Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-05-10, 23:49   #1
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Nasjonalt råd for ernæring har nå lagt fram forslag til nye kostråd. Forslaget skal tydeligvis være forankret i omfattende vitenskapelig dokumentasjon om sammenhengen mellom mat og helse.


Her er de nye rådene:

  1. Det anbefales et kosthold som hovedsaklig er plantebasert og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer.
  2. Det anbefales at man opprettholder balanse mellom energiinntak og energiforbruk.
  3. Det anbefales minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag (1 porsjon = cirka 100 gram).
  4. Det anbefales minst 4 porsjoner fullkornsprodukter hver dag (tilsvarende minst 75 gram fullkorn, for eksempel tre skiver helgrovt brød).
  5. Det anbefales fisk tilsvarende 2-3 middagsporsjoner i uken (300-450 gram hver uke).
  6. Velg magre meieriprodukter.
  7. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter og begrens inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt.
  8. Velg matoljer, flytende margarin eller myk margarin.
  9. Vann anbefales som drikke.
  10. Begrens inntaket av tilsatt sukker.
  11. Begrens inntaket av salt.
  12. Kosttilskudd er unødvendig for de fleste.
  13. Det anbefales at alle daglig er i fysisk aktivitet i minst 30 minutter.
Nasjonalt råd for ernæring ønsker faglige innspill og kommentarer til rapporten "Kostråd for å fremme folkehelse og forebygge kroniske sykdommer i Norge".
Kommentarer må gis skriftlig innen 17. juni 2010 til Ernæringsrådet på epost: hek@helsedir.no

http://www.helsedirektoratet.no/erna...gt_frem_713494

Har egentlig lyst til å oppfordre alle til å kommentere de "nye" rådene, men har en følelse av at det ikke hjelper. Her er det vel helt andre faktorer som spiller inn...

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 09:33   #2
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Jeg synes ikke det ser så dumt ut jeg altså. Med unntak av det med margarinen. Det er klart at i forhold til LCHF så blir det jo feil, men jeg har ikke tro på at flertallet av befolkningen trenger å leve sånn. Og tre brødskiver med helgrovt brød for dagen er jammen ikke så veldig mye (igjen for folk flest)

Ligner vel litt på Lindberg de rådene der.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 11:42   #3
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Nei, alle behøver ikke leve på lavkarbo, men det var dette kostholdet som gjorde meg overvektig og syk i en alder av 50 år.

De anbefaler et kosthold som hovedsakelig er plantebasert, og de gir f.eks ikke noe info om sammenheng mellom mye frukt/korn og faren for å utvikle diabetes.
Bl.a skal men begrensede mengde rødt kjøtt til mindre enn 500 gram per uke. (Hvorfor? (er kjøtt skadelig for oss???) og det skal kun være magre kjøttprodukter.
De anbefaler også kun magre meieriprodukter (nøkkelhullsmerkede) og advarer mot helmelk, fløte, fet ost og smør. (Hvorfor?)

De anbefaler flytende og myk margarin fremfor smør og animalsk fett. De sier dessuten at smør inneholder transfettsyrer (er dette riktig???)

De fokuserer på energiinntak kontra energiforbruk uten engang å nevne hormonpåvirkning, insulin osv...

Mao. Kun en videreføring av kostrådene som mange av oss blir syke av...

De skriver også at rådene er utarbeidet for å forebygge kroniske sykdommer hos friske voksne.. Hvis man må være tynn og frisk for å følge disse rådene, så burde dette opplyses om med STOOORE BOKSTAVER, da det ofte er de som allerede begynner å bli fete eller syke som prøver å følge slike råd.

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 11:48   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Smør inneholder transfett ja, men naturlig transfett, som ikke er skadelig overhodet. Er ikke CLA en slik naturlig transfettsyre? De klarer ikke å skille mellom kunstig transfett (bakverk, tidligere margariner osv) og naturlig transfett, det er så dumt at jeg lurer på om de i det hele tatt har gått på skolen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 11:55   #5
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

det er så dumt at jeg lurer på om de i det hele tatt har gått på skolen.

Ja, eller om de i det hele tatt er ærlige...

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 18:11   #6
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Det som forbauser meg er at disse "ekspertene" mener bestemt at det industrien kan få til med maten vår er så mye bedre enn det naturen lager.

