Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-03-06, 10:36   #1
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

Hei til lavkarbofolket.

Så er jeg atter tilbake etter min prolapsoperasjon. Takk til alle dere som sendte meg en tanke med på veien. Operasjonen gikk fint og ting går fremover.

Sykehusmaten er et kapittel for seg selv, som alle der har vært innlagt vet hva handler om. Men her kan man stort sett ta karberne fra. Første kvelden fikk jeg to stykker laks med potet, masse broccoli og bernaisesovs. Så var det jo enkelt å la potene ligge. Brødet var til tider så tørt så det var mer å anta som knekkebrød. Her bestilte jeg ekstra brødskiver og spiste da bare pålegget. Iøvrig var det alltid et stort salatblad samt en tykk skive tomat/augurk med.

Nå, men det jeg egentlig ville si var at jeg undres over at det ikke er en eneste vitamin/mineralpille å få under et slikt sykehusopphold. Hele tiden blir du presset til å ta sterke smertestillende og i mye høyere mengder enn det du er vant til å ta. OK, det er jo i en god mening, men jeg forundres over at skolemedisinen i 2006 ikke har overgitt seg litt mer til "det alternative", altså tør erkjenne at vitaminer og mineraler ikke er så dumt. Du har tross alt blitt skåret i, og kroppen skal jo da bruke masse byggesteiner til å heles igjen. Jeg tror hadde dette vært et hospital i feks England hadde du fått vitaminer og mineraler tilbudt, og sikkert også andre alternativer.

Noen som vet noe om dette og har lyst til å bidra?

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 10:54   #2
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

Hei
Det er sannsynligvis en såre enkel forklaring på hvorfor man får dårlig mat og ingen kosttilskudd ved innleggelse : Legene kan alt for lite om dette.

Forskning på vitaminer og mineralers betydning skjer i svært liten utstrekning på grunn av at ingen legemiddelfirmaer sponsor det.
Jeg har selv deltatt på internasjonale forskningsprosjekter innen hjerte- og karsykdommer, det er godt betalt og medfører gratis turer til utlandet / internasjonale legekongresser.


Når det gjelder mat og kosttilskudd på sykehus er det statens råd for ernæring og husøkonomene som rår. Det skal være billig og følge gjeldende norm, dvs poteter, brødskiver og litt grønnsaker eller et salatblad på brødskiven.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 11:49   #3
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Det er sannsynligvis en såre enkel forklaring på hvorfor man får dårlig mat og ingen kosttilskudd ved innleggelse : Legene kan alt for lite om dette.

Vil her tilføye; Legene (her mener jeg jo ikke deg ) VIL IKKE. Dette er jo en stor trussel for hele den helsemessige oppbygning/skolemessige mal som finnes i samfunnet, og en trussel for legens yrke som det er i dag.

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Forskning på vitaminer og mineralers betydning skjer i svært liten utstrekning på grunn av at ingen legemiddelfirmaer sponsor det.
Jeg har selv deltatt på internasjonale forskningsprosjekter innen hjerte- og karsykdommer, det er godt betalt og medfører gratis turer til utlandet / internasjonale legekongresser.

Netopp!

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Når det gjelder mat og kosttilskudd på sykehus er det statens råd for ernæring og husøkonomene som rår. Det skal være billig og følge gjeldende norm, dvs poteter, brødskiver og litt grønnsaker eller et salatblad på brødskiven.

Netopp, det var tydelig. Da de ved innleggelsen spurte om jeg hadde et bestemt kosthold, svarte jeg "lavkarbo" og forklarte hva det var. Den mannlige sykepleiestudent så imidlertid så fortvilt ut, så jeg sa at han bare skulle glemme det, og at jeg spiste det som ble servert. Ville bare se reaksjonen.

Havde min første sykehusinnleggelse for 27 år siden, og INTET ER FORANDRET SIDEN DA. Det er litt rystende å se og så i disse "alternative tider". ???????????

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 12:09   #4
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

På teknisk museum i Oslo er det en avdeling som omhandler legevitenskapens historie. Der står "oppdagelsen av vitaminer" omtalt som "den viktigste enkelthendelsen innen legevitenskapen noen sinne".

Det virker som om det er noe de vil prøve å glemme.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 13:45   #5
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

jeg var innlagt i forrige uke, og siden jeg følger nesten tilnærmet skaldeman, så ble ikke maten sånn max,

fikk mikro mat, laks og brokkoli, som hadde vært frøse, men tint på høy varme i mikroen. det kalles vomfyll.

ellers fikk jeg stekt egg og skinke.

men det hadde nesten ingen av medisinene mine der, så jeg måtte ta med meg alt, ( eller sambo måtte hente) inkl. alle vitaminene mine.

og det er ikke få bokser. :P

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 16:37   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

Det er for dyrt, sier de. Jeg har snakket med både sykehuset og psykiatrisk om dette, de ser ikke på vitamintilskudd som viktig, så penger til dette blir ikke vurdert engang.

