Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Maltitol og GI

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-10-13, 16:56   #1
karolinekaroline
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6
karolinekaroline er på en erverdig vei

Maltitol og GI

Hei!
Jeg har gjort litt research og funnet ut at de fleste "lavkarbo" sjokolader er søtet med maltitol. Men maltitol har jo GI på 52 (vanlig sukker har på 68). Noe av poenget med lavkarbo er at man skal unngå kraftige blodsukkerstigninger?

Hva mener folk? Er det trygt å innta maltitol for lavkarbere?

karolinekaroline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 13:31   #2
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Maltitol og GI

Opprinnelig lagt inn av karolinekaroline, her.

Hei!
Jeg har gjort litt research og funnet ut at de fleste "lavkarbo" sjokolader er søtet med maltitol. Men maltitol har jo GI på 52 (vanlig sukker har på 68). Noe av poenget med lavkarbo er at man skal unngå kraftige blodsukkerstigninger?

Hva mener folk? Er det trygt å innta maltitol for lavkarbere?

Vil vel påstå at det ikke finnes et fasitsvar på dette for vi reagerer alle veldig forskjellig. Det finnes de som har målt blodsukkeret etter inntak av varer med malitol og ikke ser noen særlig svingning i blodsukkeret, mens andre reagerer mer. Selv har jeg aldri målt, men merket at hvis jeg spiser f.eks en atkinsbar (mye malitol) blir jeg raskt sulten (og dårlig i magan ) så det tyder vel kanskje på at blodsukkeret mitt svinger.

Min filosofi er å spise minst mulig av varer søtet med bl.a. malitol og det anbefaler jeg til andre også både pga av blodsukker og magehelse. Men litt av og til er jo ikke nødvendigvis ødeleggende.

Det finnes dessuten sjokolade som er søtet med sukrin og stevia, bl.a. Cavalier sine sjokolade. Sjekk helskost og på nettet (bl.a. Iherb), det kommer flere og flere varianter.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 15:07   #3
karolinekaroline
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6
karolinekaroline er på en erverdig vei

Sv: Maltitol og GI

Takk for svar! Vet du om noen større sjokolader(brukes til baking) på iherb som er søtet med stevia eller lignende?

karolinekaroline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 15:14   #4
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Maltitol og GI

de cavalier sjokoladene smaker ikke noe, sjokoladeprinsen er en veldig bra sjokolade, finnes som vanlig sjokolade og med karamell. mye vitaminer i dne og faktisk anbefales

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 16:04   #5
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Maltitol og GI

Du kan få kjøpt stevia-søtede sjokolader på Life! I tillegg har Meny begynt å føre Sukkerfritt sine nye sjokolader som er søtet med stevia og sukrin. Jeg personlig ville riktignok heller brukt "vanlig" sjokolade på 70% kakao eller høyere. Selv er jeg glad i 86% fra Freia Premium

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 10:40   #6
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Maltitol og GI

Er en av de som reagerer på maltitol både med kraftig (målte og ble forskrekket) blodsukkerøkning og dårlig mage. Klarer ikke å unngå det helt likevel
Sukkerfritt har kjempegode sjokolader med både mørk sjokolade, mint og lys sjokolade. Elsker disse og spesielt mint-varianten. Kjøper min billigst på Ica-Maxi i Drammen, finnes også på de nye godterland-kioskene og helt sikkert mange andre steder.


Opprinnelig lagt inn av karolinekaroline, her.

Hei!
Jeg har gjort litt research og funnet ut at de fleste "lavkarbo" sjokolader er søtet med maltitol. Men maltitol har jo GI på 52 (vanlig sukker har på 68). Noe av poenget med lavkarbo er at man skal unngå kraftige blodsukkerstigninger?

Hva mener folk? Er det trygt å innta maltitol for lavkarbere?

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 18:03   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Maltitol og GI

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

de cavalier sjokoladene smaker ikke noe, sjokoladeprinsen er en veldig bra sjokolade, finnes som vanlig sjokolade og med karamell. mye vitaminer i dne og faktisk anbefales

Tja det er nå vel smak og behag det da

Anbefaler trådstarter og prøve litt forskjellig, men prøv å unngå de med bl.a. malitol for det kan gi mageonde og ustabilt blodukker. Når det gjelder hva de har på Iherb (og Amazon) er jeg usikker, du kan jo bare søke der, evt se på trådene her på forumet hvilke sjokolade folk kjøper på Iherb. Selv bruker jeg lite sjokolade og jeg spiser ikke sjokolade for at de f.eks har mye vitaminer o.l., det er kun smaken som gjelder så her må du bare prøve deg frem.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar

Emneord
blodsukker, gi, maltitol, sjokolade


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Maltitol? helenemor25 Spørsmål og svar 4 19-04-12 11:31
Maltitol Buksene strammer Spørsmål og svar 13 14-03-12 09:27
Maltitol Bik Lavkarbo generelt 5 05-11-11 23:41
Maltitol EirinBK Spørsmål om matvarer og oppskrifter 45 03-03-11 22:40
Maltitol Maz Lavkarbo generelt 9 08-01-05 14:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no