Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

Ønsker å gå ned 5 kg. Er Optimal Ernæring tingen for meg?

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-05-09, 19:20   #1
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Ønsker å gå ned 5 kg. Er Optimal Ernæring tingen for meg?

Jeg ønsker å gå ned ca 5 kg (og holde meg der!) og lurer litt på om optimal ernæring kan være tingen?
Har prøvd meg frem med "generell lavkarbo" de siste fire ukene, og trives veldig godt med dette kostholdet, men jeg tror ikke jeg har gått ned i vekt av det (har ikke veid meg, men ser ingen synlig forandring i speilet i hvertfall). Jeg skal fortsette med dette kostholdet ca to uker til, før jeg skal på ferie en ukes tid med en planlagt "sprekk" med såkalt vanlig/høykarbo-mat. Men etter dette ønsker jeg å prøve på en av de ferdiglagde kostholdene, slik at jeg får litt klarere retningslinjer.
Jeg er ca 165 cm høy, veier 60 kg, og vil som sagt ned ca 5 kg. Jeg trener styrke to ganger i uken, og håper på å legge på meg litt muskelmasse, samtidig som jeg går ned i fettprosent. Vil "stramme opp", med andre ord.

Jeg kjøper boken/bøkene når jeg er sikrere. I mellomtiden håper jeg på noen råd her.

Er det noe spesielt man bør unngå å spise på Optimal Ernæring, i forhold til andre lavkarboretninger?


En vanlig dag for meg kan se f.eks slik ut:

Frokost: Rester fra gårsdagens taco (uten lefse) med rømme og litt salsa
Lunsj:: En håndfull valnøtter, og noen ruter 70% sjokolade
Middag: Rosenkål, kryddersmør og mørbradbiff


eller slik:

Frokost: Egg (2), bacon (4), og stangselleri og en gulrot med Creme Fraiche-dip
Lunsj: 4 skiver lavkarbobrød (”Karins beste brød”) med meierismør og Norvegia
Middag: To "skiver" oksestek i hjemmelaget karbofri rødvinssaus, og smørdampet rosenkål med kryddersmør




eller slik:

Frokost: ca 9 stk jordbær med fløte, og 5 skiver bacon
Lunsj på jobb: To pannekaker med johannesbrødkjernemel, 3 egg, cottage cheese, litt kokosmasse, noen dråper vaniljeessens, litt Sukrin, 2 ss havregryn, osv
Lunsj: Sjokodosis av et egg, en klatt usaltet smør, Splenda, Sukrin og bakekakao
Middag: Ostelasagne


eller

Frokost: Egg (2) og bacon (4)
Lunsj: En stor håndfull med Norvegiaskiver, og 4 salamiskiver
Middag: Taco med creme fraiche, salsa, ost og grønnsaker - stor porsjon


Dette er eksempler på dager fra de siste ukene. Jeg liker ikke å veie mat og telle karbs, så noen tall har jeg desverre ikke (er det nødvendig med telling og veiing?)

Hva på disse dagene burde jeg forandret, dersom dette skulle blitt optimale Optimal Ernæring-dager?

Hvordan stiller Optimal Ernæring seg til søtning som Sukrin og Splenda? Og hva med slike lavkarbopannekaker som jeg har beskrevet, er det ok?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 20:03   #2
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Ønsker å gå ned 5 kg. Er Optimal Ernæring tingen for meg?

Ingen som vet?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 20:12   #3
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Ønsker å gå ned 5 kg. Er Optimal Ernæring tingen for meg?

Om du vil gå ned de 5 kiloene på OE er det jo ingen som vet, men om jeg var deg og skulle satset på et sunt og næringsrikt kosthold, så ville jeg absolutt ha gått for OE eller LCHF. Vekta stabiliserer seg, og livskvaliteten blir så mye bedre enn på høykarbo/lavfett-kosthold.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 19:05   #4
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ønsker å gå ned 5 kg. Er Optimal Ernæring tingen for meg?

Jeg veit ikke noe om OE, men om det med veiing og telling så ville jeg ha prøvd å gjort det. Hvis man teller kallorier, proteiner, karbs og fett vil man kunne enkelt kutte ned om man skulle stagnere. En annen ting er for å forsikre deg om at du får i deg nok (etter som jeg ser, så ser det ut som om du spiser lite?). Jeg har aldri vært noe glad i mat, og når jeg satt meg ned og telte ca hva jeg putta i meg, så fant jeg fort ut at det blei altfor lite. Så nå har jeg satt opp 3 dietter: 1800, 1500 og 1200 kcal, sånn at jeg kan kutte om jeg skulle stagnere.

  Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 19:16   #5
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Ønsker å gå ned 5 kg. Er Optimal Ernæring tingen for meg?

Jeg vil foreslå, hvis de 5 kiloene er viktige, at du faktisk veier deg. Det skal noe til for å SE i speilet at man har gått ned 5 kilo.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 04-06-09, 12:54   #6
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Ønsker å gå ned 5 kg. Er Optimal Ernæring tingen for meg?

Takk for svar, dere.

Jeg har bestemt meg for å foreløpig fortsette slik jeg har gjort, med "generell lavkarbo". For noen dager siden veide jeg meg nemlig, og oppdaget til min store overaskelse at jeg faktisk har gått ned 2 kg!

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ein optimal dag på optimal ernæring smiler35 Optimal Ernæring 24 25-02-10 11:07
Optimal Ernæring klinikken dydde Optimal Ernæring 1 12-05-09 20:12
Optimal Ernæring - Ketose Fleskulf Optimal Ernæring 6 11-04-09 16:00
Er EAT og optimal ernæring det samme? Titti Optimal Ernæring 14 29-11-06 10:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no