Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Karbohydrater og ketose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-01-11, 00:31   #1
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Karbohydrater og ketose

Hvordan finner man frem til grensen for hvor hver enkelt faller ut av ketose? For dette med et eksakt gram karbohydrater pr. døgn må jo være en forenkling som grenser til feilinformasjon?

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:42   #2
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater og ketose

greit å måle med ketostix og øke mengden karbo.. så ser du når du faller ut

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:44   #3
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og ketose

Men det ville jo eventuelt ikke finne frem til svaret på annet enn nettopp hvor mange gram man kan spise per døgn før man faller ut? Eller misforstår jeg deg?

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:48   #4
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater og ketose

Hmm ja da misforstod jeg kanskje spm ditt.. Ja det er vel per døgn man tenker?

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:49   #5
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater og ketose

Jeg teller ikke mine karber, men jeg ligger nok under 20, og da er jeg i ketose.. Har ikke tenkt å prøve å øke noe før jeg når idealvekt og da finner jeg nok ut når jeg ramler ut av ketose

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:52   #6
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater og ketose

Man pleier å velge matvarer med max fem gram karbohydrater per 100 gram for å være på den sikre siden. Hvor mye man kan innta før man faller ut av ketose er individuelt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:53   #7
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og ketose

Det er nok sant. Atkins skriver at hans studie så ville de aller fleste holde seg i Ketose med inntil 20 karbohydrater, mens mange kunne spise mye mer før de kom ut av ketosen. Atkinsdietten tar høyde for dette å en del av den er å finne sin toleransegrense.

Jeg vil anta at det da menes å fordele det jevnt over de 3-5 måltidene slik at det for de som spiser 20 ikke skal spise 20g karber i et måltid, men nærmere 4-7. Det er noe sånt jeg ligger på.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:55   #8
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og ketose

Jeg formulerte meg visst en smule klønete.. det jeg mener er noe sånt som dette:

Man tenker per døgn, men rent fysiologisk sett så vet jo ikke kroppen noe om hvilket døgn en er inne i. For å si det superenkelt kan man ganske enkelt ikke spise sin "daglige grense" 23:55 og så igjen 00:05, selv om det er et nytt døgn. Det er det jeg mener med å si at dette med et eksakt antall gram karbohydrater man kan innta per døgn, må være feilinformasjon.

Jeg skjønner godt hvorfor en tenker per døgn, for svært mange er antageligvis ikke så vanskelige som meg, at de absolutt vil ha den "riktige" forklaringen - forklaringen som går på antall gram karber per døgn fungerer jo åpenbart for mange, kombinert med sunn fornuft.


Jeg tenker da altså at hvorvidt man holder seg i ketose eller ikke, må avhenge av hvor mange gram karbohydrater kroppen til enhver tid har å forholde seg til - og lurer da altså på om det er mulig å finne ut hvor mange gram kroppen greier å forholde seg til før man faller ut av ketose. Det vil jo selvfølgelig bli veldig vanskelig å kontrollere i praksis, men er det teoretisk sett mulig å finne ut av det?

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 01:12   #9
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater og ketose

Jeg tenker ikke per døgn men per dag.. feks fra 8-24 kan jeg spise 20 gram, så sover jeg og når jeg våkner er jeg begynt på "nytt"

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 01:14   #10
annex
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 816
annex har en fantastisk aura rundt segannex har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater og ketose

Hvis du har en grense på 15-20 karber pr dag, og helst skal ha noen grønnsaker til hvert måltid, da er det vel ingen idé å spise alle karbene til frokost eller 00.05 om natten, for så å ikke ha flere karber å gå på den dagen?
Altså, man sprer karbene utover dagen.

__________________

Høyde: 163 cm - Startvekt: 77 kg - Sluttmål: 58 - 60 kg

Sist redigert av annex : 28-01-11 kl 01:19.
annex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 50 karber, kutte alkohol og røyk Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 01:23   #11
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av annex, her.

