Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Vi-Siblin

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-06-05, 19:20   #1
Pontius
Juniormedlem
 
Pontius sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 54
Innlegg: 20
Pontius er ny på veien

Vi-Siblin

Lurer på om noen vet om jeg kan bruke Vi-Siblin når jeg skal være i ketose?

Det er loppefrøskall men om det er tilsatt sukker er jeg usikker på.

Hvilke alternativer finnes og hvor får man kjøpt det?

Er plaget med forstoppelse.

__________________
Man lærer så lenge man har lever!


Pontius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren og testing av blodtypedietten Svar med sitat
Gammel 10-06-05, 23:10   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det er jo et avføringsmiddel og du får sikkert kjøpt det på apoteket. Om det er lurt vet jeg ikke nei..... Du kan lese om det HER

Hard mage har som regel 3 årsaker:

  • Ikke nok fiber
  • Ikke nok vann
  • Ikke nok trening/bevegelse
Som regel er det en kombinasjon av de tre.
Den feilen de fleste gjør er at de ikke spiser nok grønnsaker. Full kvote etter tillatte lista er veldig viktig. Det er en av grunnene til at jeg maser sånn om GRØNNSAKENE ! Og da mener jeg IKKE issalat !

De beste fiberkildene når det gjelder grønnsaker er: Brokkoli, blomkål, asparges, asparges bønner, grønnkål, fennikkel og bok choi (ligner på kinakål).

Det er viktig å drikke mye vann, men ikke alt på en gang. Minst 2.5 liter pr dag - spredd utover hele dagen. Det kan også lønne seg å kutte ut koffeinholdige drikker som kaffe, te eller Cola.

Jeg anbefaler også å spise 1 fiber rik med solsikkefrø om morgenen sammen med frokosten. 3.7 karber pr skive. Atkins skal ha laget sin egen "fiberrik" - men tror ikke den kommer i salg i Norge.

Håper du blir bedre snart !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-06-05, 20:21   #3
Pontius
Juniormedlem
 
Pontius sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 54
Innlegg: 20
Pontius er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er jo et avføringsmiddel og du får sikkert kjøpt det på apoteket. Om det er lurt vet jeg ikke nei..... Du kan lese om det HER

Hard mage har som regel 3 årsaker:

  • Ikke nok fiber
  • Ikke nok vann
  • Ikke nok trening/bevegelse
Som regel er det en kombinasjon av de tre.
Den feilen de fleste gjør er at de ikke spiser nok grønnsaker. Full kvote etter tillatte lista er veldig viktig. Det er en av grunnene til at jeg maser sånn om GRØNNSAKENE ! Og da mener jeg IKKE issalat !

De beste fiberkildene når det gjelder grønnsaker er: Brokkoli, blomkål, asparges, asparges bønner, grønnkål, fennikkel og bok choi (ligner på kinakål).

Det er viktig å drikke mye vann, men ikke alt på en gang. Minst 2.5 liter pr dag - spredd utover hele dagen. Det kan også lønne seg å kutte ut koffeinholdige drikker som kaffe, te eller Cola.

Jeg anbefaler også å spise 1 fiber rik med solsikkefrø om morgenen sammen med frokosten. 3.7 karber pr skive. Atkins skal ha laget sin egen "fiberrik" - men tror ikke den kommer i salg i Norge.

Håper du blir bedre snart !!



Hei og takk for svaret og omtanken.

Som jeg ser av linken din så er det slik jeg trodde at Vi-Siblin altså inneholder sukker (WHY?). Denne går dermed rett i søpla.

Var idag på helsekost og kjøpte en boks med Lepicol. Denne inneholder også psyllum (loppefrø) men uten sukker. I tillegg inneholder den noen godartede tarmbakterier.

Næringsinnholdet er slik pr. 100 g:

Energi: 0 kcal
Protein: 0 g
Karbohydrater: 0 g
Fett: 0 g
Fiber: 95 g

Hva de siste 5 g er må gudene vite.


Må nok arrestere deg litt på at du sier at dette er avføringsmiddel Nille. Det er ikke det.
Det er maveregulerende som all annen fiber er det. Det betyr at enten man har forstoppelse eller diare vil balansen gjenopprettes etter at man har brukt dette en stund.

Det må ikke forveksles med avføringsmidler. På pakken står det at siden ingenting av innholdet tas opp av tarmen er det velegnet til lang tids bruk.
Det gir tarmene arbeid og er egentlig det motsatte av avføringsmidler som jo nedsetter tarmens arbeid og dermed kun kan brukes i korte perioder.


Ellers er alt du sier korrekt.

Men jeg begynnte å lure litt når jeg hadde lest om at du fortalte at du alltid brukte å mase så om dette med grønnsakene.

Er det med grønnsaker i dietten bare for fiberinnholdets skyld?

Hvis svaret er ja på det så kan man faktisk kutte grønnsaker fullstendig og ta ren fiber som tilsetting.

(Jeg skjønner at grønnsakene også inneholder gode stoffer i form av vitaminer og slikt, men det kan man jo kompensere med andre kosttilskudd).

