sist redigert av senka : 26-11-13 kl 16:51.
senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 00:13   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Photo du kan kjøpe den i utenlandske butiller i Oslo
Også billigere

Hadde det vært så enkelt, hadde jeg ikke trengt å spørre.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 09:29   #10
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Jeg finner knutekålene mine på meny jeg skjønner ikke hvorfor oslo skal være så vrange!

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 10:08   #11
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Dette er en gammel tråd men jeg vil oppfriske den fordi jeg liker knutekål veldig godt. Bedre enn sellerirot, som smaker veldig likt og ser lik ut i grønnsakskjøttet når den er ferdigkokt.

Den smaker da ikke som sellerirot? Sellerirot har en mye skarpere smak synes jeg, knutekål er veldig mild og frisk. Men kjempegode begge to.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 13:35   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Jeg finner knutekålene mine på meny jeg skjønner ikke hvorfor oslo skal være så vrange!

Det begynner å avta her nord også, men jeg fant i dag også. Jeg pleier kutte den i staver og spise den med dip. Den er så søt, god og saftig i smaken.

Jeg tror knutekålen er mye sesongbetont og hvor den dyrkes. Her hos oss finner jeg den i grønnsakshyllene for kortreist mat.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 01:27   #13
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Er det noen som egentlig noen gang har fått til å lage mos av knutekål, sånn i ordets rette forstand? Det jeg får til ligner, om man legge godviljen til, litt på lys surkål, men ikke mos akkurat.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 08:57   #14
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Er det noen som egentlig noen gang har fått til å lage mos av knutekål, sånn i ordets rette forstand? Det jeg får til ligner, om man legge godviljen til, litt på lys surkål, men ikke mos akkurat.

ja-a. delte opp i terninger, kokte til mørt og stappa/moste. har du brukt store eller små knutekål? jo mindre de er, jo mer anvendelige. de store har mye trevler og "treaktig" konsistens..

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 09:01   #15
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan jeg spise knutekål?

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

ja-a. delte opp i terninger, kokte til mørt og stappa/moste. har du brukt store eller små knutekål? jo mindre de er, jo mer anvendelige. de store har mye trevler og "treaktig" konsistens..

Har prøvd både store og små, men de blir liksom bare "flisete". Godt uansett da. Når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg fikk til noe mos-ete én gang, men da var et så mye vann i det at det bare fløt utover.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 09:38   #16
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Kan jeg spise knutekål?

jeg tror, at når jeg virkelig tenker meg hardt om, at jeg også hadde sånn flytende mos

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spise hva? Sungirl Lavkarbo generelt 19 11-06-09 18:11
Knutekål Adriane Spørsmål om matvarer og oppskrifter 10 02-02-09 20:28
Om å spise nok mat blå blomst Lavkarbo generelt 2 27-10-08 08:59
BØR jeg spise/eller la være å spise skinnet på den grillede kyllingen? Tette80 Ketolysekuren 2 27-04-07 09:13
Kan man spise? Midnight South Beach 3 04-04-05 10:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no