Hvis du har en grense på 15-20 karber pr dag, og helst skal ha noen grønnsaker til hvert måltid, da er det vel ingen idé å spise alle karbene til frokost eller 00.05 om natten, for så å ikke ha flere karber å gå på den dagen?
Altså, man sprer karbene utover dagen.

Joda, jeg forstår filosofien bak kostholdsretninger som f.eks. ketolyse veldig godt, og jeg har ingen problemer med utførelsen i praksis. Heller ikke ville jeg funnet på å gjøre det jeg brukte som eksempel, det var ment som nettopp et eksempel; fordi det så ut til at endel trodde jeg lurte på hvordan man kunne være sikker på at man ikke overskred sin egen daglige grense. Skjønner?

Så spørsmålet er ikke knyttet til f.eks. utførelsen av ketolysekuren. Jeg spør, rent teoretisk, fordi jeg håper at noen kan gi meg litt mer innsyn i hvordan kroppen fungerer i forhold til ketose. Jeg tenkte at så mange brukere som er aktive på dette forumet, og som sitter inne med enormt mye kunnskap, må vel noen ha svaret på dette også.

Ganske enkelt, i alle fall i teorien: er det mulig å finne ut hvor mange gram karbohydrater kroppen kan takle til enhver tid, før man faller ut av ketose?

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 02:02   #12
annex
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 816
annex har en fantastisk aura rundt segannex har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater og ketose

Vel, jeg er trøtt, og skjønner spørsmålet ditt, men ikke poenget med det.

Hvorfor skulle man ønske å spise alle karbene på en gang?
Det vil gi deg svært begrensede muligheter til å lage gode måltider senere på dagen.
Uten en eneste karb, blir det nok ganske ensidige og kjedelige måltider som man vil gå lei av veldig raskt. Da øker nok sjansen for at man går lei av hele kuren faretruende.

Dessuten er det dette med stixen: Man skal helst måle om kvelden, to timer etter siste måltid (såvidt jeg husker). Stixen kan f eks gi feilutslag om morgenen. Jeg vet det, for jeg har tabbet meg ut på det selv. Så det er ikke helt enkelt å måle time for time, hvis du forstår.

Mitt viktigste argument er nok det at ketolysekuren er behagelig og lett å gjennomføre når man først kommer inn i det, fordi det fins så utrolig mye god mat man kan lage og spise mens man følger kuren.

Tar man fra seg selv muligheten til å lage gode måltider ved å spise alle karbene på en gang, så tror jeg ikke man vil klare å fortsette på kuren særlig lenge. Så hva er poenget?

Dessuten så tror jeg ikke det finnes noe eksakt svar på spørsmålet ditt, for alle kropper er forskjellige, og det er individuelt hvor mange karber de enkelte tåler for å fortsatt være i ketose. Noen må holde seg til 15-20, andre kan være i ketose opp til 50.

Håper dette var til noe hjelp, lykke til med starten og veien videre. Du får teste deg litt frem etterhvert, men jeg anbefaler at du følger kuren ganske slavisk i begynnelsen, det går så greit når du først er i gang! Så kan du heller teste ut dine grenser for karber/ketose etter en tid. Husk at vi er alle ulike, og det fins masse å lære her på forumet, og i boka selvsagt. -- --

__________________

Høyde: 163 cm - Startvekt: 77 kg - Sluttmål: 58 - 60 kg

Sist redigert av annex : 28-01-11 kl 04:54.
annex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 50 karber, kutte alkohol og røyk Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 07:57   #13
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Karbohydrater og ketose

Du bør heller tenke på "et døgn" som "24 siste timer", da det er det som egentlig menes. Kroppen er smartere enn klokken

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 08:10   #14
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av MAR, her.

Joda, jeg forstår filosofien bak kostholdsretninger som f.eks. ketolyse veldig godt, og jeg har ingen problemer med utførelsen i praksis. Heller ikke ville jeg funnet på å gjøre det jeg brukte som eksempel, det var ment som nettopp et eksempel; fordi det så ut til at endel trodde jeg lurte på hvordan man kunne være sikker på at man ikke overskred sin egen daglige grense. Skjønner?