Vi ble født inn i en verden hvor vi spiste kjøtt, fisk, nøtter, planter og røtter. Alle de bearbeidede matvarene og lettproduktene med alle sine tilsetningsstoffer, kan ikke utkonkurere det naturlige. Vel det var min mening.

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk

Sist redigert av Borghild : 12-05-10 kl 22:14.
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 19:17   #7
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Opprinnelig lagt inn av Borghild, her.

Det som forbauser meg er at disse "ekspertene" mener bestemt at det industrien kan får til med maten vår er så mye bedre enn det naturen lager.

Vi ble født inn i en verden hvor vi spiste kjøtt, fisk, nøtter, planter og røtter. Alle de bearbeidede matvarene og lettproduktene med alle sine tilsetningsstoffer, kan ikke utkonkurere det naturlige. Vel det var min mening.

Signerer!!!

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 00:29   #8
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Radio Norge ringte meg faktisk og ville intervjue meg om disse nye rådene. Jeg takket ja og svarte saklig og kritisk på spørsmålene. Jeg nevnte en del av de tingene som har blitt kommentert her i tråden. Dessverre virket det som om de ville ha et positivt fokus på kostholdsrådene og mine innvendinger ble klippet vekk.

Jeg har lagt ut lydklipp av intervjuet i bloggen min her: http://krympe.surrehuer.net/?p=1075

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 01:05   #9
viaaa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Ålesund
Alder: 41
Innlegg: 2
viaaa er på en erverdig vei

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

bare meg eller høres hun kostholds veilederen i lydklippet fryktelig blond ut?

uansett det er et steg i riktig retning men de har milevis å gå enda

viaaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 01:35   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Radio Norge ringte meg faktisk og ville intervjue meg om disse nye rådene. Jeg takket ja og svarte saklig og kritisk på spørsmålene. Jeg nevnte en del av de tingene som har blitt kommentert her i tråden. Dessverre virket det som om de ville ha et positivt fokus på kostholdsrådene og mine innvendinger ble klippet vekk.

Oj, det hørte jeg tilfeldig og syns intervjuet var bra jeg! (Ditt altså, ikke kodtholdsdama... )

Men de har jo BÅDE kuttet ut poteten () og anbefalt nøtter i de nye rådene så det går rett vei! Babysteps ja, men i rett retning. Tenk tilbake på hvor mye pes Fedon fikk for noen få år siden, så ser man hvor revolusjonerende dette faktisk er!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 06:06   #11
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

At de anbefaler nøtter og grønt er jo positivt, særlig når de har fjernet potet (som er ren og púr stivelse) fra lista.

Alikevel må jeg klø meg litt i hodet hver gang noen anbefaler et "plantebasert kosthold". Hva er det de ikke forstår? At evolusjon tar millioner av år og at vi dermed genetisk sett er den samme arten som vi var for flere millioner år siden? Eller at jordbruket startet for ca. 10.000 år siden?

Før denne "revolusjonen" kunne vi enten bruke hele dagen på å lete etter bær og frukt og ikke ha nok mat selv når sesongen var riktig, eller jakte og drepe én okse (eller noe lignende) og ha en overflod av mat til hele gruppa i dagevis. Hvordan kan det være mulig å tro at vi er laget for å spise frø og ting som bare vokser om sommeren, når den logikken bryter fullstendig sammen om man bruker 30 sekunder på å tenke seg om..? *riste oppgitt på hodet*

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 22:12   #12
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.


Har egentlig lyst til å oppfordre alle til å kommentere de "nye" rådene, men har en følelse av at det ikke hjelper. Her er det vel helt andre faktorer som spiller inn...

Oppdaget at et innspill jeg skrev til Nasjonalt råd for ernæring ligger ute på nettet her: http://www.helsedirektoratet.no/vp/m..._l_310139a.pdf

Er ikke kjempebra skrevet og ble slengt sammen litt i hui og hast, men det er kanskje interessant for noen her. Fikk god tilbakemelding fra ernæringsansvarlig i Mat og landbruksdepartementet på innspillet, men tviler på at det gjør noe til eller fra på kostrådene.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 22:13   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Oppdaget at et innspill jeg skrev til Nasjonalt råd for ernæring ligger ute på nettet her: http://www.helsedirektoratet.no/vp/m..._l_310139a.pdf

Er ikke kjempebra skrevet og ble slengt sammen litt i hui og hast, men det er kanskje interessant for noen her. Fikk god tilbakemelding fra ernæringsansvarlig i Mat og landbruksdepartementet på innspillet, men tviler på at det gjør noe til eller fra på kostrådene.