Er jeg helt på jordet her? Eller kan man på denne måten gå i ketose med 0 karbohydrater?

Pontius

__________________
Man lærer så lenge man har lever!


Pontius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren og testing av blodtypedietten Svar med sitat
Gammel 12-06-05, 01:12   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Pontius

Må nok arrestere deg litt på at du sier at dette er avføringsmiddel Nille. Det er ikke det.
Det er maveregulerende som all annen fiber er det. Det betyr at enten man har forstoppelse eller diare vil balansen gjenopprettes etter at man har brukt dette en stund.

Ja det vet jeg, jeg leser linkene før jeg poster dem, og der står det jo ganske tydelig . Det jeg mente er at det brukes som/virker som - avføringsmiddel for de som trenger det. Beklager at jeg ikke var tydeligere, skulle kanskje limt inn teksten isteden for linken til den.......

Opprinnelig lagt inn av Pontius

Men jeg begynnte å lure litt når jeg hadde lest om at du fortalte at du alltid brukte å mase så om dette med grønnsakene.
Er det med grønnsaker i dietten bare for fiberinnholdets skyld?

NEI, også for vitaminer, for farge og tekstur - og ikke minst smak på maten. Å spise handler ikke bare om å få i seg næring, det handler om en verden av lukt og smak - av sanseopplevelser.

Opprinnelig lagt inn av Dr. Torkil

Ketose er en kostbar forbrenning, som krever hundreder forskjellige enzymer i kroppen for å fungere. Disse enzymer utgjør den kjemiske " fabrikk" som skaffer oss ketoner fra kroppsfettet. De fleste enzymer inneholder mineraler eller er avhengige av vitaminer for å fungere. Det ser ut som om det er viktig med en variert blanding av grønnsaker forå skaffe seg alle slike vitaminer og mineraler.


Opprinnelig lagt inn av Pontius

Hvis svaret er ja på det så kan man faktisk kutte grønnsaker fullstendig og ta ren fiber som tilsetting.
(Jeg skjønner at grønnsakene også inneholder gode stoffer i form av vitaminer og slikt, men det kan man jo kompensere med andre kosttilskudd).

Hvis målet ditt er å erstatte mat/næring med piller kan du sikkert finne måter å gjøre det på. Du er jo på god vei om du kutter ut grønnsaker fordi det er lettere å ta fiber og vitaminer i pilleform. Hvor klokt og sunt det er er en annen sak, og en diskusjon jeg ikke interesserer meg å ta del i. Har du lest Atkins boka,- der står det en del om hvordan/hvorfor (iallefall i den engelske originalutgaven)

Sitat:

Er jeg helt på jordet her? Eller kan man på denne måten gå i ketose med 0 karbohydrater?

Ja jeg syns det, - og hva er pointet med å spise 0 karbohydrater når de fleste er i ketose med rundt 20-30 karber. Kroppen trenger karber også. Pointet med lavkarbo kosthold er ikke å spise 0 karber. Det er å spise de riktige karbene. Man begynner på noen kurer/filosofier lavt for å rense kroppen, og så tilbakefører en litt etter litt - slik at en finner ut hva kroppen tåler/ikke tåler.

Alle må finne sin måte, og MIN måte er garatert ikke riktig for alle. Men i et skikkelig lavkarbo kosthold (som dette forumet handler om) - er nå engang grønnsaker en viktig del av menyen. Det dreier seg ikke bare om slanking, men en omlegging av kostholdet - og for mange av oss også en livsstil

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-06-05, 12:54   #5
Pontius
Juniormedlem
 
Pontius sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 54
Innlegg: 20
Pontius er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Nille

Hvis målet ditt er å erstatte mat/næring med piller kan du sikkert finne måter å gjøre det på. Du er jo på god vei om du kutter ut grønnsaker fordi det er lettere å ta fiber og vitaminer i pilleform.

Jeg har ikke tenkt å fosøke å erstatte grønnsaker med piller. Jeg er nå i dag 2 i introduksjonsfasen og har ikke kuttet noe på grønnsakene.

Men jeg stilte bare et teoretisk spørsmål fordi det intresserer meg. At man interesserer seg for en ting er ikke det samme som å gjøre det.

__________________
Man lærer så lenge man har lever!


Pontius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren og testing av blodtypedietten Svar med sitat
Gammel 12-06-05, 20:09   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Pontius

Jeg har ikke tenkt å fosøke å erstatte grønnsaker med piller. Jeg er nå i dag 2 i introduksjonsfasen og har ikke kuttet noe på grønnsakene.

Men jeg stilte bare et teoretisk spørsmål fordi det intresserer meg. At man interesserer seg for en ting er ikke det samme som å gjøre det.

Vi har visst kommet helt feil ut her. Jeg har visst uttalt meg på en slik måte at det har gitt grunn til mistolkning og misforståelser. Det var ikke meningen.

Jeg påstår da ikke at du VIL det - jeg sier HVIS du vil det er det sikkert mulig.
Men det er jo bra at du ikke har slike tanker da !

Lykke til videre

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no