Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Hormonspesialist

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-10-06, 13:45   #1
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Hormonspesialist

Skal til en hormonlege på onsdag - noen tips om hva jeg skal spørre ham om? Trenger å bli skikkelig utredet. Har tatt alle blodprøver og sånt, men vil vite mer om pcos og hvordan det påvirker meg! Tenkte å spørre etter metformin også.

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 15:54   #2
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hormonspesialist

har du tatt glukosebelastning?
ultralyd av eggstokker?
ellers kan jeg ikke komme på noe om du har fått diagnosen PCOS...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 16:48   #3
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Hormonspesialist

Ikke tatt glukosebelasting nei - hva er det?

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 17:42   #4
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hormonspesialist

Opprinnelig lagt inn av Enid, her.

Ikke tatt glukosebelasting nei - hva er det?

du møter fastende på labratoriet, får drikke 3 dl sukkervann og måler blodsuker før og etter du drikker det (rett før og en time etter) for å se hvordan du reagerer på sukker, og om du har insulinressistens, som er grunnen til at vi får metformin. Bare husk å spise "normal" mengde karber tre dager før testen (altså slik du spiste før)

viss ikke kan du få feil resultat

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 18:12   #5
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Hormonspesialist

Opprinnelig lagt inn av Enid, her.

Skal til en hormonlege på onsdag - noen tips om hva jeg skal spørre ham om? Trenger å bli skikkelig utredet. Har tatt alle blodprøver og sånt, men vil vite mer om pcos og hvordan det påvirker meg! Tenkte å spørre etter metformin også.

Hei
La spesialisten veilede deg ! fortell at du er interessert i PCO/PCOS og at du vet en del om kosthold.

Spør om Protein C ( en del av proinsulin som dannes ved spalting av proinsulin til insulin) Normalverdiene er for høye fordi de bygger på et gjennomsnitt av befolkningen , inkludert de overvektige, og egentlig vil det blott bekrefte hyperinsulinisme. På samme måte vil Ultralydd av eggstokkene også bare bekrefte at du har cyster der - det er en del av definisjonen på PCOs.

Vektreduksjon og regelmseeig mosjon og krom vil i de flsete tilfeller helbrede tilstanden, men ikke alltid.

Kostindusert ketose / ketolysekuren er perfekt overvektige med PCOS fordi den normaliserer inslinnivået i blodet og dermed fjerner hyperinsulinisme som er den viktigste faktor ved PCOS.
Metformin er et plaster på såret, det bedre tilstanden, men fjerner ikke hovedproblemet. Avandia kan også være til hjelp ( et nytt legemiddel som virker perifert på insulinresistensen, mens metformin bare virker i leveren)

Det finner nye legemidler i legens verktøyskasse, men ingen er så effektive som kostindusert ketose, moderat mosjon og vekttap.



Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 21:14   #6
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Hormonspesialist

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
La spesialisten veilede deg ! fortell at du er interessert i PCO/PCOS og at du vet en del om kosthold.

Spør om Protein C ( en del av proinsulin som dannes ved spalting av proinsulin til insulin) Normalverdiene er for høye fordi de bygger på et gjennomsnitt av befolkningen , inkludert de overvektige, og egentlig vil det blott bekrefte hyperinsulinisme. På samme måte vil Ultralydd av eggstokkene også bare bekrefte at du har cyster der - det er en del av definisjonen på PCOs.

Vektreduksjon og regelmseeig mosjon og krom vil i de flsete tilfeller helbrede tilstanden, men ikke alltid.

Kostindusert ketose / ketolysekuren er perfekt overvektige med PCOS fordi den normaliserer inslinnivået i blodet og dermed fjerner hyperinsulinisme som er den viktigste faktor ved PCOS.
Metformin er et plaster på såret, det bedre tilstanden, men fjerner ikke hovedproblemet. Avandia kan også være til hjelp ( et nytt legemiddel som virker perifert på insulinresistensen, mens metformin bare virker i leveren)

Det finner nye legemidler i legens verktøyskasse, men ingen er så effektive som kostindusert ketose, moderat mosjon og vekttap.



Vennlig Hilsen
Torkil

Tusen takk for utfyllende svar!!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 21:15   #7
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Hormonspesialist

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

du møter fastende på labratoriet, får drikke 3 dl sukkervann og måler blodsuker før og etter du drikker det (rett før og en time etter) for å se hvordan du reagerer på sukker, og om du har insulinressistens, som er grunnen til at vi får metformin. Bare husk å spise "normal" mengde karber tre dager før testen (altså slik du spiste før)

viss ikke kan du få feil resultat

Tusen takk, Jeef!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 22:19   #8
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hormonspesialist

Denne artikkelen er noen år gammel, men den omtalte gynekologen er meget dyktig på PCOS.
http://www.adressa.no/forbruker/article292863.ece

Kanskje du finner noe du kan spørre om der.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 00:34   #9
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Hormonspesialist

Takk Mum 42!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no