Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan man blande Fedon og LCHF?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-12-11, 13:26   #1
Sorgfri
Medlem
 
Sorgfri sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 70
Sorgfri er på en erverdig vei
Smile

Kan man blande Fedon og LCHF?

Hei!

Jeg har startet på LCHF en rekke ganger nå, men har gått på en sprekk hver gang. Har lest boka til Fedon, og tror kanskje det kan være enklere å holde seg til den. Han sier jo også at det er hverdagene som er viktige å være sunne i, men det er lov å kose seg litt i selskap f.eks. Det er det som har ødelagt for meg på LCHF, du MÅ være flink hele tiden, og skeier du ut så tar det mange dager å ta seg inn igjen, og da gir jeg opp litt...

Så, går det an å bruke Fedon-metoden iblandet litt LCHF og fortsatt gå ned i vekt?
F.eks. så vil jeg bruke fete oster istedet for magre, helmelk/fløte istedet for lettmelk osv., men samtidig holde meg til hovedprinsippene.

Hva tror dere, noen som har prøvd en "tilpasset" Fedon?

__________________




I ferd med å bli lettere!
Sorgfri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ketolysekur :-) Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 13:29   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Kan man blande Fedon og LCHF?

Opprinnelig lagt inn av Sorgfri, her.

Hei!

Jeg har startet på LCHF en rekke ganger nå, men har gått på en sprekk hver gang. Har lest boka til Fedon, og tror kanskje det kan være enklere å holde seg til den. Han sier jo også at det er hverdagene som er viktige å være sunne i, men det er lov å kose seg litt i selskap f.eks. Det er det som har ødelagt for meg på LCHF, du MÅ være flink hele tiden, og skeier du ut så tar det mange dager å ta seg inn igjen, og da gir jeg opp litt...

Så, går det an å bruke Fedon-metoden iblandet litt LCHF og fortsatt gå ned i vekt?
F.eks. så vil jeg bruke fete oster istedet for magre, helmelk/fløte istedet for lettmelk osv., men samtidig holde meg til hovedprinsippene.

Hva tror dere, noen som har prøvd en "tilpasset" Fedon?

Hva er det du sprekker på da?

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 13:52   #3
Sorgfri
Medlem
 
Sorgfri sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 70
Sorgfri er på en erverdig vei

Sv: Kan man blande Fedon og LCHF?

Det er vel egentlig all kokkeleringen. Jeg er virkelig elendig på kjøkkenet, og er ikke noe glad i å lage mat heller må jeg nok innrømme. Dette med å måtte bake brød og knekkebrød selv f.eks. Også er jeg så lei av all eggematen. Når jeg er sulten, må jeg kunne ta meg noe med en gang, ellers får jeg hodepine. Og ja, jeg er nok typen som sulter ihjel foran brødboksen. ;-)

Det virker enklere med Fedon, rett og slett.

__________________




I ferd med å bli lettere!
Sorgfri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ketolysekur :-) Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 13:57   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Kan man blande Fedon og LCHF?

Har du prøvd og langtidssteke kjøtt? Jeg har netopp langtidsstekt 2 lammelår. Putt kjøtt og grønnsaker(for god kraft) i en stor stekepose, 100 grader over natten, superenkelt og godt

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 14:05   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kan man blande Fedon og LCHF?

For meg ser det ut til at du ikke helt har klart for deg mulighetene innenfor LCHF og forskjellen på dette og Fedon. Jeg spiser sjeldent egg. Er du så sulten på LCHF at du får hodepine spiser du ikke nok fett. Det finnes ørten alternativer du kan ta rett fra kjøleskapet når du er sulten på LCHF, jeg tror bare du ikke helt ser mulighetene. Jeg spiser fet ost rullet i spekeskinke, babybel, skinkerull med majones, kremost på røykelaks, grillet kylling jeg har rensket og lagt i en boks, ferdiglagede burgere som evt ligger i frysen og tines i mikro i løpet av null komma niks osv når jeg egentlig er sulten og middag bare er en liten time unna.

Problemet med å "blande" Fedon og LCHF er at du risikerer og legge på deg. Fedon sitt kosthold er balansert utifra lav GI kh, og et visst utvalg av fettkilder. Du kan ikke spise så mye fett du vil på Fedon, du risikerer at du legger på deg siden Fedon inneholder - KAN inneholde et så stort antall kh at evt overskudd av energiinntak vil lagres på kroppen. Fedon kan også tilpasses til ønsket kh-inntak , men det krever etter min mening at man har satt seg godt inn i Fedon i utgangspunktet og forstår poenget med lavkarbo og hvordan det fungerer på kroppen.

Poenget mitt tilslutt: Skal du ned i vekt? Hvis så - MÅ du i en lengre periode spise strengt. Utskeielser vil kunne ødelegge vektnedgang, og bør vente til etter at du har nådd målvekt. Det krever også at man tar i et tak på kjøkkenet, men du må ikke være noe mesterkokk for å håndtere et stort utvalg av matretter på LCHF. Det handler mye om holdningen til å faktisk gjøre det
Det er ikke enkelt og slanke seg, det krever en del oppofringer. Er man ikke forberedt til å ta disse i en kortere periode, er sannsynligheten for at man vil lykkes med vektnedgang mye mindre.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 14:43   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kan man blande Fedon og LCHF?

Jeg blander på en måte Fedon og LCHF og det går veldig bra! Det som er er at du ikke kan spise så mye karbohydrater som Fedon "tillater" og spise mye fett samtidig.

