Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er fett og ketose farlig?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-11-09, 15:48   #151
Nini Caroline
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 3
Nini Caroline er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hei!
Jeg er helt ny her..og skjønner ikke helt.. Hva er ketose? Og hva betyr det å være i Ketolyse? Mulig dette er et dumt spm, men for meg er det veldig viktig å få svar.
Og når det gjelder det med frukt.. Jeg er ikke veldig overvektig (skal ned 5kg), er det så dumt å spise litt frukt hver dag da? Jeg er så glad i deg og kvier meg til å kutte det ut!

Nini Caroline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 16:02   #152
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Nini Caroline, her.

Hei!
Jeg er helt ny her..og skjønner ikke helt.. Hva er ketose? Og hva betyr det å være i Ketolyse? Mulig dette er et dumt spm, men for meg er det veldig viktig å få svar.
Og når det gjelder det med frukt.. Jeg er ikke veldig overvektig (skal ned 5kg), er det så dumt å spise litt frukt hver dag da? Jeg er så glad i deg og kvier meg til å kutte det ut!


[URL="http://ketolyse.no/?group=1443&subgroup=1444&art=2002"]http://ketolyse.no/?group=1443&subgroup=1444&art=2002[/url]

Avocado, tomat. Ellers veldig lite/ikke noe. :/

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 16:14   #153
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Ketolyse er navnet på en lavkarbodiett, ketolyse.no.
Å være i ketose betyr meget kort og enkelt forklart at kroppen forbrenner fett

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 16:19   #154
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av heltny, her.

[URL="http://ketolyse.no/?group=1443&subgroup=1444&art=2002"]http://ketolyse.no/?group=1443&subgroup=1444&art=2002[/url]

Avocado, tomat. Ellers veldig lite/ikke noe. :/

Sjekk svarene dine før du poster dem, heltny Linken funker ikke!

Det er jo opp til deg, Nini Caroline, i forhold til hvilken diett du velger, eller om du komponerer noe selv. Om du ikke klarer å velge vekk Frukt, så vil jeg anbefale Fedon eller South Bech, som ikke er ketosebaserte kostholdsfilosofier, men likevel lavkarbo.
På ketogene dietter som f.eks Ketolyse gis det ikke rom for vanlig frukt, da det er mye sukker i det, og ketogene dietter krever mye fett, og sukker og fått går ganske dårlig sammen!

Sjekk her inne og les litt om de forskjellige filosofiene: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 09:51   #155
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er fett og ketose farlig?

Jeg trodde jeg var avhengig av frukt,jeg også,men da jeg begynte på ketolysediett var kroppen mer fornøyd med den maten og ville ikke ha epler i det hele tatt. Litt sent svar, kasnkje men.

Jeg lærte på skolen gjentatte ganger at mettet fett satte seg fast i blodårene så man måtte begrense inntaket av det. Det idiotiske med det er at vi ikke lærte hva det var som gjorde at det satte seg fast der. Det vet jeg fotsatt ikke, men det må jo være det avgjørende for om man risikerer blodpropp eller ikke? Så er det noen som vet hva dette er?

Ellers tuse takk for flott info til de som har bidratt med spørsmål og svar.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:25   #156
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hei Ada Emilie

Det du lærte på skolen om mettet fett er feil på absolutt alle måter. Ingen ting av det er sant. Når du spiser mettet fett blir det brukt som energi og fordelt til de ulike cellene ved å bli fraktet på lipoproteiner. Vi vet idag at et høyt inntak av mettet fett fremfor andre fettyper sansynligvis beskytter mot åreforkalkning.

Den aterosklerotiske prosessen (åreforkalkning) har ingen ting med mettet fett å gjøre. Dette er en avansert prosess, men enkelt sagt så starter den med en skade på blodåren. Det er gjenntatte skader på innsiden av blodårene, sammen med blodplater som lett danner propper i blodet, som er årsaken til det meste av hjerte- og karsykdommen. Igjen, mettet fett har ingenting med dette å gjøre.

pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 14:33   #157
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er fett og ketose farlig?

Tusen takk!! Jeg hører gjerne også svar på hva som kan forårsake skader på innsiden av årene

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 12:35   #158
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Tusen takk!! Jeg hører gjerne også svar på hva som kan forårsake skader på innsiden av årene

Stod faktisk litt om dette i gårsdagens Magasinet i Dagbladet. Felles for alle de store hypotesene om hva som forårsaker aterosklerotisk plakk er "respons to injury" hypotesen. Den forteller oss at den aterosklerotiske prosessen starter med en skade eller "endotel dysfunskjon," det vil si en negativ belastning på cellene på innsiden av blodårene.

