Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-07-07, 13:00   #1
Snikende Saccosekk
Medlem
 
Snikende Saccosekk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 118
Snikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt segSnikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt seg

The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt?

http://www.abc.net.au/rn/healthrepor...07/1969924.htm

(Klikk på show transcript for å se teksten)

Fant artikkelen linket fra slashdot.org og den var lang men interessant. Både sukker, karbohydrater, fruktose, glykemisk indeks, atkins, insulin og leptin.

Sitat:

The question is whether there's stuff in our food which makes us even fatter than our calorie excess would suggest. It's about how a carbohydrate may be behaving like a dietary fat

__________________

startvekt: 165kg - mars 2011
Snikende Saccosekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spisdegslank + egen Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 14:13   #2
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt?

Ser interessant ut. Skal lese når jeg får tid.
Takk for link.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 02:04   #3
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt?

Dette var veldig interessant! Har lest og hørt hele.

Her er noen utdrag jeg synes var litt oppsiktsvekkende:


(...)Norman Swan: So what you're saying in fact is that whilst we are clearly eating too much, we're passively eating too much of the wrong thing, that the food manufacturing industry is putting stuff in which is fuelling the epidemic?
Robert Lustig: Absolutely, we're being poisoned to death, that's a very strong statement but I think we can back it up with very clear scientific evidence. (...)

Vet mat-industrien om at de forgifter oss?

(...) I do want to mention that the American food industry produces 3,900 calories per capita per day. We can only eat 1,800 calories per capita per day. In other words the American food industry makes double the amount of food that we can actually use. Who eats the rest? We do, through this mechanism, they actually know that by putting fructose into the foods that we eat, for instance pretzels -- why do you need fructose in pretzels, why do we need fructose in hamburger buns?
Norman Swan: Are you postulating here a fructose conspiracy, the way the tobacco industry had a nicotine conspiracy?
Robert Lustig: Well I can't call it a conspiracy per se. I certainly know, and they certainly know that they sell more of it when they add the fructose to it. That's why it's in there, otherwise why would it be in there? Do they know that this is actually harmful? That's what I don't know. There's no smoking gun, ultimately we found the smoking gun for smoking, you know we found the documents. I'm not prepared to say that about the food companies. I do not know that they know that they are hurting us. However, they definitely know they sell more, and it temporarily coincides with the advent of fructose being added to our diet.
Norman Swan: And of course you could argue that it's going up because they are responding to the market and they've got sugar-free, fat-free etc. etc.
Robert Lustig: Well in fact fat-free doesn't help, if anything as the fat content of our foods has gone down, and it has gone down, it's gone from 40% to 30%, in fact our obesity prevalence has gone way up. So that's not the answer.
Norman Swan: This is because they're adding carbohydrates and sugars to it to replace the fat.
Robert Lustig: Absolutely, in fact fat does not raise your insulin but certainly sugar does. And fructose has been bandied about...because after all it doesn't raise your insulin directly because there's no fructose receptor on your beta cell in your pancreas. So people say well it doesn't raise your insulin, but in fact it does because it's a chronic effect not an acute effect. This has nothing to do with one fructose meal, this has to do with a year's worth of fructose meals, or a lifetime's worth of fructose meals, because as you become insulin resistant, which fructose clearly does and has been shown by many investigators not just me -- that interferes with that leptin signal which causes you to eat more.
(...)

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 12:56   #4
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt?

Fin link, Sacco.
Har hørt igjennom lydfilen. Det var absolutt nye og interessante vinklinger/videreføringer av lavkarbo-tankegangen. Blant annet dette med apetitt-styringen og fructosens rolle. For øvrig en problemstilling Fedon bør gå inn i og - som konsekvens - revurdere sin markedsføring av Fruktose.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 19-07-07, 02:37   #5
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt?

For all del, det er hyggelig at flere når til media med slik informasjon, men jeg må si at jeg ikke syntes det er så veldig bemerkelsesverdig siden enkeltpersoner kommer med slike utalelser og også studier regelmessig
Og dette om fruktose er det mange som har sagt lenge, det har fått meg ganske skeptisk, holder meg til splenda jeg

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 19-07-07, 04:23   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt?

Fedon har også uttalt at han hadde anbefalt Splenda fra starten av dersom han hadde hatt kjennskap til det da.

Splenda er greit nok, men jeg kan ikke si jeg er særlig happy for all den kjemiske skiten...

Ellers; knall artikkel!
Men den skulle vel aller helst ha vært lest av større skeptikere enn du finner her inne

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-07-07, 11:30   #7
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Ellers; knall artikkel!
Men den skulle vel aller helst ha vært lest av større skeptikere enn du finner her inne

Du har nok rett i at det er viktig å "spre budskapet" utover de frelstes rekker. Nettop derfor er det bra at en institusjon som Australian Broadcasting Corporation, Radio National - som satser generelt på programmer om vitenskap, helse, kultur osv - følger opp dette temaet så pass grundig overfor sine lyttere i hjemlandet og internasjonalt på nettet.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 19-07-07, 22:04   #8
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt?

Veldig interessant lesning!
Og også veldig glad for at fruktosen nå får sitt pass påskrevet! Dette er virkelig noe jeg synes Fedon Lindberg skulle ta til seg, og at det nettopp gjennom ham kan komme ut til massene, for ingen har jo nettopp lovprist fruktose så mye som han i media og bøker...

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 01:36   #9
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt?

Jeg har lest en enestående bok av den amerikanske professoren Micahel Pollan - "An Omnivore's Dilemma", i der tar han opp nettopp dette med all tilsetningen av fruktose i maten. Dette er et mye større problem i USA enn her i Europa!

Dette skyldes faktisk utspekulert landbrukspolitikk i USA. Siden Nixons regjering har myndighetene der borte pushet på bøndene til å dyrke så mye mais som mulig, fordi det er en veldig billig råvare for dem.
Denne maisen brukes bl.a. til å fete opp kyr (enda kyr ikke er ment til å spise annet enn gress!) men kan også raffineres til å lage alt fra drivstoff til ymse ingredienser i mat (fortykningsmiddel, hydrogenisert olje, maisstivelse og kanskje verst av alt fruktose-sirup).

Heldigvis ser det ut som også matindustrien i USA begynner å gå bort fra fruktose nå, og jeg håper aldri vi får noen trend i Europa hvor det brukes fruktosesirup som søtning.

Fruktose nedbrytes annerledes enn glukose, og har lettere for å binde fett fra karbohydrater. Problemet opptår selvsagt når mengden fruktose blir for stor (mer enn 10 % av energiinntaket), og særlig i sammenheng med kalorioverskudd.
Fruktose stimulerer heller ikke frigjøringen av leptin- og grehlinhormoner, som er viktige hormoner for sult- og metthetsbalansen.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Grønnsaker - nødvendig eller ikke? slaskalainen Generell ernæringsdebatt 161 15-04-07 21:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no