Jeg løser det ved å holde meg under 70 gram kh (som oftest rundt 50) på ukedagene og da spise det jeg kaller "Normalt" med fett, dvs fete produkter osv, mens i helgene blir det mer karbohydrater.. Mellom 50 og 120 ca. Og da begrenser jeg fettet. Slik har jeg spist i ca halvannet år ++ og jeg går ikke ned hvis ikke jeg passer på dette, men hvis jeg gjør det så går det så det suser.
Jeg er veldig nøye på å få i meg nok proteiner og det holder meg mett. Spiser ca like mengder fett og like mengder protein når jeg holder meg under 70 karbohydrater.

Men jeg har da endel overvekt, så det er ikke sikkert dette hadde funket hvis jeg ikke hadde hatt det. Dessuten har jeg ikke noe insulinresistens, så vidt jeg vet.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 19:12   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man blande Fedon og LCHF?

Ja, og jeg må ogås ha noe kjapt, men det fikser jeg fint ved å steke opp masse kjøtt / fisk av gangen og bare ta kald fra kjøleskapet og helle over noe fett og ta en ostebit til. Hakke opp salat til gidder jeg kun en gang om dagen.Slik har du ketolyse på no time.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 20:50   #8
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Kan man blande Fedon og LCHF?

Sitter akkurat og gomler på en deilig nakkekotelett...
Jeg tåler heller ikke å være uten mat når jeg er sulten

Steker opp tolv stykker i slengen jeg...
Skjærer av beinet på alle tolv, salter, pepprer og legger dem i en gigant (stor) stekepose i langpannen. Har over 1/2 dl. sitronsaft. Steker dem i 45 minutter i forvarmet ovn på 200*......Lar dem stå i ovnen til de er litt over lunkne og heller kraften fra....Lar dem stå til dagen etter i ovnen eller putter dem i boks med det samme...De tåler begge deler Har inntrykk av at de holder seg mørere om jeg lar dem ligge i ovnen over natten - vet ikke om det stemmer, det kan være bare jeg som vil det slik fordi jeg liker å være lat.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 21:10   #9
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Kan man blande Fedon og LCHF?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Sitter akkurat og gomler på en deilig nakkekotelett...
Jeg tåler heller ikke å være uten mat når jeg er sulten

Steker opp tolv stykker i slengen jeg...
Skjærer av beinet på alle tolv, salter, pepprer og legger dem i en gigant (stor) stekepose i langpannen. Har over 1/2 dl. sitronsaft. Steker dem i 45 minutter i forvarmet ovn på 200*......Lar dem stå i ovnen til de er litt over lunkne og heller kraften fra....Lar dem stå til dagen etter i ovnen eller putter dem i boks med det samme...De tåler begge deler Har inntrykk av at de holder seg mørere om jeg lar dem ligge i ovnen over natten - vet ikke om det stemmer, det kan være bare jeg som vil det slik fordi jeg liker å være lat.....

Jeg synes også kjøtt bli bedre av og "hvile" leeenge

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 23:17   #10
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan man blande Fedon og LCHF?

LCHF kan være så mye Så lenge du er under 72kh om dagen kan du spise så mye fett du vil. Dersom du overstiger det bør du redusere fettmengden noe. Hexeberg (LCHF) skriver at man kan spise alt fra 50-150 kh om dagen Det er et ganske stort spenn som de fleste burde klare å leve etter. Jeg spiser f.eks frukt, og er mindre flink noen dager. Vektnedgangen går nok saktere enn den hadde gjort om jeg levde ketogent, men det er iallefall noe jeg kan leve med lenge!

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 15:25   #11
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Kan man blande Fedon og LCHF?

Opprinnelig lagt inn av Sorgfri, her.

Hei!

Jeg har startet på LCHF en rekke ganger nå, men har gått på en sprekk hver gang. Har lest boka til Fedon, og tror kanskje det kan være enklere å holde seg til den. Han sier jo også at det er hverdagene som er viktige å være sunne i, men det er lov å kose seg litt i selskap f.eks. Det er det som har ødelagt for meg på LCHF, du MÅ være flink hele tiden, og skeier du ut så tar det mange dager å ta seg inn igjen, og da gir jeg opp litt...

Så, går det an å bruke Fedon-metoden iblandet litt LCHF og fortsatt gå ned i vekt?
F.eks. så vil jeg bruke fete oster istedet for magre, helmelk/fløte istedet for lettmelk osv., men samtidig holde meg til hovedprinsippene.

Hva tror dere, noen som har prøvd en "tilpasset" Fedon?

Jeg synes LCHF er mye enklere enn Fedons metode, og jeg har levd på begge en god stund (ikke samtidig) og for meg fungerer LCHF best.

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 16:56   #12
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Kan man blande Fedon og LCHF?

Jeg spiser LCHF, men prøver å følge litt mer Fedons prinsipper for utskeielser.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 00:45   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man blande Fedon og LCHF?

Det har jeg sansen for; å skeie ut med tanke på Gi i minnet

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse / LCHF / Fedon Cava Lavkarbo generelt 4 13-09-11 15:26
JBKM - hvorfor blande med vann? Ella-A Ketolysekuren 4 11-11-08 13:57
Kostholdsfilosofier - å blande. mam Lavkarbo generelt 0 05-05-07 12:53
Hva kan jeg blande i rømmen? Katovi Spørsmål og svar 17 16-01-07 09:45
kan jeg blande inn kokosfett (cocosa) i grøten? Iset Barns kosthold 15 06-04-04 09:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no