Aterosklerotisk plakkdannelse er en naturlig prosess som skjer kontinuerlig i blodårene. Den er der fra vi er nyfødte og er en del av kroppens naturlige reparasjonsprosess. Plakkdannelsen skjer under normale forhold kun i arteriene og på spesifikke steder i arteriene. Disse stedene kjennetegnes av et stort mekanisk stress og er sannsynligvis ekstra utsatt når blodtrykket øker.

Det er like mye fett og lipoproteiner som blir fraktet i arteriene som i venene, men det er kun i arteriene vi får aterosklerotisk plakk. Det viser oss at det med sikkerhet ikke er tilstedeværelsen av fett som forårsaker plakket.

Når vi vår hjerteinfarkt eller blodpropper andre steder i kroppen så skjer dette når den aterosklerotisk prosessen har kommet ut av kontroll. Det skjer gjerne når blodåren blir skadet gjentatte ganger på samme sted.

I tilegg kan lipoproteinene, som er en viktig del av reparasjonsprosessen, være ”modifiserte” og dermed påvirke den naturlige prosessen i negativ retning. Eksempler på dette er oksidering, glykolysering eller størrelsesforandringer. Om du i hovedsak har store LDL partikler er risikoen for hjerte- og karsykdom liten, men om partiklene er små og tette er risikoen økt.

Man har kommet frem til det man kaller aterogene fenotyper. Dette er en samling av risikofaktorer som opptrer sammen og som sammen øker risikoen for hjerte- og karsykdom. Denne typen blodfettsammensetning kjennetegnes av lave HDL nivåer, høye triacylglyseroler og høy andel små tette LDL molekyler.

I tilegg er høyt blodsukker en viktig risikofaktor sammen med giftstoffer, stress, blodtrykk og annet.

I studier som har sett på lavkarbokosthold, har man sett at kroppen får lavere triacylglyseroler, høyere HDL og større forekomst av store LDL partikler. I tilegg får man en svært effektiv senkning av blodsukkeret, mindre oksidativ skade, mindre glykolysering, lavere blodtrykk og andre positive effekter på blodårefunksjonen.

Disse funnene viser oss at det sannsynligvis ikke er forbundet noen risiko for hjerte- og karsykdom med lavkarbokost og at det med all sannsynlighet gir en positiv effekt. Dette er uavhengig av fettmengden i maten.

Det er viktig å huske at det ikke er slik at mye fett i maten fører til mye fett i blodet. Karbohydrater, spesielt sukker og fruktose fører til svært høye blodfettnivåer og en negativ blodfettsammensetning.

Håper dette hjelper

pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 15:02   #159
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er fett og ketose farlig?

Tusen takk!

Grunnen til at det kun er i arteriene vi får aterosklerotisk plakk og ikke i vennene skyldes det det mye lavere trykket i venene bare? Hvis det er så enkelt skulle vel det bety at høyt blodtrykk er årsaken til skadene? Normalt skal kroppen klare å reparere skadene, men om den belastes så mye at det blir uoverkommelig, kan vel det også være årsaken til mye reperasjonsmateriale, og altså ikke reperasjonsprosessen i seg selv?


Du skriver:
I tilegg kan lipoproteinene, som er en viktig del av reparasjonsprosessen, være ”modifiserte” . Hva betyr det og hva er årsaken til det?

Fint du legger til: "Det er viktig å huske at det ikke er slik at mye fett i maten fører til mye fett i blodet. Karbohydrater, spesielt sukker og fruktose fører til svært høye blodfettnivåer og en negativ blodfettsammensetning." Det er så viktig.

Takk.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 21:04   #160
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Tusen takk!

Grunnen til at det kun er i arteriene vi får aterosklerotisk plakk og ikke i vennene skyldes det det mye lavere trykket i venene bare? Hvis det er så enkelt skulle vel det bety at høyt blodtrykk er årsaken til skadene? Normalt skal kroppen klare å reparere skadene, men om den belastes så mye at det blir uoverkommelig, kan vel det også være årsaken til mye reperasjonsmateriale, og altså ikke reperasjonsprosessen i seg selv?


Du skriver:
I tilegg kan lipoproteinene, som er en viktig del av reparasjonsprosessen, være ”modifiserte” . Hva betyr det og hva er årsaken til det?

