Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Allergitråd

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-08, 09:39   #1
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Allergitråd

Det er ikke alltid like lett å leve lavkarbo når man reagerer på mye av den maten som anbefales. Regner med at det er flere her inne med allergi og intoleranser, og tenkte det kunne være hensiktsmessig med en tråd hvor vi kan samle alt fra erstatninger for ulike matvarer til ferdige oppskrifter, tips og råd.. Enten det er gluten, melkeprotein, laktose, soya, nøtter, gjær eller andre næringsemner man ikke tåler - det finnes alternativer til det meste, og i motsatt fall er det kanskje annen god mat å lage i stedet? Selv er jeg mest sannsynlig intolerant mot alt det ovenstående, og erstatningsprodukter som i tillegg er lavkarbo er ingen enkel sak. Fremover blir det massiv eksprimentering på kjøkkenet, og gode resultater postes her. Så håper jeg andre vil bidra også - håpet er at vi kan bygge opp en anstendig allergivennlig oppskrifts- og matvareoversikt som kan forenkle hverdagen og øke variasjonsmulighetene - også på lavkarbo.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 19:25   #2
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Allergitråd

Glutenfritt mel:

-Quinoa
-Bokhvete
-Hirse
-Mais
-Ris
-Mandel
-Spesialdyrket havre
-Linse
-Potet
-Soya
-Polenta
-Sago

Nå er ikke alle disse like godt egnet på et lavkarbo kosthold, men er tatt med for oversikt og mulighets skyld. Suppler gjerne hvis jeg har utelatt noen.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 19:29   #3
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Allergitråd

Alternativer til kumelk:

-Soyamelk
-Kokosmelk
-Rismelk
-Havremelk

Personer med laktoseintoleranse kan ta tilskudd av enzymer (tror det heter laktase) slik at kroppen klarer å bryte ned laktosen, og dermed tåle melkeprodukter. Personer med melkeproteinallergi har ikke hjelp av enzymtilskudd.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 20:56   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Allergitråd

Som melkeallergiker så finner jeg det veldig vanskelig å holde meg med "erstatninger" i ketolyse. Det er fløte, rømme, CC, smør, over alt!

Men REN MAT ruler!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:22   #5
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Allergitråd

Jeg er klar over at alternativene over ikke alle er like lavkarbovennlige (og helt fy på ketogene dietter) - hensikten er først å lage en oversikt slik at det skal være lettere for dem med allergi å finne alternativer til vanlige næringsemner, for deretter å se nærmere på næringsinnhold (herunder kh), og senere poste fiks ferdige oppskrifter og tips som er egnet for et kosthold med relativt lite kh.

Tanken er også å poste tips og oppskrifter som er egnet for dem som gjerne må unngå flere vanlige matvarer på en gang som melk og egg (gjengangere i lavkarbo-oppskrifter) og gluten, så man slipper å lete igjennom hele oppskriftsforumet først..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 21:41   #6
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Allergitråd

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Jeg er klar over at alternativene over ikke alle er like lavkarbovennlige (og helt fy på ketogene dietter) - hensikten er først å lage en oversikt slik at det skal være lettere for dem med allergi å finne alternativer til vanlige næringsemner, for deretter å se nærmere på næringsinnhold (herunder kh), og senere poste fiks ferdige oppskrifter og tips som er egnet for et kosthold med relativt lite kh.

Tanken er også å poste tips og oppskrifter som er egnet for dem som gjerne må unngå flere vanlige matvarer på en gang som melk og egg (gjengangere i lavkarbo-oppskrifter) og gluten, så man slipper å lete igjennom hele oppskriftsforumet først..

Så lurt

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 02:34   #7
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Allergitråd

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Glutenfritt mel:

-Quinoa
-Bokhvete
-Hirse
-Mais
-Ris
-Mandel
-Spesialdyrket havre
-Linse
-Potet
-Soya
-Polenta
-Sago

Nå er ikke alle disse like godt egnet på et lavkarbo kosthold, men er tatt med for oversikt og mulighets skyld. Suppler gjerne hvis jeg har utelatt noen.

flere meltyper:
-Amaranth
-sorghum
-fibra teff

Det finnes også endel blandinger man kan bruke. feks semper, finax, jyttemel, holmens melblanding, Orgran osv

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 02:47   #8
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Allergitråd

Dette må være tråden for meg! ...helt supert forslag dette NIKE
Min datter og jeg har allergi/intoleranser for:
melk
gluten
svinekjøtt/gelatin
Sitrusfrukter
Dette har vi felles.
I tillegg har vi eggehvite, gjær, sukker, jordbær, tomat, eple, kiwi, kakao, soya som en av oss har.
Lavkarbo i tillegg selvsagt

Synes ORGRAN produktene er greie innimellom. Ikke lavkarbo, men et bra produkt i sin klasse. Ellers har jeg funnet flere gode oppskrifter her på forumet. Og det finnes også noen gode kokebøker å få tak i.

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 01-07-08, 07:27   #9
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Allergitråd

Supert om du legger inn oppskrifter Elisabeth - gjerne hvor overskriften viser hva maten ikke inneholder (f.eks. "melke- og nøttefri" eller "brød uten gluten, gjær og egg"). Så blir det lettere å finne frem.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 12:25   #10
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Allergitråd

kan jeg godt..
mener du at jeg skal legge ut oppskrifter i denne tråden?...eller under "oppskrifter"?

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 12:29   #11
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Allergitråd

Tanken var at vi skulle samle både tips og oppskrifter i denne tråden, så slipper vi lete oss gjennom alle oppskriftene hver gang.. Når vi har samlet en del kan vi jo heller dele opp tråden og organisere slik at det blir lettere å finne frem. Om det er stor interesse - kanskje det kunne være en ide å lage en egen allergi-kategori?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 15:40   #12
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Allergitråd

ja god ide
ops..så ikke at jeg var på oppskrifter jeg allerede.. Ok skjønner den!

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no