Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Pizza (som ikke smaker omelett?)

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-12-08, 16:25   #1
commit
Juniormedlem
 
commit sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 14
commit er på en erverdig vei

Pizza (som ikke smaker omelett?)

...


Sist redigert av commit : 11-01-09 kl 12:45.
commit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 18:15   #2
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pizza

Det finnes flere oppskrifter, og tilbakemeldingene på de fleste er delte. Noen synes det blir omelett konsistene og eggesmak, andre synes de er gode. Når en ikke bruker mel vil vi nok aldri få den helt rette konsistensen.

Men jeg har laget Oopsie inspirert pizzabunn etter Kristin_B's oppskrift:

"Oopsie-inspirert pizzabunn!
En bunn garantert uten soya-bismak
Vet ikke helt om jeg kan kalle det oopsie..men ideen er jo tatt derfra.

7-8 mellomstore egg
1 pk philadelphia naturell
oregano
hvitløkspulver
bakepulver

Mikser alt dette i mixmastern, så heller jeg det på en bakeplate..eventuelt langpanne om dere har sånne flate plater Husk bakepapir!!!
Så tar jeg og rasper godt med ost oppå dette og gjennomsteker den, (ca 15 min) tar på fyll og ost, og steker til osten er sånn pittelitt gyllen! "

Bruk det fyllet du synes er best. Og glemte nesten noe som er viktig:

"Skjærer den opp og legger den over på rist ganske umiddelbart etter steking.. vi liker jo ikke vassen pizza?? "

Lot den kjøle seg av på rist, og da var den grei å holde i hånden, holdt fyllet.
Men den var faktisk bedre neste dag etter oppvarming. Har servert den til min mann (neste dag) han spiser helt vanlig mat og er ganske kritisk til pizza, når han spiste et stykke og sa at den gikk an, er det ikke verst. Har også servert til en venninne som er på ketolyse kur og hun var fornøyd.

Jeg er nok kresen, men syntes det var det nærmeste jeg har kommet til pizza jeg har spist siden jeg begynte på ketolyse. Og kommer til å lage den flere ganger, fordi jeg fikk pizza "feelingen" når jeg spiste den.
Men den blir ikke som vanlig pizza.

Lurte litt på å rive litt ost i røren, i tillegg til det som blir raspet oppå. Vet at noen som lager oppsie rolls har hatt en teskje bakemix i for å få litt bedre konsistens.
Jeg har tenkt å forsøke det neste gang med 2 teskjeer bakemix.

Du finner oppskrift og kommentarer på denne linken:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21992

Lykke til!

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 18:17   #3
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pizza

PS: Bare så du ikke lurer underveis. Det blir en flytende røre som skal helles i langpanne. Den blir fast og fin etter steking.

Jeg lot den stå på benken etter første steking og la ikke på fyllet før den var kjølnet litt, men vet ikke om det er nødvendig.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 00:08   #4
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pizza (som ikke smaker omelett?)

tja.... jeg brukte bare 6 egg, og jeg hadde hvitløk og oregano i bunnen og det hjalp.
Smakte ikke så veldig egg første dag og enda mindre andre dag, men så er jeg kommet så langt at smaksløkene er litt merkelige.... for meg ble bunnen ok siden den var fast nok til at jeg kunne holde et pizzastykke i hånden.

Vet ikke om du har laget oppsie rolls? Pizzabunnen er et videreføring av den.
Ville kanskje laget dem først for å se om du liker dem.

3 egg
140 gram kremost (philadelphia, tine kremost med smak (urter, krydder, hvitløk)
1/4 teskje bakepulver.
For mer konsistens kan du ha en toppet teskje ketolyse bakemix i eggeplomme blandingen.

(Du kan også blande litt revet hvitost i eggeplommeblandingen)

Skill eggene - stivpisk eggehviter (helt stive)
Bland eggeplommer, ost og bakepulver i mixmaster eller med stavmikser

Bland forsiktig sammen med feks slikkepott (ikke rør mye, du skal ha en litt fast konsistens)

Legg dem på bakepapir - blir ca 9 store "klatter". (Viktig med bakepapir)

Ca 150/160 grader i 15 - 20 min (spørs litt på ovnen din). Legg dem rett over på rist.
Best å la dem avkjøle helt før du spiser dem, noen synes de bør ligge over natten.
Jeg spiser ofte en etter de er kalde. Greit som "brød" under pålegget.

Noen bruker ananas/mandarin fra Tine og lager litt søte. Noen bruker philadelfia naturell og litt sukker erstatning og bruker dem som kaker (etter baking pensle med smør og drysse på sukrin). Eller vannbakkels som du har krem i. Mange varianter.

Det er fort å lage - 9 stk er kan stekes i en omgang i stekeovnen. Ville kanskje forsøkt dem før jeg laget en hel langpanne pizza med fyll.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 10:34   #5
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Pizza (som ikke smaker omelett?)

Enig at det går ut over movitasjonen når en ikke finner noe som smaker godt.
Forskjellen mellom oppsie rolls og pizza er hovedsakelig at du har raspet ost på den flytende bunnen før første steking og når osten er gyllen tar du den ut og legger på fyll. Osten er nok det som gjør at det blir mer pizza smak.

Har lånt bort Skaldemann boken min, og husker ikke om han har noen oppskrifter som er "brødaktig". Han var vel ikke så opptatt av å lage erstatnings brød, om jeg ikke husker feil.

Har nettopp fått beskjed hos en kollega at brødmixen til lavkarbopikene var veldig godt, grovt og god på smak. Muligens dette kan lages til pizzabunn, istedetfor å bake det i brødform? Bare en tanke. Jeg har ikke smakt det, så jeg vet ikke helt.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ikke mer kjip pizza! aTC Middag 53 29-01-12 23:24
OE Pizza med kun 11 gr karbo for en normalt stor pizza! Ziggy Optimal Ernæring 42 02-09-10 12:33
Pizza og hvitløkselskere: forsøk Rustica pizza! Anka Middag 31 05-02-09 23:08
Lage omelett i ovnen ikke i panna? Puppeguri Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 23-03-08 10:04
En brøderstatning som smaker godt! MokkMokk Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 18-03-08 23:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no