Fint du legger til: "Det er viktig å huske at det ikke er slik at mye fett i maten fører til mye fett i blodet. Karbohydrater, spesielt sukker og fruktose fører til svært høye blodfettnivåer og en negativ blodfettsammensetning." Det er så viktig.

Takk.

Det er sant at trykk i seg selv (shear pressure) er hovedårsaken til at aterosklerose skjer i arteriene. Dette viser oss at det må skje noe med åreveggen for å starte prosessen. Mekanisk trykk kan være en slik trigger. Men høyt blodtrykk kan ikke forklare aterosklerose alene. Det er mange andre faktorer som kan skade arteriene.

Aterosklerose er en naturlig prosess og du kan finne plakk selv hos små barn. Reparasjonsprosessen i seg selv kan bidra til økt risiko. Det er i forbindelse med dette at glykolyserte og oksiderte lipoproteiner kommer inn. Om lipoproteinene har bundet seg til andre stoffer eller forandret struktur så oppfører de seg ikke som normale lipoproteiner. Høyt blodsukker vil i seg selv føre til større andel av glykolyserte produkter rundt omkring i kroppen. Dette er hovedårsaken til de store celleskadene hos diabetikere.

Et annet viktig moment er blodets evne til å levre seg. Blodpropper består av blodplater som løsner fra skadesteder. Om kroppen er dårlig til å bryte ned disse platene fort nok, øker risikoen for blodpropper. En teori går ut på at Lp(a) (lipoprotein lille a) forstyrrer kroppens evne til å bryte opp slike blodplater.

Pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 22:09   #161
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er fett og ketose farlig?

Nice answer! Takk. Det var veldig informativt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 18:38   #162
martiana
Juniormedlem
 
martiana sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: gjøvik
Innlegg: 14
martiana er på en erverdig vei
Smile

Sv: Er fett og ketose farlig?

godt å vite!!

martiana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 01:04   #163
Hette
Medlem
 
Hette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Førde
Innlegg: 150
Hette er en juvelHette er en juvelHette er en juvel

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hei Pål!
Takk for fint og informativt innlegg!

Men... Eg har eit spørsmål...
Eg jobbar på eit slaktehus, der eg kontrollerer innmat og skrott for sjukdom.. Det eg har sett er at feks. Storfe, særlig dei som nettop har kalva, har vert i ketose... Då er levra deira nesten heilt gul istadenfor brun pga. alt feittet, og har ein veldig porøs konsistens... Det ser ikkje bra ut...

No veit eg ikkje kor mange mennesker som har fått undersøkt levra si etter å ha vert i ketose, men syns dette er ganske skummelt...

Kan du gje meg ein forklaring?
Har vi som er i ketose ein slik lever...????
I sofall kan det ikkje vere 100% sunt...............

__________________


Hette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 20:34   #164
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Er fett og ketose farlig?

Ketose hos planteetere er noe helt annet enn hos mennesker. De er laget for å leve på karbohydrater og tåler ikke ketose slik som vi gjør. Ketose hos mennesker er en naturlig del av metabolismen vår, vi går ut og inn av ketose hele livet, og det er ikke skadelig for leveren. Et høykarbohydratkosthold kan derimot være skadelig for leveren og kan gi "fettlever" over tid.

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 20:02   #165
Balalaika
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
Balalaika er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Fantastisk fin tråd! Blir så fascinert av dette

__________________
Første mål 80 kg. Skal ned til 65-60. Startet 3. mai 2010



Balalaika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 07:30   #166
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.440
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Jeg elsker frukt men må nå finne på noe annet. Jeg skal ned 30 kg. Jeg så at eple og banan ikke er å anbefal. Grønnsaker går kanskje bra?

Grønnsaker er supert! Og kombineres gjerne med masse fett og litt proteiner.

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 16:48   #167
Balalaika
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
Balalaika er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av StineK, her.

Grønnsaker er supert! Og kombineres gjerne med masse fett og litt proteiner.

Skriver under på dette! Det er en super kombinasjon. Jeg blir mer og mer sjokkert over at det var det som gjorde at jeg skulle gå ned SÅ mye på så kort tid. Kan ikke fatte at jeg ikke "tenkte" på dette før. Det er jo på en måte logisk

__________________
Første mål 80 kg. Skal ned til 65-60. Startet 3. mai 2010



Balalaika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 02:04   #168
NinaES
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: tromsø
Innlegg: 12
NinaES er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Hallo Pål.
Kanskje litt seint å svare på denne tråden. Men har bare et spm ang kolesterol og hjertesykdom. Noe jeg ikke skjønner...
De som har familiær hyperkolesterolemi mangler visstnok reseptorer på cellen som tar imot LDL, og sender kolesterol inn i cella(stemmer?)..
Så de har skyhøyt nivå av kolesterolinnholdige lipoproteiner i blodet, og dør ofte av hjerteinfarkt i mange ganger svært tidlig alder...
Hvorfor??
Synest de bevisene og meningene i dag om at kolesterol ikke fører til hjertesykdom er meget troverdige. Men dette skjønner jeg bare ikke...