Så spørsmålet er ikke knyttet til f.eks. utførelsen av ketolysekuren. Jeg spør, rent teoretisk, fordi jeg håper at noen kan gi meg litt mer innsyn i hvordan kroppen fungerer i forhold til ketose. Jeg tenkte at så mange brukere som er aktive på dette forumet, og som sitter inne med enormt mye kunnskap, må vel noen ha svaret på dette også.

Ganske enkelt, i alle fall i teorien: er det mulig å finne ut hvor mange gram karbohydrater kroppen kan takle til enhver tid, før man faller ut av ketose?

Det fungerer ikke sånn at man brått faller ut av ketose. Men så er vi fysiologisk forskjellige også. La oss si at du spiser et måltid, blir passe mett, og inntar 5 gram karbohydrater i form av grønnsaker. Sannsynligvis blir det da lite insulinutsondring. Om du spiser deg stappmett, vill tynntarmen kunne gi signaler om "sannsynlig mye karbohydrater" og gi større utsondring. Noen kan drikke en kopp te, med en teskje sukker, og få en voldsom insulinutsondring. Andre kan spise 3 skiver og kroppen nøyer seg med å sende ut bufferen av insulin som de fleste friske mennesker har. Det er mengden insulin og graden av resistens som til stor grad forteller hvor mye fett du forbrenner. Stixen forteller deg også kun hvor mye ketoner du har i urinen, den sier ingenting om hvor mye du bruker. Jeg har gått på LCHF i 19 mnd nå,og kan spise 10gram om dagen, og den vil ikke alltid gi utslag, fordi kroppen er blitt langt flinkere til å bruke ketonene. Ketose er ikke synonymt med vekttap, det er jeg et godt bevis for, den sier bare noe om hvor mye ketoner kroppen produserer, og er egentlig ganske uintressant. På den annen side er ketose en svært behagelig tilstand, som gir meg en større grad av energi.
Atkins satte mer likhetstegn mellom ketose og vekttap, og han hadde oppdaget om om en person spiste ca 20 gram karbohydrater fordelt over en 24 timers periode, ville han/hun få utslag på stixen. Dette er en sannhet med modifikasjoner, da samme person også har variasjoner i basalforbrenningen, hormonvariasjoner, og årstiden og kostsammensetning og fysisk aktivitet forøvrig spiller inn.
Så, du faller hverken ut eller inn i ketose, du produserer mer eller mindre ketoner ettersom hvor mye fett du forbrenner. En frisk unge, er stort sett i ketose noen timer hver natt, for eksempel.

Så er 20 gram feilinfo? Både ja og nei. De aller fleste trenger en grense når de starter, så de får et svar på spørsmålet som er så viktig i starten: Hvor mye?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 08:34   #15
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbohydrater og ketose

15-20 g er satt som en grense hvor vekttapet som regel er optimalt, ikke for når du går ut av ketose.
Man kan være i ketose ved et inntak på så mye som 100 g karbo om dagen, men da er det ikke målbart i urinen.
Jeg regner med at det er individuellt hvor dette punktet er på de fleste. Jeg spiser i allefall opp mot 50 g om dagen og er i ketose. Jeg spiser ikke alle på en gang .
Hvis man spiser mye karber en dag/i et måltid, så vil kroppen forbrenne disse først og så gå over på å lage og forbrenne ketoner etterpå - så det er ingen krise. (Selvfølgelig er ikke det smart å spise for mye karber for ofte - i allefall hvis målet er Atkins eller en ketogen diett)


Så for å svare på ditt opprinnelige spørsmål: For de fleste vil grensen gå på rundt 100 g karbo om dagen for å være i ketose. De som følger Lindberg vil ligge omtrent her, og de går også ned i vekt.
Digresjon:
Jeg har ikke lest Lutz, men han setter grensen for når man må begynne å redusere på fettet ved 72 g karbo om dagen, og jeg regner med at det er fordi kroppen benytter seg mindre og mindre av ketonene som brennstoff ved dette inntaket.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 11:40   #16
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og ketose

Tusen takk for svar, alle sammen! Her skulle jeg delt ut noen prikker om jeg hadde kunnet det, for det er mange som har gitt meg gode, utfyllende svar - spesielt takk til BitTorres og Gracella!


