Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kostholdsfilosofi eller bare bruke hodet?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-08-12, 21:29   #1
Joika
Medlem
 
Joika sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 217
Joika har en fantastisk aura rundt segJoika har en fantastisk aura rundt seg

Kostholdsfilosofi eller bare bruke hodet?

Først: Hei! Jeg er på FP også, for de som måtte kjenne igjen nicket. Har vært her før og, men lite aktiv.

Har noen spørsmål da.
Jeg har trent som en gudinne siden mai og merker ikke all verdens vektnedgang på tross av at formen er langt bedre. Jeg er motstander av veiing, så veier meg ikke ofte med vilje. Blir rett og slett litt screwd up og overfokusert av det, så det er ikke sunt for min mentale helse. Men jeg ser jeg har gått ned. Anslår det til å være 5-6 kg. Det er jo flott og jeg har gått ned kun ved å trene. Men jeg skal altså ned 15-20 kg til, så vil gjerne ha fortgang på prosessen (bikini sommer 2013, here I come!!!).

Så da var det dette med kostholdet da... Og ja, jeg skal snart komme til saken! Leste nettopp at kosthold var 70 % og trening 30 %. Jeg orker ikke telle kalorier, så da tenker jeg lavkarbo er greia. Det jeg lurer på er.. er det veldig smart å følge en filosofi? Og hva ville dere såfall anbefalt? Og hvordan ville dere gjort det om dere ikke skulle fulgt noe "opplegg".

Jeg er ikke ute etter noen slankekur, men noe jeg kan leve med.

__________________
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19357
Min gamle journal....

Sist redigert av Joika : 16-08-12 kl 21:36.
Joika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Joikaboller Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 22:41   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kostholdsfilosofi eller bare bruke hodet?

For å bruke hodet må du først kjenne til flere filosofier og hvorfor de funker. Før frihet må man lære seg teknikk for å si det sånn. Her er det mange forskjellige som vil anbefale forskjellige. Det er hvorfor de velger som de gjør som er interessant, derfor bør du lese selv.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 23:34   #3
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Kostholdsfilosofi eller bare bruke hodet?

Lykke til!
Det finnes nybegynnertråder her - noen har de i signaturen sin.. *roooper på noen som har oversikt!*
Det anbefales å lese seg opp. Ta deg en tur på biblioteket? Søk på lavkarbolittertaur på nettet? Jeg har lest meg opp over flere år av ren interesse for kosthold generelt og lavkarbo spesielt. Levd mer eller mindre lavkarbo de siste ti årene, men slakket opp en del gjennom to svangerskap. Hjelper godt å henge her inne og logge litt og ikke minst la seg inspirere av alle de flinke og kunnskapsrike folkene her inne. Jeg følger altså ingen bestemt filosofi utover at jeg vil kalle det LCHF, men leser litt hele tiden som sagt - både bøker og på nett.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 01:48   #4
Joika
Medlem
 
Joika sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 217
Joika har en fantastisk aura rundt segJoika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kostholdsfilosofi eller bare bruke hodet?

Jeg har forsøkt dette før over lengre tid, så føler at jeg kan en del. Jeg vet jo hva jeg kan spise og ikke egentlig og har lest masse tidligere, og kjenner at jeg har litt lite lyst til å være bundet til noens oppskrift.... egentlig. Lurer på om det har noe for seg, jeg ikke har fått meg med eller noe....?

Tenker at det kan være like greit å forsøke og heller måle på resultat, da..kanskje...?

__________________
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19357
Min gamle journal....
Joika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Joikaboller Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 15:40   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kostholdsfilosofi eller bare bruke hodet?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg har forsøkt dette før over lengre tid, så føler at jeg kan en del. Jeg vet jo hva jeg kan spise og ikke egentlig og har lest masse tidligere, og kjenner at jeg har litt lite lyst til å være bundet til noens oppskrift.... egentlig. Lurer på om det har noe for seg, jeg ikke har fått meg med eller noe....?

Tenker at det kan være like greit å forsøke og heller måle på resultat, da..kanskje...?

Om du tror du vet hva det handler om , skulle du vite hva som funker også, og se hvilken retning som er best, skulle jeg tro. Mange har egendefinert, men uten å ha en retning eller to å sammenligne med er man kanskje lett på ville veier. Det er nå mange lavkarbodietter så å finne en som passer skulle være mulig. Du skriver du ikke vil være bundet til ens oppskrift, men ser du da friheten innenfor grensene?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 15:44   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kostholdsfilosofi eller bare bruke hodet?

Lev etter "lavkarbo på 3 minutter" i signaturen min så slipper du å telle noe som helst

Spis når du er sulten, og stopp når du er mett. Ikke spis fordi klokka sier det. Er du fysen innimellom, spis MER proteiner og grønnsaker, spis fett i beskjedne mengder men ikke vær fett-redd

Drikk mest vann, varier med lettdrikke når situasjonen krever det

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 12:00   #7
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kostholdsfilosofi eller bare bruke hodet?

Jeg har hatt "mitt eget" opplegg hele veien. Til å begynne med sto det ganske ullent "lavkarbo" i kostholdsfilosofi-boksen min, men nå heller jeg mer mot å være paleo-inspirert Gjennom slankeprosessen min hadde jeg som grunnregel at jeg ikke spiste noenting med mer enn 5 g kh pr 100 g vare i (sett litt ift mengde, selvfølgelig) - dette holdt for meg. Jeg har fra tid til annen spist litt rotgrønnsaker og bær, og ellers ikke hatt noen restriksjoner på grønnsaker Siden jeg ikke er så glad i å ta kosttilskudd (pillevegring) har jeg ikke vært villig til å begrense dette.

Nå som målvekt er nådd ser jeg for meg et fortsatt korn-fritt liv, men med større rom for bær, nøtter, frukt og rotgrønnsaker. Mindre meieriprodukter og helst økologisk mat. Gjerne grasfødd storfekjøtt, mer viltfanget fisk, lam fra beite, reinkjøtt og kanskje mer vilt.

Nå skal det sies at det er et stykke mellom liv og lære her. Jeg synes det er vanskelig å kutte meieriproduktene som i stor grad drar opp fettprosenten i det jeg spiser. Kroppen min blir litt sur av for mager mat, og dette er i høyeste grad en prosess som er helt i startgropa. Jeg eksperimenterer med kokosfett og kokosmelk, og forsøker ellers å tenke så rene råvarer som mulig

Personlig vil jeg si at det går helt fint å ha en egenkomponert kostholdsfilosofi. Men for min del har det vært avgjørende at jeg har hatt noen faste retningslinjer å forholde meg til, og at jeg har holdt meg til disse. Blant annet har jeg vært svært streng ift uskeielser, og ved vanskelige matsituasjoner har jeg brukt mye tid på å forberede meg mentalt. Jeg spiser lavkarbogodt stort sett bare i pms-uka, og har i løpet av det siste halvannet-to åra kun spist høykarbodessert/-kake 3-4 ganger. Da hadde jeg på forhånd tenkt på HVA jeg skulle skeie ut med, og hvor MYE - så slapp jeg at det tok helt av, eller at det ble mye dårlig samvittighet og vanskelige tanker etterpå.

Spennende å høre hvor du lander hen, og hva slags kosthold du ser for deg

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det enten eller? 100% eller bare la være? Trøndergutt Spørsmål og svar 11 29-12-10 20:32
Er det noe galt med meg, eller er jeg bare heldig? Superkaja Ketolysekuren 10 24-03-09 20:26
Får jeg nok fett eller skal jeg bruke mct olje i tillegg ... Lindabtn Ketolysekuren 53 17-09-07 20:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no