Vet heller ikke helt hvor kolesterol kommer inn i et hjerteinfarkt heller egentlig... Danner det plakket, eller fyller revner i ustabilt plakk som sprekker slik at åren tettes igjen? Har vært greit å finne ut dette..

Det jeg har hørt/sett en animasjon av, er at når det er mye kolesterol i årene, diffunderer lipoproteinmolekylene gjennom epitellaget i åreveggen og skaper plakk... Men virker litt rart d og, hmm ikke bare bare dette her...

Hilsen Nina

NinaES er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Naturlig, rein steinalderkost Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 12:44   #169
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av NinaES, her.

Hallo Pål.
Kanskje litt seint å svare på denne tråden. Men har bare et spm ang kolesterol og hjertesykdom. Noe jeg ikke skjønner...
De som har familiær hyperkolesterolemi mangler visstnok reseptorer på cellen som tar imot LDL, og sender kolesterol inn i cella(stemmer?)..
Så de har skyhøyt nivå av kolesterolinnholdige lipoproteiner i blodet, og dør ofte av hjerteinfarkt i mange ganger svært tidlig alder...
Hvorfor??
Synest de bevisene og meningene i dag om at kolesterol ikke fører til hjertesykdom er meget troverdige. Men dette skjønner jeg bare ikke...

Vet heller ikke helt hvor kolesterol kommer inn i et hjerteinfarkt heller egentlig... Danner det plakket, eller fyller revner i ustabilt plakk som sprekker slik at åren tettes igjen? Har vært greit å finne ut dette..

Det jeg har hørt/sett en animasjon av, er at når det er mye kolesterol i årene, diffunderer lipoproteinmolekylene gjennom epitellaget i åreveggen og skaper plakk... Men virker litt rart d og, hmm ikke bare bare dette her...

Hilsen Nina

Hei Nina

Det er riktig at de med familiær hyperkolesterolemi (FH) har en LDL reseptor defekt som gjør at cellene sliter med å ta opp kolesterol fra LDL. Hver andre mann og hver tredje kvinne med FH får hjerteattakk før 60.

Men, det at mennesker med FH har mer hjertesykdom og samtidig mer LDL i blodet betyr ikke automatisk at LDL forårsaker hjerteproblemet. For å komme til den konklusjonen må du allerede ha bestemt deg for at LDL forårsaker hjerteattakk.

FH er en sykdom som påvirker kroppen på mange måter. Høye LDL nivåer er bare et av symptomene. Det finnes for eksempel andre tilstander som også gir skyhøye kolesterolverdier, men som ikke gir økt risiko for hjerteattakk.

Det er heller ikke en sammenheng mellom grad av aterosklerose og LDL nivå hos dem med FH og det hjelper ikke å senke kolesterolet hos dem heller. Om man tror at høyt kolesterol fører til hjertesykdom må man også forklare alle tilfeller av hjertesykdom hos dem med lavt kolesterol og mangelen på hjertesykdom hos svært mange med høyt kolesterol.

Dette er et litt komplisert tema og det er mye fysiologi å ta hensyn til, men det at mennesker med FH både har økt risiko for hjertesykdom og har høye LDL nivåer betyr ikke at LDL forårsaker sykdommen. Vitenskapelige studier støtter ikke denne hypotesenog den er derfor usannsynlig.

Animasjonen du sikter til er nok bare en standard folkelig forklaring. Den er forenklet så mye at en femåring skjønner det, men også så mye at det blir helt feil. Selv om det er ting som tyder på at visse typer LDLmolekyler er involvert i dannelsen av ustabilt plakk, som kan sprekke og føre til blodlevring og dermed blodpropp, er selve mekanismene fortsatt uklare. Jeg synes hypotesen som legges frem her er interessant http://www.nmsociety.org/App_Themes/...20Ravnskov.pdf.

Evnen til å danne blodpropp er også en viktig del av mekanismen bak hjerteattakk. Personer med FH har også endringer i et gen som styrer prothrombin som øker blodlevringen. Personer med FH har også oftere økte nivåer av fibrinogen og andre faktorer som bidrar til økt blodlevring. Disse faktorene kan forklare økte hjerteattakk hos dem med FH.

