Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Hva gjør man med dette?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-10, 18:37   #1
Ingvildamoe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 19
Ingvildamoe er på en erverdig vei

Hva gjør man med dette?

Norske myndigheter har i dag kommet ut med "Folkehelserapporten 2010", med et såkalt stort fokus på miljøfaktorer...
Et kjapt overblikk gjennom rapporten, og det viser seg at de ikke har skrevet ett ord om karbohydrater (dog nevner de sukker innimellom).
Også gromkommentaren: "Personer med ubehandlet type 2 diabetes har både høyt insulinnivå og høyt blodsukker. Sykdommen skyldes at insulin ikke virker så effektivt som det skal." Men er dette den EGENTLIGE årsaken til DT2?! For før at insulinet ikke fungerer vet vi jo at det har skjedd endel mekanismer i kroppen.

Økt forekomst av DT2, PCOS og overvekt skyldes (trommevirvel): "endret livsstil med mer inaktivitet og høyere kroppsvekt". Aha, så overvekt skyldes høyere kroppsvekt?! Hva med å skrive én setning om hvorfor kroppsvekten er blitt høyere i det siste også da?

Og: "Kostholdsundersøkelser viser videre at inntaket av grønnsaker, poteter, frukt og fisk er lavere enn ønskelig." Hvorfor skal vi ha i oss poteter da?! Og hva er ønsket basert på?

Også står det selvfølgelig sider opp og ned om dette farlige mettete fettet...som faktisk WHO har frifunnet... Snakker om skilpadde-landet Norge!

Det var dagens frustrasjon fra kjøkkenbordet. Regner med norske myndigheter spør meg om råd neste gang, etter å ha fått en gjennomskrevet mail full av kilder og gode argumenter på hvorfor de bør fokusere litt annerledes senere

Ingvildamoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 19:33   #2
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva gjør man med dette?

Opprinnelig lagt inn av Ingvildamoe, her.

Også står det selvfølgelig sider opp og ned om dette farlige mettete fettet...som faktisk WHO har frifunnet... Snakker om skilpadde-landet Norge!

Interessant lesing, overvekt skyldes økt kroppsvekt - genialt, hehe..

Når deg gjelder det at WHO har frikjentmettet fett, har du link til en artikkel om det?

Skulle gjerne slått et par mennesker jeg kjenner i hodet med en slik rapport , blant annet min søster som er sosialfaglærer og tviholder på at det er godt dukumentert at mettet fett er livsfarlig.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 21:37   #3
Ingvildamoe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 19
Ingvildamoe er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør man med dette?

Langversjonen på 300 sider finnes her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19953704

Kortversjonen på svensk: http://www.dagensmedicin.se/asikter/...whos/index.xml

Ingvildamoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 15:51   #4
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Hva gjør man med dette?

Ha Ha! Sinna Ingvild!

Man trenger ikke finne artikler som frikjenner mettet fett. Det har jo aldri vært funnet skyldig.

Det har aldri blitt presentert en hypotese som kan forklare hvordan mettet fett kan være skadelig, som kan forklare det gjeldene sykdomsbildet. Når det i tilegg aldri har blitt funnet gode korrelasjoner mellom inntak av mettet fett og sykdom, så er det helt utrolig usannsynlig at det er skadelig. Det er uskyldig til det motsatte er bevist (det vil si, til det motsatte er vist med svært høy sannsynlighet)

Da Uffe Ravnskof ble kritisert for kun å vise forskningen som ikke støttet myndighetene så svarte han helt riktig at; selvfølgelig gjør han det. Man trenger bare én studie for å motbevise hypotesen om at mettet fett er skadelig.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 18:26   #5
Ingvildamoe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 19
Ingvildamoe er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør man med dette?

Tihi, sinne (i motsetning til frustrasjon) kan brukes til mye nyttig
Og hjertet er omgitt av mettet fett, så at det skulle være skadelig for oss er jo helt ulogisk (men det er det jammen mye av det de såkalte kostholdsekspertene fronter som er...)

Ingvildamoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 22:12   #6
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva gjør man med dette?

Det er i grunn rart vi har latt oss lure til å tro at noe så naturlig som mettet fett er usunt. At de't har vært den stor stygge fienden istedetfor raffinert mat.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 22:23   #7
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hva gjør man med dette?

Når vi snakker om fett.....

Hva er egentlig vårt overflødige fett på kroppen? Jo, mettet fett.

Hjernen består også av mye fett....hva tror dere det er? Vegetabiliske oljer? Nope....mettet fett der også.

Hjertet fungerer også best på mettet fett.
Da samboer sa dette til Christian Drevon (Vektklubb.no Drevon) så fikk han til svar:
- Det kan også fungere på umettet fett.

Fortsetter med smøret mitt jeg

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 22:36   #8
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva gjør man med dette?

Flerumettet, umettet og mettet består av de samme fettsyrene, det er bare at mettet fett er fettsyrer som ikke er bundet sammen med andre fettsyrer. De flerumettede og umettede kan spaltes ned til enkle fettsyrer og sånn sett bli mettet fett, så det er altså ikke noe i vegen for å få i seg umettet og flerumettet. De har nok sine fordeler og bruksområder.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 22:58   #9
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hva gjør man med dette?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

De har nok sine fordeler og bruksområder.

Bortsett da fra at vi ikke kan nyttiggjøre oss alle de umettede fettsyrene, og at de ofte inneholder mye omega 6, som er betennelsesfremmende.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
folkehelse


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dette med søtningsmiddel, sukkerarter ol, forstår ikke dette helt jeg! bella donna Spørsmål og svar 3 12-06-09 22:30
Gjør jeg dette rett mon tro? bollekinn Spørsmål og svar 7 07-05-09 11:47
Mulig dette er feil forum for dette spm. (ticker) Momsa Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 6 26-08-08 23:36
Syk - hva gjør jeg Tittentei Ketolysekuren 4 30-08-07 12:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no