For å presisere (annex): jeg skjønner at dette kanskje ble litt dumt, men detvar ikke meningen å kvelrulere eller irritere noen med det de kanskje ser på som unødvendige spørsmål. Jeg bare måtte prøve meg på å spørre - jeg har nemlig lurt på dette en stund, og det er mange inne på forumet her som har enormt mye kunnskaper

Jeg vet jo egentlig at dersom en tar et eksempel og setter det på spissen for å få noen til å skjønne hva en mener i utganspunktet, så kan det skape forvirring igjen senere. Men altså; jeg vil absolutt ikke spise alle karbene på en gang, og er helt enig i resonnementene dine for hvorfor det vil være rett og slett dumt. Og jeg skjønner selvfølgelig at vi sier det slik som vi gjør det (x antall gram per døgn), vi trenger jo en grense, og å begynne å gå inn på kompliserte prosesser i kroppen blir alt for innviklet å ta som utgangspunkt når noen skal lære seg hvordan f.eks. ketolysekuren følges.

Jeg burde vel kanksje også tilføye at når det gjelder ketolysekuren, så er jeg allerede relativt erfaren og har ikke noe problem i forhold til antall karbohydrater og å finne min egen grense.



Men det finnes altså ikke, rent teoretisk sett, noen måte å finne ut mer eller mindre nøyaktig hvor mye karbohydrater kroppen din kan forholde seg til på en gang. Litt synd synes jeg, men det er klart at slik viten om seg selv ikke ville ha hatt noen praktisk betydning, så det har jo ikke egentlig noenting å si.

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 11:55   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og ketose

Nå er det jo ikke sånn at man spiser 15 karber og er i ketose også spiser man 16 og brått er man ute... Man produserer jo f.eks ketoner, selvom det ikke er nok til å vises på en stick. Tror det er en altfor diffus greie, til at det er mulig å måle på den måten

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:53   #18
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater og ketose

Jeg er ikke enig i at det ikke kan ha en praktisk betydning, så ikke undervurder spørsmålet ditt. Jeg likte det godt,jeg. Det er jo kjekt å vite hvor mye karbohydrater en kan innta til hvert måltid uten at det går utover fettforbrenningen. Torkils anbefalte stix samt blodsukkerapparat er vel det nærmeste vi kommer en mulig måling. Og så må man se langsiktig om du går opp i vekt når du gradvis øker karbo-inntaket.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:25   #19
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og ketose

Sitat:

Sannsynligvis blir det da lite insulinutsondring. Om du spiser deg stappmett, vill tynntarmen kunne gi signaler om "sannsynlig mye karbohydrater" og gi større utsondring

Denne synes jeg var interessant - kan det være derfor - at når jeg spiser MYE mat - opplever mer sultfølelse fordi mye mat selv om det er lite karbo i den kan "lure" kroppen til insulinutsondring, mens sulten kommer ikke så lenge etterpå fordi blodsukkeret da har falt? Er aldri sulten når jeg spiser mindre porsjoner og mindre totalt i løpet av en dag...
Dæven - kanskje jeg rett og slett burde kjøre testing for insulinresistens hos legen... for det har jeg faktisk ikke gjort! Takk BitTorres igjen for svært god informasjon om ting Nerthus ikke har så særlig greie på

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:55   #20
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

kanskje jeg rett og slett burde kjøre testing for insulinresistens hos legen..

Men er det "bare" å gjøre det, da? Mener å ha hørt/lest at det ikke er noe som gjøres til vanlig, at det ikke er helt enkelt å finne ut av, eller noe i den duren? Om det er en sak som en bare kan gå til fastlegen og få ordnet, så skal jeg nemlig bestille time i morgen den dag! (evt. mandag )

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:02   #21
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av MAR, her.