Husk at; bare fordi to faktorer opptrer sammen, betyr ikke det at den ene forårsaker den andre.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 19:18   #170
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Er fett og ketose farlig?

Utrolig bra og lærerik tråd!!

Lurer på om noen her vet om det har blitt gjort noen genekspresjonsstudier i forbindelse med lavkarbo-kosthold?

Hadde vært interessant og se hvordan genuttrykket (i bl.a leverceller) responderer på lavkarbokost i forhold til "normal" norsk høykarbokost. Det er jo i bunn og grunn her alt starter Alt er jo avhengig av hvilke gener som er "skrudd av og på".

Er snart ferdig med masterstudie i bioteknologi. Biokjemi er av de absolutt mest interessante fagene jeg har hatt, og etter at jeg satt meg inn i lavkarbokosthold er det så gøy å se tilbake i Biokjemiboka å da se hvor logisk det er at fett er en mer naturlig energikilde for cellene enn det karbohydrater er!

Hadde vært interessant å undersøke hvordan dette fungere på gennivå! (hmmm...doktorgrad? hehe..)

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 19:23   #171
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Er fett og ketose farlig?

Grattis med master'n!

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Hadde vært interessant å undersøke hvordan dette fungere på gennivå! (hmmm...doktorgrad? hehe..)

Go for it!!

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 19:39   #172
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Er fett og ketose farlig?

Er ikke ferdig før til våren da:P hehe... virka kanskje som jeg skulle være ferdig om et par uker! hehe... men det er så mye interessant å lære, så tida går så fort:P

Men hadde vært veldig interessant om noen her vet om noen studier angående lavkarbo og genekspresjon??

I et fag (molekylær ernæring) gjorde vi et enkelt forsøk på hvordan fettsyren DHA påvirker genreguleringen i tumorceller (husker ikke hva slags tumorceller, er en stund siden:P). Og det viste seg bl.a. at flere av genene som styrer cellesyklusprossessen ble nedregulert (og dermed da førte til færre celledelinger ).

Synes denne typen genekspresjonsanalyser er utrolig spennende, og kunne tenke meg å lese om studier om genregulering i forhold til lavkarbo/haykarbo (hvis det eksisterer).

Så hvis noen (Pål kanskje?) vet noe om dette tar jeg gjerne imot informasjon

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 22:17   #173
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Er ikke ferdig før til våren da:P hehe... virka kanskje som jeg skulle være ferdig om et par uker! hehe... men det er så mye interessant å lære, så tida går så fort:P

Men hadde vært veldig interessant om noen her vet om noen studier angående lavkarbo og genekspresjon??

I et fag (molekylær ernæring) gjorde vi et enkelt forsøk på hvordan fettsyren DHA påvirker genreguleringen i tumorceller (husker ikke hva slags tumorceller, er en stund siden:P). Og det viste seg bl.a. at flere av genene som styrer cellesyklusprossessen ble nedregulert (og dermed da førte til færre celledelinger ).

Synes denne typen genekspresjonsanalyser er utrolig spennende, og kunne tenke meg å lese om studier om genregulering i forhold til lavkarbo/haykarbo (hvis det eksisterer).

Så hvis noen (Pål kanskje?) vet noe om dette tar jeg gjerne imot informasjon

Denne kan jo være et fint sted å starte: http://www.nutritionandmetabolism.com/content/5/1/4

Ellers har jeg litt liggende om gener og fettmetabolisme i muskler etter høyfett kosthold om det er interessant.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 11:28   #174
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 36
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Ellers har jeg litt liggende om gener og fettmetabolisme i muskler etter høyfett kosthold om det er interessant.

Absolutt
Har du mulighet til å sende det ?

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 13:39   #175
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Absolutt
Har du mulighet til å sende det ?

Klabert, bare gi meg en adresse.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, helse, ketose, vitenskap


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... KatjaBlå Kosttilskudd 3 25-01-09 01:24
Inn og ut av ketose- farlig? skrulle Spørsmål og svar 6 01-12-08 10:07
NRK-Schrödingers katt: Fett mindre farlig enn antatt? Valeriana Lavkarbo generelt 8 02-05-07 21:55
Slik unngår du farlig fett (VG) Trolljenta Nyheter / media 2 03-11-06 15:12
Er ketose farlig? magdalena Atkins kosthold 2 20-02-04 00:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no