Men det er jo desverre en rådende oppfatning at maten ikke har noe særlig stor innvirkning på helsa, eller hva? :sukk:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 17:19   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

Sært. Vitaminer og mineraler har stort potensiale. Intravenøst magnesium kan for eksempel forhindre hjertedød ved infarkt og angina. Billig, enkelt og uten bivirkninger. Hvorfor blir ikke sånne ting utnyttet bedre? Veldig synd at det er blitt sånn at "naturlegemidler" blir sett sånn ned på.


Intravenous Magnesium Treatment of Arterial Disease

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 06-03-06, 04:37   #8
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

Min kone fikk en pille med multivitamin etter en uke på sykehus med lungebetennelse.
Etter lang tid uten matlyst så kommer de altså med vitaminer. Men hvor ble det av vit.C og sink

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 06-03-06, 09:41   #9
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

Opprinnelig lagt inn av Kristian

.........Men hvor ble det av vit.C og sink

Ja C-vitamin er jo omtrent det viktigste du kan ta for god sårheling og gjendannelse av vevet. Det burde jo være en selvfølge!!
Som Torkil tidligere skrev, så kan legene lite om dette, men jeg tror heller at sannheten er at de ikke vil. Tror ganske mange leger har deres private medisinskape fylt med naturmidler/vitamintilskudd.

Themonk sir det så man har saken i en nøtteskal: "den viktigste enkelthendelsen innen legevitenskapen noen sinne". AKKURAT!! og det er det som bla er så truende.

Iøvrig leste jeg et annet sted her på lavkarbo, en diskusjon om verdiinnholdet i vitaminer og mineraler, og hvor andelen er meget høyere i Sverige. Iset la ut en fin link til en svensk helsekost-nettbutikk, den bringer jeg her i samme sleng.
http://www.bodystore.nu/

Har andre nyttige linker å komme med i den forbindelse (vitaminer/mineraler) er de hjertelig velkomne.

Iøvrig er min personlige bibel når vi snakker vitaminer/mineraler, Vitaminrevolusjonen av Knut Flytlie, men den kjenner de fleste sikkert.

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 06-03-06, 11:52   #10
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

Jeg kan ikke uttale meg om vitaminene og kosttilskuddene, men jeg kan forklare hvorfor maten er så dårlig. Det kommer av at maten blir laget i store volum. Det er vanskelig og særdeles uøkonomisk å lage individuelle menyer. Noe mat blir laget individuelt. Da særlig diettmat for folk med allergier, diabetes og andre intåleranser. Standar diettmat er saltfattig, fettfattig, sukkerfritt les: diabetes), melkefritt og glutenfritt.Flytende og most mat. Alle andre får som regel normalkost. Skal du ha spesialmat må du si i fra ved innleggelse, men det er ingen garanti for at du får det du ønsker. Vet at noen sykehuskjøkken kjører vegetarmat og at andre igjen tar hensyn til våre nye landsmenns intrikate matønsker. Men dette er mer unntak enn regel. All mat på sykehus blir laget forholdsvis lang tid i forveien. Utporsjonering via samlebånd og transport fra kjøkken til avdeling tar forholdsvis lang tid. Derfor må maten være ferdig lang tid før pasienten får den. Det fører med seg at brød blir tørt, salaten vassen og middagen kald. I årevis har man forsøkt å bøte på dette, men vil aldri lykkes optimalt nettopp fordi man ikke greier å korte ned tida fra maten er ferdig, til den blir servert. Er man totalavhengig av fersk og riktig mat bør man alliere seg med noen som kan ta med seg mat til deg. Eller gjøre som jeg selv gjorde da jeg lå på sykehus. Spise maten i besøkskantina. Den maten er ferskere og bedre enn den maten pasientene får. Men også mye dyrere da.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 06-03-06, 12:59   #11
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

Helt riktig alt sammen Fjonken, og det vet de forskjellige sykehusene sikkert også. Nettopp derfor burde de tilbyde en vitamin/mineralpille av god kvalitet. Men grunnen til at dette ikke skjer, er at det ville være en innrømmelse av den dårlige matkvalitet.

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 06-03-06, 13:12   #12
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse?

Sant det Eva, men en annen grunn er at det vil bli for dyrt. Alle sykehusene sliter jo med underskudd og dårlig økonomi. Ei lita vitaminpille kan få det til å tippe helt rundt. Men på den annen side kan jo sykehusene informere pasientene om at de bør ta med seg egne medisiner og kosttilskudd. Det er de overhodet ikke noe flinke til. Dessuten bør sykehusene kunne tilby pasienter alternativ mat som pasientene selv betaler for.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Påstand Summer Fysisk og mental helse 46 29-04-05 21:36
Enda en ernæringsekspert som ikke kan stort. Begod Kosttilskudd 27 15-05-04 21:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no