Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Forskjellig karboinnhold i like varer

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-03-05, 17:38   #1
Solros
Nytt Medlem
 
Solros sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 8
Solros er ny på veien

Forskjellig karboinnhold i like varer

Hvorfor er det så forskjellig karboinnhold i like varer? Kan nevne eksempler som mandler, hasselnøtter, linfrø, solsikkekjerner. Jeg velger jo så klart det med minst karboinnhold, men så har jeg en gnagende følelse av at noe blir galt... Kan man stole på produsentene, eller er de feilinformert? Eller kan det virkelig være (store) forskjeller på eller like produkt? (Hva er det da som avgjør? Dyrkingsmåte?) Jeg har "Kaloriguiden" fra Kagge forlag (rød bok), og har fulgt karboangivelsene som står der. Kan jeg stole på denne? Noen som har noen erfaringer?
Beklager hvis dette er noe som har blitt diskutert mange ganger før, er ny her.

Et eksempel på ulikt karboinnhold er hasselnøttkjerner fra Eldorado (16,5 g karbo))
og hasselnøttkjerner fra Harlem Food (6 g. karbo) Ganske drøyt, eller hva synes dere?

__________________
















Solros er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-03-05, 19:27   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jeg er enig at det er utrolig stor forskjell ja. det tyder på at det er svært stor variasjon i karboinnhold på nøtter. Det kan jo hende at det er forskjellige sorter hasselnøtter. gjødsling og jordart kan jo også ha noe å si.

Hva med å sende inn spørsmål til produsentene?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 28-03-05, 19:41   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Fitday sier 6 karber pr 100 gram. Det samme sier Matvaretabellen (fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivietet/Statens næringsmiddeltilsyn/Institutt for ernæringsforskning UiO) Jeg velger å tro på disse.

Det er mulig at Eldorado sine nøtter er produsert utenfor EU og at de ved en feil ikke har trukket fra fiber på pakka si (I følge EU standard skal karbohydrater MINUS fiber oppgis på pakka, altså netto karber) Slik ser det iallefall ut, for det skal være ca 11 gram fiber pr 100 gram av nøttene.

Matvaretabellen er den mest riktige - den har jeg brukt i mange år. Siste utgave jeg fikk tak i er fra 2001 og kosta kr. 110 på bokhandelen.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-03-05, 19:50   #4
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Ja det har du sikkert rett i Nille, neste gang jeg ser det er forskjell på tilsynelatende like varer skal jeg sjekke fiberinnhold også.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 28-03-05, 21:11   #5
Solros
Nytt Medlem
 
Solros sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 8
Solros er ny på veien

Takk for innspill fra dere begge! Nå skal jeg skaffe meg matvaretabellen som du nevnte, Nille, også skal jeg huske å sjekke fiberinnhold. Takk!

Solros er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-03-05, 22:03   #6
boble
Seniormedlem
 
boble sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: buskerud
Alder: 50
Innlegg: 872
boble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt av

Matvaretabellen ligger her inne,og:
http://www.lavkarbo.no/?side=matvaretabell
Det var pga den jeg havnet her.

__________________
Bare de sinnsyke tar seg selv helt alvorlig!
boble er avlogget   Min kostholdsfilosofi: bobles lavkarbo. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor ulikt karboinnhold i flytende Natreen og pulver Natreen? RAGNA Lavkarbo generelt 6 23-05-11 22:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no