Men er det "bare" å gjøre det, da? Mener å ha hørt/lest at det ikke er noe som gjøres til vanlig, at det ikke er helt enkelt å finne ut av, eller noe i den duren? Om det er en sak som en bare kan gå til fastlegen og få ordnet, så skal jeg nemlig bestille time i morgen den dag! (evt. mandag )

Syns de kjører glukosebelastning på absolutt alle nå om dagen. Har bare hatt dia2 diagnose i 7 år, men på "den tiden" var det slett ikke vanlig. Nå har jeg inntrykk av at det er en standard undersøkelse!

Gjøres nok ikke hos alle fastleger. Mulig du må ha henvisnig til et laboratorie el som utfører det!
Men c- peptid kan legen din ta blodprøve til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:04   #22
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av MAR, her.

Men er det "bare" å gjøre det, da? Mener å ha hørt/lest at det ikke er noe som gjøres til vanlig, at det ikke er helt enkelt å finne ut av, eller noe i den duren? Om det er en sak som en bare kan gå til fastlegen og få ordnet, så skal jeg nemlig bestille time i morgen den dag! (evt. mandag )


Det er bare å stille fastende hos legen om morgenen og be om å få målt c-peptid. Hvis legen nekter deg det, bytt lege!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:09   #23
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og ketose

Supert! Da kjører jeg på med den, for det hadde faktisk vært utrolig okei å vite! Trodde det var en hel komplisert affære, da blir det mandagmorningen for min del!

Det er vel ikke et stort poeng at det må være om morgenen? (legesenteret åpner 9, men jeg kommer meg ikke dit før nærmere 12. Men det må vel være OK så lenge jeg fortsatt er fastende?)

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:19   #24
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

En frisk unge, er stort sett i ketose noen timer hver natt, for eksempel.

Jasså? Det forklarer jo hvorfor jeg synes Lille av og til har keto-ånden når henne snik-sover i senga mi!

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 16:47   #25
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og ketose

Opprinnelig lagt inn av MAR, her.

Joda, jeg forstår filosofien bak kostholdsretninger som f.eks. ketolyse veldig godt, og jeg har ingen problemer med utførelsen i praksis. Heller ikke ville jeg funnet på å gjøre det jeg brukte som eksempel, det var ment som nettopp et eksempel; fordi det så ut til at endel trodde jeg lurte på hvordan man kunne være sikker på at man ikke overskred sin egen daglige grense. Skjønner?

Så spørsmålet er ikke knyttet til f.eks. utførelsen av ketolysekuren. Jeg spør, rent teoretisk, fordi jeg håper at noen kan gi meg litt mer innsyn i hvordan kroppen fungerer i forhold til ketose. Jeg tenkte at så mange brukere som er aktive på dette forumet, og som sitter inne med enormt mye kunnskap, må vel noen ha svaret på dette også.

Ganske enkelt, i alle fall i teorien: er det mulig å finne ut hvor mange gram karbohydrater kroppen kan takle til enhver tid, før man faller ut av ketose?

Du kan jo kjøpe deg noen bokser ketostix og måle 2 timer etter hvert måltid i én måned så har du sikkert funnet hvor din grense for karboinntak går akkurat den måneden. (På en måte seriøst ment)

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er jeg i ketose eller ikke? Og hvor mye karbohydrater? Kanskje Ketolysekuren 12 19-01-11 12:16
Ketose og forbrenning av karbohydrater tantess Lavkarbo generelt 2 11-10-10 11:06
Ketose/ut av ketose - ødelagt stoffskifte på sikt? Yatta! Spørsmål og svar 2 05-09-10 19:53
Karbohydrater - de gode karbohydrater kjett Lavkarbo generelt 12 22-07-10 16:43
Hvor mye karbohydrater kan man få i seg og fortsatt være i ketose? Tojne Lavkarbo generelt 7 10-02-10 22:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no