Er det noen som kan komme med noe ekstra må det vel være deg??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 22:45   #14
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Helsedirektoratet forslag til nye kostråd

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Her er de nye rådene:

  1. Det anbefales et kosthold som hovedsaklig er plantebasert og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer.
  2. Det anbefales at man opprettholder balanse mellom energiinntak og energiforbruk.
  3. Det anbefales minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag (1 porsjon = cirka 100 gram).
  4. Det anbefales minst 4 porsjoner fullkornsprodukter hver dag (tilsvarende minst 75 gram fullkorn, for eksempel tre skiver helgrovt brød).
  5. Det anbefales fisk tilsvarende 2-3 middagsporsjoner i uken (300-450 gram hver uke).
  6. Velg magre meieriprodukter.
  7. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter og begrens inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt.
  8. Velg matoljer, flytende margarin eller myk margarin.
  9. Vann anbefales som drikke.
  10. Begrens inntaket av tilsatt sukker.
  11. Begrens inntaket av salt.
  12. Kosttilskudd er unødvendig for de fleste.
  13. Det anbefales at alle daglig er i fysisk aktivitet i minst 30 minutter.
http://www.helsedirektoratet.no/erna...gt_frem_713494

Altså, jeg skjønner jo hvorfor disse rådene er som de er da. Og det er jo fordi de ønsker at folk skal ha ett sunnere kosthold, som det går an å leve med over tid, og tro det eller ei...de fleste folk liker å kunne ta seg en frukt og en potet en gang iblant.

Jeg ser egentlig ingenting galt i grønnsaker, frukt, bær, fullkorn, fisk og rødt kjøtt, og alle disse tingene i begrensa mengder, ettersom når man spiser såpass med karbo, så MÅ man begrense mengdene man spiser. Dette gjelder også energirike varer. Ellers blir man syke og feite. Faktisk.

De kunne kanskje spart seg for begrensa mengder SUKKER da, ettersom sukker overhode ikke har noen ernæringsverdi whatsoever, men så igjen. Folk flest spiser litt sukker, og rådene skal være sånn at man skal kunne ta seg en cola eller sjokolade en gang iblant. Det kan man liksom ikke på streng ketolyse.

At man anbefaler å opprettholde balansen mellom energiforbruk og energiinntak skjønner jeg jo veldig godt også, ettersom man med høyere karboinntak må nok passe litt på kaloriinntaket ettersom man ikke får fordelen av fettbasert kosthold.

5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær. Ingenting galt i det nei. Kanskje de kunne skrevet "begrensa mengder frukt, kun 1 porsjon pr dag", men det er detaljer.

Fullkornsprodukter er bedre enn fine produkter, og så lenge man gjerne vil spise litt brød og litt pasta så er jo dette de beste alternativene. Dog kunne man kanskje begrensa porsjonene til f.eks 2 porsjoner på 30-40 gram pr dag.

Personlig anbefaler jeg fisk HVER DAG, og når man spiser såpass med karbo som det er lagt opp til her, så viser jo studier at det finnes en korrelasjon mellom rødt kjøtt og sykdommer enn så lenge, uansett hvor mye upålitelig disse studiene kan være. Dessuten er det ikke bra å blande for mye fett og karbohydrater.

MEN, de kunne vel kanskje kutta margarinen ut av kostholdsrådene. Yack!!

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg trenger kostråd! Stineplinepløne Lavkarbo generelt 2 11-02-10 15:20
Nytt kostråd ved diabetes The Dude Artikler 2 17-08-09 02:35
Ernæringsrådet med nye kostråd? trillian78 Generell ernæringsdebatt 6 05-08-09 15:35
Nye kostråd fra Lindberg? Bodil Dr Lindbergs 0 14-01-09 10:29
Lege ble frikjent for sine kostråd Goggen Lavkarbo generelt 4 18-01-08 16:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no